ang att ta över en befintlig tygaffär!!!
Jag har fått chansen att få köpa en befintlig tygaffär, det har varit min dröm i några år nu =) Hon vill ha omkring 1 miljon. Har inte fått de exakta siffrorna än. Jag vet inte om jag vill ha så mycket i lån från början! Men om jag bara köper en del av lagret, så blir det ju så att jag troligtvis kommer behöva komplettera i framtiden...
Så är det någon därute som har några råd?? |
Åh va roligt! Jag har inga råd till dig, men önskar dig all lycka till! Jag har samma dröm som du, får se om min går i uppfyllelse.
|
Åh vad kul! Jag har tyvärr inga goda råd men önskar dig lycka till. Hoppas att det går bra.
|
tack så mycket!! ja jag ser ju chansen nu att förverkliga min dröm =)
|
Å, va kul. Jag var på väg att göra samma sak för några år sedan. Tanten tjatade verkligen på mig att köpa hennes affär. Jag bodde 35 mil därifrån och velade. När vi bestämt oss för att flytta, dog tanten och hennes son sålde alla tyger till en lumpbod...Å jag hann inte med.
Jag önskar dig verkligen Lycka till. Är det en dröm - gör ett försök! Kanske du har nån att slå dig ihop med? |
Åh det var verkligen tråkigt att höra. Jag har tyvärr ingen att köpa tillsammans med.
Hur ofta får man en sån här chans i livet?? Men Jag tycker det är rätt mycket pengar. Men jag funderar på att typ bara köpa halva lagret. Det är där jag har så svårt för att bestämma mig... *pust* |
är det någon som vet vad banken har för krav för att få låna??
Jag får inte tag på någon på banken. |
Du måste nog ha hennes senaste bokslut så du ser om omsättningen har varit bra dvs affären har gått med vinst.
Vet du anledningen till att hon säljer sin rörelse? Banken kräver att du har gjort upp en budget och en plan för hur du ska fortsätta att driva butiken. Har du ev. tillgång till ett starta eget bidrag? Ta kontakt med tex. ALMI på din ort så får du hjälp med hur du ska gå tillväga och de tittar även på om det är realistiskt att driva butiken vidare. Lite tips och ett Lycka till! |
Vad består lagret av? Är det tyger du kan sälja nu eller sånt du rätt omgående måste slumpa bort för det är fjolårets kollektion, isåfall skulle jag vara försiktig med att köpa lagret. Det du kan köpa är ju stapelvaror såsom tråd, nålar m.m tillbehör men tyger är ju säsongsvaror så tänkt dig för. Lycka till hur du än gör? Priset beror ju precis som i tidigare svar på vad hon haft för omsättning osv. Be banken om hjälp.
|
tack så mycket för tipsen..
Hon slutar pga av att hon har varit sjuk. Och att hon har en gammal arbetsskada som har blossat upp igen. Jag har inget starta eget bidrag. Som sagt jag fundrar på att bara köpa delar av lagret, för jag vill utöka med quilttyger och quilttillbehör. Och öppna en webbutik inom detta! Hur gör man upp en budget lättast, och vad är viktigt att ta med??? |
jag har funderat på att köpa upp "grund" tygerna och alla tillbehör. För jag tycker att 1 miljon är rätt mycket.
Grundtyger= sånt som inte är säsongsbaserat. |
Det finns ju mycket tips om du GOGGLAR på "starta eget" hittade tex. de här:
http://images.google.se/images?q=mir...mages&ct=title http://www.nutek.se/sb/d/279 http://www.infoteket.se/starta_eget/ http://www.skatteverket.se/fordigsom...880003710.html Som sagt sök på nätet och sök om hjälp på din ort ocm du inte har ekonomiska kunskaper. Det är mycket pengar det handlar om och kanske behöver du låna mera för att starta upp, det tillkommer alltid en massa utgifter som man kanske inte alltid räknar med. |
tack så mycket för alla goda råd. Jag har iaf bestämt mig för att det bara blir alla grundtyger, grundfärger och alla sybehör =)
|
Åååh, vad roligt det låter!!
Men tänk på detta INNAN du gör någonting: 1. Prata med din bank först. Dom kan ge dig råd gällande pris på rörelsen och ge dig ekonomisk information så att du vet innan vad det är du ev. ska köpa. Alla banker har folk som kan sånt här och är en viktig partner när man driver företag. Får du ingen hjälp på din vanliga bank så ska du inte vara rädd för att kontakta flera....!! 2. Prata med nyföretagarcentrum!! Alla råd hos dom är gratis och dom kan hjälpa dig med att göra en budget. Jag tycker att 1 miljon låter ruskigt mycket så tänk dig för mer än en gång innan du genomför detta. Att driva företag är fantastiskt roligt men man får inte glömma att det finns många risker och fallgropar så därför måste man vara påläst och VÄL förberedd. Ditt livs affär/äventyr kan lätt bli det motsatta om man har för bråttom och inte tagit fram tillräckligt mycket fakta. Bara för att säljaren vill ha 1 miljon så betyder inte det att det är en relevant summa men det hjälper banken till med. LYCKA TILL!! Och var inte rädd för att försöka!! :D |
Köp inte på dig för stort gammalt lager du kommer ändå att vilja kompletera med tyger du tycker om.Sen vill vi ju alltid ha nya tyger som kund ,inte se det gamla som funnits i butiken innan.
Modet svänger ju kvickt. |
jag har bestämt att bara köpa tyger som aldrig går ut tiden typ. Som lakansväv, linne, flecce m.m
Plus alla sybehör!! Så det skulle gå på cirka 200000kr betydligt mindre än 1 miljon =) Det svåra är att jag inte har någon inkomst förutom grundnivå på föräldrapenning. Dvs 180kr/dag. Så risken är att banken inte beviljar lånet... *suck* |
ALMI har haft speciell rådgivning just för de som vill överta befintliga företag, det kan nog vara idé att kolla. När jag läste om det handlade det mest om att ta över från företagare som går i pension, men det här måste bli ungefär liknande regler och saker man ska tänka på. Lycka till!!
|
Hej hej
Jag håller på att göra affärsidé o affärsplan o upprätta budget. Det måste göras! ALMIs lånegivares krav är att visa dina affäridé o plan o 3 olika bugdet. Det måste vara genomarbetat och obehindande som ska gå igenom nålögat utan störande innehåll. Det är inte lätt. ALMI kan ge t.o.m. dig en mentor också! Om du visar din välarbetande affärsidé. Du måste ha egen kapital, om inte, så måste skaffa kredit utan säkerhet, plus ALMI lånepengar. Det är mkt dyrare räntor. ca 8-11 % o man måste betalat inom 2-5 år, beror på lånebeloppet. Normalt ca 300.000 kr. Om du har dyrbara egendom t.ex. fastighet så banken kan ge större belopp och banken tar din fastighet/borätt/villa som patent. (Samt att skaffa kö till bostadsförmedlingen för säkerhets skull!!) Om kunkurren företaget så banken tar din villa för gött. De kommer att fråga massa... Klarar du jobba 60-80 timmar vecka under första året? Har du möjlighet att offra dina sköna semester? Påvekrar din familj? Ställer närstående/anhöriga upp? Hjälper de till företag eller? Vem är dina kunder? Hur når du kunder? Vilken kundgrupp har du? Hur lyckar du med marknadsföringar? Vilka marknadsföringar satsar du på, vilket sätt? Var är lokalen? Behöver det mer marknadsföringskostnad? Har du kontakter omkringar ditt företag? Hur fungerar det med ÅF, leverantörer, grossier? Vad händer det om det går i förlust? Vad ska du göra med vinst? Vad har du syftet för vinst? Hur har du kunskap om bokföringar? Ect... |
tack för alla råd! Jag bor i villa, och ska ha butiken hemma i det ombyggda garaget. =) Så ingen hyra tillkommer, det är så skönt.
Det måste ju vara lättare att kunna beräkna budget, eftersom jag tar över en redan befintlig affär?? Jag har lite siffror att gå efter då!! Här i kommunen har de ett speciellt lån, som de ger till nya företagare. För de vill att kommunen ska växa =) Så jag hoppas på det, så jag slipper alla höga räntor... |
Va bra att det ska befinnas sig i din villa!
Kommunen hjälper nya företagare? Underbart! Jag är AVIS På dig! :D Jag måste fixa fram pengar bara. Det är så i Stockholm. Allt är svindyrt att bo i. Ja men du kontaktar med kommunen! O be om dom kan hjälpa dig bl.a. affärsidé o -plan. så de kommer att va glada. |
jag har kontaktat nyföretagar centrum här i kommunen! Så nu ska jag dit och få hjälp med budget m.m
Nu är verkligen bollen i rullning!! :-) Idag ska jag prata med den nuvarande ägaren. Vi ska komma överens om ett bra pris för delar av lagret!! Och lite om vad hon har för inkomster å så :-) |
Det låter jättespännande!
Lycka till! |
Det här med garaget känner jag igen:D
Jag tror att du skrev i nån tråd för ett tag sen ang företag i garaget... Jag önskar dig verkligen lycka till! *Själv sitter jag i tvättstugan och syr men väntar/hoppas på att "gubben" ska bygga stort garage med inredningsbart loft där jag kan driva mitt företag* |
ja det gjorde jag!! Men då blev det inget pga av att det redan fanns en tygaffär i på våran lilla ort 6000inv.
Så nu hoppas jag att det ska gå.. Tack för alla lyckönskningar!! |
jag var på banken igår, och jag fick lån på 500.000kr.. Det var inga problem alls. Så nu ska det byggas ut.
Jag ska försöka kunna öpnna i augusti, om det går enligt planerna :-) Just nu svävar jag på moln :-) |
Jag önskar dig verkligen Lycka till!!! jag tycker att det underbart att du vågar satsa och är jätteavundsjuk på dig som tog chansen, som inte jag gjorde när den kom till mig.Var kommer denna tygaffär att ligga?
|
i Rimbo, 7mil norr om Stockholm.. tack för alla lyckönskningar
|
Synd att jag inte bor kvar i Åkersberga, så jag kunde hälsa på och handla, men vet vet det kanske blir en sväng ändå!
|
Men, vad skoj.
Jag bor bara någon mil från Rimbo. Jag kommer säkert att handla hos dej.:p Nyfiken fråga: Är det Bea eller Junes som du ska ta över? Bea har jag handlat mycket av. Där finns allt ;) tyvärr så har hon ej öppet på lördagar längre. Å då är det på en gång lite besvärligare att ta sig dit. Önskar dej Lycka till! |
va kul att det är några här som vet var lilla Rimbo ligger :-)
ni är så välkomna att handla, när allt är klart :-) |
Citat:
|
är det något speciellt som du har saknat i tygaffärerna häromkring??
|
Nja, inte direkt.
Men det är väldigt kul med affärer som har mycket tillbehör och trådar av alla slag. Det är så skoj att gå in i en butik med stort urval av tillbehör, det slutar alltid med att man har mycket med med sig hem än vad man tänkt sig från början.:D Sen tycker jag det är ett plus om butikerna har bra urval av mellanlägg,tunn vadd, vliselin, stabilisering osv. Tjock polyestervadd brukar det aldrig vara svårt att få tag på. Jag har förstås förståelse för att lagret inte kan vara för stort. Det är ju mycket pengar som man får ligga ute med.... Varorna behöver inte alltid finnas hemma men att butiken kan hjälpa till att så hem rätt vara. Ofta kan man ju vänta ett litet tag. Åsså tycker jag att det är skönt med kvalitetsvaror. Det är inte alltid så att billigt är billigt i längden. Jag tänker på tråd, nålar o liknande.... |
Rimbo! Så kul. Jag bor i Uppsala och har släktingar med lantställe utanför Norrtälje så Rimbo har jag passerat en hel del. Du får berätta var affären ligger och vilka öppettider du har när du öppnar, så kan jag tänka mig att ta en utflykt till Rimbo.
Jag saknar tygaffärer som inte är riktiga tygaffärer utan någon form av inredningsbutiker med färdiga gardiner och handdukar. Där kan man på sin höjd hitta knappar, tråd och gardintyg! Lycka till!!!! |
ang ta över
Rimbo, va kul, jag har till för ett par år sedan bott i Rånäs, är det tygaffären nere vid bensin-stationen du skall ta över mitt emot ICA??? När jag bodde i Rånäs, så var det en annan tjej som heter Eva och en äldre dam som hade affären... där har jag handlat mycket gardintyger m m, då hade Eva mycket tyger att välja på. Om det är den affären så är den lagom stor.
Så det är bara att önska dig lycka till!! irene28 |
Det är inte officiellt än att personen/butiken i fråga ska upphöra!! Så jag tyvärr inte säga något :-)
Men va kul att det är så många som känner till Rimbo... |
Kolla noga först!
Hej,
En miljon behöver inte vara mycket för en tygaffär. Hon kanske har hög omsättning, tar ut en bra lön, har haft anställda, har bästa hyreskontraktet, har arbetat upp en good will i många år, är vida känd, har en bra kundstock, hög soliditet, bra rating etc. Be bank och revisor eller jurist om hjälp innan. Det kan vara mycket för en tygaffär om ovanstående inte är så bra. Lycka till! PS. Försök att hålla nere lagret i den mån det går eftersom tyger är en modevara. |
Vad trevligt med en tygaffär i Rimbo - det har ju varit lite snålt med det eftersom det antingen är begränsat urval eller blir bilresa för att handla... :)
|
Hejsan Matilda.
Hur har det gått med övertagandet av tygbutiken. Lite spännande att få höra. Jag tänkte ju besöka din affär :p |
jodå det är pågång.. vi håller på att bygga nu!! Hoppas på att det ska vara klart till den 1:a november...
Hälsningar Matilda |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:24. |