Tygfärg?
Har tänkt sy ett par byxor med döskallar på men har inte hittat tyg med döskallar på så. vad tror ni håller bäst?
att man använder en schablon och trycker med tyg färg eller att man köper sånt papper som man kan skriva ut på och sen stryka fast det på tyg? |
en ren chansning skulle jag säga att tryckt färg håller bättre.
|
Tygfärg håller definitivt bättre än sånt där papper/plast i skrivaren, under förutsättning att färgen är av bra kvalité förstås. Dessutom blir det mycket snyggare tycker jag då den andra varianten blir lite plastig.
|
Okej..
Får ta en tygbit och prova vad som blir snyggast och vad som håller bäst då=) |
Jag har inte använt papper någon gång, men jag har fått för mig att sån dekor kräver skonsammare tvätt än färg. Har jag fel?
Och byxor behöver man ju tvätta ibland, och om det är enför jobbig procedur så slutar det med att man inte använder dem... /Maria |
Jag har ingen aning om hur det ska tvättas. Hade tänkt haft dom som lite "fin" byxor.. Men men tanke på att man sitter ner o så måste man ju ha nått som fäster bra så det inte skavs bort..
|
Vill förtydliga lite. Det finns papper som funkar, sådant som tryckerier använder. Det pressas fast med högt tryck och hög värme. Men sådant man köper i vanliga butiker är inte så vidare bra, bleks, spricker och låga tvätttemperaturer. Färg blir dessutom alltid snyggare.
|
Okej.. Ska nog köra på att göra det med tygfärg då..
|
Hej :)
Symaskinsbrodera döskallar är inget alternativ...?? Hälsningar Gunilla Hultin |
Nej tyvvär inte.. Har ingen maskin som kan göra det.. Sen tror jag att det kan bli lite jobbigt eftersom jag ska ha ganska många på tyget..
Men ananrs var det en bra ide=) |
När jag bodde hemma tryckte jag mitt namn på mina sockor för att få ha dom ifred. Färgen höll garanterat längre än strumperna även på jeans sockar som man andvände mycket och tvättades hårt se bara till att färgen blöter igenom knappt och att strycka väl efter (härdningen) Jag har gjort många t-shirt och har aldrig haft nån som blir dålig i tvätten .Den printade varianten blir sliten efter ett tag även om den är proffs gjord. Den vita färgen är dock lite jobbigare än dom andra.
lycka till klas |
Papper till skrivaren, typ t-shirtpapper behöver vit eller väldigt ljus bakgrund för att få bra resultat.
Så om du ska ha vita döskallar på svart botten så är det inget bra alternativ, men tvärtom kan mycket väl funka. |
Citat:
|
Vet du vart man kan köpa detta papper?
|
Det finns på Panduro.
|
okaj=)
|
trycka namn på sockor....
Får man fråga hur du gjorde detta rent praktiskt? Målade du dit bokstäverna eller hur bar du dig åt?
|
Decopage
Decoapge = servettmotiv.
Kan detta vara ett alternativ (klarar handtvätt) Hittar du inga servetter går det utmärkt att skriva ut bilder på mönsterpapper på en vanlig skrivare. /Bibbi |
Det klarar alltså inte maskintvätt? Isåfall är det nog inget för mig eftersom jag vill kunna tvätta byxorna i maskin.. Eller det är väl inte jag som vill kunna utan min mamma som vill kunna det:P
|
Synd
Det finns ju så otroligt många bilder att hämta på nätet. Du får väl tvätta byxorna själv för hand. Det får man ju göra med kläder man är rädd om. /Bibbi
|
Nej vill kunna tvätta dom i maskin..
|
Découpage på tyg?
Bibbi, du tipsade om découpage - jag visste inte att man kan göra det på tyg! Du skulle inte kunna tipsa om hur man gör...
/Alexandra |
Decopage på tyg
Hej Alexandra
Använd bara tvättade tyger. Gör så här: Med servett. Dela på servettlagren, du skall endast använda det med trycket på. Stryk på vlisofix på baksidan av utvalt motiv. Klipp ut motivet. Pilla loss vlisofixpappret (då har du bara klistret kvar på motivet). Stryk nu fast motivet på tyget, jag brukar lägga smörpapper mellan servett och strykjärn två prickars värme är lagom. Lacka nu med decopagelack på bilden. Välj ett lack som är avsett för tyg.(Slöjddetaljer har) Försök att lägga lack endast någom mm utanför bilden. Det blir snyggast. Låt torka, lacka ev .en gång till. Efter att bilden torkat ett dygn skall bilden härdas. Stryk på baksidan av bilden så varmt som tyget tål. Efter 3 ytterliga dygn tål bilden mild handtvätt. Jag tyckte att det var lite tråkigt att vara hänvisad till servetter. Provade då att skriva ut färgbilder på mönsterpapper i min skrivare det går alldeles utmärkt. Dock har jag sprejat bilderna med fixativ, för decopage lacket löser annars upp färgen medans man lackar , färgerna blandar sig ev. med varann. Lycka Till /Bibbi ps vill lägga till att jag kommit underfund med att när man ska fixera decopagelacket är det jättebra att använda ett teflonbakpapper lacken har ibland en tendens att fastna lite. |
Sandra
Har du sett att en tjej som heter Emma R trycker döskalletyger. Hennes bilder på tryckta tyger finns här på sysidan. Vem vet hon skanske är pigg på att sälja lite tyg/Bibbi
|
Döskalletyg
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ht=d%F6skallar
En tidigare tråd angående var man hittar döskalletyg. Lycka till |
inspiration
tack Bibbi!
blev så inspirerad av att läsa om decopagetekniken på tyg med utskrift på mönsterpapper. måste genast inhandla decopagelack för tyg! :) /Alexandra Månälva |
Jag vet, men jag vill inte beställa från USA..
|
Alexandra/Månälva
Jag har kommit underfund med en sak,Jag har lagt till det i min beskrivning av decopage på tyg.
Läs det, det har du nytta av /Bibbi |
trycka namn på sockor....
Hej
Jag tog sockan och satte den på en pappskiva wellpapp så att den spändes ut lite .Sedan tog jag och tryckte dit motivet/namnet med en stämpel och en annan gång med screentrycksmedod. Men stämpeln gjorde jag av en gummibit tror jag kanske inte så detaljrikt men det dög till det klas P.S billigt o bra märker man det på insidan syns det inte alldid |
Bibbi
*antecknar*
tack igen :) /Alexandra Månälva |
alltså, tryck med tygfärg är att rekomendera, och var noga med skötseln, ofta kan d vara så att man måste väna ca en månad innan man tvättar tyget, efter d man tryckt och fixerat det, men de kan skilja sig lite från olika märken.
|
Ett exempel på ett decopage / Bibbi
Sorry det blev ingen bild. |
decopage
1 bifogad(e) fil(er)
ett expel på ett decopage / Bibbi
|
Ser jättefint ut! Jag skulle gärna vilja se en större eller mer detaljerad bild... :)
|
Hej Alexandra.
Jag har ingen egen digtalkamera. Bilden har min dotters pojkvän tagit. jag fick förminska den för att kunna lägga in den här. Får jag din mailadress får du bilden oförminskad. Dessutom har jag scannat några få blommor där ser du lite bättre hu det ser ut./Bibbi |
Hej igen!
Har exprimenterat igen med decopage idag:p
Tillsammans med en elev försökte vi göra typ gummimärke. Det blev ganska bra. Vi skrev ut en bild på vanligt kopieringspapper, Beströk bilden med 8 lager decopagelack. 4 lager på varje sida. Härdade med srykjärn. (vi hade teflonplåtpapper på båda sidorna) Strök vlisofix på baksidan, klippte ut strök fast det. Sydde sedan fast märket. på en svart mössa som eleven sytt. Det funkade bäst med teflonpressarfot när vi sydde fast. Hur vida det sen går och tvätta vet jag inte men på decopagelackflaskan står det handtvätt. ps Jag har oförskämt roligt jobb :D /Bibbi |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54. |