Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   sysidan.se (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   bILDER (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=10231)

avslutad141023 2007-08-02 09:19

bILDER

De hade varit kul att kunna behålla bilder o inte behöva radera hela tiden. eller är jag för aktiv???

AnkiH 2007-08-02 10:08

Klart att du inte är för aktiv, det är så roligt att titta på det du har gjort:D
Fortsätt sy och lägga in bilder. Jag satt och sydde på en jacka igårkväll, på min overlock, gissa vem som gav mig motivationen att börja:p . Tyget har varit tillklippt sen i mars...

Kram Anki

Amda_design 2007-08-02 10:48

Jag har massor av bilder i mina album och jag har sett flera som har det. Än har inte jag stött på det att man måste radera för att få plats.

Kan det vara att du lägger in för stora bilder så det är därför du knappt får plats med några??

Kram Bellatrix

gunnsan 2007-08-02 11:01

Hej!
Gränsen för hur många bilder man får ha är 101 st, och det är jag uppe i för länge sedan. Man får plocka bort en bild (inkl kommentarer...) för att kunna lägga in en ny, tyvärr.
Men Trollet, du har ju bara 88 bilder just nu, så jag förstår inte varför du måste ta bort bilder, eller har du redan tagit bort?
Har testat med olika storlekar på bilderna, men det verkar inte ha någon betydelse - vid 101 tar det stopp. Kanske om man lagt in väldigt stora bilder.
/Gunilla

Delfintua 2007-08-02 11:10

Max 512Kb, 1024x1024 pixels låter som stort format. Om admin kanske ändrar filstorlekens max kb så kan man kanske få ladda upp fler bilder än 101 st. Det är ju märkligt att det är antalet som styr och inte lagringsutrymme? Det vore mest rätt att tillåta max lagring, typ 10 Mb eller så.

Gidget 2007-08-02 12:16

Ja detta har varit uppe ett par gånger tidigare och då har även frågan om olika medlemskap tagits upp. Bl.a. här http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&pagenumber=2
kanske dags att aktualisera frågan igen. Jag tycker också det är synd när man tar bort bilder, ibland vet man att man sett något som man vill kika på igen och då hittar man inte bilden för att den har tagits bort.

avslutad141023 2007-08-02 13:12

rensat

för 4 e gången är jag rädd...
produktivt Troll jag är....

men det stämmer det handalar om antalet bilder tyvärr!

AnkiH 2007-08-02 13:49

ooops, svarade innan jag såg vilket forum det var i... Låter väldigt trist att behöva ta bort bilder, det är en stor sporre att få sina alster bedömda av kunniga och intresserade människor. Jag har ännu inte lagt ut så många bilder själv, men du pulvertrollet har ju så många fina bilder att man precis som gidget skrev ibland vill gå in och titta igen, för inspiration t ex.
Bra idé med max storlek istället för max antal tycker jag, kanske till och med att man får ha många mappar med begränsad storlek i istället.
Kram Anki

Alvan 2007-08-02 14:08

Jag tycker alternativet att betala för utrymmet är en bra ide. Det kanske är dags att göra slag i saken :D

Om man sätter en fast storlek tror jag kan medföra att en del (inte alla) snålar på utrymmet och lägger in små bilder. Jag tycker det vore synd för då blir det så himla svårt att se. (Fast det är ju inte säkert det blir så.)

AnkiH 2007-08-02 14:35

Jag menade inte bildstorleken utan lagringsstorleken (Mb). Vill inte heller titta på små bilder:p
Anki

Alvan 2007-08-02 14:44

Jag menar också lagrings storleken. Små bilder = många bilder ;) Eftersom små bilder tar mindre plats.

Delfintua 2007-08-02 14:53

En liten bild i kb behöver inte för den skull vara liten i pixlar. Man kan reducera ner filstorleken även på en pixelstor bild.

Alvan 2007-08-02 15:01

Jo jag vet, men kvaliten blir ju inte på topp direkt. Fast jag är kanske lite kräsen :p eftersom jag jobbar med bilder en hel del. Jag tycker att den storlek som satts är bra. Betalar hellre en liten slant per år.

Lillith 2007-08-02 17:46

Sen tycker jag det blir lite ojämnt med ett vist antal bilder och sen är det stop... Jag menar rent teoretiskt skulle man ju kunna starta en användare till bara för att kunna lägga in fler bilder.
En del har ju massor av trevliga bilder på allt möjligt dom sytt. Och dom borde ju på sätt och vis få ha "fler" bilder även om det blir omöjligt att genomföra, för vem skulle kunna bedömma det?
Samtigit fins det ju folk som formligen spammar upp bilder på typ trettioelva barnklänningar i exakt samma modell men i olika tyg. Jag, menar behövs det verkligen?
Likadant fins det en del bilder som är näst intill omöjliga att se plagget som ska visas och någon egen beskrivning av vad man vill visa med bilden saknas.
Och en del som lägger upp pärlplattor och andra hantverk som visserligen är jättefina, men inte har något som helst med sömnad att göra.
Det här är ju ett sömnadsforum, inget allmänt hantverksforum, trots allt.

Nu låter jag lite grinig, igen. Men det är inte så det är ment.

MadWomanInBlack 2007-08-02 18:02

Håller med Lillith i vartenda ord.

Det är inte svårt heller, som jag gjorde med min plånbok, att lägga in flera bilder i en, göra ett collage, och reducera antalet bilder till två istället för sex. Just barnklänningar i hundra olika färger men i samma form kan man ju göra så med, eller med ett alster som man vill visa i flera olika vinklar.

Fast jag drar mig för att behöva betala för bildutrymmet. Som högskolestudent är det inte ett alternativ att behöva punga ut med pengar för att folk ska kunna skriva "va fint!" under mina bilder. Fast jag skulle kunna överväga saken om bildsystemet mer inriktades mot att ge konstruktiv kritik, så att jag fick någon form av valuta för pengarna.

Dessutom är jag rädd att inte alls många är beredda att betala för bildutrymme, och att det kommer att bli en "elitistkänsla" kring det hela.

Kanske man kan behålla 101-gränsen och få betala för att få ha fler bilder än 101 stycken?

Alvan 2007-08-02 18:15

Ja det är väl det som är tanken, att man får betala om man vill ha fler bilder inlagda. Det ska alltid gå att vara med gratis, annars blir det konstigt.

Nu ska jag lägga in en bild med flera i en :)

Delfintua 2007-08-02 20:00

Citat:

Alvan skrev:
Jo jag vet, men kvaliten blir ju inte på topp direkt. Fast jag är kanske lite kräsen :p eftersom jag jobbar med bilder en hel del. Jag tycker att den storlek som satts är bra. Betalar hellre en liten slant per år.
Vem har sagt att kvaliten behöver vara på topp. Har sett många som tar bilder här med sin mobil och dom är allt annat än på topp men bra ändå och duger gott och väl. Det är väl ändå ingen fotosida det här :confused:

Är personligen inte beredd att betala för att få lägga ut bilder utöver tillåten gräns.

Alvan 2007-08-02 20:25

Gör ingen stor grej av detta...

Jag sa att JAG är kräsen, och det kan väl jag få vara ;) (även om jag inte alltid orkar vara det jag heller, jag har lagt in suddiga eller dåligt upplösta bilder ibland jag också)

Jag ser att mitt tidigare inlägg kan tolkas som om jag kanske tycker det ska vara topp foton, men det menar jag verkligen inte!

Om jag får önska, så vill jag ha bilder som är tydliga och tillräckligt stora för att se plagget/föremålet ordentligt. Det innebär inte att det måste vara högupplöst. Men jag tror ändå att lagringsbegränsning KAN medföra en risk att många bilder blir små. Det behöver inte bli så alls, men jag måste ju kunna lufta mina tankar om saken.

När det gäller betalning så ser jag det lite också som sponsring till det jobb som det faktisk innebär att driva en sådan här sida.

Delfintua 2007-08-02 22:03

Det handlar om stora filer och inte en stor grej. Kan även jag säga att jag är kräsen men jag väljer vart/när jag är det. Så får vi väl alla lufta våra tankar eller hur, även jag (väljer att inte skriva med stora bokstäver)?

"Jag ser att mitt tidigare inlägg kan tolkas som om jag kanske tycker det ska vara topp foton, men det menar jag verkligen inte!"

Precis det jag hakade upp mig på, vi är inte alla mästerfotografer.

Klart att admin kan behöva sponsring för det fantastiska jobb dom gör. Frågan är bara hur och till vilket pris.

HeleneB 2007-08-05 23:03

Ett litet förslag..

Jag och fler med mej har inte laddat upp bilder. Det kanske kunde finnas ett val vid registreringen om man vill lägga upp bilder eller inte - då kan dom som vill få mer plats...

Gidget 2007-08-12 16:51

Min dotter och jag pratade om det här och då kom vi på att hon är också medlem på sysidan men har inte laddat upp några bbilder helt enkelt för att hon inte handarbetar. Hon är medlem för att hon tycker de tärkul att kika lite och sedan ge mig uppdrag att göra något.
Vi funderade på om hon kanske skulle lägga upp "mina" saker på hennes sida eftersom det mesta jag gör är till henne och mina barnbarn. Vad tror/tycker ni om det. Det där med olika medlemskap verkar ju inte bli något av.
Det är ju lite av den tanken som HeleneB föreslår.

Tygtokig 2007-08-13 19:36

Citat:

Alvan skrev:
Jag tycker alternativet att betala för utrymmet är en bra ide. Det kanske är dags att göra slag i saken :D

Det håller jag också med om! Jag kan också tänka mig att betala lite för att få lägga in fler bilder och på så sätt även stödja sysidan.

Gidget 2007-11-19 10:24

Dags att väcka frågan igen?

Såg att vårt troll fått radera bland sina bilder igen och undrar när och om det kommer hända något vad gäller antalet bilder etc. Frågan har varit upp ett flertal gånger men än har inget hänt. Jag tror tyvärr att vi går miste om många fina alster eftersom det är knepigt att veta vad man ska radera när man vill lägga in nytt.
Kommer det att hända något eller?

Citat:

Gidget skrev:
Ja detta har varit uppe ett par gånger tidigare och då har även frågan om olika medlemskap tagits upp. Bl.a. här http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&pagenumber=2
kanske dags att aktualisera frågan igen. Jag tycker också det är synd när man tar bort bilder, ibland vet man att man sett något som man vill kika på igen och då hittar man inte bilden för att den har tagits bort.

Quiltare 2007-11-19 11:41

Håller med er alla, tråkigt att behöva radera bilder för att kunna lägga in nya.
Har raderat 10 inlägg för att kunna lägga in några nya bilder.
Tråkigt med Max antal bilder 101 st.

JohannaSoreke 2007-11-19 11:49

Håller med!

Jag har oxå nått maxgränsen och funderar på vilka bilder som ska bort... Tyvärr känns det som jag vill ha alla kvar! Och ibland vill man ju se bilder igen man sett innan och då är de kanske borttagna (hos andra alltså!)

Ibland skickar jag mina "sykunder" att titta på "min sida" och som sagt...

Har sett att det finns flera som länkar till sin hemsida. Det hade varit kanon o kunna göra det! Men jag vet inte hur man gör hemsidor och jag har definitivt inte råd att låta ngn annan göra den för mig!

Snälla! Ge oss mer plats!;)

Gun-Britt 2007-11-19 13:33

Hej allihop, Om någon har användning för bildutrymmet, som finns för min del, så delar jag gärna med mig. Kommer förmodligen inte att lägga ut någon bild på det jag gör.
Så om någon vill ha den platsen och om det är okey för övrigt så varsågod.
Mvh
Gun-Britt

ulindh 2007-11-19 13:54

Vi ska lösa detta

Jag har läst diskussionen och jag säger att vi kommer att lösa detta.

Nu som en provisorisk lösning så bjuder vi på 50 bilder till, så från och med nu kan alla medlemmar gratis lägga upp 150 bilder i sina album.

Sedan kommer vi att ordna så det blir ett betalmedlemskap för de som vill ladda upp ännu fler bilder än de 150 man får för gratismedlemskapet.

/Ulrika

Gun-Britt 2007-11-19 14:17

Kan vi, som inte själva har några bilder, låna ut vår plats????????????
Kan vi dela upp platsen typ 3 x 50 bilder?
Gun-Britt

ulindh 2007-11-19 14:27

Nej det fungerar inte att göra så. Det blir ett krångligt administrativt system.

/Ulrika

Gidget 2007-11-19 16:04

Re: Vi ska lösa detta

Tack Ulrika det räcker säkert tills ni ordnat med de olika medlemsskapen.

Citat:

ulindh skrev:
Jag har läst diskussionen och jag säger att vi kommer att lösa detta.

Nu som en provisorisk lösning så bjuder vi på 50 bilder till, så från och med nu kan alla medlemmar gratis lägga upp 150 bilder i sina album.

Sedan kommer vi att ordna så det blir ett betalmedlemskap för de som vill ladda upp ännu fler bilder än de 150 man får för gratismedlemskapet.

/Ulrika

avslutad141023 2007-11-19 17:55

tack

sysidan med sina bilder är ju så mycket mera än ett skrytforum.

jag har lärt mej so jette mycket av hints, kommentarer mm. men framför allt har jag vuxit som människa.

Tänk att jag här i min lilla gyllende bur, kan nå ut, få höra att jag oxå duger o att jag tom kan inspirera andra, oftast känner jag mej överbliven, obehövd rent av överflödig i samhället.

och så får man höra sådant som gör att solens strålar letar in i det mörka hjärtat. det finns många dagar då det enda som håller mej över vattenytan för att inte känna mej helt värdelös, gå in o kolla på mina kommentarer. där någon skriver hur fint just jag har gjort, att just jag har imponerat eller rent av tillfört något i någon annans liv. ja dågör det faktiskt lite ont i själen att radera dessa välmenande varma ord som kanske satte guldkanten på dagen att man orkade, klara ett par timmar till..

i min vardag får jag inte höra så mycket uppskattning, jag är mest otymplig, i vägen mm
här är ett av de få ställen där även jag kan prestera något som räknas

Tack för att jag får behålla lite av av orden som håller mej över ytan när mörkret hotar o kväva mej

Oj nu blev jag vist väldans personlig, ursäkta..
i dag är visst en sådan där tjock dag...

ichigo 2007-11-19 18:01

Annars så rekommderar jag verkligen Flickr för att lägga upp bilder och att få/ge kommentarer.

www.flickr.com

(min sida där är http://www.flickr.com/photos/funnybunny/ )

avslutad141023 2007-11-19 18:12

öööhh

kanske inte riktigt samma sak som här..
just sammanhållningen, det textila, just maskinbroderandet är det ju som får just mej att komma hit da efter dag.

ichigo 2007-11-19 19:27

Jag förstår.

Det som hänt för mig är att många på ett dockforum använder flickr som komplement och då blir det samma människor som kommenterar osv.

Men det är klart, om man är ensam om att ha flickr här på sysidan blir det inte precis samma sak. Men om många registerar sig så kan det vara bra.

Sylena 2007-11-20 09:02

Undrar

Nu när man får ha fler bilder skulle jag vilja sätta in sådana som jag tagit bort men ändå egentligen ville ha kvar.Det går väl inte att sätta in bilder i sitt album utan att det går genom "förstasidan"?
Lena

JohannaSoreke 2007-11-20 11:19

Testa att "avregistrera" ett album, lägg in bilden där och registrera albumet igen! Jag har för mig att album inte syns på förstasidan utan bara enstaka bilder!

Beth 2007-11-21 07:35

Jag undrar samma sak, går det att lägga in bilder utan att det kommer på förstasidan. Jag har försökt flertalet gånger att lägga in bilder i min blogg, den funktionen fungerar inte. Det sättet som fungerar är att först lägga in det i mitt album, kopiera bilden, klistra in den i blogginlägget och sen ta bort den från albumet igen. Omständigt, så det har inte blivit av mer än någon enstaka gång. Då hade det varit bra om bilden inte hamnar på förstasidan, det kan ju vara en bild som inte är syrelaterat. Allra bäst hade det varit om bildfunktionen fungerade i bloggen.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:26.