Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Vilket H--v-t- Idag!! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=14957)

Addes 2008-09-22 13:33

Vilket H--v-t- Idag!!

Första kursen börjar ikväll!

MEN MEEEEN!

Jag blir flyförbannad!

Dom sa att jag inte anmälde mig till kursen. Rent lögn. men dom nämde att jag inte har anmält mig... what!?

Jag emailade till dom o frågade en del förfrågor innan jag gör en anmäla till kursen. Så beslöt mig att anmäla mig därefter. Det var för en månad sen. (jag gjorde det via deras hemsida)

Jag ringde till tolkcentralen idag o frågade om det också... De har fått min beställning för en månad sen också. Det var klart o tydligt.

O sen jag ringde till recpetion på tillskärakademin och frågade vad som hände...
Hon svarade mkt osäker o vänd upp o ner o ehh ehh ehh hela tiden.
O hennes kollage på mötet o tillbaka imorgon juh!

Jag är fan irrad över det. Rätt diskriminering mot mig.

Men jag måste avvakta till imorgon vad en annan kollage som säger för jag o hon snckade på email för en månad sen.

Tolkcentralen fick reda på att jag inte fick plats, men min email från tillskärakademin är bevis som står klart o tydligt, tom. hon frågade om jag ville ha katalog, men jag inte fått ännu.. trots jag uppgett min hemadressuppgift o t.o.m. min persnr (pga tolkcentralen kanske kräver vem som vill ha tolken)

Jag skickade kopierade text i email till två kollagar på tillskärarakademin och till högst chef på tolkcentralen.

Tyvärr missade jag kursen o vill inte gå på den kursen för jag inte fick gå på första kvällkursen. Det kostar pengar.

Jag ska göra en anmäla till DO = Diskrimineringsombud imorgon (efter samtalet med "en annan kollage", så får jag se).

Jag får fett pengar från dom.. haha.. Jävla korkad!

Nu hoppas jag jävla personal på tillskärakademin får läsa här vad jag skrev.

Fy på er skam!

Sophia 2008-09-22 13:41

Så det blir ingen kurs? Fy, vad tråkigt. :(

Addes 2008-09-22 13:41

Vilket helvete idag!

Jag kom hem från jobbet på fm, o jag fick se egna ögon att min moped blev stöldskadad... o mopedskydd "överkasta" försvann, o 2 st backspeglar försvann...

sätesförvarings nyckelhål är skadad...

Skitförbannad!

Jag gjorde en polisanmäla o ringde till försäkringsbolag o bokade en tid på verkstad... vilken dag jag har...

o sen jävla tillskärarakademin...

Addes 2008-09-22 13:43

Kvinnan på receptionen sa: Jag kan försöka att fixa fram, o sen ett tag senare.. sa att det är full plats... men lögn... det finns lediga platser kvar som hemsidan visar...

O sen kvinnan ber om att jag skulle kontakta med En annan kollage imorgon.

Så måste jag avvakta det...

Sophia 2008-09-22 13:52

En riktigt dålig dag alltså. :( :(

Addes 2008-09-22 13:54

Vilket H--v-t- Idag!!

1 Min käre moped blir stöldskadad...

2 Tillskärarakademin, som sägs att jag inte är på platsen...

Det finns mer berättelse... KLICKA HÄR

Det blev lite OT... pga en tjej som frågade hur det gick med kurs... men...

Otroligt vilket idag jag har nu...

Addes 2008-09-22 13:56

ja rätt surt dålig dag.
Nu lugnar jag ner mig o tar fram gött svart kaffe för först gång efter det här skitet o blossar ordentligt cigg

Delfintua 2008-09-22 14:30

Om jag förstått dig rätt så har du inte fått platsen pga att du är döv :confused: Är det så illa?

Addes 2008-09-22 15:44

Ja typ, det är tydligt. Men de har inte sagt att det var pga döv. Men bakomliggande som man kan underförstå vad som hänt. Jag är inte dum i skallen o har goda känslan i magen också.
Det kan förekomma vanligt från utbildningar, kurser, arbetsplats...

Jag har aldrig blivit särbehandlad så på här sättet utomlands var jag bott.

Addes 2008-09-22 15:50

trots tolcentralen o skolan ska fixar det själv att få tolken till mig. Tolkcentralen ville reda på betalningsansvar till extra kostnad för tolk. När tolkcentralen kontaktat med skolan och kvinnan på skolan sa så här typ: Den har inte plats för denne inte har anmält sig. SHITBULL!

Det är så att skolans huvudsman som t.ex. Komvux, så är det stockholms stads utbildningsförvaltning som får betala för tolkskostnader. Det kallas så "Extra bidrag för täckkonstnader" från staten, bl.a. hjälpmedel typ.

Tillskärarakademin tillhör medborgarekolan som huvudsman, betyder det att medborgarskolan har skyldighet att göra en ansöka om extra pengar till staten. Det går rätt fort att få pengar från staten.

Addes 2008-09-22 15:52

Jag fattar inte varför de inte hör av sig som de hade sig på en månad. Det är så gott om tid!

Kvinnan på skolan nämnde bara att jag INTE HAR ANMÄLAT MIG till kursen.

Det var lögn. Det är bara svepskäl. Under samtalet var hemskt. Mkt märkigt...vänd upp o ner som en pannkaka... i början sa att jag inte namälat mig, o sen sa att det inte finns plats kvar... o förklarade vad som hände med att jag o "en annan kvinna" snackade email... o då sa kvinnan att hon kan försöka fixa fram... o sen sa att jag måste kontakta med en annan kvinna imorgon... otydligt av henne och sa hela tiden : Ehhh ehh ehh...Jävla korkad kofitta!! o Hemsidan står att det finns LEDIG PLATS KVAR. Du kan ringa till o fråga om det finns ledig plats :D Det är "Grundkurs i sömnad".

Addes 2008-09-22 15:52

Nu kan jag inte gå på skolan där.. vill ej. aldrig i mitt liv. Nu försöker jag hitta en annan kurs i Berlin. Ja wieso, bitte!

Nu kollade jag upp min email om det kom eller inte...som jag skickade kopierade emailtexter till henne från tidigare som var för en månad...men det är tyst nu... den kvinnan har inte hört av sig....

OT: En döv tjej som drabbades på samma sätt från en annan utbildning, o hon stämde skolan via DO o hon fick nåt dit 150 000 kr skadestånd pga skolan har inte skött sitt jobb!!!

Ursäkta mig för min ovårda tunga.

Delfintua 2008-09-22 18:08

Jag tror vi har överseende med din grova tunga och jag förstår om du är förbannad. Hoppas det löser sig till slut så du får din utbildning.

Addes 2008-09-23 11:30

javisst, Dua... men jag var o är förbannad igår o idag. :D jag skrattar åt hela skitet.. fattar inte...

Meeen..,

Jag ringde till Tillskärarakademin nyss, o jag frågade varför jag inte fick på platsen o utan att meddela till mig för en månad sen som de hade på sig god tid.

"En annan kvinna" - Hon förklarade att hon trodde att tolkcentralen ska meddela/höra av sig till mig om det, att jag inte går på kursen... Men hallå!?! Tolkcentralen ansvarar inte här saken. saken är att tolkcentralen tar hand om enbart tolkärende, och skolan tar hand om kurser o elev o så skit antagningar.
Hon förklarade bort o bla bla o sen plötsligt sa hejdå.
Jag kunde inte förklara mitt alls...

Det var tydligt o klart att jag anmälde mig till kursen via deras jävla hemsida, t.o.m. att jag skrev email om det till henne också!

Men tolkcentralen lagt ner undersökning om vem som betalningsansvar till tolken pga jag inte fick på plats som skolan såg till att jag inte får.... Det som jävla skolan SÅG TILL.

Nu ska jag ringa till DO och HO o göra en anmäla.

Addes 2008-09-23 11:34

Om skolan har behållit mig på platsen då tolkcentralen undersökt fortsättning.

Wie die Schule gescheisst ist!

Delfintua 2008-09-23 20:40

Men... det låter ju lite som dom idiotförklarat dig och att du inte kan prata för dig själv. Visserligen via tolk men ändå prata för dig själv.

Jag håller tummen och låt ingen trampa på dig.

Addes 2008-09-24 18:18

Tack, Dua :)

Jo, det är så tydligt... ja dom idiotförklarat mig. Dom frågade om jag klarar av att använda utan tolk (innan de sa att jag inte fanns på platsen)...

Jag kan använda utan tolk, men kursavgift kostar pengar. Typ under 7000 kr. Jag köper inte det.
Om det varit gratis kurs, så går jag dit annars.

Jag tänkt att ringa till DO o HO idag, men hann inte.
ska göra det imorgon bitti.

Addes 2008-09-25 15:32

Jag har anmält till HO via hemsidan idag.

och väntar på vad som händer med anmälan och ska få handläggare från HO snart.

Delfintua 2008-09-25 16:18

Jag håller som sagt tummarna och jag har lite svårt att förstå att sömnad sitter i hörseln :) Låter hur korkat som helst. Visserligen du hör kanske inte om maskinen skriker rakt ut av förtvivlan men sy kan du göra.

Stå på dig du!

Addes 2008-09-25 16:51

Haha...Sömnad sitter i hörseln :D

men jag har kvar lite hörsel i västra örat...men vibration som jag känner av!

Döve kör bilen på die Deutsche Autobahnen med 180 km/h! Döve kör trimmad moped! De är mkt värre än jäkla sömnad. :D

Jo, jag fick reda på att tolkkostnad kostar ca 15 000 kr före avgifter o skatter till lilla kursen.... Billigt!

Men skadestånd kostar fett pengar för skolan :D
100.000-150.000 som skolan skulle betala...Jag är säker på.

Oh va fan korkad av skolan..

Addes 2008-09-29 11:37

hej igen...

Jag blev kontaktad från Handikappsombud. O dom undersöker saker redan. :)

Sophia 2008-09-29 11:57

Det ska bli intressant att höra vad som händer när de är klara med sin undersökning.

Addes 2008-10-03 22:08

Ja säkert, jag med :)

Det kan ta lång tid att bearbeta med ärende...
Det är typiskt av byråkratin...

Tack för er som visat era medlidande.

ichigo 2008-10-03 23:50

Addes, jag har inte läst tråden och vad som hänt dig förrän nu. Det är verkligen tråkigt. Jag är också döv (i hela mitt liv och är teckenspråkig ända sen jag kan minnas) och har haft min beskärda del av liknande händelser. Ofta är det dåliga attityder, även på kurser för döva, ordnade av teckenspråkkunniga personal. Jag har tyvärr fått nog av allt vad utbildning/åtgärder/arbetsförmedlingar heter.

Men det här är ju konkret, spara alla dina emailkontakter och anmäl till DO/HO. Om vi har DO så får vi allt använda dem till god ändamål.

Jag känner verkligen igen det där med att bli dumförklarad. Båda av hörande oförstående människor och av människor som arbetar med döva (som borde veta bättre).

Så dumt av dem att ljuga rakt ut. Jag får nästan lust att kontakta kursen och fråga dem om de har plats kvar för att hjälpa dig med bevis.

ichigo 2008-10-03 23:52

usch, usch, usch. Det är inte roligt. Ofta är det så, att alla tråkiga saker hopas ihop till en hög, så att man får allt på en gång. :( Hoppas att det vänder för dig och går uppåt nu.

Jag har också svarat i den andra tråden du länkade till.

zopika 2008-10-04 07:30

do?

adde: jag fattar inte riktigt diskriminering grejen? är det för att du är snubbe, för det brukar komma in hur lätt som helst.

(jag har själv gått på TSA i gbg i 5 år jag vet)

Delfintua 2008-10-04 08:44

Om du läser hans andra tråd så förstår du bättre.
http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&pagenumber=1

Addes 2008-10-04 10:00

Hej Ichigo!

Tack för du visat ditt medlidande.

Ja. Det är SJUKT tråkigt! Det är år 2008. Det är så...
Med tanken på att Sveriges Riksdag som såg till att oralism slopades helt på 60 talet, och det erkände tsp som ett språk på 80 talet. Det var första i världen...
Tyskland erkände tsp på 2000 talet. Det är rätt sent, om man jamför med Sverige, för det var häftigt - så typ Föregångsland, men inte så direkt.

Tyskland började på massa olika sats på en gång. bl.a. före 2000 talet fanns bara max 5 officiellt teckenspråkstolkar som yrke. Nu 8 år senare finns det ca 1300-1400 st i hela Tyskland. Dessutom har det varit "värst" i Hamburg som siffror ökat rejält på kort tid. Det rör om ca 400 tolkar...rätt överskott.

Nu fick jag reda på nyss ... Förvånande...som min haka föll ner till golvet ända...att flygbolaget Lufthansa satsade på dövgruppen som fick komma in till utbildningen. 50 studerande flygmaskinister, och de ska börja studera i Frankfurt am main airport i jan -08. Det var storslag överallt tidningsnyheter.

Tyskland erbjuder:
- Statligt TV-avgift betalas inte av döva, hörselskadade o vuxendöv. Helt befrias.
- 30-50-70% reducerat pris på allt resor inom Tyskland, tåg, buss, kollektiv trafik, flyg.
- Företagsägare som är nystartade företag får 50% reducerat i arb.givar- o socialavgifter (ca 25%, normalt ca 50%) i 3-5 år och löneskatter (ca 7-10%, normalt 15-20%) leva ut och startbidrag i Berlin 20 000 € (200 000 kr) extra.
- Delstaten betalar direkt hjälptolk till utbildningar eller små kurser (Sverige gör det inte, bara skolorna som ser till o fixar).
- 3 ggr om kväll på tv-nyheter med teckenspråktolk, 30 min per, äggform i tv-skärmen

Det låter som ett drömt land för döva :D

ichigo 2008-10-04 11:41

Oj, det är ju jättebra för tyskarna.
Tydligen är det inte bäst att vara först, utan att göra det ordentligt. Synd att jag i princip inte kan ett enda ord tyska (och inte heller någon tecken). ;)
Sverige lever verkligen kvar i drömmen att man minsann var först, att man är föregångsland och gör ingenting.

Här är det så att man satsat på döva under 60-70-talen och sen glömt bort att vi har döva här i landet och tror det är ok nu för självklart är det jättebra för döva för vi har satsat på dem. Nej, det räcker inte, man måste satsa kontinuerligt. Känns som om pengarna går åt andra håll nu.

zopika 2008-10-04 21:34

..

delfintua .. jag gjorde det...

ichigo 2008-10-04 22:37

Om du läst i tråden så förstår du att han är döv och diskrimineras pga av det. Kan inte avgöra med ditt svar om du menar att du läst tråden och inte förstått, eller om du nu har läst tråden och därmed förstår nu.

zopika 2008-10-05 09:03

jag ber om ursäkt jag skummade igenom och missade det. I göteborg hade det nog inte varit lugnt. en klasskompis till mig var nästan döv, men inte helt, villket givetvis gör det lättare men dte var inga problem. men som sagt jag har ingen koll på stockholm..

ichigo 2008-10-05 10:00

Diskrimineringen och problem vi döva har, har så gott som alltid inte med själva hörseln att göra, hur mkt man hör. Utan att det beror på det som kommer kring. Oftast är det vi teckenspråkiga döva som diskrimineras. Tänk dig ungefär att ha en person i klassen som kan ett annat språk och har absolut inga möjligheter att lära det allmänna språket och behöver då tolk.

En liten fingervisning. När vi pratar om döva så pratar vi om teckenspråkiga personer (oavsett grad av hörselskada). När vi pratar om människor som kan höra lite eller åtminstone kan prata med rösten och höra lite, antingen med hörselrester eller med hjälpmedel så brukar vi benämna dessa människor som hörselskadade. Många hörselskadade kan också teckenspråk, men när det är ljudspråket som kan användas ibland, då är det hörselskadade som gäller. Då blir det lättare att förstå vad som pratas om. Jag önskar att fler tog till sig det här och använder orden på samma sätt.

Och en annan sak, dövstumma finns i princip inte (mkt mkt få som har båda handikappen dövhet och stumhet). Nej jag vet att ni inte använt ordet, men det finns fortfarande människor som använder ordet vilket är väldigt obegripligt. Vem som helst som träffat på en hop döva småbarn inser att ljudnivån är väldigt hög...

Addes 2008-10-05 12:26

Japp såklart, bra för tyskar.
det är lite synd att sossars hemlighetsmakeri har lärt ut och hjärntvättat folk som älskar Sverige o vill stanna här hela livet. Det kan inte göras åt nåt juh.

Du kan pyttlite tyska nog, som de har besläktat språk en del :)

jo sant, instämmer, det var 60-70 talet som du sa.

Det var najs att "forum-snacka" med dig ;)

Delfintua 2008-10-05 12:38

Kanske vore dags med en döv i regering och riksdag. Då skulle det nog snabbt bli ändring på det mesta. Dom är sig ju själv närmast och ser till att sko sig så det är nog en lösning med snabbt resultat :p

Addes 2008-10-05 13:07

Hej tack för du förklarade utförligare...

Men jag kunde inte svara, för jag jobbat i 28 timmar i rad i helgen nu... först nu läste jag era mess.

PS döv som jag kan jobba i 28 timmar i rad non-stop, precis som hörande. Det är så tung psykiskt belastning hos personalen.

II PS... En ung dövkille som jobbar på H&M på Södermalm. Han kommunicerar bara med penna o papper när hörande kunder som vill ha hjälp i butiken...
Vid personalmötet får han ha "gratis" tolk så länge.

Zopika... Jag förstår att du missat, ingen fara, det blev så offtopia.. som du läste varför det blev så, för en tjej som frågade mig hur det gick med kursen, men jag fick förklara va som hänt. Helt ur spåren juh...

I GBG - skolan, på receptionen, de som hade nåt bättre kunskap om hur man hanterar med att fixa antagningen och se till tolkkostnad dvs tolkcentralen i GBG skötte och kontaktade väl för tolkcentralen försökte lösa med det. Skolan väntar tills det blir ordnat. Men receptionen på skolan i sthlm skötte inte o inte såg till... Dom såg till att jag inte får med i platslistan. Därför kunde tolkcentralen inte undersöka saker vidare. Det handlar om okunskap hur det funkar så här.

Jag tycker personligt att det är dåligt system som Sverige har.
Det ska vara "direkt från statet" system som fixar med kostnader, inte så som skolor som ser till o fixar.. för det finns risk t.ex. mitt fall.

ichigo 2008-10-05 15:00

Haha, jo det är sant, Tua.

Ibland är döva, precis som svenskar generellt, bra på att klaga, "det här är dåligt" osv men tar inte tag i det. Ja, precis som svenskar alltså! "Någon annan ska fixa." Tyvärr är det så.

Men åtminstone om man ser till att vara mer aktiv på sitt eget sätt, så är det bra. T.ex. skriva till folk, skriva insändare osv.

Addes, trevligt o prata med dig också. :)

ichigo 2008-10-05 15:08

Måste flika in lite personligt där, roligt med att det jobbar en döv kille hos H&M i Stockholm. Min drömjobb är nämligen att jobba i butik! (och får alltid veta att nej det är omöjligt eller jättesvårt, till och med av min egen sambo och närmaste)
Men om han kan så kan jag också. Oj, ursäkta för att det blev lite personligt nu.

Tillbaka till dig, Addes.
Om skolorna är ordnade av samma företag båda i Stockholm och i Göteborg kanske man ska gå vidare och fråga varför det är så olika?
Det är verkligen dumt och klumpigt gjort av dem i sthlm att försöka slingra sig på det sättet att "glömma bort" så att du dröjs och stängs ut. Det här måste uppmärksammas. Kanske kontakta tidning? Men ja det beror förstås på om du vill gå ut i tidning. Inte alltid man vill göra det. :)

Och precis som du säger, döva kan jobba precis lika bra eller dåligt som hörande, alla är unika och olika, och skillnaderna beror på personen själv inte pga dövhet. Ibland jobbar döva bättre om personen är ensam döv och inte pratar med kolleger (kanske ointresserade kolleger), då blir man mer koncenterad. Men också tråkigare i längden... Men nja det gäller ju också andra, t.ex. människor med helt olika intressen eller kultur... Ja, precis, om invandrare med annan kultur och språk får jobba så ska döva också kunna få jobba. Precis samma sak.

Självklart menar jag inte jobb där hörseln är ett krav men de jobben är ganska få faktiskt när man tänker efter.

Delfintua 2008-10-05 16:01

Att var döv skall inte var ett hinder i något aveseende. Jag har haft döva kunder och det har för mig som hörande aldirg varit ett hinder. Papper och penna fram om inget annat funkar.

Stå på dig Addes, du har rätt till din utbildning även som döv.

Blastugan 2008-10-05 21:53

Hej!

I min stad har vi teckenspråkiga politiker. Min ledare på sy- kursen kan teckenspråk.....
Tråkigt att allt ska bero på var man bor....

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.