Kopiering mönster??
Angående regler så undrar jag om det är tillåtet att i kommentaren under en bild be om en kopia av ex.vis ett stickmönster (där den som lagt ut bilden själv inte konstruerat mönstret)???
|
Skulle inte tro det för det finns upphovrätt och copyright på mönstret. Har dock sett att det förekommer men slinker igenom redigering och nålsöga.
|
Ja, eller är det bara så att reglerna gäller inte riktigt alla kanske.
|
Jag undrar också om det är tillåtet. Men då borde det som sagt gälla alla.
Tittar man runt lite så kan man se lite av varje! |
Vi kan inte begära att värdarna ser allt. Det är därför det finns de små röda/vita trianglarna i forumet samt länken "Kontakta oss" vid bilderna. Så ser ni något som ni inte tycker är helt på sin plats så klicka på dem helt enkelt.
|
Hej!
Men om det är en forumvärd själv som ber om mönster..? /Gunilla |
Jag tycker det är korrupt om forumvärdarna ber om mönster. Det skulle inte förvåna mig om det hänt.
|
Faktum är att det har hänt, och vi är fler som har sett detta.
Dubbelmoralen är MYCKET HÖG här på sysidan... /Gunilla |
Men hallå!?!
Kan det faktiskt inte vara så att när man "ber om mönster" faktiskt bara undrar var man får tag i det och vad det heter osv. Och det kan ju vara så att det inte är "skyddat" och då är tillåtet att "sprida"? Förresten, som kreativ handarbetare/konstnär behöver man inte alltid exakta mönster utan kan klura ut det ändå, men vill ibland se om man hade rätt...?! Så iaf när jag frågar "kan jag få mönstret" betyder det ofta: "Wow vad snyggt! Har du hittat på själv? Jag är imponerad! Var får man tag i mönstret?" Den som får frågan får naturligtvis välja att lämna ut uppgifter eller bara ignorera! Att fråga är ju aldrig fel, eller?! |
Men nu står det så här:
" Hejdu! Visst kan du få en kopia på mönstret! Tröjan är rolig att sticka, men jag stickade den i Drops Ice, vilket blev på tok för tungt, så jag har inte använt den så mycket. Beskrivningen är på engelska, men väldigt bra, så den är enkel! Jag ska leta upp mönstret och scanna in det nästa vecka när jag börjar jobba igen! //Jo Svar: Tack för mönstret! " Det har alltså scannats mönster som är på engelska, och forumvärden tackar så mycket... Datumet är 2009-01-04. Men detta lär väl försvinna snart, antar jag... |
Men gratismönster får man väl dela med sig? Ni vet väl inte vad det är för mönster som det är frågan om? Tycker inte man ska dra förhastade slutsatser.
|
Du får inte dela gratismönster heller. Om du tittar den typen av sida så står det uttryckligen att det inte får ske. Däremot kan man tipsa om länken så personen kan hämta det själv.
|
okej, jag tänkte mej mest att kanske det var ett gratismönster som personen delade med sej.
Men visst är det ju så då att om ingen får dela med sig av mönster här så ska väl inte forumvärdarna heller inte få göra det. |
Ett mönster du gjort helt från scrach får du dela med dig av men inget annat.
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag tycker inte att det direkt är en gråzon. Antingen har man tillåtelse att dela med sig eller inte. Däremot är det ju svårt att kolla om folk har det, och det var därför jag undrade om det var sysidans policy att man bara fick dela sina egna mönster, eller vad du annars menade med att det inte är tillåtet att dela med sig av något annat än egna mönster.
|
Citat:
Mönstret ifråga var ett gratismönster och ej copyrightat. Annette/privatperson |
Det var bra att få veta!
Att det är tillåtet att dela med sig av gratismönster |
Citat:
En generell regel i copyrigtvärlden har varit att man inte får kopiera upp gratismönster heller. Istället ska man hänvisa till var man får tag på mönstret. Men detta håller på att i vissa kretsar luckras upp, visar det sig, så ibland får man kopiera upp gratismönster. Så problemet är väl egentligen hur vi ska förhålla oss till detta på sysidan. Det är ju en näst intill omöjlig uppgift att hålla reda på vilka gratismönster man får resp inte får dela med sig av. Så ja hur gör man? Förbjuda all mönsterutdeling (vore ju trist). Vara tydlig med att den som delar med sig måste kunna hänvisa med länk eller liknande till att möstret verkligen är ok att kopiera, och om man inte kan det så tas inlägget bort för att vara på säkra sidan. Tål att funderas på... |
Citat:
|
En liten idé jag har är att när jag sparar ner mönster lägger jag alltid till i filnamnet var det är hämtat eller vem jag fått det av. På det sättet kan jag alltid veta vem som "äger" just det och om någon frågar kan jag hänvisa!
Så har man sin egen rygg någorlunda fri. |
Citat:
Ja, tidningsmönster är ju ganska självklart att man inte får dela vidare. Svårare då med gratismönster på nätet. Jag brukar alltid fråga innan jag delar något sådant vidare, men det är ju svårt för sysidan att kolla... |
Det problematiska med internet är ju att alla mönster hålls ju inte kvar där.
Sen förstår jag inte riktigt varför man inte får ge vidare gratis mönster som vem som helst kan hitta på internet. Visst är det ju skillnad om man sätter ut mönstret på ett forum eller ger det till sin syster eller liknande. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54. |