Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Träffar (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Starta eller hitta syjunta Sthlm! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=19155)

koi.no.mon 2009-10-01 17:17

Starta eller hitta syjunta Sthlm!
 
Hejsan!

Eftersom att alla inlägg som rör det här är så gamla så öppnar jag en ny. Jag bor ute i Nacka i Sthlm och söker efter en grupp som träffas ibland och pysslar på med olika handarbeten. Hittade dom här men dom håller till i Göteborg: http://fittcrewcrafters.blogspot.com/
vet någon om dom finns i Sthlm med?

Annars skulle det vara roligt att starta upp något nytt, kanske göra en studiecirkel av det och få lite pengar till material :)

Öppen för alla förslag och tips! även mindre syjuntor såklart.


/Emma

Jimipe 2009-10-01 20:30

Jag bor i Flemmingsberg, men, jag är väldigt väldigt gärna med och startar upp en syjunta. :) Får vi bara ihop några stycken kanske man kunde börja lite enkelt med att träffas hos någon av oss?

monicka 2009-10-03 15:50

Syhelg
 
Jag skulle tycka det vore roligt med sy-helger! Jag skulle kunna tänka mig att träffas några sy-glada någon helg då och då.:)(Sticka och brodera är jag inge bra på!)

Man tar med sig sina symaskiner och träffas lördag-söndag och syr och byter idéer! Och får kanske lite gjort också! Ett par helger om år kan man kanske få ihop för ofta är mina kvällar uppbokade med annat.

Vi skulle t o m kunna träffas här hos mig första gången.

Är någon intresserad? Jag bor (också)i Nacka men med bil tar man sig ju hit från hela stor-Stockholm! (symaskinen ska ju forslas...)

/M

Jimipe 2009-10-03 19:13

Jag har lite småjobbigt med att forsla symaskiner och vet inte om jag kan undvara en hel helg vid alla tillfällen, men, med tanke på vilken bredd jag har i mina pågående projekt är jag övertygad om att jag skulle kunna sysselsätta mig ändå. :) Allt sömnadsrelaterat behöver man inte symaskin till. Så, jag är definitivt intresserad. :)

koi.no.mon 2009-10-08 08:57

vad roigt att ni är intresserade :)
vi skulle ju kunna slå ihop era förslag och helt enkelt börja med att träffas till exempel en lördag eftermiddag och sitta några timmar. då har vi inte bokat in en hel helg direkt.
jag delar lägenhet med en tjej som jag precis flyttat in hos men ska fråga henne vad hon tycker om att hålla till här nån gång med!

Symaskinen går ju att ta på t-banan, lite jobbigt men helt genomförbart :) men vi får försöka hitta några fler intresserade och sen planera in datum kanske? vad tycker ni?


Emma

monicka 2009-10-08 15:23

Jag tycker det låter bra! /M

Jimipe 2009-10-08 15:34

Jag tycker också att det låter bra, men, att dra på en symaskin är inte alltid så enkelt... Med ryggproblem, en ordentlig promenad till närmaste station och några byten går det helt enkelt inte för mig.

Däremot så hänger jag gärna på det hela. Som jag skrev tidigare så finns det ju annat man kan göra som inte kräver en symaskin. :)

raincat 2009-10-08 20:52

Jag är också gärna med! Har letat litegrann efter någon syjunta i perioder men inte riktigt hittat någon.

Tycker det låter vettigt att börja med att träffas hemma hos varandra någon lördageftermiddag eller så. Jag bor inne i centrum, och det går bra att vara här om vi inte är allt för många (har två arbetsbord på 80x120 + soffa och soffbord).

Jag känner också att rätt mycket av arbetet sker vid sidan av symaskinen så jag kan nog tänka mig att låna ut mina maskiner litegrann om vi skulle vara hemma hos mig.

Så när ska vi starta? =)

Jimipe 2009-10-09 08:22

Den här helgen är jag inte hemma, men, i övrigt så är jag på de flesta helger. Inne i stan fungerar bättre för mig. :)

koi.no.mon 2009-10-13 19:50

förstår om du inte orkar dra runt på symaskin, det är lugnt :)

det låter som att raincat har det bästa stället att vara på, inne i stan och flera bord att arbeta på. jag vet inte hur det ser ut hos er andra men här är det lite dåligt med arbetsytor.
har kollat min kalender, hur fungerar helgen 31 oktober-1 november för er? jag är bara upptagen från ca 17 på lördag, ledig annars.

koi.no.mon 2009-10-13 20:43

fler intresserade?

KajsaBorg 2009-10-14 08:34

Hej!

Jag är också intresserad av en syjunta, men kan inte sista helgen i oktober. Hänger annars gärna på, men maken jobbar varannan helg. Boka in datum, så får vi se vilka jag kan.

//Nettan

Jimipe 2009-10-14 09:03

Jag kan nog då, även om jag kan tänka mig att det på tidig kväll och framåt kan bli en del halloweenfirande. :)

koi.no.mon 2009-10-14 21:26

så bra, ni andra då? jo jag ska jobba på en fyrtioårsfest på kvällen så... :)

Kajsa, det är ju bara att komma nån gång då det passar, vi får hålla oss uppdaterade här i tråden även fortsättningsvis.

raincat 2009-10-14 22:23

Jag har inget inplanerat 31/10-1/11, men jag vill nog också hålla lite öppet för halloweenfirande på lördagskvällen. Men lördag dag går bra.. annars kanske söndagen passar bättre?

monicka 2009-10-15 19:39

Jag kan nog också den 31:a, men även jag vill hålla öppet ett ev kvällsparty...

Men vi kan ju träffas på dagen, lördag dag passar bättre än söndag dag för mig.

Spelar heller ingen roll för mig om jag åker in till stan eller om vi träffas här,jag låter någon skjutsa in mig och symaskinen...

Beroende på hur många vi blir kunde vi ju gå ihop oss om symaskinerna och turas om? Jag har en cover pro, en overlock och en symaskin, kanske räcker det om vi tar varsin lite olika maskiner och så trär vi om de när vi ska sy?

/M

Jimipe 2009-10-16 07:17

Jag tycker också att lördag dagtid låter bäst. :)

Händigecarl 2009-10-16 17:12

transport av symaskin: Ikea har en liten nätt lagerkärra för 99 kr som går att fälla ihop. visste inte det förut men nu verkar den bara finnas på kungens kurva butik synd. annars har clas ohlson Tente hjul för 14,50 kr styck som går att skruva fast på ex transportlådor av ex plywwood som man inreder med stöttålig skumplast.musik affärer har ju smarta transportlådor med hjul som även lämpar sig för tunga symaskiner. brother har "sportväskor" för symaskiner ca 400 kr

koi.no.mon 2009-10-17 09:44

ska vi spika lördag dag då? vad tycker ni för tid? jag kommer behöva vara på söder till klockan fem. så ett kanske?

går det bra för dig raincat att vi är hos dig?

Jimipe 2009-10-17 10:16

Det låter bra. :)

raincat 2009-10-17 13:52

Ja, det går bra att vara hos mig. Kl 13-17 låter som en bra tid.

Vilka är det som kommer? Koi.no.mon, Monicka och Jimipe? Jag skickar min adress till er i ett privat meddelande.

Jimipe 2009-10-17 14:14

Jag kommer jättegärna. :)

KajsaBorg 2009-10-17 21:21

Hej!

Skulle gärna komma, men är i Malmö och kollar Ugglas revy då. jag ska tänka på er. Vi kan väl byta mailadress alla som är intresserade på privat skickning? Då kan man få reda på vilka datum ni bestämmer framöver och hos vem.

//Nettan

monicka 2009-10-18 13:11

Jag kommer också. :) /M

hemmafru1970 2009-10-18 17:31

Hej hej, jag är gärna med i en junta. Bor i Bromma! Syr och pysslar hellre än bra. Är dagledig och skulle tycka att även dagjunta skulle vara kul.

raincat 2009-10-19 21:17

Låter som en bra idé att sätta ihop en liten maillista. Om ni vill så kan ni som är intresserade skicka era mail-adresser till mig så mailar jag ut till alla, och så kan vi ju hålla kontakten och boka upp framtida tillfällen den vägen.

Vad gäller första träffen hemma hos mig, så tror jag att det kan bli lite trångt om vi är mer än kanske 4 personer. Åtminstone klädsömnad är ju ganska utrymmeskrävande. Fast det beror ju lite på vad ni tänkt göra?

raincat 2009-10-21 22:01

... Tänkt lite till. Det är kanske bättre om alla som är intresserade kommer nu första gången, även om det kanske blir lite trångt hemma hos mig? Vore ju kul att träffas och så kan vi ju prata om hur vi ska göra i framtiden.

monicka 2009-10-23 14:24

Det låter bra tycker jag.

Ses om en dryg vecka!

/M

Jimipe 2009-10-30 17:12

Jag har precis blivit genomförkyld så jag kommer inte att komma på lördag. Hur som helst så hoppas jag ändå att det blir fler gånger, eftersom jag verkligen sett framåt emot imorgon. Ha det så kul och pyssla roligt!:)

raincat 2009-10-30 20:51

Åh vad tråkigt Jimipe, men det blir säkert fler tillfällen. Jag skulle gärna ha en syjunta ganska regelbundet (kanske så ofta som en gång i veckan), och så kommer man typ om man kan och har lust.

Vad gäller symaskiner så har jag en vanlig symaskin, en overlock och en täcksömsmaskin. Jag kommer förmodligen att ha fullt upp med handsömnad och mönsterkonstruktion imorgon, och monicka meddelade att hon har liknande planer, så det är kanske inte nödvändigt att släpa hit fler maskiner, om ni inte känner för det.

Som det ser ut nu så verkar det som att Monicka och Koi.no.mon kommer. Om det är någon mer som är intresserad så får ni gärna kontakta mig här via sysidan så skickar jag min adress.

monicka 2009-10-31 13:10

Så tråkigt att två blev förkylda, krya på er!

Vi ställde in dagens syjunta och försöker igen en annan helg.

Jag var lite laddad inför den, men istället fick det bli storstädning i mitt syrum! :) vilket behövdes...så inget ont som inte har nåt gott med sig!

/M

Cherry 2009-11-12 22:58

BLir det fler?
 
Hej! Tyvärr missade jag den här tråden, hade gärna varit med annars. Har ni planerat fler tillfällen? Ni får jättegärna säga till mig också då :) Finns lättast på mail elin@hasselgren.e

Kamomilla 2009-11-25 15:20

Här finns en till som är intresserad av syjunta, bor i norrort dock.

raincat 2009-11-25 18:51

Nej, det har inte blivit någon mer träff sedan träffen som inte blev.

Ska vi göra ett nytt försök till helgen? Kanske lördag eftermiddag kl 15 och så håller vi på så länge vi har roligt? Eller passar söndag bättre?

Vad säger ni?

Ireth 2009-11-26 07:38

Jag kommer gärna nån gång, är lite dålig på att planera men ja, tittar gärna in som sagt ^^

monicka 2009-11-27 19:26

Just i morgon, lördag, kan jag tyvärr inte för vi ska bort, men jag är fortfarande intresserad!
/M

Jimipe 2009-11-29 18:42

Jag är också fortfarande intresserad, men, innan mitten på januari är jag fullt upptagen varje helg... Tyvärr. Men, blir det något senare är jag fortfarande intresserad.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:43.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.