Detta med tygbindor (frågor om tillverkning)
Nu senast såg jag minx jättesnygga rödvita tygbindor. Det verkar perfekt eftersom jag tycker det är onödigt dyrt med bindor nuförtiden, 30:- i månaden blir en massa pengar alla de år som jag har mens. Så om jag slipper den kostnaden kan jag ju köpa mycket mer tyg till andra projekt!
Så jag undrar ifall ni sömmerskor har några tips på hur man syr dessa. Jag är total nybörjare på området. Vilket tyg är skönast att ha? Vilken knäppning är bäst? På en del sidor har jag sett att bindan har en öppning så man kan sticka in en liten skräptygbit som får fungera som uppsugare. Den här tygbiten slängs sedan om jag har förstått det rätt, och själva bindan tvättas. Har alla bindor sådant eller kan man sy en binda som inte behöver fyllas med något, utan som funkar gång efter gång? Och hur ska den byggas upp (ifråga om fyllning). Och hur förvaras de använda bindorna innan de tvättas? Tack för svar! |
http://web.bitnet.net/baranara/sidor/tygblojor.html
I länken ovan finns längst ner på sidan div andra länkar till tygbinde-mönster o tillverkningssätt. (har dock inte kikat igenom dom själv när jag skriver detta) För tips på tvätt osv googla på tygbindor. |
Visserligen är bindor dyrt.Men jag tycker att det är en återgång till det gamla.Lite snuskigt att stå och tvätta bindor tycker jag.:confused:
|
Välkommen in i gänget:)
Jag är en av dom som har fastnat, och det skulle mycket till innan jag skulle byta tillbaka till varma, plastiga, luktande engångsbindor.