Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Bernina software V5 (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=12995)

gbhbn 2008-03-02 16:48

Bernina software V5

För 4 mån. köpte jag berninas broderiprogram V5. (ny dator oxå). Installationen gick perfekt. men sen fick jag ingen kontakt med symaskinen, trots många försök. Avinstallerade programet för att göa ett nytt försök ifall at nåt gått el. Sen går det absolut inte att få in programmet igen. har lagt ner masor med timmar på det. Svårt att få kontakt med nån kunnig på Bernina,Och något större intresse att försöka hjälpa till med problemet verkar inte finnas. Är det någon "därute" som råkat ut för samma sak skulle jag bli glad för ev.råd! (det handlar ju om ganska mkt pengar)+ att jag verkligen sett fram emot att få lära mej maskinbroderi.

Bustraden 2008-03-02 18:05

Vem har du pratat med på Bernina? har du windows vista, vad var det som inte gick mellan dator och symaskin, kunde du göra allt utan att föra över. När jag installerade min uppdatering till v.5 följde jag anvisningarna på deras hemsida.Det som sedan inte gick var sladden mellan datorn och maskinen.

Sotis 2008-03-02 18:11

När det gäller att få över broderierna skulle jag tro att portnumret på din utgående sladd, eller vad man ska säga, behöver ändras.
Men innan du fått in programmet igen är ju inte det något som kan kollas upp, och där har jag tyvärr inget att komma med.
Vad händer när du försöker få in programmet igen?

Sotis 2008-03-02 18:13

Kom på att du ju kan försöka göra en sytemåterställning av datorn till innan du tog bort programmet. Vet inte om de funkar, men är ju värt att prova i alla fall.

gbhbn 2008-03-02 18:39

bernina V5

Jag har pratat med Kent på Bernina som visst ska vara den som kan.Ja, jag har windows vista. och har naturligtvis följt alla tänkbara anvisningar".Det konstiga är ju att det fungerade första gången jag installerade det. Alltså att få in det och att jobba med programmet. Det var när jag skulle föra över till symaskinen det inte gick.Kan det ha med Norton att göra? fast det har jag oxå stängt av och det hjälper inte heller.....
Just nu spelar det ingen roll att jag inte fick över det till maskinen utan jag måste få in det i datotn först! Sen har jag oxå en tanke om att det hade med sladden att göra.

Bustraden 2008-03-02 18:45

låter konstigt att det inte går igen, vad jobbigt att det krånglar så, vad säger Kent om det? Händer det alltså inget när du försöker installera det igen, har du provat på en annan dator bara en tanke.

gbhbn 2008-03-02 20:37

V5

Det är jättetrist med detta krångel! Kent har ingen ide om vad det kan bero på. ola datorns cpu, sa han. Och det är som han sa att det skulle vara. Så inte vet jag..... SKa försöka ta bort Norton helt imorgon och prova då. Kanske funkar det då. Har packat undan min gamla dator så jag har ingen mer att prova på. Och den här har jag köpt för programmets skull. Vill ha en bärbar så jag kan ta med mej och "jobba" lite varstans.

gbhbn 2008-03-02 20:39

Jag igen! Programmet går in i datorn. Säger att installationen har lyckats men går inte att öppna.

Bustraden 2008-03-02 20:42

kanske dum fråga men du har i dongeln och den lyser?

Sotis 2008-03-02 20:44

Har du dongeln i samma port som när du installerade? Tror den måste vara det.

gbhbn 2008-03-02 20:59

Ja, jag har dongeln i samma port. Har även provat andra portar!
Tack alla som engagerar sig!

Bibbi 2008-03-03 07:42

Jag har samma program fast en uppdatering.

Har hört att Windoms Vista inte "klarar"
V5 ännu.

Jag skulle prova att installera det i en dator
med XP i stället. (någon kompis kanske kan låna ut
en dator så du får prova)
Du kan ha ditt program installerat i flera
datorer men bara använda det där du har dongeln.

Använder du en omvandlarsladd från
dator till symaskin.
Usb till serialport (comport) ?
Den sladden måste installeras, du borde fått
en skiva med vid köp.
Tror inte att datorn kan installera den automatiskt. Annars fungerar det inte.
Viktigt också att alla sladdar/dongeln sitter i samma uttag som vid installation.
Tex om man använder en usb förgrening.

Hoppas du får igång ditt program.
Har haft mitt en månad ungefär "jätteskoj"
Massor med finesser :p

/Bibbi

Bibbi 2008-03-03 08:33

Har funderat lite.
När du installerade programmet igen.
Satt dongeln i hela tiden?

Dongeln skall inte sättas i förrens man
blir uppmanad att göra det.

Prova att installera igen eller
en gör en systemåterställning som Sotis skrev.

/Bibbi

ps ge inte upp det måste gå att fixa ;)

Bustraden 2008-03-03 13:56

Jag har installerat min uppdatering i windows vista, håller med om att det är roligt att arbeta i det. Hoppas du löser det

gbhbn 2008-03-04 12:29

Igårkväll tog vi bort norton ur datorn. Helt övertygade att det nu skulle fungera. Men inte! 3 ggr försökte jag. Nu finns bara systemåterställning kvar att prova. Jag har gjort allt som ni tipsar om.Följer alla instruktioner.Kanske det är nå knas med datorn?
snart åker allt vad bernina heter ut genom fönstret! (fast maskinen är ju bra).
Om jag nån gång får fart på programmet ska jag kolla upp det du Bibbi skrev om sladden. jag har ingen installation till den och det är en "omvandlingssladd". Tack!

Bibbi 2008-03-04 13:02

Gun-Britt jag lider med dig:(

Önskar att jag handgipligen kunde hjälpa dig.
Norton är inte problemet.

Något annat har blivit fel.
Många saker kan gå snett vid en installation.
Har jag fattat rätt att det gick först ?
Kunde du starta programmet en gång eller flera ?

Var det bara en gång så tror jag vista är
problemet. Vista känner inte av dongeln.
Bifogar en länk till Berninas hemsida.
Att det finns problem med vista och V5
är helt klart.
Här kan du ladda ner serv pack.
Sen borde Bernina hjälpa dig.

Fast dom kan nog inte som det verkar.

Har du haft möjlighet att prova i en dator med XP?

http://www.bernina.se/download-n40-sD.html

Synd att du inte bor här i Nävekvarn :)
Så vi kunde hjälpas åt /Bibbi

Sotis 2008-03-04 13:17

http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=2574

Här finns instruktioner för vad som troligen var ditt ursprungliga problem, så att du vet när du väl får igång det.
Det kan gott hända att sladden installerar sig automatiskt. Annars kommer den att säga det, om mannu kan säga så... Däremot behöver säkert portnumret ändras.

Bibbi 2008-03-04 13:44

Sotis, har nya datorer comportar ?
Jag har just formaterat min bärbara dator
och installerat V5.
Behövde inte välja comport trodde att det berodde
på att informationen gick ut genom en
usb-port. (fast jag kanske bara hade tur?)
Däremot var jag tvungen att installera omvandlar
sladden.
Dock får man pröva sig fram vid själva
överföringen, dialogrutan i programmet där man väljer comport.

Avslutat medlemskap som är så kunnig
i inlägget du länkar till.
Det är Åsa som jag saknar här på sysidan jätte
mycket. Otroligt kunnig. /Bibbi

ps Gun-Britt åk ner till Berninabutiken
där du köpt ditt program och se om din
dongel fungerar i deras V5 program.

Sotis 2008-03-04 13:52

När du sätter i adaptersladden i USB uttaget förvandlas det till en COM-port. Ofta då med högt nummer.
Även andra saker du stoppar in, som PCM1A-kort brukar ses som COM-portar. (t.ex. hade jag ett mindre h-e med ett TV-kort för några veckor sedan där dator och programvara absolut inte ville samarbeta och portnummer sattes på något sorts halvt slumpmässigt vis. Suck och pust... Löste sig efter några timmars kamp...)

Bibbi 2008-03-04 14:37

Då hade jag bara tur då med andra ord ;)

Förlåt Gun-Britt denna disskution mellan Sotis
och mig gör nog bara dig mer förvirrad.

/Bibbi

gbhbn 2008-03-04 19:10

Önskar att jag köpt en maskin med service på orten. Stockholm är stort men nån Berninakunnig finns det inte. Köpte mitt program på symässan (nov.07). Hämtade ut det i Östhammar. Inte "nestgårds" precis! Även nu ikväll har jag (och min man) hållit på och försökt på alla tänkbara vis. Men det går bara inte. I hans dator med exp fungerade det!
Första gången vi installerade (i nov.) fungerade det direkt. Och jag hade jätteroligt och provade och kände mej för. Var inne många ggr. Men när det så var dax att få över ett mönster till maskinen gick det inte. Då tänkte vi att kanske något var fel vid installationen så vi gjorde om den. Och det var det sämsta vi kunde ha gjort för sen fungerar det inte alls. Kan dongeln ha fått nå fl? Mest troligt är väl att det är nåt med datorn. Har försökt med allt ni alla föreslår och massor med mer!
Intressant med adapter prat oxå.Kanske jag hamnar där en dag.........

Bibbi 2008-03-04 19:29

Har ni provat att ladda hem
Berninas Serv pack för V5 med Windows Vista?

Ett alternativ är att byta till XP på din
bärbara dator. Eftersom ditt program fungerar på din mans dator med XP.

Min dotter som är min datasupport köpte nyligen
bärbar dator med vista.
Hon har bytt till XP på den. Som hon utrycker det
"vista har många barnsjukdomar ännu"

Jag har möjlighet att uppdatera från Xp till
vista på min bärbara.
Men gör det inte, XP räcker för mig och så fungerar ju V5 där.

Önskar verkligen att det skulle fungera
för dig. Bra maskin och kanonprogram och
så fungerar det inte:( /Bibbi

gbhbn 2008-03-04 20:03

ja, visst har vi laddat hem Berninas serv pack förv5!Har oxå tänkt tanken att ta bort vista och installera XP. Men det känns inte Ok eftersom det är det som kommer att gälla i framtiden. Men för mej och mina behov duger XP bra egentligen.Nu tar vi kväll!

Annika74 2008-03-04 20:47

Om du har koll på engelskan kan du ju vända dig till Berninas amerikanska hemsida. Det har jag gjort vid något tillfälle, och fått väldigt bra hjälp!
Hoppas det löser sig!

blom 2008-03-05 13:19

Vad tråkigt att du inte får någon ordning på det, när jag installerade o började brodera så funkade allt som det skulle. Det enda jag saknar är översättning på hela beskrivningen av programmet. Den svenska som finns att ladda ner är ju inte komplett utan det finns massor av mer saker man kan göra.
Men skriv till berninas kontakt på den svenska hemsidan där har jag fått hjälp när jag har undrat något!

Bibbi 2008-03-05 13:45

Citat:

blom skrev:
Vad tråkigt att du inte får någon ordning på det, när jag installerade o började brodera så funkade allt som det skulle. Det enda jag saknar är översättning på hela beskrivningen av programmet. Den svenska som finns att ladda ner är ju inte komplett utan det finns massor av mer saker man kan göra.
Men skriv till berninas kontakt på den svenska hemsidan där har jag fått hjälp när jag har undrat något!

Det saknar jag med.
Jag har inte fått någon på engelska heller.
Bara ett häfte, det som finns översatt till svenska.

"Spetsfinesserna" får man räkna ut själv./Bibbi

blom 2008-03-05 14:00

Men det finns på hemsidan att ladda ner på första sidan embroidery software v.5 på svenska står det.
Har skickat mail till dom på bernina och påpekat att jag saknar översättning på hela beskrivningen, kunde ju vara bra om fler gjorde det. Det är ju inte lätt och försöka förstå den engelska texten samtidigt som man ska försöka genomföra det i programmet.

blom 2008-03-05 14:03

Nu såg jag att du saknade den på engelska men det finns ju 2 cd skivor med, den ena är installations skivan och den andra är hjälp till programmet o på den finns det en pdf fil med engelska beskrivningen som är gigantisk. Oj nu blev det mycket men jag blev så glad att det fanns fler som var här inne o hade samma maskin som jag, då kan man ju utbyta lite tips o råd.

Bustraden 2008-03-05 15:26

Anna-Lena vad har du för maskin? Du menar alltså att det står mer på skivan än i häftet?

blom 2008-03-05 16:10

jag har aurora 440 QE och designer plus v.5, ja det står mycket mer på skivan. Men det kanske beror på vad man har för program.

Bustraden 2008-03-05 16:29

ja jag har samma program som dig, men har inte hunnit titta så mycket på skivan, bra att vi är flera som har samma program

Bibbi 2008-03-05 16:43

Pdf med den engelska fullständiga beskrivningen
finns också inne i programmer (man slipper leta rätt
på skivan) under Help och sedan Onscreen Manual.
/Bibbi

blom 2008-03-06 07:16

Ok Bibbi det har jag missat, då kanske det blir lite lättare. Fast jag är fortfarande lite irriterad på att det inte är på svenska. Skrev igår igen till Bernina fast på en annan mail adress, då får man svar fortare är den som finns på hemsidan.

gbhbn 2008-03-09 16:24

bernina v5

ÄNTLIGEN har jag lyckats få in V5 i min dator! Många timmar är nerlagda på det. Vi fick ställa om datorn till som den var när den var ny och börja om där. Nu är det bara för mej att börja testa. Kommer säkert behöva mer tips när det är dags att få över mönstren till maskinen. Men det väntar vi med ett tag. Tacvk alla som engagerat sig i mina problem
mvh Gun-Britt

Bustraden 2008-03-09 16:27

Å vad skönt att det äntligen gick, lycka till!

Bibbi 2008-03-09 16:35

:D /Bibbi

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:59.