smart uppfinningar
Jag skulle behöva er hjälp... Igen!
Jag läser en kurs som heter teknik och design och nu ska vi ta fram en produkt som vi tycker behövs. Därför undrar jag nu om ni har några ideér, är det något ni saknar i er syhörna? Något som kan förbättras? Det kan vara precis vad som helst! :D |
En hållare till hemsymaskinen som gör att man kan sy med stora trådkoner istället för med vanliga små trådrullar vore bra.
/L |
Det har du faktiskt väldigt rätt i! Det är himla svårt att sy med sådana...
Någon med mer förslag? |
Någon sorts behållare el väska man kan förvara bågarna ,olika storlekarna när man vill ta med sig dom på syträffar och dyl.
|
Trådhållare för stora koner
Jag har för flera år sedan köpt en sådan hållare
för stora koner. Den är tillverkad av interner på Arnö anstalten i Nyköping på deras metallverksad. Den är jättebra den borde finnas till försäljning mer offisiellt. mvh Bibbi |
hej! en tygbits samlare i genomskinlig plast med lock mot damm med gemliknande hållare för att fästa tyget på en genomsynlig plast platta som sitter i en låda med "bläddrinsbart ställ" så man har uppsikt över varje "tyg hög" under när man bläddrar.
de skulle jag vilja ha i flera storlekar beroende på tyg bitarnas storlekar..bra för den som quiltar och gör lapptäcken m.m. jag fick ideen när jag såg mitt diskett ställ med bläddrings funktion. anne |
Det låter ju nästan som om du redan löst problemet... :D
|
nej jag har bara en idee inte nån teknisk lösning.
|
Du kan väl konstruera en sprättare med pinsett i andra änden, det skulle jag ha nytta av så ofta som jag sprättar broderier.
|
sprättare med pincett vore faktiskt bra... konstigt att det inte finns redan!
/Maria |
En heve/senkbar innretning for sakser kniver og lignende som kan henge over symaskinen. Ute av rekkevidde for barna i oppheist tilstand og alltid på plass når jeg trenger det under søm...
|
En sprättkniv med skönt handtag att hålla i.
Jag byter en del dragkedjor och sitter långa stunder och sprättar. /Bibbi |
En hållare till hemsymaskinen som gör att man kan sy med stora trådkoner istället för med vanliga små trådrullar vore bra.
Husqvarna har det for salg til sine symaskiner. |
DJ kan sy mad stora ikoner tex overlock. dra den pinnsn som siffer närmast sy armen rakt ut lagg stor bricka och vänd rullen så smalast kommer neråt, drä tråden som vanligt
|
Denna kanske finns redan, men jag har aldrig sett en sådan.
När jag overlockar samlas det massor med damm i maskinen. Jag försöker dammsuga bort det och försöker få bort mycket av dammet i hörnen mha. en ren pensel, men det vore jättebra ändå med ett väldigt slankt munstycke till dammsugaren. Den kunde möjligen vara lite böjd så att man kommer åt i diverse hörn i maskinen. |
Ett sådant munstycke har jag en gång tillverkat själv. Det funkade jättebra tills motorskyddet löste ur i dammsugaren. Något att tänka på för dig som konstruerar.
Jag skulle köpa ett sådant munstycke direkt om det fanns att köpa./Bibbi |
Munstycke till dammsugare
Det finns ett set med små munstycken och borstar, att köpa hos Biltema det kostar unde 100-lappen. Det passar till vanliga dammsugare. Jag tycker den är jättebra
Gunilla i Gävle |
Tack för tipset, man kanske ska följa med till Biltema någon gång trots allt/Bibbi
|
en rullplatta
Nu är jag lycklig ägare till en symaskin och en overlock. Av utrymmesskä på sybordet får jag lyfta bort den ena maskinen för att kunna använda den andra. Tänk om jag kunde ha dem båda på en slags rundskiva på bordet och bara kunna snurra fram den jag vill använda. (fast då behöver jag nog ialf ett större bord och oxå ett större rum haha).
|
jag hänger på föregångarens önskemål...
det skulle vara jättebra och oxå om den var lite mjuk så att man kunde forma munstycket för stunden |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Alexandra, ang "sprättaren"
Var hittade du den?
Efter en skada så har jag ofta ont i händerna, och svårt att hålla i små /smala saker. "sprättaren" du köpt skulle vara perfekt. tack/ Annelie |
Det finns sprättkniv med pincett "combicut" tillverkad i Tyskland. Jag har för mig att jag köpte den på en symässa för 3 - 4 år sedan. Man kan skjuta in resp ut båda verktygen i behållaren, som är väldigt bra att hålla i. Pincetten ger jag dock inte mycket för om man t e x ska riva ur trådar i jeans. Då använder jag en peang med ganska fin käft. Den är helt suverän.
Sprättaren är 11 cm lång./ barbro |
Annelie, jag köpte min sprättkniv på Wimbledon Sewing Machine Company i London, vet inte var du kan få tag på den i Sverige. Märket är Sew Easy (GOLD), och verktygen med gummihandtag heter Soft Grip.
Mvh, Alexandra |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42. |