Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Syfestivalen Sollentuna 2008 (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=12989)

federici 2008-02-20 14:02

Syfestivalen Sollentuna 2008

är det billigare tyg där? alltså, har dom specialpriser?

har aldrig varit dit, men längtar nästan ihjäl mej till ja ska! :)

Pssst 2008-02-21 09:36

Om du aldrig varit där så kan det vara roligt att gå. Framför allt är det kul att flera säljare från hela landet samlas där. Vill du köpa symaskiner så är det ett bra tillfälle att prova på olika och de brukar ha bra priser eller att man får med en massa tillbehör.

Men har du redan symaskin och brukar handla tyger på nätet så tycker inte jag att det är värt 120:- i inträde.

federici 2008-02-21 11:54

okej, tack för svaret!

har nyss köpt mej en overlock från england.. så symaskin har ja..

får helt enkelt gå å spana på ideér istället :)

Zentibir 2008-02-24 18:35

Syfestivalen är jättekul att besöka! Brukar åka dit och få ideer men har missat den flera år nu, liksom i år, eftersom jag jobbar, tyvärr!!! Där finns mycket att uppleva och se och man kommer alltid hem med något nytt i kassen och massor av nytt i huvudet.Lycka till!
En fråga till dig.......var får jag tag i nya namnband att sätta på mina arbeten? Birgit

federici 2008-02-24 18:49

ja köpte mina namnband på www.minanamnband.se

Zentibir 2008-02-24 18:56

TACK för adressen!
Äntligen nya band, mina gamla känns lite trista.

avsl0203 2008-02-25 07:26

Jag tycker det brukar vara bra priser på syfestivalen. Visst varierar det som överallt annars. Men det är så mycket mer än bara tyger och symaskiner. Att se och känna på tyget jämtemot att bara se en platt bild på skärmen. Få se olika handrabetstekniker, workshops och bara gå vara på ett ställe med så många likasinnade människor är kul.

Nefertari 2008-02-25 11:13

Syfestivalen har ju fått mycket kritik de senaste åren för att ha glidit ifrån "ämnet" om jag förstått rätt.

Jag har inte varit där på några år nu, men nu är jag sugen på det! Om inte annat för att få lite inspiration och känna och klämma på tyger. Alltid brukar man hitta något och dessutom kunna få tag i tillbehör som inte är svindyra.

Jag har ju tre barn under 5½ år så att gå på mässan är ett skönt avbrott också! Vet att det står att man kan ta med sig barnen men det skulle jag aldrig göra- både för min och deras skull! Har man äldre barn är det kanske en idé, dock.

avsl0203 2008-02-25 11:23

Jo nog är det väl lite så att det är inte som det var för ett par år sedan inte. För min smak så är det på tok för mycket scrapbooking på syfestivalen. Det är för mig papperspyssel och inget textilt. Men det är som sagt min uppfattning. Trots det så gläds jag åt det som jag gillar att titta på. Det är säkert bra att det är lite varierat men att man ibland blir lite fundersam.

monicka 2008-02-25 19:08

Jag var på syfestivalen kanske fyra eller fem år i rad för ett par år sedan, men de två (eller kanske tre) senaste åren har jag velat men inte haft möjlighet. Jag tyckte det var ganska roligt, men mycket folk förstås och ibland ser man ju inte skogen för alla träd...men idéer och inspiration kan man ju alltid få. Nu i år ska jag faktiskt dit, är min lediga helg och sedan jag upptäckte sysidan har ju mitt syintresse tagit rejäl fart igen! Det är så kul! /M

Nefertari 2008-02-25 21:23

just detta med scrapbooking har jag också hört: att det blivit alldeles för mycket av det.
Sist jag var där tyckte jag också att det var alldeles för mycket smycken och smycketillverkning. Framförallt färdiga smycken. Fint men inte tycker jag att det riktigt hör hemma på en syfestival. Kanske borde de döpa om det till hobbymässan....

WinnieThePooh 2008-02-26 06:30

Ja, ett nytt namn på mässan kanske vore passande. Fast jag som har både sömnad, smyckestillverkning OCH scrapbooking som hobbies kan inte få det bättre =)

Fast Syfestival har väl egentligen aldrig varit ett riktigt passande namn eftersom det alltid har varit mycket sticka, virka, knyppla och sånt också.

Till hösten kommer Syfestivalen att flytta till Kista, kanske byter de även namn då???

//Kerstin

chery 2008-02-26 07:55

Innan dess är det symässa i Malmö den 4-6 April. Lite närmre för min del. Någon som ska dit?

BodilN 2008-02-26 08:36

Jag gillar också lite av varje som t ex virka och sy och jag hittar massor av skojiga saker på dessa mässor. Jag är nybörjare på scrapbooking och tycker det är kul att detta också är med på mässan. Men visst, Syfestivalen är väl fel namn och mässan borde kanske heta något annat. Antagligen är väl Syfestivalen så inarbetat att namnbyte inte blir aktuellt fast med nystart i Kista så finns ju chansen att byta namn.

minx 2008-02-29 19:07

Syfestivalen... hur var den?

Jag sitter här uppe 80 mil från syfestivalen och är jättenyfiken vad ni som var där har fyndat/gjort?

Alvan 2008-02-29 19:21

Jag hittade ovanligt mycket fina trikåtyger på flera olika ställen, speciellt MG:s. Shopade alldeles för mycket pärlor för smyckestillverkning (vad de nu gör på en sy mässa...;)) Köpte en stor rulle av mitt favoritmönsterpapper.

Sen så gjorde jag för mig ett ovanligt köp. Varje år jag varit tidigare så har det varit ett företagsom sålt massage apparater för framför allt rygg där. Tidigare har jag skeptiskt gått förbi. Nu hade jag så ont i ryggen så jag satte mig ner och testade och det slutade med att jag köpte en maskin. Så himla skönt!

I övrigt var mässan sig rätt lik men med lite mer scrapbooking prylar (vad de nu gör på en symässa...;) ;) ) Sen såg jag ingen scen men jag gick som sagt snabbt.

Tittade förbi sysidans monter lite snabbt. Ska jag vara ärlig så ser den lite tråkig ut, känns inte som en publikdragare.

Jag kom tyvärr rätt sent eftersom jag blev tvungen att jobba på förmiddagen, så jag ångade igenom rätt fort.

Flia 2008-02-29 22:20

Jag tycker det var mindre pärlor i år, annars tycker jag att det var ungefär som i höstas.

nölte 2008-03-01 17:39

Önskar rapport från symässan

Hej
Tyvärr så kom inte jag och Syster Yster iväg den här gången till symässan. Jag är både darrig och matt av abstinens.

Finns det någon vänlig själ som kan lämna en rapport (gärna utförlig)? Jag vill veta allt....stod gubben i hörnet? Klappade ni många tyger och fick några följa med er hem? Blev ni sugen på någon ny symaskin? Hittade ni några nya bra att ha saker?

Hälsningar
Ingela

Linblomman 2008-03-01 17:49

Visst stod gubben i hörnet där, som alltid... :D

Det var supermycket folk (sju bussar utanför!) och varmt.
För min del så blev det inget tyg köpt, jag måste minska lite på mitt förråd först känns det som. Men en liten väska och en pressarfot fick följa med hem.
Och även ett mönster och lite småsaker från Quiltbiten.

Och symaskin... jo, jag har dreglat och funderat.. men jag får köpa en till maskin senare. Med broderenhet! :D Efter huset är färdigrenoverat tror jag...

Bluecloud 2008-03-01 19:00

Det var i mångt och mycket det vanliga utbudet. Lite väl mycket (s)crapbooking tycker jag att det är numera. I år tyckte jag att det var ovanligt många vackra montrar. Den där "knalle-känslan" var som bortblåst.

Många roliga workshops var på gång på aktivitetstorget. Det tror jag var lite nytt och gav lite extra liv åt det hela.

Jag lyckades inte hitta någon modevisning/lajvvisning. Saknade det! Både för att det är roligt och för att man så väl behöver sitta ner och vila fötterna en stund!

Jag hälsade på i Sysidans monter. Lite undanskymt och ödsligt såg det ut får jag nog säga.

Jag brukar ha en egen navigatör med som noga ser till att vi enligt en noggrant uträknad plan besöker precis varje monter. Utan henne gick jag mest i cirklar och höll knappt på att hitta ut därifrån ;-)

Jag saknar gener för impulsköp och "unna-mig-själv-köp" så jag kom i vanlig ordning hem med: 1 stor rulle mönsterpapper och 1 rulle rolig tråd (för hela 23 kronor...). *muttrar lite för mig själv*

avsl0203 2008-03-02 08:48

Klappade mängder med tyger och fyllde min shoppingvagn tills det rann över :D Är supernöjd med syfestivalen. Hälsade på en sväng vid sysidans monter, trevligt att få träffa sysidans skapare Ulrika irl. Är överlycklig att jag hittade vindstopper vilket jag märkt är näst intill omöjligt att finna i en vanlig sybutik. Mängder med färger och olika tjocklekar. Men nöjde mig med en bit grått.

Saknade någon sorts show jag med. Typ modeshowen eller en visning av någe kul att sy som tex när Karin Mannerstål var på syfestivalen ett år och visade enkla väskor att sy.

Bustraden 2008-03-02 10:12

Vilka var det som sålde windstopper?

sandra1 2008-03-02 10:28

Jag köpte rätt så mycket. jag gillar att handbrodera så jag köpte säkert 6 broderier och sen så köpte jag tre tyger, men jag skulle nog vilja att det fanns lite mer tyger att välja mellan. Det var första gången jag var på syfestival i sthlm och trodde inte att det skulle vara så mycket folk!

avsl0203 2008-03-02 15:02

Citat:

Bustraden skrev:
Vet tyvärr inte vad de hette. Frågade om de hade någon websida, fysisk butik eller annat sätt man kunde få tag i dem, men det hade de inte. Hon sa att de bara sålde på mässor och så tyvärr. Kan kolla i mässguiden om jag kan hitta rätt på vilka de kan tänkas vara.

Rutis 2008-03-02 15:19

Mitt fynd var ett par vantar att sticka och tova från sätergläntan. Ja det var väl inte fynd till prislappen sett, men jag är oerhört sugen på att börja på dem! Annars blev det en magnetisk nåldyna, ett måttband att sätta på nyckelknippan och några meter tyg. Ett halsband med ett keramikhjärta fick min medföljade mamma köpa åt mig i födelsedagspresent ;)

Älsklingsfrö 2008-03-02 20:24

Jodå, det blev en hel del inhandlat. Premiär för mig med Syfestival och det var ju jätteskoj. Jag kommer åter redan till höstan med 99% säkerhet. Blev perfekt med bussresa och även om det inte blev så mkt eller kanske inte alls billigare kom jag ju undan lite frakter på sådant jag ändå skulle ha beställt och så fick jag ju som sagt möjlighet att klappa och klämma ordentligt på tygerna innan jag bestämde mig ;-) Nöjd! och galet sugen på att komplettera min symaskin med en overlock nu på studs...men det tillåter inte kassan. Måste nog invänta återbäring u juni *skratt* och då kan det lika gärna vänta till mässan i höst kanske. Min mamma blev sugen på en ny symaskin så då kanske vi kan få ett bra paketpris ;-)

avsl0203 2008-03-02 21:38

Citat:

Bustraden skrev:
Har tittat och funderat och tittat igen i syfestivalen guiden men inte kommit på vilka de kan ha varit som sålde vindstopper. Kanske någon annan här vet vilka de var? De hade bord som stod i en fyrkant och de stod innanför och klippte till å så. På tre av borden så låg buntar med quilt tyger för 60:-/meter och på det fjärde bordet låg det rullar med vindstopper samt flourerande tyger som typ vägarbetare & liknande har i sina arbetskläder.

Nefertari 2008-03-02 22:06

windstopper

Ja, snälla om någon kommer på vilka de var som sålde windstopper! Jag har letat med ljus och lykta efter det och kom då, typiskt nog!!!, inte iväg till mässan fast jag tänkt det...

ulindh 2008-03-03 08:20

Syfestivalen är en stor källa för inspiration och mycket härliga färger hos de som säljer tyg och garner.

Alvan visst var vår monter lite kal kanske men det känns som om vi fick ut vårt budskap bra och vi hade flitigt med besökare både fredag och lördag. Söndagen var väldigt lugn och det var tur för då hann jag sy ihop lite lappar till täcken.

Tack alla ni som kom och hälsade på och alla ni som bidrog till babypaketen.

Sylena 2008-03-03 08:40

Jag var på mässan på lördagen.Mycket folk och varmt blev det.Köpte tyg hos E-slöjd sedan blev det inte mycket mer.Var på sysidans monter vid tolvtiden, men inga "sysidare" träffade jag mer än Ulrica och det var ju roligt att träffa henne.
Lena

Pssst 2008-03-03 09:02

Jag var där, främst för att boka min Frankrikeresa där jag och två väninnor ska gå kurs i overlocksömnad på en Babylock! Jag har velat gå den i 2 år, men ville inte åka ensam. Nu är vi i alla fall på väg.

Var på sysidans monter, den var lite svår att hitta genom mässprogrammet.

Sedan var vi på Janomes workshop och sist men inte minst har jag fyndat hos Svenska mönster. Kom på en bra idé. Stina kommer ut med ett nytt kappmönster snart och vi är tre tjejer som vill sy den, så jag ska hyra en lokal fredag-söndag där vi kan träffas och sy den, alla som vill är välkomna. Även Stina ville vara med, så det kommer att bli jättekul!

monicka 2008-03-03 10:13

Mycket folk var det! Jag lyckades iaf köpa trikåtyger bl a på MG och Eslöjd. Jag är jätte,jättenöjd! Snygga trikåtyger tycker jag annars är så svårt att hitta i Stockholm,tyvärr! Var självklart förbi sysidans monter, inte heller jag lyckades träffa någon annan medlem - förutom Ulrika då.
Ilade snabbt förbi scrap bookingen, som säkert är hur kul som helst, fast kanske inte så mkt tyg och tråd och sy! och jag kan inte skaffa en hobby till...har nog med det jag gör redan!
Men inspiration och skaparglädje tycker jag att festivalen ändå ger, så kul var det, tycker jag som missat den i ett par år. :) /M
PS. Missade svenska mönster...Jag hade tänkt mej en kappa/trench i vår. Hur hade du tänkt gå tillväga? Kunde man vara med (om man är ledig...)? /DS

BodilN 2008-03-03 14:18

Det var en rolig mässa men jag gillar ju pärlor och scrapbooking också så det hittade jag en del av men jag köpte också broderitidningar och broderigarn. Jag tittade också in till Sysidan och träffade både Ulrika och Christer men ingen sysidemedlem.

bunden_dräll 2008-03-03 23:33

Vi får försöka hitta på något system så att man kommer lite mer samlat och träffar på varann vid sådana här tillfällen... Ett varmt tack till Ulrika och Christer som har lagt ner en hel massa arbete före, under och efter mässan, det var mycket släpande med symaskiner och material och det var många timmar att hålla symaskinerna redo! tack också till lilla Karin som lärde ut fingervirkning och påtning.
:)

avsl0203 2008-03-04 00:07

Jag säger samma som Gerd, ett stort tack till Ulrika och Christer att ni ordnade en sysídanmonter

BodilN 2008-03-04 08:11

Ja, jag vill också tacka Ulrika och Christer för att Sysidan var med på Syfestivalen.
Missade det i mitt förra inlägg :o Hoppas att Sysidan är med på nästa mässa.

annan65 2008-03-11 20:10

En fråga till alla er som var på mässan: Kommer ni ihåg, eller har någon ett mässprogram kvar? Jag och Meg B. stannade till och handlade lite tillbehör hos några som hade väldigt mycket stickor, bl många olika storlekar, olika träfabrikat inte bara bambu, utan nåt svart trä också och framför allt, väldigt mycket annat kul till stickning. Flätstickor, maskhållare med avtagbar plupp i båda ändar, virknål med lampa och en massa annat kul. Kommer någon ihåg vad de heter? De hade sin monter direkt på högersidan, utefter väggen och ganska långt upp i lokalen. Har tyvärr slarvat bort programmet. Skulle så gärna få kontakt med dom, för jag ångrar så att jag inte handlade mer av dom!! Hoppas nån kan hjälpa mej....

AnnaPP 2008-03-11 21:07

Japp, mässprogrammet finns kvar här!
Till höger och efter Ullas Café så låg Garnhuset, Maj-Lis Stickhörna, Stäkets Hantverk & design och sist Mattvävsboden. ringer det någon klocka? Kolla här under utställarförteckningen: http://www.syfestivalen.se/

AnnaPP 2008-03-11 21:10

Windstopper är ju inte min grej, jag kikade lite på quilttygerna. Och när jag kollar mässprogrammet så verkar de heta Tygknallen, kan det stämma?
För kontaktinfo se under utställningsförteckningen: http://www.syfestivalen.se/

monicka 2008-03-11 21:11

Jag har faktiskt ett mässrogram. Jag är urkass på sticka...så jag tittade inte på garner och sånt, hade bara tyger för ögonen...har dessutom grymt dåligt lokalsinne...
Men jag kan skicka mitt om du vill och inte nån annan vet vad du söker. /M

Vad bra, fler alerta och med bättre minne! :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:56.