Var finns den att köpa?
1 bifogad(e) fil(er)
:mad: Min bästa sax gick sönder!
Jag klarar mig inte utan den här, den är så bra att ha i handen, och klippa trådar med! Någon som vet var jag kan få tag på en ny? |
Vilken lustig sax! Har tyvärr aldrig sett någon sådan tidigare.
|
Man trär ringfingret genom öglan och sedan ligger saxen inne i handen. Man behöver inte lägga undan den utan den "sitter" där hela tiden!
Jag har haft den här sedan i början av -70 talet! |
Fiskars har en liknande modell men jag vet inte riktigt vart man kan köpa den
http://www.fiskars.com/SE/Skola+och+...ontentId=85203 |
Jag har sett den när jag har sökt. Jag vill ha en likadan som den jag "hade".
|
Jag vann en liknande från www.maskinbroderi.se i en tävling här på sysidan
|
Alvan, det ser inte ut som de har någon sådan nu!
Den här har varit så bra, helt i metall, inga plastdelar som kan gå sönder! |
Om den har gått sönder där de två delarna sitter ihop kanske du kan lämna den till någon som kan sätta ihop den igen.
|
Det är fjädern som har gått av, så det blir nog ganska svårt att laga den.
|
Vad trist.
|
Ja, jag är ganska lessen nu! Den har som sagt varit "min sykompis" i väldigt många år nu.
|
Swelogent
I deras katalog finns en liknande trådsax 12 cm med ögla plasthandtag kostar 22 kr
|
Har köpt en rött plasthandtag på Stoff& stil
|
Swelogent
dom har en till trådsax som heter KAI kostar 45 kr samma storlek.
|
Jag som privatperson får väl inte handla hos Swelogent?
|
privat personer får inte handla, men jag kan köpa en om du vill.
|
Tack, kan Du skicka bilder på saxarna? jag vill gärna se så att det är ungefär lika som den jag har.
|
Jag har bara katalogen den finns inte på nätet ska försöka att ta foto på katalog bilderna, maila mig så ska jag skicka bilderna om det går att se saxarna på dom. Ska i alla fall försöka.
|
Dom blev inte bra fotona, men jag kan klippa ut dom och skicka med vanlig snigelpost, vill du det?
|
Jag har försökt gå in på Swelogents sida, men jag "kommer inte in".
Jag har mailat Dig, du kanske kan skicka "katalogbilden" ändå, lite hum om hur den ser ut kan jag kanske få! |
ACG Nyström har en ( http://e-line.acgnystrom.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=1&wts.ACTION=log inguest&p=H ). Jag hittade dem via länkregistret här på sysidan, funkar inte den här länken så är det första under Detaljister. Väl inne på sidan är det Sömnad/Textil och sen Tillbehör och de kallar den fingersax. Den finns i två olika längder - 12,5 respektive 9,6 cm.
|
:) Tack, jag ska ta en titt där
|
2 bifogad(e) fil(er)
|
OJ! Jag sitter just o håller i min likadana sax! Och har en svart variant liggande intill! Jag förstår verkligen att du saknar den!
Kika på "brodyrvaruhuset"! Har för mig att jag såg en sådan ligga framme där när jag var där på lovet! De är dessutom billiga och snabba! |
Tyvärr är det plast i handtaget, både hos Swelogent och Brodyvaruhuset.
Den kommer inte att hålla särskilt länge. Min gamla trasiga är helt i metall, det är en likadan jag "är ute efter" |
Visserligen plast här med men Fiskars är väl bra kvalitet.
http://www.fiskars.com/SE/Skola+och+...ontentId=85203 |
Verkar vara metall rakt igenom
|
Ja, nr 513 ser ut att vara identisk med min.
:p tänk om den kunde finnas på någon svensk sida!? |
Jag söker som en tok :)
|
:D Tua, perfekt, jag måste in i skrubben, jag har 6 st husvagns-dynor som ska kläs!
Igårkväll gick overlocken "varm" den började lukta!!!!!! |
Hittade den här i en webshop http://5ts.com/machine-embroidery-su...Clips-Nippers/
|
Hej Aina!
Förstår att du saknar din sax, själv har jag en liknande som jag använder flitigt. Sparade den som minne när företaget som jag arbetade på la ner sin verksamhet i sverige. Den är av märket Haak Import. Hoppas du hitar en ny.......... Eva /quiltare |
Hittade en recension på utsidan och saxen på bilden var en Mundial M 801-4 1/2 som används av vävare. Kanske en vävfirma har den. Jag söker vidare :cool:
|
Saxar
Hej!
Titta på den här sidan www.bergman-johansson.se under saxar sida 10. Kanske att det är något sådant här du söker. Lycka till. |
De som Bergman o Johnsson verkar vara ungefär lika som min.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Din sax finns hos Indukta. Jag kallar den overlocksax eller trådsax, vissa kallar den för avsyningssax. Den var vanlig i vävkretsar när jag vävde och de saxar jag har kvar är jag jätterädd om. Hoppas du får tag i saxen. Hör annars av dig till mig så kanske jag kan få tag i en åt dig. /ElisabethS |
Jag tittar runt på fler ställen som jag fått tips på. Jag har mailat flera, vi får se om jag får svar från några!
|
1 bifogad(e) fil(er)
|
Plastdetaljer på den vill jag inte ha. Det är inget som kommer att hålla.
Jag använder den här saxen dagligen, så den måste vara helt i metall. |
Citat:
Nu menar jag Indukta eller Brodyrvaruhusets |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:07. |