Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   skev raksömsbrodyr, hur åtgärda? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9945)

mekke 2007-07-05 21:08

skev raksömsbrodyr, hur åtgärda?

hej alla här på forumet, jag är relativt ny på det här med brodyr, köpte min designer 1 för en månad sedan, har kommit en bit på vägen men har fortfarande inte lyckats producera något resultat jag varit nöjd med.nu sitter jag och försöker brodera en silluette av en spindel som är en konverterad vectorbana till raksöm, problemet är bara att hur jag än gör så vill inte resultatet ens komma nära hur jämna och fina stygnen sitter i programmet. jag bifogar en bild så förstår ni vad jag menar. vad kan problemet vara? tyget är ordentligt spännt, helt ny tråd och brodyrnål. jag är tacksam för alla svar jag kan få.

mekke 2007-07-05 21:18

1 bifogad(e) fil(er)
bild 1

mekke 2007-07-05 21:18

1 bifogad(e) fil(er)
bild 2

axyzvslut 2007-07-05 21:23

Pröva med att höja trådspänningen på övertråden.
Men inte så mycket att undertråden kryper upp.

Bibbi 2007-07-05 21:29

Lägg kroppen trådrakt på tyget.
Som du nu gjort ligger den lite snett.
På diagonalen kan ett också ett vävt tyg töja sig.
Sen tror jag du behöver mer sabilisering.
Allt måste inte spännas i ramen.
Man kan lägga en restbit bakom också.

Lycka till /Bibbi

mekke 2007-07-05 21:36

jag har provat med att höja och sänka trådspänningen, men utan resultat. på bilden ser det ut som övertråden sitter löst men den sitter ordentligt, det är typ nålen som slagit ner fel. jag har gjort några exemplar, det som visas på bilden kanske inte är helt rakt, men andra jag gjort har varit det. har provat med stabelisering, men förstår inte vad det hjälper till när jag ändå river bort allt efteråt då det inte är något satinsöm eller liknande som håller det kvar. och det konstiga är ju att det bara är delvis ojämna stygn, speciellt på benen om ni ser, och på höger men inte på vänster sida av bakdelen.

Bibbi 2007-07-05 21:48

Du kanske ska prova en sorts sabelisering som inte skall rivas bort.
Eller så provar du med filmoplast.
En klisterstabelisering som du spänner
i ramen och sedan fäster tyget i.
/Bibbi

Dessutom tror jag att stygnen inte blir precis raka
efter varann kan bero på att tyget är grovt.
Nålen kan bara gå ner "mellan" trådarna i väven.
Du kan prova med tunnare nål.

Alvan 2007-07-05 21:52

Tror också mycket hänger på stabiliseringen och att du spänner upp ordentligt i ramen. Kanske också att ett lager med solvy på ovansidan kan hjälpa till, i bland hjälper det.

Ett annat förslag är att du provar annan nål, den du har kanske är skadad.

Carina_60 2007-07-05 22:25

Nålbyte

Jag tror att du behöver en annan nål, jag skulle dessutom provsy brodyren på ett annat underlag oxå.

mekke 2007-07-06 05:09

jag ska prova med klisterstabelisering. och även på tyg med finare väv.Trasig nål kan det inte vara för det är en nyinköpt hq broderi stl 70 nål.jag har visserligen 60 nål om det är så att jag måste brodera med en smalare, men är rädd att den kommer gå av.

MonicaBoberg 2007-07-06 08:34

Du kan pröva att minska på stygnlängden. Men den får inte vara för kort då kommer undertråden upp.

Går sömmen tillbaka i till början eller är det bara ett varv som sys? Snyggast blir det om en raksöm sys två gånger, antingen tillbaka eller ett varv till åt samma håll.

Du skall också försöka att ha minsta längd och längsta längd på stygnen ganska lika så att det inte blir mycket små i kurvor och väldigt långa på rakare delar. Nu vet jag inte vilket program du har, i Embird som jag använder går det att göra denna inställning.

Monica
www.ateljekreativ.se

axyzvslut 2007-07-06 08:51

Det viktigaste med din nål är att spetsen är oskadad den får inte ha blivit rundad i toppen då kan den inte sy mitt i en vävtråd utan halkar vid sidan om dom grova trådarna.

avslutad081031 2007-07-06 10:03

Jag tycker det ser helt tossigt ut. Jag kan titta på broderifilen och kanske testa på min maskin om du vill. Men spontant skulle jag ju säga att maskinen verkar positionera väldigt underligt. Där benen på spindeln i princip skall vara raka så går ju raksömmen i vågor. Det tror jag inte beror på varken felaktig nål, fel stabilisering eller för lång stygnlängd för jag har själv gjort alla dem felen vid något tillfälle och inte fått liknande resultat.

mekke 2007-07-06 14:04

tack för alla svaren. hinner inte testa något mer nu då jag åker på semester i 1 och en halv vecka utan får ta tag i det när jag kommer hem.

mekke 2007-07-06 14:17

1 bifogad(e) fil(er)
hmm, värt att tillägga är ju att om jag syr den utan mellanlägg och tittar på baksidan så ser den väldigt fin ut i jämförelse. brodyrtråden är svart och bobbytråden vit.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:17.