Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Mönster och mönsterkonstruktion (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Pingvin (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16459)

Ciczi 2009-01-14 07:32

Pingvin

Hej

Tänkte sy en pingvin och har ett mönster till den som jag bifogar.

Vad jag undrar är hur jag syr huvudet. Vad jag kan förstå är det inte sömsmån inkluderat i detta mönstret och hur får jag till det i skärningen på huvudet?

Mönsterkonstruktören har bara ritat hälften så jag måste klippa dubbelt eller fyrdubbelt av vissa bitar, men det är jag medveten om.

Någon ide?

mvh Ciczi

Delfintua 2009-01-14 08:18

Rita sömsmån från båda håll så möts de i en punkt i skärningen.

Fiffi_S 2009-01-14 08:24

Mönstret var rät totydligt på min dator, så jag såg det inte så bra. Men om du inte hade annat som du funderade över än själva inskärningen på huvudet så kanske jag kan hjälpa dig ändå :)

Om jag skulle sy den pingvinen så skulle jag inte klippa ut nåt alls i inskärningen, utan klippa hela huvudet med sömsmån, men rätt över inskärningen så fortsätter man bara den runda huvudformen (som den röda linjen på bilden).

Sen skulle jag, på tygets avigsida, märka upp inskärningen med t.ex. tusch eller krita, nåla fast och sen sy.
Om det blir för mycket tyg i inskärningsfliken så kan man klippa bort det efter att man sytt den. Då ser man hur mycket sömsmån man kan lämna utan att det finns risk att tyget/sömmen repar sönder.

Ciczi 2009-01-14 08:49

Smart Fifi..

JAg provar det...

tack!

/Ciczi

Fiffi_S 2009-01-14 09:20

Du måste komma ihåg att lägga in bild på den färdiga pingvinen sen också, så vi får se hur den blev :)

Ciczi 2009-01-14 11:43

Citat:

Fiffi_S skrev: (Inlägg 107172)
Du måste komma ihåg att lägga in bild på den färdiga pingvinen sen också, så vi får se hur den blev :)

Det lovar jag!

//Ciczi

Jimipe 2009-01-14 14:38

Jag har sytt den där och jag gjorde helt enkelt så att jag när jag klippte ut tyget så behandlade jag det som ett insnitt. Dvs, jag klippte som om huvudet var runt, markerade vecket, vek ihop, sydde och klippte bort överflödig sömsmån.

Ciczi 2009-01-16 17:59

Då var min pingvin färdig. Så här blev han!

Ciczi 2009-01-16 18:00

Nu kommer bilden med också...

ichigo 2009-01-16 21:33

Söt! Ser ut som Tux, Linux-pingvinen!

Ciczi 2009-01-17 07:43

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 107385)
Söt! Ser ut som Tux, Linux-pingvinen!

Precis den det ska föreställa... :D

//Ciczi

clindh 2009-01-17 09:11

Den här tråden vart rapporterad för att den skulle ha publicerat ett mönster olagligt. Men allt är ju faktiskt inte upphovsrättsskyddat och kommersiellt - jag kollade upp lite och just det här är ett mönster som är öppet att delas och användas, i samma anda som Linux alltså.

För den som vill ha en egen Tux så finns mönster - och brodyrfiler - på http://www.free-penguin.org/

avsl0901 2009-01-17 09:20

Denna länk finns på annan sida på sysidan.

Ciczi 2009-01-17 11:31

Citat:

clindh skrev: (Inlägg 107408)
Den här tråden vart rapporterad för att den skulle ha publicerat ett mönster olagligt. Men allt är ju faktiskt inte upphovsrättsskyddat och kommersiellt - jag kollade upp lite och just det här är ett mönster som är öppet att delas och användas, i samma anda som Linux alltså.

För den som vill ha en egen Tux så finns mönster - och brodyrfiler - på http://www.free-penguin.org/

Ja annars hade jag inte lagt upp den så klart... Precis som att man inte lägger upp bilder som man inte är fotograf till...

/Ciczi

ichigo 2009-01-17 13:49

Citat:

clindh skrev: (Inlägg 107408)

Heja public domain/GPL! :) Öppet att hämta hem, användas på alla sätt, modifieras på alla sätt. :) Ok, enda saken man inte får göra är att ta och bestämma att man inte längre får göra det och göra det ofritt. ;)

Delfintua 2009-01-17 14:34

Citat:

Heja public domain/GPL! Öppet att hämta hem, användas på alla sätt, modifieras på alla sätt. Ok, enda saken man inte får göra är att ta och bestämma att man inte längre får göra det och göra det ofritt.
Jag är nog ovanligt korkad men jag förstår inte vad du skriver och menar.

Jimipe 2009-01-17 15:26

Det som menas är att även Tux är släppt under GPL, General Public License. Jag kan inte riktigt helt och hållet på ett bra sätt förklara vad det är men här finns lite länkar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/General_Public_License
http://susning.nu/GPL

Det är oftast datorprogram det brukar handla om men eftersom Linux är så pass framstående inom just det här området så brukar också Linuxanhängare vara det i många fall. De som skapat pingvinmönstret har så att säga gjort det i "Linux"-andan och därför släppt den under GPL. :)

ichigo 2009-01-17 16:07

Vart har bilderna tagit vägen? Ann1e, varför tog du bort dem? Förstår inte varför?

avsl090 2009-01-17 16:28

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 107439)
Vart har bilderna tagit vägen? Ann1e, varför tog du bort dem? Förstår inte varför?

När jag startade upp datorn idag och kollade min mail så hade jag fått en anmälan om att denna tråden inte var korrekt och att det fanns ett kopierat mönster i tråden. Jag tittade och raderade tråden då jag liksom fler inte hade en aning om att Tux var ett fritt mönster. Majoriteten av all mönster är mönsterskyddade och därför förutsatta jag att även detta mönster var det. När jag sedan fortsatte i mailskörden så såg jag att Christer hade svarat i tråden att det var ok med denna pingvin. Då lade jag tillbaka tråden men såg inte att bilderna inte var med. Det såg jag en stund senare. Jag vet inte varför bilderna inte kom med tillbaka då jag lade tillbaka tråden jag skall kolla med Christer om han kan lägga tillbaka bilderna eller om du måste lägga in dem igen.

Av okunskap raderade jag tråden och ber om ursäkt för det, jag skall försöka rätta till mitt misstag.

Annette

ichigo 2009-01-17 16:33

Annette, tack för ditt svar! jag fick också reda på svaret mer eller mindre när jag sen gick till Sysidans forum och läste mer.

Ja, sådana saker kan hända. :)

Ciczi 2009-01-17 16:51

Fast varför bilden på den färdiga pingvinen inte fick vara kvar begriper jag inte...

//Ciczi

avsl090 2009-01-17 17:04

Citat:

Ciczi skrev: (Inlägg 107453)
Fast varför bilden på den färdiga pingvinen inte fick vara kvar begriper jag inte...

//Ciczi

Den försvann samtidigt som jag lade tillbaka tråden igen, och jag kan inte förklara varför det blev så. Kanske admin kan hjälpa till där? Jag har inte medvetet/omedvetet tagit bort bilden på den färdiga pingvinen för det är ju inte fel att lägga in i tråden det vet jag. Men alla bilder i tråden hade försvunnit vid tillbakaläggandet. Du får jättegärna lägga in den igen.

Ciczi 2009-01-17 17:12

Vet inte om jag har lust till att lägga in bilden igen med tanke på vilken j---a diskussion som det blev om ett mönster som är helt fritt att sprida. Tycker ju att det är bättre att man får ett påpekande från forumvärd/admin om att man rör sig på fel sida linjen än att man får reda på det i den egna tråden. Hade någon (läs admin/formumvärd) ställt frågan till mig hade jag kunnat svara direkt på var mönstret kom ifrån och att det är ett fritt mönster.

Så var det med det.

//Ciczi

avsl090 2009-01-17 18:55

För att vända lite på det så kanske du kan se det så här: Om det var ditt egenritade mönster som diskuterades och lades ut till alla att kopiera fritt hur hade du tänkt då?

De flesta mönster är upphovsrättsskyddade och det är inte lätt att veta vilka som inte är det.

I förlängningen kanske man kan begära av trådskapare att om de lägger upp mönster som är "fria" att de skriver det i tråden. Vi forumvärdar är vanliga sysidemedlemmar som vill göra en insats och vi är inte utbildade i upphovsrättslagar.

Vi hade visst kunnat maila och fråga dej om mönstret men då hade mönstret legat ute på nätet tills du svarade. Hade det då varit skyddat så finns möjligheten att den som äger mönstret sett detta och anmält sysidan för att ha lagt upp skyddat material på sidan. Det blir inte du som lagt in mönstret som blir skyldig utan den som äger sidan.

Jag gjorde ett misstag och har bett om ursäkt för det mer kan jag inte göra. Jag tycker inte heller att det blev en "j--a" diskussion utan jag tycker att allt blev utrett i lugn och saklig ton. Att bilderna inte kom med när jag lade tillbaka tråden är tråkigt men inget jag hade kunnat förutsäga att det skulle bli så.

Sådana här diskussioner är vanliga i forum och det kommer fler.

Annette/forumvärd

Därmed sätter jag punkt för mej i denna diskussion

Sotis 2009-01-17 20:22

Jaaaaa! Jag ska sy Tux:ar! Dottern (vuxen...) och jag blev Linux:are i somras och det är klart vi måste ha en varsin Tux!

Ciczi 2009-01-17 21:17

Märkligt nog har jag inte stött på denna typen av diskussioner på andra forum och jag är med på ett flertal.

Men nu låter vi udda vara jämt och så drar vi ett streck över detta och diskuterar inte saken mer.

Är det någon som är intresserad av att se hur min Tux blev finns han på bild på min sida.

Med hopp om fortsatt frid!

//Ciczi

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:09.