Detta med tygbindor (frågor om tillverkning)
Nu senast såg jag minx jättesnygga rödvita tygbindor. Det verkar perfekt eftersom jag tycker det är onödigt dyrt med bindor nuförtiden, 30:- i månaden blir en massa pengar alla de år som jag har mens. Så om jag slipper den kostnaden kan jag ju köpa mycket mer tyg till andra projekt!
Så jag undrar ifall ni sömmerskor har några tips på hur man syr dessa. Jag är total nybörjare på området. Vilket tyg är skönast att ha? Vilken knäppning är bäst? På en del sidor har jag sett att bindan har en öppning så man kan sticka in en liten skräptygbit som får fungera som uppsugare. Den här tygbiten slängs sedan om jag har förstått det rätt, och själva bindan tvättas. Har alla bindor sådant eller kan man sy en binda som inte behöver fyllas med något, utan som funkar gång efter gång? Och hur ska den byggas upp (ifråga om fyllning). Och hur förvaras de använda bindorna innan de tvättas? Tack för svar! |
http://web.bitnet.net/baranara/sidor/tygblojor.html
I länken ovan finns längst ner på sidan div andra länkar till tygbinde-mönster o tillverkningssätt. (har dock inte kikat igenom dom själv när jag skriver detta) För tips på tvätt osv googla på tygbindor. |
Visserligen är bindor dyrt.Men jag tycker att det är en återgång till det gamla.Lite snuskigt att stå och tvätta bindor tycker jag.:confused:
|
Välkommen in i gänget:)
Jag är en av dom som har fastnat, och det skulle mycket till innan jag skulle byta tillbaka till varma, plastiga, luktande engångsbindor.
Visst tyckte jag att det lät lite äckligt första gången jag läste, men nu är jag fast:) Jag har själv ett jättebra mönster som jag fått av Tina på bäranära, det finns på http://tygbindor.egetforum.se/forum/index.php så om du blir medlem där så får du ta del av det. Mina första köpte jag, och dom är helt i flanell, med ett lager pul i för att det inte ska läka igenom. Jag var dock inte helt nöjd med dessa eftersom att flanellen blev "blöt" ovanpå och kändes fuktig mot huden. Så då beställde jag pul från helen på www.babyheaven.se och även fuskmocka som släpper igenom vätan och håller sig torr närmast huden. I dom har jag 3 lager flanell i dagbindorna och 4 i natt. Men vad man har för materiell är ju en smaksak. Man kan även ha microfleece överst för torr yta. Som uppsugning kan man ha flanell, frotte och microfiber. Alt hampa el bambu men det känns lite för avancerat för mig. Lycka till och fråga gärna om du har funderingar:) |
naturgalen som jag är
fick jag för mej att jag såklart skulle ha tygblöjor till min bäbis. i hela 9 månader hävdade jag bestämt att så skulle det vara...
hmm hela 2 veckor stod jag ut, jag gjorde inget annat än blötlade o tvättade blöjor, hur noga jag än var tyckte jag ändå att de rena kissebjöjorna lutade svagt. en dag när min man kom hem hade jag fyllt hela badrummet med engångs blöjor, enda gången jag sett min man tacka gud!! när jag ser dessa bindor måste jag erkänna ett äckel, jag vet inte hur många trosor jag kastat genom åren pga ett litet läckage, och de inte blir helt rena, missfärgning och mentalt gör att dessa underfjallor går isoperna direkt. barnbajs e inge kul, men det kvinnliga alternativet känns rätt äckligt . 30 spänn hmmm det e en fis i rymden mot allt annat onödigt man köper. tyvärr är ju våra engångs blöjor o bindor inte helt miljövänliga, men nödvändiga. och jag kan göra mycket för moder natur.. ett problem när man lever sittandes är att man lätt kommer i "rumphöjd" i bland, ibland e man glad att man e förkyld kan jag säga, så en nyfiken fråga hur skipper ni undan doften??? |
trollet
jag personligen kör inte med dom för att det är dyrt med engångs, utan för att dom är bekväma helt enkelt. Dessutom märkte jag en klar skillnad i underlivet, mkt mindre irritation, både dagligdags och vid mer intima situationer;) Har inga problem med att få dom rena, gnuggar på lite galltvål och in i maskinen på 60 grader. Lukt har jag aldrig varit med om och då måste jag ändå erkänna att jag i början provade lukta på dom som ett test. Grejen är den med engångs att dom inte andas och därmed blir allt instängt och börjar lukta. Iom att tygbindor andas så börjar dom aldrig lukta. Läckage har jag aldrig varit med om heller, däremot har jag varit med om det på engångsbindor.... Jag påpeka att jag dessutom använt tygbindor i 2 år nu varav konstant sista halvåret pga tjorv med p-stav och konstant mens, hade aldrig stått ut så här länge om det inte varit för mina kära tygbindor:cool: |
Citat:
Jag har ingen erfarenhet av tygbindor men använder tygblöjor till min bebis.De läggs i en hink med lite ättika (om det är så att man har så många så att det går några dagar mellan tvättningarna)och det luktar inget alls. Vad jag förstår gör man samma sak med tygbindorna??:confused: Tack för länken och erfarenheterna från er, funderar på att prova att sy sådana någongång. |
Re: naturgalen som jag är
Citat:
Hmmm,konstigt..vad hade du för blöjor? Och varför blötlade du dem? Synd att det inte funkade för dig. |
Jag kan kasta upp en tutorial imorgon med mönster på de jag gjorde så kan ju de som är nyfikna sy sig några stycken och testa. De finns ju i flera olika modeller med och utan vingar/inlägg mm men jag är jättenöjd med den modellen jag har valt.
Jag var just in på stan och köpte ett textilt duschdraperi för 10 kr på rusta som jag ärligt talat tror blir perfekt som spärrskikt. Det andas samtidigt som det är vätskeavvisande. Angående äckelfaktorn så tyckte jag åxå att det verkade hippie och äckligt över det första ggn jag läste om det men efter att ha provat har jag helt ändrat uppfattning. Så ni som är tveksamma och gillar att sy. Sy er några stycken och testa det kan ju inte vara värre än att ni slänger de sen om ni inte tyckte det var bra :P |
Jag är nog själv för bekväm av mig, och tvättar på tok för sällan för att tygbindor ska kännas som ett alternativ.
Men jag applåderar er som använder dem! Dagens tunna superabsorberande bindor och blöjor är sopor som inte bryts ner särskilt bra (eller knappast alls). |
jag kommer nog utan tvekan att använda tygblöjor på barnen den dag det blir dags. dels pga av att man sparar ca 10 000 på första barnet jämfört med engångs, sen vet jag ju själv skillnaden på bekvämlighetsfaktorn, sen är det så att svågerns dotter som använde tygblöjor blev blöjfri dygnet runt vid 1.5 års ålder. Lite skillnad mot de flesta barn idag som har blöja till 3 år. Jag vet flera som använder tygisar till barnen som har tidiga blöjfria barn.
|
det har nog mindre med typen av blöjor än inställningen i familjen att göra. Jag känner engångsblöjebarn som varit blöjfria väldigt tidigt.
|
Tyvärr är det svårt att uppskatta hur den totala miljöbelastningen för något är, en tygpåse behöver tydligen användas i minst två år för att bli mindre belastande än plastpåsar enligt en undersökning i NyTeknik.
Jag vet ju inte hur det är med bindor... men det blir ju lite tvätt förståss. Sen är de i cellulosa/plast ganska täta och obehagliga mot underlivet och jag måste säga att jag tycker de luktar. Ett annat alternativ är att använda kopp. |
För att dra tillbaka tråden till ämnet.
Själv bler jag intresserad av tygbindor för ett tagsedan och har sytt mig en uppsättning. Jag anävnder Flanell som ytskickt (tycker inte alls dt blir blött och gillar att flaneller är så len och mysig) och hampatrikå som uppsugninglager. I vissa bindor har jag ett spärrskickt av pul (Bra för att det inte prasslar eller är särskilt styv.) andra har jag bara ett till lager flanell underst. Dessa är skönast och man märker efter ett tag inet att man har dem på sig även om tygbindor känns lite knögliga första gången man tar på sig dem. Jag använder pocketbindor (med inlägg som är sydda och tvättas och återanvänds) mycket för att man inte behöver ha lika många och kan variera uppsugningsförmågan då det är svårt att uppskatta hur många lager man behöver när man syr sina första bindor. Jag tycker verkligen du ska prova!! Om man inte orkar köpa hampa är det många som använder gamla handukar till uppsugande lager. Massor av information finns på http://www.labyrinth.net.au/~obsidia.../padindex.html och även lite på min egen hemsida http://www.magdalenanehm.com |
Hur de förvaras innan de tvättas är ganska enkelt. Jag lägger ner mina i en påse av bomull som jag har på toaletten. Det viktiga om man vill undvika lukt är att de torkar ordentligt.
|
Förlåt! Jag känner att det är jag som kapar tråden Men jag tillhör den generation som brände våra bh och försökte skapa jämnlikhet.Alla som nu försöker tvätta blöjor och mensskydd.Hur många är män? Allt som är gammalt är inte fel men vissa saker är inte så bra.Som Pulver Troll säger ibland funkar det inte.Ska vi då belägga kvinnor för att inte vara miljövänliga? Har vi inte fått nog av skuldkännslor för allt annat ändå?
|
Jag tycker att det har kommit så mycket nya fantastiska textila material som ger helt andra förutsättningar för tygbindor nu än för 30 år sedan.
Sen ser jag det inte som en del av jämlikhetskampen att inte använda tygbindor :) Men jag förstår absolut alla som tycker det verkar äckligt men det är ju det som är det härliga med människor. Alla är vi olika och har olika åsikter erfarenheter och värderingar. |
Citat:
Jag använde tygblöjor till mina barn periodvis, och visst fungerade det (lukten försvann helt vid 70 grader). Men en gång på väg hem från barnavårdscentralen blev jag oväntat hembjuden till en annan av mammorna. Sonen hade tygblöja som det var dags att byta. Jag fick en plastpåse att ta hem blöjan i. Engångs hade förstås varit trevligare och enklare. /Gunilla |
Nu behöver man ju inte ha 100% det ena eller andra! På resande fot är kanske engångs bättre, men när man är hemma kanske tyg är bättre av komfortskäl. Både blöjor och bindor.
Jag tycker inte vi ska fastna i diskussion om hur bra/dåligt det är, utan låt det här handla om hur man faktsikt gör dem! Den andra diskussionen passar bättre i Fritt Forum tycker jag! |
Var kan man köpa?
Jag är lite "både-och" vad äller tygbindor.
Som "miljövän" tror jag absolut att det är bättre med tygbindor än engångsbindor, och också blöjor. men det känns lite äckligt :( Men, men, man kan inte veta förrän man prövat. är dock inte så intresserad av saken att jag skulle kunna tänka mej att sätta mej ner och sy egna bindor. Är det nån som vet nåt bra ställe var man kan köpa tygbindor som funkar bra? |
|
Jag gör lite reklam för mig själv då.... Alla som inte tycker sånt är passande får bludna eller något. Men jag syr upp och säljer på hemsida och jag tycker dessa tygbindor är underbara!!
Jag har inte provat några andra så har inga andra att rekomender. |
Appropå när man är på jobbet/eller i mitt fall skolan så har jag små mininecessärer, som är fodrade med pul, där det precis får plats med en tygbinda. De har jag med mig och när jag är inne på toaletten tar jag ut den fräscha ur necessären och lägger i den använda där i istället. När jag kommer hem lägger jag dem i bomullspåsen.
Jag tycker jämförelsen med tygblöjor är lite missvisande. Mensblod luktar knappt någonting av sig själv till skillnad från kiss och bajs. Det är först när det blir en massa bakterier (som trivs där det är blött och varmt) som det börjar lukt. Dessutom är det mindre kvantiteter i en binda än i en blöja! |
SYTEKNIK:
Att göra sitt eget mönster på tigbindor är jättelätt! Man ritar bara den form och bredd man vill ha och tänker på att vingarna måste gå om lått så att man får plats med tryckknappar (som jag använder). Är man osäker på vilken form man vill ha kan man kopiera en engånsbinda som man trivs med. Brukar man läcka bakomvingarna gör man vingarna större bak ect. |
Oj! Inte visste jag det var SÅ intressant med tygbindor! Jag måste förstås tacka alla som delar med sig av sina personliga erfarenheter, och tacka de som delat med sig av länkarna. Alla som har en åsikt utan att ha använt en tygbinda får väldigt gärna starta en tråd i det fria forumet, för här handlar det om hantverket och folk som faktiskt har prövat på det.
Bara allmänt, till de som frågar sig "varför", så säger jag "varför inte?". Till de som tänker "blä", så får jag be er att visualisera de ton av blodiga engångsbindor som luktar apa och ligger och ruttnar på soptippar tvärs över hela världen... Minx: Du får jättegärna kasta upp en tutorial när du har tid, det skulle jag (och många andra misstänker jag) uppskatta! Jag ska titta närmare på detta PUL, det har jag aldrig hört talas om tidigare. Jag hade tänkt mig min binda som en ihopsydd där det inte går att peta i fler tygbitar (som det går att göra på en del). Då behöver jag alltså: Topplager (närmast huden) Ett absorberande lager (eller flera beroende på hur bra det absorberar) Ett vattenavstötande lager Bottenlager (närmast trosan) Det är så det ser ut, eller hur? |
Japp. Alexandra det låter bra. När du syr fast de absorberande lagret ska man tänka på att sy ganska långt ut på tyget. I en av mina första bindor syde jag ca 1 cm in vilket resulterade i att de hade vikt in sig efter tvätt. VÄldigt jobbigt att korvla rätt mellan alla lagare tyg sedan...
|
Funderade på en sak: personligen tycker jag att bindor har lätt för att "korva" ihop sig i trosan om inte hela baksidan har klister (har kanske för tjocka lår :o ). Vad använder ni för bottentyg närmast trosan för att bindan ska ligga stilla?
Är väldigt intresserad och nyfiken på det här! |
Jag säger kudos till er som orkar med sådant här. Jag kan inte för vår tvättstuga går att boka ungefär en gång varannan vecka så det går absolut inte att böka med sådant.
|
Jag använder flanell eller den stickade sidan på pul-tyget. Flanellen korvar sig ibland och är inte riktigt optimalt att ha som bottentyg om man ska ha långa bindor.
|
Jag har funderat på att testa detta med tygbindor, tycker plastvarianten är så himla svettig och äcklig.
Precis som Annika74 så har jag problem med att bindorna far runt om inte klistret är på hela ytan. Men om man nu syr egna trosor så borde man ju kunna göra "fickor" som håller det hela på plats...eler liknande. Nu börjar "uppfinnarhjärnan" snurra...;) |
Jag har löst delar av korvlasig problemet med min hampa trikå som sysihop i minst två lager. Den är väldigt styv och förhindrar att bindan vikersig och far runt konstigt. Väljer man lite fastare tyger tror jag att man kan minimera problemt. Tryckknapparna håller fast bindan bättre än vad man tror.
|
För er som vill va miljövänligare och spara pengar har jag hittat enM-kopp . Jag blev faktiskt riktigt intresserad av den och tror att jag ska testa.
|
Ursäkta kapningen, men det var en sån jag menade när jag sa kopp. För mig hade det varit otänkbart med tygbinda (eller egentligen enbart binda öht) men koppen fungerar bra.
|
Jag är lite för lat för att använda tygbindor men jag är en lycklig M-kopp användare.
Jag började använda M-kopp för att jag fick utslag av bindor och blev uttorkad av tamponger. Hade M-kopp inte fungerat för mig så hade jag dock valt tygbindor :) /L |
Vit urintät väv i polyuretan (34 %) med bomullsbaksida (66 %) som väger 210 g/m². Bredden är 145 cm och den kan tvättas i 95° C.
Visst låter det här som PUL?? |
Hoppas någon kan svara även på följande: var får man tag på hampa trikå som förhindrar knorvlighet?
|
Jag har köpt min hampa trikå från http://verybaby.com (fick paketet efter en vecka men om jag får vara efterklok hade jag köpt hampafleecen istället som har större uppsugningsförmåga). Men jag tor andra lite fastare tyg skulle kunna göra samma jobb och förhindra att bindan korvarsig bal och fram, tex en tjockare bomullsväv. har inte provat själv men jag skulle kunna tänka mig att det funkar. Min bindor med pul korvar sig mindre än de utan, Så det kanske snarare är flanllen som orsakar problemet isstället för att det är hampan som motverkar det.
Funderar lite bara. Allting är ju en smaksak så det är väll bara att pröva sig fram, fast det hjälper klart med andras erfarenheter! |
Anna/minx: Det låter som PUL. Vikten säger mig dock inte så mycket men förhållandena mellan bomull och plast känns ok. (även om min pul är av polyester.)
Pul brukar den oplastade sidan, eller vad man ska säga var stickad, det kan du ju kolla. PUL var mer töjbart än vad jag trodde och man får ta i ordentligt innan plasten spricker. |
Citat:
Synd bara att det skulle ta 30 år... /Gunilla |
Ang vad man ska använda för spärrskikt!
Hur har ni planerat tvätta och torka bindorna? Jag vet inte riktigt vad pul tål, då mina bindor har ett spärrskikt av fleece, men all plast som man har i kan väl inte tåla 60 grader? Finns det inte en risk att den knycklar ihop sig i en smältig klump inuti bindan? Någon hade tex köpt ett duchdraperi - inget fel med det, men mitt duschdraperi tål endast mycket mild kalltvätt i 30 grader... bindorna vill man väl kunna tvätta i 60? Jag har för mig att fleece ska funka mycket bra som spärrskikt också, och det är ju väldigt tåligt och billigt det med! |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:38. |