Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Syfestivalen Kista 2008 (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=14911)

MiaL 2008-09-17 16:59

Syfestivalen Kista 2008

Det här kanske är allmänt känt bland er andra, men jag hade missat det:
Syfestivalen i Kista är 7-9 november,
(och inte 3-5 oktober som jag skrivit i alla almanackor, tom tagit ledigt den 3/10 från jobbet.)
Antingen är jag helt knäpp, eller så har datumet ändrats utan att jag märkt det. Nåväl, nu har jag ändrat och allt är frid och fröjd. Semesterdagen behhåller jag och åker till Gotland i stället.

//Mia

Linblomman 2008-09-17 17:29

Jag tror det ändrades för att det krockade med Rikstäckets årsmöte. Men när det ändrades har jag inte koll på.. ;)

myggorna 2008-09-17 22:07

Så underbart glad jag blev nu :) Skall till Stockholm den helgen då det är hälsomässa oxå, undrar om man orkar med bägge delarna???? :confused:

tillis 2008-09-18 05:30

Gör mitt examensarbete i Kista, så jag har jättenära till symässan denna gången!! Tjoho! :D

mallaching 2008-10-30 08:09

Syfestivalen Kista 7-9 november 2008

Skulle det inte vara lite roligt om alla som ska på syfestivalen i Kista och som har egna namnlappar tar på sig en som "namnlapp" så att man får ett ansikte på en del av er? :) Töntigt men roligt, visst?:D

freja71 2008-11-01 09:51

Hej.

Jag skulle också önska att vi kunde känna igen varann på något sätt. Jag ska nog ha min orangea tröja på mig.

Mvh
Ann

freja71 2008-11-01 09:56

Ska ni till Syfestivalen?

Hej alla.

Vem ska till Syfestivalen? Vilken dag? Vad funderar ni på att köpa?
Jag ska dit på Lördagen, troligen direkt när de öppnar, och se om de har lite sidentyg samt blixtlås.
Ska även försöka undvika alla som envisas med att vilja putsa mina skor eller glasögon!
Måste komma ihåg att hämta ut lite pengar ur bankomaten också -köerna till deras egna automater sträcker sig halvvägs till Kina!
Hoppas vi ses :)

Ann

lottisen 2008-11-01 10:39

Syfestivalen

Tänkte bara påminna alla att Syfestivalen har flyttat från Sollentuna till Kistamässan---men det kanske ni redan visste.
Kram på er vi ses där(kanske) Lottisen

KristinaK-P 2008-11-01 10:48

Jag ,vi ska nog på fredagen, och jag sitter ju i rullstol så jag syns nog MVH Kristina

tillis 2008-11-01 10:53

jag ska dit på fredag eftermiddag! Skriver mitt exjobb i Kista så det blir nära och bra! :D

Sophia 2008-11-01 12:31

Men du Ann, det där skoputsmedlet som de brukar sälja är faktiskt jättebra. Jag har en burk här hemma. Räcker i evighet och det beror inte bara på att jag inte putsar skorna så ofta. :)

Rutis 2008-11-01 13:38

Jag ska dit på lördagen i öppningsvevan! Å jag brukar ha gympadojor, de vill de sällan putsa ;) Sen bär jag inte glasögon heller, men det är ju lite svårare att säga åt någon att lämna sina hemma ;)

CeciliaNilsson 2008-11-01 14:54

Mässan....

Hej. Ja, det skulle vara jätteroligt om man på något sätt skulle kunna känna igen varandra. Varför inte ha en "namnlapp" där det istället står sysidan för namnet???

mallaching 2008-11-01 18:58

jo asså man kan ju ha vilken namnlapp man vill :) Jag tänkte bara att det skulle va kul OM man hade såna namnlappar med ett eget "märke" som man är van att se på olika bloggar så kan man ju använda den (bara för att jag iaf inte har koll på vad folk heter på riktigt... ;)) Men det är ju som sagt helt frivilligt :)

CeciliaNilsson 2008-11-01 19:36

Hejsan

Jaha, det var så du menade. Ja, det är ju sant. Man har ju inte riktigt koll på vad alla heter. Plus att en del smeknamn kan ju också vara lite krångliga.:D

BodilN 2008-11-03 08:06

Sysideloggan vore väl bra, den är nog lättare att se tror jag, eller också ett oranget band fäst som en brosch, då syns vi kanske allra bäst :p

chery 2008-11-03 09:02

När det var symässa i Malmö, kom jag med förslaget att ha en orange eller röd knapp på jackan. Vi var faktiskt ett par som lyckades hitta varann där.

monicka 2008-11-03 09:22

Har sysidan nån monter där?

Jag tänkte försöka ta mej dit på lördag!
Någonting orange kan man väl ha på sig. Så kan vi gå runt och fråga: Hej är du med på Sysidan?

Det vore kul att försöka igen, sist på Sollentuna-mässan fick jag inte syn på nån; träffade bara Ullis i montern. (Ja, förlåt du e ju oxå nån...) /M

monicka 2008-11-05 12:59

Jag ska dit på lördag, också ganska tidigt,ska ha middagsgäster på kvällen...

Jag hade ju turen att vinna biljetter!:D

Hade tänkt gå iaf, men nu kan det ju bli två m extra tyg i kassen när jag inte behövde köpa nån biljett!

/M

Britt-louise 2008-11-05 18:23

syfestivalen

Jag går nog på fredag direkt när de öppnar. Har inte planerat något storköp bara lite linnetyg. Bra att ha hemma man kan göra så mycket av det.

mollan 2008-11-05 19:03

Jag kommer på lördag. Ska bli kul att kolla in alla nyheter.

Blastugan 2008-11-05 19:48

Hej!
Även jag ska dit på lördag. Vi är ett gäng från jobb som åker direkt buss från Örebro dit. Min syster möter upp där.
Jag ska köpa mönsterpapper, mitt är nästan slut..... Ska hämta pengar på fredag för man vet aldrig vad man hittar...
Kanske ses vi.

Carex 2008-11-05 20:20

Jag ska dit på fredag fm och ffa spana på overlockmaskiner, sen kommer det säkert att bli lite garnköp och trikåtyger.

tk81 2008-11-05 20:48

jag ska dit på lördag. har tänkt att köpa tyg denna gång

myggorna 2008-11-06 06:13

Ja jag ska dit oxå :D blir troligen lördag (är ju hälsomässa oxå) Vet inte riktigt vad jag skall handla, men man hittar säkert något hi hi. Snart går tåget till storstan, oh så kul detta skall bli Ha de bäst allesammen Kramelikram

BodilN 2008-11-06 09:45

Jag skall också gå, det skall bli kul. Jag kommer nog att titta efter tyg till en kasse och sen får det bli lite pärlor och scrapbookingpapper också :D

Tigress 2008-11-06 17:02

Jag ska oxå dit, första gången på syfestivalen för mig, d ska bli jätte-kul! Passar på fre fm när ungarna är på skola/dagis :).

Carex 2008-11-07 17:07

Lite tips till er som ska dit:
- Skyltningen från E18 västerifrån har fallit bort flera ställen, knöligt att hitta med andra ord!
- Det är ont om parkering, man får gå ganska långt om man inte får plats på parkeringen vid mässan, den parkeringen var LITEN!
- Få parkeringsautomater, bered er på lååång kö!
- Dåligt med plats i entrén, var beredd på att knö er in.
- TRÅNGT på mässan, en stor försämring mot Sollentuna.
- Inget café, bara en resturang som inte alls sväljer alla som vill äta.

Alltså, mina intryck av dagen totalt är att det mesta är sämre i Kista, framför allt att det är så trångt och att det inte går att sätta sig och fika någonstans. Utbudet bland försäljarna är bra, med stor utökning av scrapbooking om man nu gillar det. Väldigt lite ren tygförsäljning, massor av quilttyger men dåligt med vanliga bomullstyger mm. Utbudet av garn är fantastiskt!
Det är absolut värt att åka dit, men försämringarna förtog en del av glädjen i alla fall för mig och min väninna. Jag kan bara tänka mig vilket kaos det kommer att bli vid mässor som drar ännu mer folk än denna.:(

Helen56 2008-11-07 19:46

Syfestivalen

Håller med om kritiken till Kista syfetival. Dåligt skylltat svårt hitta parkering. Trångt inne på mässan, och jätte kö till maten så ta med egen mat o fika för det blir att köa för att få något att äta o någon stans att sitta.Positivt var att det var ej så varmt som det brukar vara i Sollentuna.Det possetiva var det roliga att titta på utsällarna

freja71 2008-11-07 21:48

Hej.

Jag håller helt med er andra.
Trångt inne i mässhallen och dåligt med mat/fikaställen. Det lilla café som fanns är inte gjort för så många människor. Ont om parkeringsplatser och dyrt att parkera. Det var mycket quilttyger men tyvärr lite för lite "vanliga" tyger.
Annars tycker jag utbudet var bra. Jag kom hem med en påse mohairgarn (10 st) för 150 kr bara!
Köpte även en t-shirt.
Tyvärr såg jag inte till "sybehörsbordet" dvs. de som säljer billiga blixtlås, nålar och annat.
Vad tycker ni andra om festivalen och vad köpte ni?

Ann

FruMaud 2008-11-07 21:52

Kistamässan

Var på symässan idag och blev besviken,
Här följer några goda råd till er som tänker dit.
Åk extra tidigt eftersom det är svårt att hitta parkering. Det kan bli långt att gå.
Se till att ni inte är hungriga långa köer till både mat och kaffe med mackor (se till att ni ställer er i rätt kö annars får ni köa dubbelt.) trångt med sittplatser krävs mycket tålamod.
Finns en litet café precis innanför entrén till höger men den syns väldigt dåligt stolarna är bakom en vägg.
Luften är dock bra kändes Ok fast vi gått i flera timmar.
Många härliga utställare och mycket garn samt quilttyger
Hoppas ni orkar komma tillbaka nästa år

Blastugan 2008-11-08 06:28

Oj! Vilken kritik till festivalen, ska snatr åka. Skulle bara kolla mailen först, och jag hade vunnit en bliljett. Hoppas på månag fynd....

MiaL 2008-11-08 07:57

Hade jag vetat går vad jag vet idag hade jag aldrig åkt dit. Okej, jag kanske är för snäv i mitt intresse: klädsömnad.
Hade jag gillat quiltning, garner, färdiga kläder, scrapbooking etc hade jag varit i himmelen. Jag fick inte ens tag på mönsterpapper!
Blåmärken fick jag gott om..... 4 barnvagnar på hälsenan!
Men luften och temperaturen var bra....lervällingen på "gångvägen" dit var det inte.

/Gnäll-Mia

Sophia 2008-11-08 14:45

Jag tycker att det var ungefär som vanligt. Sämre med mat och fika men man kan gå till Kista Galleria och äta. Det fanns många toaletter vid entrén så man slapp köa. :D

Jag håller med MiaL, att om man är ute efter roliga saker inom klädsömnad så är man på fel ställe. Tyvärr.

Om även jag ska gnälla lite så tycker jag att det är dåligt med nyheter. Det är samma tyger som återkommer. Hos en utställare har jag sätt samma tygrullar flera gånger nu. Det är faktiskt rätt trist. Var är nyheterna??

BodilN 2008-11-08 16:16

Jag var på Syfestivalen idag och det var en jättekö när jag skulle in, det tog nästan 25 min. Jag tyckte också att det var trångt, ibland var det jättesvårt att komma åt att titta på grejerna. Det fanns nästan inga bänkar att sitta och pusta på. Det fanns mycket att titta på, pärlor fanns det inte så mycket av, mindre än man fick intryck av från hemsidan. Lapptäckstyger fanns det gott om tycker jag och mycket garn. Jag tog pendeltåget dit så hur parkeringen var vet jag inte. Jag tycker nog att det var värt ett besök på Syfestivalen ändå. Sollentuna var nog snäpet bättre, det var mindre trångt där.

Lenasate 2008-11-08 19:37

i fredags mässan

Jobbigt att ta sig in på mässan. Parkeringen var i stort sett obefintlig på fredagen. På lördag och söndag kunde man tydligen parkera på Ericsons personalparkering. Vi hade matsäck med oss så den biten led vi inte av. Men, det kostar 15 spänn för varje väska man lämnar in och 20 för varje jacka. Lägg det till inträde och parkering. Det börjar bli ett dyrt nöje. Väl inne så saknade jag också en del utställare. Farbrorn med sybehör har tydligen lagt av sägs det :-(
Jag köpte ull, garn och tovningsprylar. Faktiskt inget tyg.

Blastugan 2008-11-08 20:47

Nu har även jag kommit hem.... Jag struntade i att äta på mässan, vi gick till Kista gallerian. Det var trångt, ävan jag saknade farbron med alla sytildehör och mönstrepapper.

Pratade med några utställare och de sade att det var lite dyrare hyra och att alla extra saker kostade massor extra, därför fanns det inte så många väggar. Får fundera om det är värt att åka dit till våren, för det var inte mycket riktat mot klädsömnad!

Tigress 2008-11-09 10:02

Var där i fredags, kom strax efter 10, wow va mycket folk! Det fanns tre lediga p-platser så vi hann knipa en. Busslaster m folk kom! Kom in rätt fort dock, typ 10-15 min. D var ju min första symässa, men ja blev faktiskt besviken. Trodde det skulle vara mera "sy", men d var ju mest scrap, pyssel, quilt o garn, så är man en "stickare/quiltare" så var man nog i himmelriket!! Nåväl, lite tyg fick ja m mig hem, men d var ingen konst att hålla budgeten iaf...

ElisabethBlomdahl 2008-11-09 16:12

Syfestivalen på Kistamässan

Var på syfestivalen igår. Tyckte jag var ute i god tid men fick ändå parkera långt ifrån, långa köer och trångt i entren. Trångt inne i mässhallen,långa köer till matställena.Stockholmsmässan i Älvsjö kanske vore bättre.Elisabeth

Quiltare 2008-11-09 17:27

Söndag = bra dag utan trängsel

Jag var på Sy -festivalen idag.........
Lagomt med folk, Bra mat i restaurangen och gott om sittplatser (KL 12,00) men vi var många som saknade farbrorn med sy-behören :(

Det enda man kan klaga på är att plånboken är tom .....men ack så många trevliga timmar jag har framförmig med mönster,tyger mm. som jag har inhandlat idag.

Tack till mina reskamrater och ett extra tack till Lena som rattade bilen:D

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:57.