Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Velour/plysch... hjälp mig hitta! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=10035)

NicoleDesign 2007-07-14 09:40

Velour/plysch... hjälp mig hitta!

Jag har letat land o rike o internet runt efter plysch o jag hittar inge bra någonstans... o köpa i butikerna e ju rena rama rånet!!

Nån som vet nånstans på nätet eller i Sthlm där man kan hitta bra plysch under 100 lappen eller ja iaf under 150 kr???

Alvan 2007-07-14 09:44

Har du kollat på Textilcentrum i Sumpan...Vet att de har plysch men minns inte priser, men jag tror inte de ligger över 150.

Birdie 2007-07-14 10:46

Kolla in http://www.mg-tyger.se/ där finns plyschtyger. Kostar 79kr/m.

Gekko 2007-07-17 13:59

Det är ju inte så nära Stockholm, men Calletex på Stortorget i Örebro brukar ha många olika färger velour för 90:-/m. Ifall du har vägarna förbi. Känner inte jag igen dig från Sytråden på FL förresten? :p

Mirja 2007-07-17 14:47

Kolla även Dollys och Tygaffären på s:t Paulsgatan. Där har jag sett billig velour.

NicoleDesign 2007-07-17 23:48

Citat:

Gekko skrev:
Det är ju inte så nära Stockholm, men Calletex på Stortorget i Örebro brukar ha många olika färger velour för 90:-/m. Ifall du har vägarna förbi. Känner inte jag igen dig från Sytråden på FL förresten? :p
Jo då det gör du :-)

ulldockan 2007-07-25 00:41

Vill bara påpeka att det är stor skillnad på veulor och veulor.Det billigaste man hittar brukar vara tunnare.Ohlssons tyger brukar ha några färger i alla fall.

perjar 2007-08-02 09:56

Någon som vet var man kan få tag på Dansk velorur. Har för mig att det brukar vara bra kvalité på den.
Vet någon förresten om Bolanders i Ulricehamn fortfarande tillverkar velour?
Det jag letar efter är främst lite gladare färger och bra kvalité.

Mirja 2007-08-02 11:22

Jag har hittat dansk velour bland stuvarna på olssons.

Wilma-Sally 2007-08-04 19:48

För 10-15 år sedan köpte jag många olika velourtyger från Hörby textil. Är det någon som vet om de fortfarande stickar och säljer tyger? Det var fantastiska tyger i olika färger med tryckta mönster. Härlig kvalite. Har sökt efter dem på internet men ej kunnat hitta någon information om dem. Hoppas någon av er vet.

_heavenly_ 2009-02-22 23:46

Billig plysch.

Stoff och Stil i Malmö. 89,95:- metern.

Kanske lite väl långt, men är det så billigt så kan man ju skicka efter det.

www.stoffochstil.se

ponken06 2009-02-23 18:39

Citat:

_heavenly_ skrev: (Inlägg 111189)
Stoff och Stil i Malmö. 89,95:- metern.

Kanske lite väl långt, men är det så billigt så kan man ju skicka efter det.

www.stoffochstil.se

Har du testat deras velour? Är den bra?

chery 2009-02-23 21:34

Citat:

Wilma-Sally skrev: (Inlägg 66829)
För 10-15 år sedan köpte jag många olika velourtyger från Hörby textil. Är det någon som vet om de fortfarande stickar och säljer tyger? Det var fantastiska tyger i olika färger med tryckta mönster. Härlig kvalite. Har sökt efter dem på internet men ej kunnat hitta någon information om dem. Hoppas någon av er vet.

Var det ett äldre par som hade butik i garaget och som brukar vara med på marknader? I så fall har jag köpt nästan alla velourtyger jag äger därifrån. det är nog 15-20 år sedan nu. Kände igen beskrivningen på tygerna. Fast jag har för mig att dom bodde i Osbyholm strax utanför Hörby.

Mimmi71 2009-02-24 07:27

Citat:

perjar skrev: (Inlägg 66641)
Någon som vet var man kan få tag på Dansk velorur. Har för mig att det brukar vara bra kvalité på den.
Vet någon förresten om Bolanders i Ulricehamn fortfarande tillverkar velour?
Det jag letar efter är främst lite gladare färger och bra kvalité.

Bolanders känner jag inte igen, men du har ju Andersson & Hjalmarson som tillverkar tyger och dessutom säljer i en fabriksbutik, bl a underbar velour.

_heavenly_ 2009-02-24 18:14

Citat:

ponken06 skrev: (Inlägg 111263)
Har du testat deras velour? Är den bra?

Nej, det har jag tyvärr inte. Har funderat på det, men har snöat in på plysch. Har ju nyligen blivit faster.

Wilma-Sally 2009-02-24 21:10

Ja, du Pia, det låter som att vi pratar om samma ställe. De var ofta på marknader och hade helt underbara färger och tryck på velourtygerna. De stickade också upp muddväv exakt i samma färg som basen på velourtyget. Saknar verkligen deras tyger nu när jag blivit familjehemsmamma på äldre dar till en liten Saga. Skulle vara så roligt att sy av tygerna till henne också så som jag sydde till mina 4 biologiska barn då.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.