Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Zig-Zag och nya Syrummet från Husqvarna (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=11553)

Mariannef 2007-11-06 07:06

Zig-Zag och nya Syrummet från Husqvarna

Jag hann att köpa några Zig-Zag från Husqvarna och tycker det var ett bra magasin. Många bra tips och användbara mönster. SAMT bra instruktioner hur man använder deras program och maskiner. FÖR den informationen är inte lätt att hitta om man inte hela tiden terrrar sin återförsäljare. Det var bekvämt att sitta hemma och läsa istället!!
Jag har en fråga; har ni fått några nyhetsbrev från Husqvarna? De som skulle ersätta Zig-Zag?? Har ni hittat någon info, dvs i deras Syrum på nätet som är användar ( förutom baskunskaperna de visar upp)? Nog är de smarta när de inte har en enda e-mailadress på sin hemsida utan bara hänvisar till vanligt brevskrivande. Hur många orkar skicka ett brev??
De skuller genom detta ta ett kliv in i cybervärlden(enligt chefredakören).Jag tror de tog ett kliv på bekvämlighet/spar-trappan istället. Bernina har råd att ha en sådan tidning, då borde Husqvarna ha det också. Jag fattar inte att de inte fattar vilken brist det är att det inte finns bra instruktionsböcker som är allmänt skrivna. Det krävs mer kunskap ute i stugorna för att alla skall kunna använda alla finesser, konstigt att de inte ser något värde i det. Eller så kanske det förklarar andra fabrikanters framgångar??
Någon som håller med??
MVH/Marianne

LottaW 2007-11-06 07:46

Håller med

Jag håller med dig. Jag hann också köpa några Zig-Zag och väntade med spänning vad som skulle bli istället och kan bara konstatera- ingenting. Syrummet fanns ju samtidigt med Zig-Zag. Just detta att få beskrivningar och tips till vad/hur man använder olika hjälpmedel som tex olika pressarfötter. Det inspirerade då mig att köpa på mig någon extra pressarfot. På hemsidan händer, tycker jag, ingenting alls. Inga nyheter. Sidan med gratisbroderier förnyas inte heller. Jag anmälde mig för nyhetsbrev och har då aldrig fått några.

christel 2007-11-06 09:33

bara att hålla med er . Blev så besviken när tidningen las ner och hoppades på något nytt o spännande . Ingenting hittills , jättetråkigt !!

Lottan 2007-11-06 12:00

En till som håller med. Nu går det inte ens att maila till Husqvarna via hemsidan utan nu hänvisar dom till sina återförsäljare men det är ju inte så lätt när det handlar om nerladdningar med mönster och uppdateringar. Nä dom får allt skärpa sig.

farmorsmor 2007-11-06 12:39

Saknar och Zig Zac

Förstår inte varför tidningen skulle upphöra,
har haft den sedan den startades. Var är nyhetsbreven som skulle komma? Hälsningar Gerd:confused:

Odette 2007-11-06 12:59

Det är bara att instämma, jag fattade för att tidningen skulle läggas ut på nätet i stället men den har väl försvunnit i cyberrymden.

ElisabethS 2007-11-06 13:40

Den här diskussionen är viktig tycker jag. Det är många som reagerar och blir besvikna och irriterade på Husqvarnas nonchalans mot oss kunder.

Deras hemsida är under all kritik och enligt min mening så är det en förolämpning mot oss svenskar när språket är på engelska.

En maskin som har varit svensk, en maskin som vi köpt i Sverige borde väl i rimlighetens namn ha hemsidan på svenska.
Visst, vi kan ju engelska men det är inte alla som gör det och det förekommer också specialtermer som kan vara svåra att förstå. Men det är ovidkommande.
Så länge vi bor i Sverige så ska all information vara på svenska.

Att uppdateringarna ska vara på svenska är väl också en självklarhet.

Det är skillnad om det var i ett annat land men så länge som vi bor i Sverige och köper våra maskiner här, de hård och mjukvaror som behövs till, så ska språket vara på svenska eller något av våra nordiska grannländer. Detta enligt konsumentverkets regler.

Som vi ser nu på HQ,s hemsida så är den bristfällig. Och som någon skriver så saknas mailadresser så en ev kontakt är därmed eliminerad. Det som finns är en postadress så det är väl dit vi får skicka vår skriftlig a klagan.
(VSM Sverige AB, 561 84 Huskvarna).

Jag kontaktade konsumentverket för att höra vad som gäller och hon uppmanade att vi alla ska kontakta konsumentverket i det län vi bor på för att dom skall få in så många anmälningar som möjligt. Hon tyckte frågan var mycket intressant.

Adressen till KO är denna:
http://www.konsumentverket.se
Gå in på rådgivning och klagomål och skriv i den kommun du bor på så kommer just din KO upp med telefon nr. och besöksadress upp.

Gör vi detta tillsammans så är det lättare att en ändring sker. Det är nästan omöjligt om det bara är ett fåtal som agerar.

Och som hon sa så är det de nordiska språken som gäller. Inte Engelska så redan där bryter dom mot Ko,s regler.

Mariannef 2007-11-06 14:52

Jag har skrivit till min konsumtvägledare. Kan vi göra något via Sysidan? Skall vi sammanställa våra öskemål här?
ung. så här:
KÄRA HUSQVARNA FABRIKEN,
Jag vill ha:
* bra instruktioner och tips på hur man använder alla finesser.
*Instruktiva bilder hur man programmerar, ställer in maskinen. Hur man t.ex.splittar ett broderi mm.
* Uppsydda detaljer med steg-för-steg instruktion.
*Jag behöver inte ha mönster, men skulle bli glad om det fanns.
* Kontakt med andra sömmerare/sömmerskor i världen.
* Info om nya maskiner, innovationer mm.
* Tycker pappersformatet är bättre än datorn i detta fall eftersom jag vill sitta/ligga när jag läser och får intryck/inspiration.

Är mina krav för stora??
Har två Husqvarna-maskiner och jag borde vara intressant för dem, och inte bara för återförsäljaren.
Någon som vill fylla på önskelistan? Vi kanske skall skicka den med snigelpost senare??

tyskland 2007-11-06 16:40

Bra kommentarer

hej!
Jag tycker dina kommentarer är bra .Jag tycker också vi ska göra något tillsammans.
Alla ni kreativa .Kom med förslag så kanske vi kan göra något ihop.Jag har sett tdigare att en del som säljer husqvarna maskiner skrivit här på sysisdan.Kanske någon av er kan svara varför det inte finns ågon nät tidning eller dyligt.
Inga-Lill

Winberg 2007-11-06 17:07

Hej jag håller också med, jag saknar faktiskt den tidningen. Den kom väl ut 4 gåner väl om året ca när jag började få den. Själv har jag 4st Husqvarna maskiner. Jag håller med att de har blivit mycket dåliga med all information allt hän vissas till hemsidan, men vadå dåligt dåligt. Kram Karin

Mariannef 2007-11-06 17:16

Jag har försökt hitta en mailadress på hemsidan och gjort ett försök att nå dem via den, men den verkar inte funka(info@vsmgroup.com)
Vi får hoppas att Janne i Sandviken läser detta och hör av sig, så kan han få det inlägg jag skrivit och förmedla det vidare på någon hemlig adress han har.....

Så här agerade Viktväktarna för några år sedan. De stängde alla telefonabonnemang till lokalkontoren, hade en tel.svarare i Helsingborg, drog in på personal på träffarna osv. I ett sparsyfte antar jag. Resultatet ser vi idag, varje tidning har idag sina egna metoder och VV är en skugga av sitt forna jag. Det sämsta ett företag gör är att se sina kunder som ett utgift och inte se den potential som vi som köper deras maskiner utgör.
Man är inte trogen in till döden om det det de tror. Jag skulle inte vara så kritisk om de verkligen hade försökt ersätta den med sitt nya Cyberprojekt,men det finns ju ingen ersättning alls. Det är så noncalant HUSQVARNA.

beda 2007-11-06 17:26

Instämmer med vad ni säger...det är tydligen helt omöjligt att få någon som helst kontakt med Huqsqvarna. Ingen E-mailadress och inga telefonnummer!! Det finns sånt som återförsäljaren inte kan hjälpa till med, även om de ställer upp så gott de kan.

avsl09091600 2007-11-06 18:28

Jag har försökt ladda ner gratisbroderikort nr 114 som finns där man laddar ner uppdateringar men får ingenting att funka och då står det att man ska ta kontakt med sin lokala återförsäljare - vad kan han göra åt Husqvarnas hemsida????? Är det någon som fått denna nerladdning att funka?

avslutad140203 2007-11-06 18:36

Bra Marianne att du tog upp detta.Håller med att det har blivit sämre service den senaste tiden, inte från återförsäljare utan från Husqvarna. Dålig eller ingen information om viktiga saker t ex att man behöver bygga om symaskin om man vill att uppdatering ska fungera (SE), samt att delar som ska användas till ombyggnad av symaskinen inte finns. Förseningar av programvara. Hänvisning till information på engelska. Det kändes inte roligt när jag pratande med en återförsäljare (inte den som jag har på hemmaplan) och hörde att han tyckte också att det har blivit sämre. Ser ut att återföljsäljarna hamnar i kläm mellan oss kunder som kräver information och Husqvarna fabrik som struntar i kunder i Sverige. Fråga är hur längre ska man vara "trogen kund".

ElisabethS 2007-11-06 20:27

Det är ju som med allt annat. Ju fler vi är som klagar desto större påverkan får vi ju.

Kontaktpersonen på KO kan ge oss råd i hur vi ska agera. Nu vet jag att sidan inte följer KO,s rekommendationer iom att språket är ömsom svenska och ömsom Engelska. Redan där gör dom ett rejält övertramp.

jag har skrivit många brev under 2007 där jag ifrågasatt just detta. Jag har skicka klagomål och hur bristfällig informationen är på hemsidan.
Att nedladdningar inte fungerar. Att uppdateringarna krånglar osv.

Det är ju inga billiga maskiner man köper och då förväntar man sig att få den service man har blivit lovad.
Jag är arg och mycket besviken och jag skulle bli mycket glad om vi tillsammans kan starta något mot Husqvarnas nonchalanta beteende mot oss.
Vad kan vi då göra?
Att dom inte lyssnar på oss som enskild konsument vet vi ju redan men om vi på något sätt kan få media att nappa på detta så är det mycket bra.
Media är ett effektivt sätt att få fram och få ut ett budskap.
Vi har ju flera program på TV som kanske kan vara intresserad också.
Men det är bra att diskussionen startat. Sen får vi se vart det leder.

irene28 2007-11-06 20:49

ZIG-ZAG och nedladdningar

Ja jag håller med er allihop, jag är jättesur på HQ, Jag har en HQ SE, och på deras URTRÅKIGA hemsida finns nu den nya nedladdningen till SE:en, men nu är det inte "bara att ladda ner". Har varit hos min vännina i HQ affären för att höra lite om den nya nedladdning, som hon varit på kurs om, men till min häpnad fick jag hör att
symaskinen måste in till återförsäljaren, för att
byta knivar o div annat, till en kostnad av ungf
800:-, bara därför att dom kommit ut med en ny
SE variant som heter Limited Edition, som kan klippa av hoppstygn, tidräkning för broderiet, samt en del nya sömmar, samt att det skall gå fortare att brodera, bar för att SE:n skall motsvra LE:en så skall vi betala.Men HALLÅ HQ skall vi som har SE:en eller andra modeller börja betala för nedladdningarna???? Klart att jag kan välja att inte ladda ner, men vadå, vill man inte ha det senaste med så pas dyra maskiner. Om man lyckas få in nedladdnngen fick jag hör att det kan bli fel på broderiet. Som ni säger man kommer ju inte i kontakt med HQ.Om det kommer nya versioner i framtiden skall vi betala då också???? Zig-Zacks nedläggning var botten!!
Inget nytt efter detta, det är skamligt av HQ,
tycker att HQ blivit sämmre, dom tycks ha missat
att värna om kunderna, det verkar som om bara USA gäller....

irene

gunnsan 2007-11-06 21:43

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

ElisabethS skrev:

Deras hemsida är under all kritik och enligt min mening så är det en förolämpning mot oss svenskar när språket är på engelska.

Förstår ingenting... när jag går in på www.husqvarna.se och sedan går vidare till Symaskiner, så är allt på svenska, såvitt jag kan se, och det finns massor med information om symaskinerna och olika tekniker. Nedladdningssidor på svenska... Menar du/ni någon annan sida?
/Gunilla

ElisabethS 2007-11-07 01:27

Det är vissa sidor där det brister.
Här är några av dom:

Special Embroidery Download:
http://www.husqvarnaviking.com/se/7118_8641.htm

Uppdatering för Quilt Designer II:
http://www.husqvarnaviking.com/se/69...esigner_II.asp

Instruktionsbok: Uppdatering för Quilt Designer.
http://www.husqvarnaviking.com/se/me...date_qd_11.pdf

4D Software: hela programserien, ca 16 sidor
Svensk text skulle komma under hösten, Nu närmar vi oss vintern, (3 veckor) så vi får väl se när den svenska versionen dyker upp
http://www.husqvarnaviking.com/us/8586.htm

Mjukvaruuppdatering för 3D Embroidery 7.25 http://www.husqvarnavikingsoftware.c...ckdatabase.htm

Programhjälp
Om du inte hittar lösningen på problemet på FAQ-sidorna kan du kontakta oss via e-post.
Låter bra men sidan finns inte

http://www.husqvarnavikingsoftware.c...helpformex.asp

Supportsida för de dyra programmen man kan köpa.
Enbart på engelska

http://www.emnetsoftware.com/faqse/h...sp?language=EN

Det här är bara ett litet urval så nog är kritiken befogad.

Madame 2007-11-07 07:14

Också besviken

Jag håller med att Husqvarnas sida är mycket dålig. Att anmäla sig till nyhetsbrev och sedan inte höra ett skvatt är dåligt för att inte tala om instruktioner på engelska. Tummen ner!!

ulindh 2007-11-07 08:18

Vad tycker ni?

Ska jag printa ut diskussionen och skicka till huvudkontoret i Stockholm, för jag kan inte heller hitta någon e-postadress som fungerar på deras sida. Märkligt! Men jag kan åta mig att framföra era synpunkter med ett brev med diskussionen i, så har ni fler passa på, jag avvaktar någon dag. Jag tror också att det är dags att göra ett leverantörsforum där de vågar gå in och svara på frågor och undringar.
/Ulrika

Lottan 2007-11-07 08:26

Leverantörsforum var ju en jättebra ide. Hade varit toppen att kunna ställa sina frågor här till sin maskinleverantör.

Lottan 2007-11-07 09:19

Någon som vet hur t.ex Janomes service till sina kunder är med hemsida o.s.v? Någon som kanske har båda och kan jämföra. För med denna icke-service så lutar det snart åt ett annat märke.

ichigo 2007-11-07 11:40

Husqvarna är nog inte ensam om det. Ta och titta på olika märkens sidor.

Janomes sida är mycket tafflig när det gäller språket, en "fin" mix av olika nordiska språk, även om man valt svenska. Störande tycker jag.

Och Brothers sida, symaskinen som jag köpt nu.. Ska man inte prata om alls. Nästan ingenting alls. :( Dåligt även om man ska köpa symaskin eftersom informationen är mycket bristfällig. (fördelen är i alla fall att om man går till downloads så kan man hämta hem manualen o läsa)
Men om man går på USA sida så finns det plötsligt gratisbrodyrer, information, tips o ideer.

Ja, jag är säker på att fler tillverkare sackar efter med information till kunder och bara gör symaskiner, ja och liksom glömmer bort resten.

Mariannef 2007-11-07 11:42

Vore jättebra!! det är bättre att det sker lite formellt! Vi är ju inte ute efter att hänga någon bara att skapa kontakt och konstruktiv diskussion!
//Marianne Fröding

Janne 2007-11-07 14:13

Lite Hjälp

Hej igen Tjejer ;)

Det var ett tag sedan jag skrev här men nu kanske det är dags igen :)

Lite info. om vad som hänt i Husqvarna:
1689:
Husqvarna grundas som kunglig vapensmedja.

1872:
Den första Husqvarna-symaskinen tillverkas.

1949:
Husqvarna symaskiner introduceras i USA, där de blir kända under namnet Viking.

1990:
Symaskinsverksamheten koncentreras till ett särskilt bolag, Husqvarna Sewing Machines AB.

1997:
Företaget byter namn till Viking Sewing Machines AB under sin nuvarande ägare, Industri Kapital.

1999:
Husqvarna Viking köper det brittiska mjukvaruföretaget Embroidery Networks, idag Viking Emnet Ltd.
( det är detta bolags hemsida ni kommer till när ni läser om Husqvarnas Vikings program och som även säljs via Pfaff ).

2000:
Viking Sewing Machines AB köper tyska Pfaff Household Sewing Machines.

2002:
Jubileum firas - det är 130 år sen den första Husqvarna-symaskinen tillverkades.

2005-2006:
VSM Group Holding AB ( VSM ) som har varumärkena Husqvarna Viking och Pfaff och som ingått i Industri Kapital säljs till Kohlberg Management som är huvudägare i Singer.

Svenska VSM tillverkar och säljer avancerade symaskiner, overlockmaskiner och tillbehör för kreativ sömnad över hela världen. Företaget är ledande inom branschens toppsegment. Koncernen har 2000 anställda, 16 säljbolag och distributörer i 57 länder, och världens mest omfattande återförsäljarnät med 4100 försäljningsställen. VSM säljer ca. 500.000 st. symaskiner varje år.

Singer grundades 1851 och är en av världens ledande poducenter av symaskiner för hushåll. 10 försäljningsbolag och ett återförsäljarnät som säljer företagets produkter i mer än 190 länder.

Phu :eek: det blev mycket info det :p

VSM Group har under 2006 dragit ner på ca. 60-80 personer, ändringar av ansvar i företaget, den nordiska kundtjänsten är nu kopplad till Köpenhamn och betjänar Danmark, Norge, Sverige och Findland.
Det nya bolaget heter SVP Worldwide ( i SVP är Singer som S, Husqvarna Viking som V och Pfaff som P, det blir SVP ).

Hm...tror jag tappar tråden snart varför jag skriver :p

Men ifo. behöver man om man ska förstå varför det har ändrats en hel del under dom senaste åren.
Husqvarnas hemsida håller på att ändras av ett bolag tillsammans med en Husqvarna representant, Markus Gotting och det kommer nog att bli betydligt mycket bättre på vissa saker.

Att det finns engelska sidor på vissa ställen kan man nog inte helt ta bort eftersom allt har blivit så internationellt och där ligger det engelska språket mycket bättre än det svenska samt att det inte finns ekonomiska resurser att översätta allt till svenska.

Husqvarna Vikings software sida kommer inte att översättas till svenska, det som släpts i höst är svenska handböcker till 4D programmen.

Uppdatering av Designer SE mjukvara kostar inte 800 kr om man gör det själv, det är om man vill ha Designer SE i samma funktion som Designer SE Limited Edition som man måste byta ut 5 olika delar i maskinen, och då får man trådklipp i hoppstygnen på nya brodyrer.
I nya 4D 8.1 kan man också lägga till klipp i hoppstygn på äldre brodyrer om hoppstygnet är längre än 2mm.

Zig-Zag tidningen som tyvärr har lagts ner kommer inte att ersättas av något nytt inom den närmsta tiden, kostnaden att göra den med dom anställda var för höga. Vi kan bara hoppas att något nytt dyker upp, kanske någon slags vebb sida i stället, jag ska i alla fall ge dom lite olika förslag på vissa saker så vi får väll se ;)

Det man kan säga är att ni har ett väldigt stort bolag bakom er symaskin och sånt hjälper till om det blir problem eller man vill få hjälp av något slag. Det finns många hjälpsamma återförsäljare i Sverige och andra länder och det är en stor trygghet när man kanske investerar i en ny symaskin eller ett nytt dataprogram.

Kram på er alla sy glada tjejer, hoppas ni har fått lite mer kött på benen av allt mitt skrivande om bolaget SVP Worldwide Nordic.:)
Vi ses

Mvh. Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
www.husqvarnasandviken.com
janne@husqvarnasandviken.com

Mariannef 2007-11-07 14:47

Hej Janne och tack för ditt svar.
Att reda ut ägarförhållanden kan ha en poäng i sig, men inte en gång nämner du kunden, dvs jag och de andra maskinägarna.
Det spelar mig ingen roll hur ägarförhållandet ser ut,jag ser bara symaskinen och dess funktion och användarmöjligheter när jag skall bruka den.

Skulle man dra en parallell, så kan man dra den om såret på fingret; blöder det så sätt på plåster och det spelar i det sammanhanget ingen roll hur sammansättningen i Landstinget ser ut, det läker inte mitt sår.Den hjälp jag får från vårdcentralen eller sjukvårdsupplysningen är konkret och leder till läkning.

Att saker kostar pengar vet alla, men tro att man sparar på det enda kapital man har är så snett och det är det vi försöker få fram till er.
Jag arbetar som Teknisk Chef på dagarna och vet var skåpet skall stå när det gäller investeringar, budgetar som skall gå ihop och hur man sköter relationer till kunder mm.

Jag vet att i mitt yrke så är det kunden som är i fokus och utan den faller hela verksamheten. Att återförsäljarna gör sitt jobb och hjälper till har jag aldrig kommenterat negativt, men hur ledningen för Husqvarna vårdar sina kundrelationer ifrågasätter jag.
Har man inte tänkt starta upp något i stil med Zig-Zag, så varför då skriva det i sista magasinet( att jag inte vill ha det på datorn är min åsikt,men den delas av många), varför starta nyhetsbrev, varför inte informera om dödläget, varför ta oss kunder för givet.

Varför så passiva till kunder som köper fler maskiner än de behöver? Varför tro att de kommer att kvarstå som kunder om de inte stimuleras?

Har det ett så högt pris att Husqvarnas ledning chansar och tar det för givet?
Beror detta på styret i Danmark? Varför har de tagit bort möjligheten att maila?
Kan det vara av besparingsskäl?? Dvs, att tro att om ingen hör av sig brevledes finns inga synpunkter?? Danskarna borde lära sig någongång. Rätta mig om jag har fel i den frågan...
Frågan Janne är om det hjälper att kramas ;-)

christel 2007-11-07 15:00

hej
Så bra skrivet av dig Marianne ! Håller med dig i allt . När Zig - Zag tog slut stod det att vi skulle se fram emot något nytt på webbsidan - tyvärr inget . Hjälper mig inget att det är ett stort bolag som står bakom maskinerna och programvarorna , som liten kund försvinner man ännu mer då tycker jag .

avsl0203 2007-11-07 16:44

Hmmm.. jag är glad att jag inte har någon Husqvarna maskin. Att stoltsera med att maskinerna är tillverkade i Sverige och med svensk kvalitet bla bla bla (jo jag vet att inte alla maskiner är det) men sedan inte ge ut all information och mjukvara på svenska? Att skriftligen lova att ett alternativ ska komma till en tidning som lägger ner och sedan bara skita i det. Det tycker jag låter mycket som dålig kundvård. Även om säljarna i butikerna är kunniga så finns ju inte de alltid tillgängliga när man har frågor och funderingar. Rätta mig gärna om jag har fel.

ElisabethS 2007-11-07 17:38

Re: Vad tycker ni?

Citat:

ulindh skrev:
Ska jag printa ut diskussionen och skicka till huvudkontoret i Stockholm, för jag kan inte heller hitta någon e-postadress som fungerar på deras sida. Märkligt! Men jag kan åta mig att framföra era synpunkter med ett brev med diskussionen i, så har ni fler passa på, jag avvaktar någon dag. Jag tror också att det är dags att göra ett leverantörsforum där de vågar gå in och svara på frågor och undringar.
/Ulrika

Ja, det tycker jag du ska göra om nu det är enda sättet att komma i kontakt med en representant för Husqvarna Viking. Deras kundomsorg är absolut inte bra och det här kanske leder till något som blir bättre än vad det är idag. I varje fall är det en början. Sen får vi ju se vart det leder.

Att vi kontaktar KO är också viktigt. Nu räcker det inte att EN person gör det då det annars stannar i det län man är ifrån. Så nu är det dags att vi alla hjälper till.
Vill ni så kan jag göra iordning ett textunderlag som vi alla kan använda och sen kan vi maila in den till resp KonsumentOmbudsman.

Ett leverantörsforum är bra om du kan fixa det. Då kan vi ju föra diskussionen direkt med respektive representant.

Jensan 2007-11-07 17:59

Bra och nyttig tråd! Jag har iochför sig aldrig fått någon tidning som jag kan sakna... men såg fram emot att få information och inspriration som utlovades när jag köpte maskinen, via min mailadress som man skulle anmäla.

Elisabeth, jättebra om du skriver ihop ett textunderlag! Du har verkligen full koll!!

Janne 2007-11-07 20:48

Ett lite förtydligande kanske :rolleyes:

Givetvis så är det slutkunden (ni alla sömnads glada) som vi alla värnar om från tillverkaren till återförsäljaren, oavsett vilken produkt eller symaskinsmärke vi pratar om. Mitt tidigare inlägg var att sakligt förklara vad som skett under en tid på Husqvarna Viking, inte att på något sätt ställa er åt sidan.

Sen att vissa saker på vägen inte blir som man tänkt sig i slutändan, sånt kan ju alltid uppstå, t.ex. att sytidningen Zig-Zag inte kunde komma ut i någon annan form. Husqvarna svenska hade förhoppningar att det skulle kunna ske när tidningen lades ner, men sen styrs det av dom amerikanska ägarna (inte Danskarna, där är endast kundtjänsten) i slutändan och då kan det tyvärr bli på det viset.

Broschyrer och instruktioner på alla Husqvarna symaskiner och deras dataprogram är på svenska, sen finns alla fackhandlare till hjälp om det kör ihop sig eller man kanske endast vill fråga om något.

Det finns enbart i Sverige över 100 butiker för Husqvarna kunder så närheten till en handlare finns för dom flesta och det är i första hand till oss man enklast ska vända sig till om man har problem med någon symaskin eller annan produkt från Husqvarna.

Mvh. Janne :p
Ps. och kramas är väll trevligt ;)

christel 2007-11-07 20:58

Jag är med om du ordnar textunderlag !

irene28 2007-11-07 21:22

ZIG zag M M

hej Janne!
Tycker inte du att det är ännu ynkligare av HQ att låta kunderna byta delarna själv? och om jag inte kan göra detta! Eller får hjälp av min man,
något går sönder, hur ser detta kundvänliga företaget på detta? Gäller då garatin på "hemarbetet"? Bra undrar, SE:n är faktiskt för mig en dyr maskin, och vad jag hört från HQ får man på inga villkor lossa "fasta" skruvar och peta själv i maskinen, för då kan jag lossa alla skruvar och rengöra den själv, är det OK?
Sedan om företaget startade på 1800-talet så hade varit kul om HQ på 2000-talet hade utvecklats till datavärlden, dom har ju haft några århundranden på sig, så att säga.Du säger också att inte bytet av knivar m m kostar 800:-
vad uppskatar du kostnaden, för detta pris fick jag av min försäljare och till råga på allt skulle jag få vara utan maskin i cirka 14 dagar!
Samt nämna 4D som med alla program kostar 18.000,
det är otroligt. Visserligen kostar tekniken, men 18.000:-. '
Samt nedlägvgningen av ZIC ZAG ynkedom, förstod att det bara handlar om USA för HQ, eftersom det är ett stort land med många ev bilvande kunder,
Men se även till att era svenska kunder trivs hos
er, För hade vi gjort det fullt ut så hade denna diskussion aldrig blivit av.Skulle vara tacksam om du Janne kan svara på mina frågor,eftersom inom HQ får jag olika svar, kanske att du kan det rätta svaret. Vill så gärna bryta med HQ efter inräknat min mammas använding av HQ och mina år blir det tillsammans ung lite över 68 år.
irene

irene28 2007-11-07 21:28

ZI ZAG m m

Glömde att säga att jag är till 100 med på att detta vi talat om kommer vidare.. Annars somnar dom om HQ.
irene

avslutad140203 2007-11-08 06:49

Janne tack att du tar tid och vill förklarar för oss Vi kunder behöver hjälp och med all rätt ställer krav. I dagens moderna samhälle är vi vana att använda den moderna tekniken och stor del av kommunikation skär elektroniskt. Det ser ut att Husqvarna inte har intresse att "hänga med" åtminstone när det gäller den här delen av värden. För att få fram mailadress och telefon till Husqvarna i Sverige behöver man ta sig till den amerikanska sidan och först där hitta information, det är oacceptabelt. Oacceptabelt är också att man får information vad som behöver göras med symaskinen efter uppdateringen (SE) tackvare att en person fått information av sin återförsäljare och varit snäll att skriva om detta här på sysidan. Behöver man befinna sig på "rätt plats i rätt tidpunkt" (på symässan) för att höra att man inte ska uppgradera sin symaskin eftersom maskinen kan skadas och inte fungera som den ska efter uppgraderingen. Då pratar vi om symaskiner som kostar förmögenhet. Vem blir ansvarig om något hände, den som släppt uppdateringen utan information eller den som uppdaterat? När det gäller vad det skulle kosta att byta delar i SE var det väldigt intressant att lyssna på samtal mellan en återförsäljare och representant från Husqvarna på symässan. Enligt återförsäljare skulle byte av delar i SE kosta upp till 1000: -, enligt Husqvarnas representant mellan 500-600: -. I bägge fall inklusive material och arbetskostnader. Vem har rätt ?

Janne 2007-11-08 07:16

Hej Irene

Givetvis ska du inte byta delarna själv i en Designer SE, det är endast en serviceman som får göra det.

Delarna byts bara om man vill få sin Designer SE till samma funktioner som den nya Designer SE Limited Edition, att den ska klippa hoppstygnen i brodyret. Tycker man att det inte är så intressant så behövs inte bytet av delar.

Delarna som byts om man vill få trådklipp är:
Spolkorg: 177 kr
Gripare: 58 kr
Fjäder: 45 kr

Bör bytas:
Knife Slide: 30 kr
Trådkniv: 9 kr

Summa material: 319 kr

Arbete att byta delarna tillkommer.
Summa med delar och jobb ca. 500-600 kr.

Vill man sen ha hjälp med mjulkvaruppgraderingen tillkommer det ytterligare arbete.

Total summa med jobb och delar: ca. 800-900 kr
Sen kan det vara så att affären behöver skicka din symaskin till en serviceverkstad och det kostar lite till med frakten.

Husqvarna Vikings nya 4D program kostar:

4D Embroidery: 3.795 kr
4D Embroidery Extra: 5.995 kr
4D Design Enhancer: 3.395 kr
4D Cross Stitcher: 1.895 kr
4D Organizer: 895 kr
4D Sketch finns i 2 varianter:
variant 1 kostar: 2.995 kr
varinat 2 kostar: 1.695 kr

4D Professional där alla programmen ingår + 4D Design Creator kostar: 14.000 kr

Mvh. Janne

Mariannef 2007-11-08 07:33

Husqvarna lever på sina återförsäljare, det har vi ett bevis på här; TACK Janne för att du tar dig tid.
Att saker och ting inte blir vad man tänkt sig är mänskligt och skall få förekomma, men det är då som man måste INFORMERA om de ändringar som skett.
Hur mycket goodwill hade HQ fått om ett enda nyhetsbrev kommit och börjat unf. så här;
Nytt från HQ.
Vi har inte hunnit klart med den utlovade satsning som vi utlovade i sista numret av Zig-Zag, men vi räknar med att var igång bla bla bla.
ATT magasinet skulle vara för dyrt,hur kommer man fram till det?
Vi betalade ju faktiskt för den, var priset för lågt satt? Dyrt i förhållande till vad?
Tittar man bara på de faktiska kostnaderna blir allt för dyrt, men måste se värdet av den åstakommer också. Trolgen var det ett enkelt sätt i en sparprocess att låta yxan gå just där.

Jag är köpglad,och söker efter bra utrustning, men jag hittar inga uppslag.
Jag kan ju inte stå i HQ-affären och suga upp inspiration, den vill jag ha på annat sätt, genom bilder, texter och intryck från andra.

Eftermarknaden är den branch jag lever i och med. Dvs när en maskin finns på plats är det min uppgift att se till att den fungerar så länge det går. Att ha tillgång till reservdelar, kompetens på maskinen mm är så värdefullt och det generar mer pengar för maskinföretaget än själva investeringen.
Dessa regler gäller även på Husqvarna, annars skulle inga återförsäljare finnas. HQ, varför då inte supporta rätt grupp? Där kan ni återförsäljare stödja oss,konsumenter.(det gör ni nog också men förgäves)
Tänk bara på den revolution som datan gjort på symaskinen, ÄNDÅ har HQ inte lyckats förmedla vad och hur man använder de olika delarna i sitt dataprogram, de lägger endast ut REKLAMBROSHYRER på nätet som inte innehåller några fakta överhuvudtaget .
Jag som är ganska datavan, fattar inte alls hur och vad som hänger ihop.
När jag sedan köper vissa program TROTS ALLT, så har jag nästan ömsat skinn för att delarna att fungera ihop. Hur många kunder tappar inte HQ på detta.
Att hela tiden på hemsidan hänvisa till återförsäljare är fegt, det är att belasta fel grupp. Vissa saker ligger på HQ. Jag uppfattar den uppmaningen som när man får rådet att ta kontakt med sin husläkare, ett bra råd men var är den på söndagkväll när jag behöver honom?? Dvs när man hade tillgång till Zig-Zag, fanns tipsen och hjälpen där och man hade tillgång till dem när det kändes aktuellt.
Så HQ:s återförsäljare är duktiga, kunniga och hjälper till så gott de kan. Det är inte där skon klämmer. Det är den opebfintliga suporten, möjlighten till kontakt med någon hemifrån(datorn)
Ett tips: Varför inte ha en supportsida, där varje ÅF i Sverige kan ha en varsin dag att svara på kunders frågor.När man undrar vilken pressarfot man skall använda, varför det tjofsar sig med undertråden, när det inte går att ladda ner ett broderi från hemsidan osv.
Janne, ja kan fäl kramas ´tebaka da ;-)

Mariannef 2007-11-08 07:36

ps/ Skulle inte program-namnen kunna vara på svenska?

irene28 2007-11-08 23:43

ZIG

Tack Janne för att du tar dig tid och angangerar dig för oss symaskinsägare. Men var är alla andra representanter och återförsäljare!
KOM FRAM och va med i disskusionen.Någon annan än Janne borde väl ha blivit tipsad. Var är ni???

Men du, Janne, om jag får fortsätta att tala om priset, varför så olika uppgifter, tydligen har Mira fått en info om priser för nedladdningsdelarna på mässan från 300 eller 1000
jag har fått av min återförsäljare 800, du säger
ett annat pris! Tycker att HQ inte verkar komma
med en rak o ärlig uppgift! Eller är det så att alla återförsäljare har eget pris? Vad ska jag nu tro!
Det är klart att jag kan strunta i nedladdningen
men för mig är det oerhört upplyftande med lite nyheter, för dom stör ju inte HQ omkring sig,
Samt att det vore verkligen på tiden men en mailadress, där jag kan få info hur jag gör med någon av era produkter om det hakar sig Samt att jag får insperation från hemsidan. Gärna även en tidning liknande ZIG ZAC.

Snälla rara VD HQ huvudkontor i Sverige,eller representaner, VAR ÄR NI....jag önskar att NI fick tips om denna sida!!!!!
Att NI, läser dessa inlägg och med medarbetarna tog er en funderare. VARFÖR är det bara USA som skall styra och ställa. Vi har väl också betalt både våra maskiner och delar av ZIC ZACK!

Det känns fortfarande som att tala för döva öron!
Så hopplöst!
Irene 28

LottaW 2007-11-09 06:07

Zig Zag

Jag fortsätter att hålla med er alla som är missnöjda. Det är så dåligt att bara hänvisa till återförsäljare. "Min" återförsäljare har öppet må - fre till kl 18. Jag arbetar heltid och har småbarn vilket innebär att min tid vid symaskinen oftast är sena kvällar och helger. Det är då jag vill kunna få inspiration, se nyheter mm men då har inte min återförsäljare öppet. Varför ska man anmäla sig till nyhetsbrev som inte finns? Sidan med gratisbroderier uppdateras heller aldrig. Hemsidan borde vara inspirerande och givande och det är den då definitivt inte

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:56.