Nybörjarquilt!
Hej alla Quiltare!
Idag har jag insett att Quiltning inte bara är något man sysslade med i syslöjden för att fröken blev nöjd, utan de mest fantastiska konstverk! Hur kommer jag lättast igång? Vad behöver jag för utrustning av verktyg Har tänkt mig ett enkelt barnvagnstäcke av "kvadrater" i dop-present, (till min vänninas 3-mån gamla dotter) som mitt första projekt, är det rimligt? (Blir det bra behåller jag det och syr 2) :D Finns det någon bra bok i ämnet som passar mig? Tack för hjälpen! Bästa hälsningar! Susanne |
Ett barnvagnstäcke är ett väldigt bra första projekt. Lagom stort och lätthanterligt.
Och vanliga "bondrutor" är också bra att starta med. Leker man med ljusa och mörka kulörer går det att förändra i oändlighet. Det du behöver först är ett startset. Brukar innehålla skärmatta, 1 linjal och rullkniv. Det kommer man långt med. Sen kan man bygga på med fler linjaler och hur mycket grejor som helst!! :D En grundkurs är ju inte helt fel att gå, men man kan lära sig själv med.. Medborgarskolan och Studieförbundet Vuxenskolan brukar ha grundkurser. |
Gå till biblioteket, där brukar finnas en hel del böcker i ämnet även om en del kanske är lite gamla.
|
En liten bit på vägen!
Hej!
Jag har efter era rekommendationer lånat böcker på biblioteket och även börjat på mitt första projekt. Tyvärr inser jag nu att jag absolut behöver en ordentlig linjal och en rullkniv som klarar kraftigare tyger. Jag har läst att det är bättre att satsa på en lite dyrare rullkniv från början. Fick tipset om knivar från Olfa, har ni erfarenhet av dessa? Har förjäves letat efter ett startkit men kan inte hitta något sådant. Har ni några tips på vart de säljs. Tack för hjälpen! Hälsningar Susanne |
Vill minnas att jag såg såna hos slöjd-detaljer när jag var där sist..
|
Min erfarenhet är att huvudsaken greppet är bra, sen vilket märke det är spelar mindre roll. Jag använder den rullkniv som finns på bla Panduro, för att jag gillar det handtaget..
Finns även hos Slöjddetaljer: http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/...productid=3206 Huvudsaken att bladet är vasst. Många återförsäljare brukar ha startset som innehåller skärmatta, linjal och rullkniv. Det kan vara bra att starta med ett sånt för att sedan köpa det man vill ha... Som ex hos Lapp-Elisa http://www.lapp-elisa.com/cgi-bin/St...re.cgi?sales=1 Kristina på Quiltbiten tror jag har, men man får nog ringa om pris på det http://quiltbiten.com/ På Rikstäckets hemsida så finns landets butiker samlade http://www.rikstacket.com/lankar_b.html Nu vet jag inte var du bor, men i september är det Quiltmässa i Lidköping. Och där kan man hitta det mesta man behöver i kviltväg.. :D www.quiltkoping.se |
finns det ingen hemisada med intressant läsning om det mest grundläggande?
|
Här kan man lära sig en hel del.
http://www.lappoleket.com/lappoleket.html Personligen så lärde jag mig mer när jag gick en nybörjarkurs. Framförallt små tips och trix man inte kan lära sig på nätet. Plus att man fick in nött :D ;) hur noga man måste vara och räkna på sömsmåner mm.. |
Tillbehör!
Hej!
Jag funderar på att köpa en del av tillbehören från USA, har hittat så oerhört mycket bättre priser på det mesta. Mailade bl.a fabricshack om vad jag önskade och fick svar inom en timma. Förhoppningsvis kan jag köpa rullkniv, tyg inkl. frakt för vad bara rullkniven kostar här. Jag drömmer numera om att åka till New York och spendera någon dag i deras garmentdistrict.:) I USA finns det 36 miljoner människor som syr! /Susanne |
Hej.
Jag har lärt mig mycket vid att titta på http://www.quilterstv.com/ det är på engelska, men sido vinsten är att man lär sig bättre att förstå engelska. Jag kunne inte så mycket engelska inna jag började att titta Quilters T.En bra link för quiltere är http://www.quilterscache.com/QuiltBlocksGalore.html man kan få den övresatt till svenska via google. Mvh Trine |
Varor som beställs från Fabricshack har en tendens att fastna i tullen... :(
Big Horn Quilts är en annan stor quiltbutik på nätet som ger lika bra service. |
Vilken storlek på Rullkniv och matta har ni?
Stort tack till alla ni som engagerat er i min tråd! Verkligen bussigt!
Idag har jag letat efter en Rullkniv på stan och jag är allt annat än imponerad över kvaliteten både i blad och skaft på de "billigare" varianterna. Diskuterade saken med en händig släkting och det framkom att han i sin ungdom arbetat på en konfektionsfabrik. Vi konstaterade därefter att om jag vill kunna skära ut exempelvis applikationer från andra material än tunna quilttyger så krävs nog ett "behagligt" knivskaft och minst ett 45 mm knivblad. Men, vad vet vi! ;) Att köpa skärmatta visade sig inte heller så lätt, svårt att avgöra vilken storlek som man behöver ha liksom linjal. Har ni cm, tum eller båda? :confused: Ska absolut undersöka quilttv, verkar spännande även om jag nog får börja med något ytterst enkelt. Är det så att paket från Fabricshack lättare "fastnar" i tullen än exvis försändelser från Big Horn quilts? Är det mer företagsreklam på Fabricshacks brev som gör att det drar ögonen åt sig? Hawaianska www.gotfabric.com får goda recentioner på webben, har någon testat det? Hälsningar Susanne |
Utländska tygaffärer
Hej!
Hittade en denna lista på en fransk site! http://patchtopatch.superforum.fr/pa...rtes-t5676.htm Lycka till! /Susanne |
Jag började med ett grundset. Skärmattan var 46x60 ca (tror jag) och rullkniven 45 mm. Linjaler har jag kört med cm hela tiden, fram till för några månader sedan när jag inte fick ihop ett mönster med cm mått.(översatt från inch)
Men om du är säker på att du kommer att fortsätta hålla på med quiltning, så finns det nästan inga begränsningar på hur många linjaler och tillbehör man kan köpa... :D :D :D ;) |
Jag tycker att det är lättast att skära efter en inch linjal pga att lappar alltid sys ihop med 1/4 inch, så att det är lätt att räkna ut hur brett man ska skära!
Samt att de flesta mönster är i inch! Jag skulle rekomendera att köpa en skärmatta i storleken 45x60cm. Då kan du skära lapptäckstyger dubbelvikt bäst. En rullkniv på 45 är också bra :D Välkommen till lappträsket! Starkt beroende framkallande!:D asa1970 |
Paket från USA
Hej!
Nu har jag beställt varor från USA, närmare bestämt från Hawaii. =) Förhoppningsvis blir jag inte lurad och paketet kommer fram. Deras kundsupport var superbra och därför valde jag dem. (Men man kan ju aldrig vara säker förrän varorna anlänt) =) Jag följde era råd och beställde bl.a en 45 mm rullkniv och givetvis tyg. www.gotfabric.com /Susanne |
Det finns bra mönster om hur man skär och syr dom...
Bara rulla ner längs så ni hittar MASSOR av! SE HÄR |
|
Suverän sida.Nu blev t.om jag jättesugen på att prova på att qvilta.Sidan är sparad. Tack Addes!
|
vet ni var man kan köpa ett nybörjarsett, linjal och matta till ett rimligt pris?
|
http://www.creativegrids.com
Det är billigast skärmatta ingående kniv o linjal. jag beställer det för 330 kr för hela plus delivery. |
å det lät ju bra, tack!
|
Jag har köpt mycket tyg från http://www.fabricshack.com, de har ett otroligt utbud till mycket bra priser. Och jag tycker inte att deras paket fastnat oftare än någon annas.
Men att tänka på när man köper från USA är att köpa ca 6-7 yard åt gången så att det ryms i ett Global Priority envelope, där frakten är fast och alltid kostar $10 eller $11. Linjaler har jag köpt härifrån: http://www.honeyforkfabrics.com/, de är dock lite dyrare på tyger. |
AnderM hur fick du det så billigt, jag beställde därifrån, betalade 330 kr men sen fick jag mail av dem där de b la ville ha min CVS kod på visa kortet plus 20 pund extra..?
|
Jag emailade till dom o de har inte hört av sig. Så vägrar jag beställa ännu förrän jag fått email först.
Men en senare tid svarade de, (jag frågade hur mkt kostar det till sverige) Det kostar extra 5 pund. Allvarigt 20 pund o de ville ha ditt CVS kod!?!? Jag skulle ha beställt men upptäckte att det saknas Sweden där... Men... Jag klickade så här: 1. Add to Cart 2. Klicka på View Cart, o det står 17.95 3. Klicka på CheckOut Now 4. Klicka på menurullen där står Mainland Britain 5. Det visade att det kostar 22.95 pund = ca 280 kr Så därför jag beräknade: 22,95 + 5 pund = 28.95 pund = ca 330 kr, (nu är ca 340 kr). Det finns grava olika från bank till bank med valutkurser. Förra månaden var det ca 13-14 kr = 1 pund, för en vecka var ca 11 kr = 1 pund o för halv år sen var ca 15 kr = 1 pund. Det låter så skumt där. Jag vågar inte beställa o att lämna in CVS till nån... Aldrig i livet! |
Nej det var riktigt obehagligt, hon mejlade flera gånger och ville ha cvs koden, jag vägrade, jag föreslog att jag skulle betala med paypal, mendet vägrade hon gå med på. Jag hoppas jag får pengarna tillbaka, betalade 333 kr, jag sa att jag vill ångra beställningen och ha pengarna tillbaka... så vi får väl se om det kommer några pengar...
|
Ofan.. äckel!
Ja jag hoppas verkligen att dom skickar tillbaka pengar. Jag kan beställa åt dig om du vill (sambeställa för att det blir billigare med frakt).. Jag ska försöka hitta en annan seriös. |
Vad snällt av dig, jag köpte dock matta och kniv och linjal på panduro, jag är ju nybörjare så jag får väl ha det, kanske inte den bästa kvaliteten? De sa att de själva använder mattan och kniven i butiken... men men det kan ju bara vara sälj snack, men det får väl duga för en som är nybörjare.. ;-)
|
Skärmatta är inte egenligen viktigt själv, men emot bra att ha den stora, för att underlätta med arbeta med o det går fort att fixa med "klippande/skärande" - grej. Sax-klippandet gör långsammare o orakt.
Bra blad till rullkniv är ett måste = vass. Bra stor matta är typ ca 80-90x60 cm Jag är nybörjare också, men inte helt utan "egen hand" för att jag inte har lärt mig från någon, o på rätt sätt inom sömnadsvärlden :D Men jag jobbade mkt med arkitekt förut så vet hur det är bekvämligast som möjligt. Trots jag har 30x15 cm skärmatta-- jobbigt. PS skärmattan används inte bara tyg, även papper. Jag målar o tecknar mkt också. |
http://www.kontorsgiganten.se/produc...?categoryid=17
Jag tror att det är lite billigare än andra sy-webshops i sverige. Över 500 kr gratis frakt. |
Jag köpte den största de hade på panduro, funderar dock på att köpa en bättre kniv, förslag på någon?
Har du lärt dig av någon bok eller liknande? Hur länge har du hållit på med quilting? Jag hade tänkt börja sy kuddar till soffan prydnads kuddar och sen ett baby täcke... ;-) Vad syr du för något? |
Det blir intressant att se om ni får tillbaka några pengar för avbeställningen. Berätta gärna! Creative Grids ligger på min svarta lista (och det skrev jag om i annan tråd) men jag har faktiskt lämnat mitt nummer till dem tidigare för att de ska kunna dra extra pengar för porto. Då frågade de om de fick ha kvar siffrorna i sitt system så att jag slapp ringa in siffrorna igen. Så fick det bli och häromveckan när jag beställde så drog de ca 80 kronor extra. Det var ju OK och rätt smidigt. Jag tror inte att de är opålitliga på något sätt. Jag tycker numera bara att de är otrevliga.
|
Ja men jag har det skitbillig rullkniv men dålig blad bara, men köpte bättre kvalité blad 28 mm så funkar det perfekt.. det var nåt 10 kr på www.jula.se ifjol.
Nja, men jag blev tvingad att gå på sömnadslöjd på grundskolan när jag var jävel ung då... :D Det var ett år. O sen tillbaka träslöjd. Kanske 7 klass... SORRY att det blev OT! Jag var så sur på sadistiska tantiga lärarinnan i Stockholm som bestämde över att vi killar måste sy K J O L.. sjukt! Jag sa: Varför inte manlig köksförkläde till farsdag!? Det var mindre än 2 månader kvar till farsdagen...glömde aldrig.. Hon finns säker på här som medlem i forumen... hoppas att hon läser här... :D Aldrig mer med jävla syandet tänkte jag... i många många år tills ca för 2 år sen jag började sy igen :D har en bra sömnadbok, men det är bara bas som jag kan redan juh. klarar inte av att sy med ärm, fina fickor, såna som är "svåra" platser att sy i, för jag vet inte hur man använder med speciella technigues... Men kan sy om från t-shirts till linne, med overlock. Enkla quilt, jag syr överkasta, som jag köpte en gammal från IKEA, så sy om typ. rätt stor, men inte mkt skärande o så... bara stora bitar o så, fina sömnad...men håller med rutigt överdrag till skrykbrädan med 1 cm. och nu ska jag gå på Grundkurs i sömnad om en månad o tyvärr de lär mig att sy K J O L igen! :D |
Anders, haha du får sy en kjol till någon du känner, en ny kjol säger väl ingen nej till ;-)
Jag skulle aldrig lämna ut CVS koden till någon, per telefon, njae lät suspekt, och sen att sparar ens kod, livsfarligt, tänk om koden hamnar i fel händer, då blir ens konto länsat! Usch! Nej de verkar inte så där seriösa tycker jag. Jag ska återkomma när jag fått pengarna tillbaka, om jag nu får dem vill säga. |
|
Ja jättebra att du inte lämnade din cvs nånstans.. Det är förbjudet! Man borde skarpa bort CVS kod om man använder ofta på korger... Min polare blev av med över 16 000 kr ur efter han varit ute på en korg.. jävel.-- men han åkte fast redan :), polaren fick tillbaka pengar, så allt ok-. inget panik egentligt. Banken fixade det.
Då när jag sytt kjolen färdig o sen ta med hem o sy om bara... försöker att det skulle omvandla till snygg vinväska :D så mkt party, förfest hos kompisar sen! vad jag tänkt så. |
ang billiga tillbehör har jag köpt på
stoff & stil |
stoff & stil? kan man köpa via nätet?
|
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:02. |