Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Swap (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Jul-swap? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=10995)

hannes 2007-09-28 22:13

Jul-swap?
 
Er der nogen, der vil swappe igen?
Måske en jul/hjerte-swap?
Jeg har et forslag:
Swap (byta) blokke med jul/hjerte-motiv og jul-tyger.
Antal: sät på 2, altså 2,4,6,8,10... sådan at de 2 i sättet er ens. Så kan de bruges til grydelapper (grytlapper: hedder det sådan på svensk?), løper eller duk.
Kvadratiske eller hexagons (sekskantede),
Störrelse: 20 x 20 cm eller 15 x 15 cm + sömsmån, det skal aftales.
Regler om forsendelse og materialer som i höstswap.
Hvis nogen vil väre med, skal vi aftale slutdatum og hvem, der vil modtage og sortere om blokkene (jeg kan ikke, da jeg bor i DK). Alle får samme antal blokke tilbaka, som de har skickat.
/Hanne

ElisabethS 2007-09-29 00:35

Bra Hanne!
Jag är så förtjust i detta swappande så jag hoppar på denna gång också.

Gillar ideén med att blocken skall vara parvis. Storleken 20x20 tilltalar mig bättre denna gång. Perfekt till julens grytlappar.

Vill ingen annan så kan jag ta swappandet även denna gång. Men jag tror nog det finns flera ivriga lappare, som liksom jag, älskar dessa lappbyten.

Bertelius 2007-09-29 07:43

Hej Hanne.
Jeg er ny her på siden og så dine efterårs swap på kludekonerne (det lyder spændende )
og syntes at det er et dejlig sted at komme.Jeg er meget interesseret iat være med i jule - swap og høre gerne om dette.Hvordan lægger jeg egne billeder ind på siden? er du sød og hjælpe mig.
venligst Annalise

tk81 2007-09-29 08:27

vi gärna vara med då jag inte kunde vara med i höstswapen men denna ska jag nog hinna med :p

julhjärtan och 20*20 låter som en bra ide

joolzbenner 2007-09-29 08:31

vad kul! det är en bra förslag att börja nu, det finns en bättre chance att ha nåt gjort innan jul :)
jag tycker om ideen av julhjärter och 20 x 20, och att göra det i par. så, ska vi börja!! :)
kram
joolz

Rae 2007-09-29 09:17

Låter bra till mig, också!
Rae

Birgitta-L 2007-09-29 12:03

Yes :D jag är med ! o kan oxå ta på mej swappandet om det är så.

hannes 2007-09-29 18:49

Citat:

Bertelius skrev:
Hej Hanne.
Jeg er meget interesseret iat være med i jule - swap og høre gerne om dette.Hvordan lægger jeg egne billeder ind på siden? er du sød og hjælpe mig.
venligst Annalise

Hvor hyggeligt, Annalise!
Du kan efterhånden læse. hvad vi bliver enige om vedr. jul-swap her på forummet, og du kan selv give din mening.
Jeg sender dig en mail om at sætte billeder ind.
Hilsen
Hanne

Kickelina 2007-09-29 20:24

mot bättre vetande är jag också med. jag har egentligen alldeles för mycket att göra i höst men det är så fantastiskt roligt med swappar.
dessutom är det en skön avkoppling att få gå ner i källaren och leta bland tyger och mönster. så jag är med även nu.

hannes 2007-09-30 16:21

Det ser ud som om, der er stemning for denne jul-swap. Og blokkene skal have mål 20 x 20 cm, motiv: hjerter, jul-tyger.
Hvad tyckar i andrar: skal blokken bli kvadratisk eller hexagon (sekskantet) ?
Hexagon passer gott til grytlapper, og kan anvendes båda i löper og i duk. Kvadratisk har vi anvendt förut! /Hanne

joolzbenner 2007-09-30 17:37

för mig är det mycket, mycket bättre med kvadratisk :)

Asilas 2007-09-30 17:48

Är med jag oxå.
hjärtan,jultyger, 20 x 20 är helt ok

Pysseltant 2007-09-30 18:54

Jag är oxå med, skall bli kul med julmotiv. Vill nog helst ha kvadratiska block.
/Ingrid

Pysseltant 2007-10-01 13:07

Hej Alla swappare,
Har en liten fråga om Julswapen och motivet.
Är det enbart Hjärtemotiv eller ingår även andra julmotiv?
/ Ingrid:)

hannes 2007-10-01 13:20

Mit forslag er, at det enbart er hjertemotiv, men der er jo mange möjligheter med hjerter.
Sista jul-swap var det mange olika motiver. /Hanne

Pysseltant 2007-10-01 13:27

Helt OK från mig, skall det vara ljus bakgrund här oxå?
kram Ingrid

Birgitta-L 2007-10-01 13:51

Ja det kan väl vara kul o utmanande att "bara" ha hjärtan.
Ska vi bestämma någon färg eller så ? Helst inte tycker jag själv, men vi får väl tänka till....

hannes 2007-10-01 15:33

Jag tyckar bare jul-färgar / jul-tygar, inte nogen bestemt bakgrund-färg.
Hvilken slutdatum skal vi ha'? 30. november?

Hvem swapper?

hannes 2007-10-01 15:34

Forslag til regler för JulSwap 2007:

- Tema JulHjärtan med fri teknik.

- Materialet är enbart tvättade bomullstyger i jul-färgar

- Ingen bestemt bottenfärg på blocken.

- 1 Block är 21 cm x 21 cm (20 cm + 1 cm sömsmån)- 1 set är 1 par =2 st ens block.
Sy bara själva blocket. Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke och kvilta efter eget tycke.

- Signera Markera varje block med en lapp med namn (tex. en adresslapp men klistra bara på baksidan) så de som får blocken vet vem som har sytt de.

- Slutdatum är den 30 november ???

Adress på deltagare mailes til den, som swapper

Ett frankerat kuvert med er egen adress skall skickas till ?? tillsammans med de JulSwapsset som ni gjort.
Jag sorterar om dom och skickar sedan tillbaka motsvarande set till er.
Block som kommer för sent blir returnerade utan byte. Skulle du ha skickat fler block än vad som kan bytas så får du tillbaka några av dina egna block tillsammans med dem, som er bytat.

Kickelina 2007-10-01 15:37

Reglerna ok.
Roligt med endast julhjärtan.Vem ska ha hand om swappen?

-Emelie 2007-10-01 16:01

Får jag också vara med?
 
Har aldrig tidigare varit med i någon swap. Hur många block ska man sy? Parvis, det har jag förstått, men hur många?

iamia 2007-10-01 16:37

Här hänger jag på jag med för jultyger har jag hur mycket som helst:D . Kul med lite störe block att sy. Tänk vad många grytisar det kan komma att bli.
Tack för en bra ide Hanne det ska bli jättekul att sy hjärtan.
ÅsaS

hannes 2007-10-01 17:02

Re: Får jag också vara med?
 
Citat:

-Emelie skrev:
Har aldrig tidigare varit med i någon swap. Hur många block ska man sy? Parvis, det har jag förstått, men hur många?
Vist kan du vara med. Vi er inte klar med reglarna ennu, og der kan vära fler.
Vi ventar på, hvad andra menar: Max antal sät (par) block - slutdatum - hvem tar hand om swappen - syns alla om tema?
/Hanne

avsl0203 2007-10-01 17:15

Vad menas med julfärger? Jag har en hög med blåa jultyger är även dem ok?

hannes 2007-10-01 18:09

Jultygar kan vara röd, grön, blå, brun, beige, hvid, violet, gylden med jul-mönster - det tyckar jag! /Hanne

Rae 2007-10-02 08:41

Jag håller med att vi ska ha en bestämd TEMA, men definitionen Jul tyger/färgerna kan vara ganska fria...det ger mera utryme för inspiration. Jag tycker också det är kul med lite större block.
Rae

ElisabethS 2007-10-02 12:31

Citat:

hannes skrev:
Det ser ud som om, der er stemning for denne jul-swap. Og blokkene skal have mål 20 x 20 cm, motiv: hjerter, jul-tyger.
Hvad tyckar i andrar: skal blokken bli kvadratisk eller hexagon (sekskantet) ?
Hexagon passer gott til grytlapper, og kan anvendes båda i löper og i duk. Kvadratisk har vi anvendt förut! /Hanne

Hjärtan låter bra för mig. Olika färger likaså. Däremot så tycker jag liksom Hanne att vi haft
kvadrater i alla de andra swaparna. Lite variation skulle för min del vara trevligare.
Hexagon (sekskanter) skulle vara roligt att få ha med i denna swap.

Vem ska nu hålla i swappen. jag skrev att jag kan göra det, Birgitta likaså

hannes 2007-10-02 15:38

Elisabeth eller Birgitta - hvem af jer tar hand om swappen? vil I selv lave aftale?

Der er 2, der helst vil ha kvadratiske blokke, og mange, der ikke har givet deres mening om kvadratisk eller hexagon (sekskantet). Lad os höra, hvad I tyckar. Jeg har foreslået hexagon, Elisabeth tyckar likesom jag, at det skulle vara roligt at pröva noget nytt.
Er forslaget til regler OK? /Hanne

Bertelius 2007-10-02 15:47

Hej Hanne.

Jeg syntes også at det kunne være spænden med 6 kantet, men er det sådan at du lægger den her på nettet så vi har den rette størrelse.
samt tak for hjælpen.

Annalise

iamia 2007-10-02 16:02

6kantiga block låter kul, vi har ju haft 4kantiga många gånger nu som du säger Elisabeth. Så visst 6kantigt är helt OK för mig.

Kickelina 2007-10-02 17:04

Kan man sy hexagoner på maskin? jag är urusel på handsömnad. finns det någon bild på en hexagon? får liksom ingen bild av hur man kan sy de blocken.
christina

iamia 2007-10-02 17:07

Citat:

Kickelina skrev:
Kan man sy hexagoner på maskin? jag är urusel på handsömnad. finns det någon bild på en hexagon? får liksom ingen bild av hur man kan sy de blocken.
christina

Det tänker jag göra, så jag hoppas att det går :D Kan inte sy för hand pga av nervskada i höhandled
ÅsaS

hannes 2007-10-02 17:09

Citat:

Bertelius skrev:
Hej Hanne.

Jeg syntes også at det kunne være spænden med 6 kantet, men er det sådan at du lægger den her på nettet så vi har den rette størrelse.
samt tak for hjælpen.

Annalise

Nej, man finder selv sine block. Hvis nogen har links til sekskantede block, så läg gerne linket ud her.
Målet ska vara 20 cm fra kant til kant + sömsmån (sømrum på dansk), hvis vi välgar sekskantet, og likadan, hvis vi välgar kvadratisk. /Hanne

-Emelie 2007-10-02 17:19

jag hade helst velat ha fyrkantigt...
 
...men vill ingen annan det så funkar sexkantigt

hannes 2007-10-02 17:19

Ja, man kan sy hexagons på maskine. Her et link, det er ikke hjerter, men stjerner, der kan I se, hur man syr hexagons på maskin.
http://www.quilterscache.com/H/Hexagon&StarBlock.html
Lise Bergene & Annie Eikenes har lavet en bok: "Patchworkidéer og quiltning", hvor der er mange olika mönstre med hjerter, syet på maskin, så kan man selv lave backgrund, så det passer med en hexagon. Jeg skal se, om jeg kan finde andet. /Hanne

iamia 2007-10-02 17:23

Re: jag hade helst velat ha fyrkantigt...
 
Citat:

-Emelie skrev:
...men vill ingen annan det så funkar sexkantigt
Vi har inte bestämt oss om vilken form det kommer att bli på blocken.
ÅsaS

Kickelina 2007-10-02 17:24

Jag tror jag står över om det blir hexagoner. Det ser jätterloligt ut men orkar inte lära mig något nytt just nu.
Hälsnigar Christina

hannes 2007-10-02 18:12

Det er selvklart, at hvis flertallet vil fyrkantet, så blir det så!
Men man kan jo också applikera hjerter på en hexagon! /Hanne

Kickelina 2007-10-02 20:53

jag ändrar mig, kör på hexagoner. det är som du skriver möjligt att göra applikationer och även pp hjärtan. jag är med, det är ju så roligt det här.

ElisabethS 2007-10-02 21:00

Citat:

Kickelina skrev:
Jag tror jag står över om det blir hexagoner. Det ser jätterloligt ut men orkar inte lära mig något nytt just nu.
Hälsnigar Christina

Vill flertalet ha kvadrater så blir det ju sådana också. Men du behöver nog inte vara så orolig för att göra hexagoner. Om man kollar på dina arbeten (kikade nyss på din sida) så har du ju gjort mycket lapparbeten i olika tekniker. Du är ju otroligt duktig så du behöver nog inte ägna så många sekunder åt att lära in hexagontekniken.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.