Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Göra egna kantband av trikå. Hur? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=13163)

Jacksson 2008-03-17 19:35

Göra egna kantband av trikå. Hur?

Måste de klippas på snedden? Vanligt bomullstyg ska man ju göra det för att få det elastiskt men trikå är ju redan det. Det går ju åt drivor med tyg om man måste klippa på snedden. Så, måste man?

mariehaglund 2008-03-17 19:57

jag klipper aldrig kantband i trikå på snedden. jag brukar klippa en remsa på bredden (om du förstår vad jag menar) och det går finfint (i alla fall till tröjringningar)! lycka till!

Jacksson 2008-03-17 20:48

Citat:

mariehaglund skrev:
jag klipper aldrig kantband i trikå på snedden. jag brukar klippa en remsa på bredden (om du förstår vad jag menar) och det går finfint (i alla fall till tröjringningar)! lycka till!
Jodå, jag förstår hur du menar.
Tack för hjälpen!

ottopippi 2008-03-21 22:38

Undrar också!!!:confused: Hur gör ni alla andra med kantband, kantband i trikå och muddband?? Hur gör ni dom???:confused: Hur syr ni på dom??:confused:
Lisa

Jacksson 2008-03-22 07:00

Citat:

Lisakl skrev:
Undrar också!!!:confused: Hur gör ni alla andra med kantband, kantband i trikå och muddband?? Hur gör ni dom???:confused: Hur syr ni på dom??:confused:
Lisa

Jag börjar få lite kläm på det nu även om jag behöver mer träning för att det ska bli snyggt.
Jag klipper bandet på "bredden" så det är elastiskt. Sy fast det räta mot räta. Vänd öven till avigsidan. Sy fast allt från rätsidan med tex tvillingnål. Klipp rent på avigsidan.

Jag har haft problem med att tyget fastnar och drar sig. Vet inte riktigt vad man ska göra åt dig men väldigt lös trådspänning och pressarfotstryck har hjälpt.

Sen tror jag att kantbandet ska vara lite kortare så man sträcker det lite. Jag gjorde inte det nu senast och då blev halsringningen väldigt säckig.

Om någon har bra tips tas dom tacksamt emot!

avslut090119 2008-03-22 08:33

Om du kollar den här videon så visar den hur du
ska göra.
Lycka till!

http://www.taunton.com/threads/pages/tvt044.

avsl0203 2008-03-22 08:57

Jag syr på dem tvärt emot hur åsa gör. Jag syr fast kantbandet först mot avigan och viker sedan bandet mot rätsidan på plagget och syr fast. Om jag ska sy fast en mudd så viker jag mudden dubbel och syr fast mot rätsidan. Vid halsringningar så tar jag ca 10% kortare mudd/halsremsa än vad halsöppningen är såtillvida inget annat står om jag syr efter mönster.

ottopippi 2008-03-22 12:43

Gud vad bra med era tips!! Tackar! Undrar dock vilka typer av maskiner använder ni?? Vanlig? Coverstich och overlock? Endast coverstich? Eller vad?

avsl0203 2008-03-22 16:04

Jag använder vanlig maskin och overlock. Jag syr med tvillingnålen på vanliga maskinen. Men har även sytt allt på vanlig maskin innan jag hade en overlock.

Jacksson 2008-03-22 18:22

Citat:

Minna skrev:
Om du kollar den här videon så visar den hur du
ska göra.
Lycka till!

http://www.taunton.com/threads/pages/tvt044.

Länken verkar inte funka. Har du lust att kolla igen? Vill verkligen se filmen.

Alvan 2008-03-23 07:55

http://www.taunton.com/threads/pages/tvt043.asp

Denna bör fungera bättre

Jacksson 2008-03-23 09:31

Citat:

Alvan skrev:

Denna bör fungera bättre

Tack! Tyvärr är det inte riktigt det momentet jag har problem med. Hon sydde ju på en mudd. Jag vill sy på ett band som sys på bägge sidor.

ottopippi 2008-03-23 11:47

Hur skulle man göra för att använda overlock och coverstitch? Får för mig att det kan bli snyggt!

ottopippi 2008-03-24 21:57

Citat:

Alvan skrev:

Denna bör fungera bättre

Är det verkligen såhär man brukar göra med muddar? Tycker det verkar omständigt eller?

avslut090119 2008-03-24 23:04

Pröva om den fungerar bättre nu.

http://www.taunton.com/threads/pages/tvt044.asp

ottopippi 2008-03-27 15:15

"Puttar upp" denna tråd men frågan om inga andra har kantbands, mudds eller snedslåtips att bidra med :) :)

Jacksson 2008-04-02 18:49

Kantband - igen

Jag blir tokig på det här snart. Har suttit halva dagen och försökt få till kantbanden på en t-shirt. T-shirten är av en ganska kraftig trikå och kantbanden likaså. Inte mudd alltså.
Jag gör enligt ottobres beskrivning men bandet blir inte elastiskt. jag har provat att sy med elastisk söm på ena sidan och tvillingnål på andra. Det blir trots det nästan helt stumt. har provat med raksöm och töja samtidigt men det går inte heller. har provat med overlocken på ena sidan och tvillingnål på andra. Men samma resultat. Nu har dessutom tvillingnålen gått av... :mad: Det är elastiskt efter första sömmen men när jag syr fast på andra sidan är det kört. Vad gör jag för fel?

avsl0203 2008-04-03 06:19

Töjer du lite när du syr från rätsidan med tvillingnålen? Jag brukar töja lite då men inte för mycket för då blir det bubbligt. Det låter lite som om det inte blir sicksack på baksida av din tvillingnålssöm och därför blir stumt. Så kanske lite skruvande på trådspänningnen kan funger?

Jacksson 2008-04-03 11:03

Citat:

MonikaW skrev:
Töjer du lite när du syr från rätsidan med tvillingnålen? Jag brukar töja lite då men inte för mycket för då blir det bubbligt. Det låter lite som om det inte blir sicksack på baksida av din tvillingnålssöm och därför blir stumt. Så kanske lite skruvande på trådspänningnen kan funger?
Jodå, det blir sicksack på baksidan. Jag har provat alla trådspänningar och pressarfotstryck. Jag har provat att töja och inte töja. Hur jag än gör blir det mer eller mindre stumt.

avsl0203 2008-04-03 12:10

Blir det samma resultat på alla trikåmaterial? Kanske trikån är för stum i sig?

mbet 2008-04-18 09:25

När man syr med tvillingnål är det viktigt att båda trådarna år spolade att samma håll.
Antingen 2 hela trådrullar eller så får du spola 2 ggr så de är åt samma håll.
Hälsningar
Maria.

Jacksson 2008-04-18 09:29

Citat:

mbet skrev:
När man syr med tvillingnål är det viktigt att båda trådarna år spolade att samma håll.
Antingen 2 hela trådrullar eller så får du spola 2 ggr så de är åt samma håll.
Hälsningar
Maria.

Förlåt med jag fattar inte. *lämnade hjärnan hemma idag*
Menar du att båda trådrullarna ska snurra åt samma håll?

mbet 2008-04-18 09:36

När man spolar från "orginal" trådrullen till en spole så är den inte spolad åt samma håll som orginalrullen.

Använd 2 st orginaltrådrullar eller spola ytterliggare en gång från spolen till en ny.

Detta tips har jag fått från min "syfröken" spm är sömmerska

Hälsningar
Maria

Jacksson 2008-04-18 09:40

Citat:

mbet skrev:
När man spolar från "orginal" trådrullen till en spole så är den inte spolad åt samma håll som orginalrullen.

Använd 2 st orginaltrådrullar eller spola ytterliggare en gång från spolen till en ny.

Detta tips har jag fått från min "syfröken" spm är sömmerska

Hälsningar
Maria

Okej då förstår jag. Dessvärre är det två orginalrullar jag använt så det verkar inte vara problemet. :-(

Rene 2008-04-18 12:01

Har läst diskussionen och undrar om inte Monika har att tyget till kantbandet är för stummt. Har du lite tyg över från tröjan och provar med tex. muddtyg, så kan du testa hur det resultatet blir förhållande till det andra. Det kanske inte är så kul om du har ett speciellt tyg till kanten. Du han ju också göra ett sprund i nacken och sätta en lite knapp för att på så sätt få den över huvudet! Hoppas du på något sätt får ihop den!:) Mvh René

Pssst 2008-04-23 22:48

Jag brukar sy med raksöm först fast på ena sidan och sedan över på andra sidan på den vanliga maskinen, dessutom brukar jag inte följa mönstrens kantband utan använda muddväv som är 20-25% mindre än det man ska klä. I mitt album har jag en bild på hur det kan bli.

avsl0203 2008-04-24 06:16

Citat:

Pssst skrev:
Jag brukar sy med raksöm först fast på ena sidan och sedan över på andra sidan på den vanliga maskinen, dessutom brukar jag inte följa mönstrens kantband utan använda muddväv som är 20-25% mindre än det man ska klä. I mitt album har jag en bild på hur det kan bli.
Spricker inte sömmen då när du syr med vanlig raksöm?

Nefertari 2008-04-25 21:59

Vad är eg. elastisk raksöm? Trestegsraksöm?

Intressant diskussion, påminner om min undran kring bubblighet när man syr halsmudd etc.

Jag har igår för första gången muddrullåkantat en klänning. Det gick som en dans men en liten följdfråga blir:

när ni syr elastisk raksöm vad är det eg. för söm? Trestegsraksöm eller?
Jag är nog seg i huvudet men vanlig raksöm är ju inte elastisk, sömmen spricker om man behöver stretcha, men jag har faktiskt svårt att hitta en söm på min vanliga maskin som är en elastisk raksöm. Fast den finns nog där...Hur ställer ni in för att sy elastisk raksöm? (Förstår att det kan vara olika på olika maskiner och märken men det vore ändå intressant)

mbet 2008-04-27 08:21

Hej!
Elastiks raksöm brukar ofta ha symbolen som tre st raksömmar i bredd något förskjutna.
/Maria

Rene 2008-04-27 17:38

Om man har en maskin som inte kan sy elastisk raksöm, har jag för mej att man rekomenderar sick-sack med väldigt liten bredd. Då blir den elastisk och kan ersätta en raksöm. Sen kan man ju sy den dekorativa sömmen med tvilling-nål! Alla sätt är bra utom de dåliga!:)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:28.