Hej!
Stoff och stils Hifix har samma användning som vanlig vlisofix.Jag har testat Hifix men den är av mycket sämre kvalite. Kom bara ihåg att lämna en kant runt det mönster du ritat på pappret för att renklippa efter du strukit fast det på tyget. Detta för att vara säker på att du får klister på baksidan ända ut på kanterna av mönstret annars fransar kanterna.Du kan stryka direkt på pappret 3prickar på järnet utan ånga i 6-8sek. Mvh/Skylthäxan. |
Sitter med mina block och funderar.
Har börjat brodera lite på och mellan applikationerna på blocken, men började grubbla. Vet nån hur det är med pärlgarn, färgar det av sig om någon skulle vilja tvätta slutresultatet? Finns det något annat garn man kan använda? Jag broderar bara lite på varje block, stjälkar o likn.:confused: |
:)
Tänkte svara mig själv, ifall någon vid något annat tillfälle skulle fråga sig samma sak. Svar Ja, det går utmärkt att tvätta lappar broderat med pärlgarn. Jag blev tvungen att provtvätta ett block innan jag gjorde några fler. Jag vill ju inte vara orsak till att någon kanske förstör sin quilt. Jag har ju broderat med pärlgarn förr på quiltar, men det har varit på specifika väggquiltar, och dom tvättar man ju i princip aldrig. Så nu vet jag, och alla andra vetgiriga :) Så nu är det bara till att göra klart resten av blocken... Nu går det undan för Ulrika, jag har minsann inte tänkt sitta sista dan och sy som en galning. Inte den här gången iaf, hehe.. det brukar ju annars vara min melodi. Fast rätt som det är dyker det ju upp ett projekt som bara är ett måste.. ni vet, när inspirationen slår till.. Jag satt ju ändå till nyårsafton med mina julklappar (!) Hur går det för er andra? |
Jag har 7 klara, men jag börjar undra, sitter och tittar på mina block och de kan inte mäta sig med de fina som har visats. Jag har inte applicerat mina 7, är inte så hemma på detta. Jag har sytt mina med paper-piecingteknik. Har alla sytt applikationer?
Jag ska fundera över helgen, kanske jag hoppar av vänskapsquilten, jag klarar nog inte de krav som ställs. |
Du får absolut inte hoppa av vår quilt!!
Det är inga krav som ställs förutom dom du har ställt på dig själv! Själv tycker jag att det är kul med olika tekniker, jag tror att det ger mycket mer liv till quilten. Själv har jag aldrig sytt i paper-piecing, så jag syr applikationer för jag tycker det är lättast. Det beror på vad man är van och har hållit på med. Jag tror att dom flesta sitter som du (jag gör då det) och undrar om det duger, blocken som ligger framför en, är dom bra nog? Tänk om alla andra har exakt samma färg på bottenlappen och bara min sticker ut? Tänk om alla tittar på mitt block och tänker att helst skulle dom vilja skippa min för att den är så ful... Detta är ju en vänskapsquilt. För mig är det en quilt som jag och några av mina "syvänner" ska göra tillsammans. En och en är det inget värt men tillsammans ska vi göra nåt unikt och fint. Och jag vill säga att jag känner egentligen inte en enda som gör lappar till denna quilt men ändå känner jag en härlig samhörighet med er alla. Jag hoppas Lisbeth att du inte hoppar av, jag tycker då att det ska bli kul att se dina block. Kanske jag till slut kan lista ut PP-tekniken. :) Jag är kanske lite trög men jag har aldrig fattat själva systemet med att sy på papper, jag håller mig till det enkla, pressa på applikationer och kanta...;) Så du ser för mig är ditt speciellt, jag skulle säkert kunna sy i PP, men jag har aldrig liksom fattat hur man gör- så jag lämnar det för nu.. Kanske senare att jag lär mej, men nu kör jag på det säkra..hihi.. Jag hoppas verkligen att du stannar kvar med oss.. snälla säg att du gör det!! |
Åh vad skönt med en till som tvekar p.g.a. bilderna som visats. Jag var också på väg att kasta in handduken, men nu kör vi. Jag har provat lite olika tekniker eftersom jag är lite ovan med det här. Jag var tveksam om vilken teknik som det ska vara egentligen, men nu har jag bestämt mig. Jag använder det jag känner för och skickar iväg allt och hoppas ni gillar det ni får, om inte så har jag i alla fall gjort mitt bästa. Och Lisbeth och alla andra det var väl det vi menade, alla gör sitt bästa och det är det som är spännande. Hoppas inte någon får för sig att börja göra "likadant" som hon eller hon, då får vi ju inte variationen som är så spännande. Jag har fått ny geist nu när jag läst både Ulrikas och Lisbeths inlägg, så nu kommer jag att sätta full fart efter helgen.
|
Hej Lisbeth!
Du behöver verkligen inte tycka att dina block inte står sig mot applikationerna.För det första är det meningen att vi ska dela med oss av vad vi själva tycker om att göra. För det andra tycker jag själv att paperpiecing tekniken är både svårare och tar längre tid en applikationer.Därför valde jag inte den tekniken själv.För det tredje så ju fler olika tekniker det är i quilten ju mer levande blir den.Min mamma har gjort en del rutor i paperpiecing bara för att hon tycker att det är så roligt, men valde att göra en del applikation för det är enklare.Så lägg inte av, dina alster som du visar är ju jättefina så varför skulle inte dina block till denna quilt vara det?Alla har vi nog lite ångest, jag med, är rädd för att ni ska tycka att mina är för plåttriga. Jag tycker det är så fint med enkla block i baltimorestyle, men jag kan inte få till sådana rutor hur jag en försöker.Så alla goa quilttjejer lägg inte av,när rutorna är monterade kommer det bli jättefint, det är jag säker på! Sy mycket och länge!/Skylthäxan. |
Jag satt just och funderade. Jag tycker det ska bli så kul att få allas lappar. Och då tänkte jag att det skulle vara kul att göra ett väntäcke med massor olika tekniker.
Så att det liksom blir en stor provbit. T.ex PP, blockhusrutan, flygande gäss, crazy quilt, japansk vikteknik, applikationer, runda former, stack´n slash mm mm mm mm. Jag skulle då tycka om att äga ett sånt täcke. Det finns ju så himla många tekniker, endel som jag skulle vilja prova, endel som jag har provat och endel som jag aldrig skulle ge mig på om jag så fick betalt. Men det skulle vara kul att se endel av dom samlade på ett ställe. Kul inspiration tycker jag.. Därför hoppas jag att alla lappar inte blir så lika varandra, för då skulle jag ju lika gärna ha gjort täcket själv:p och det ville jag ju inte, och ingen annan heller tror jag. Jag har också varit lite rädd att mina ska upplevas som plåttriga, applikationer och lite broderier, men nu känns det inte så längre. När jag vet att det finns dom som gör sina block i andra tekniker, så att det blir variation. Som sagt, jag skulle bli jätteglad om det visade sig att det var väldigt stor variation på blocken, så att det liksom blir lite av ett provtäcke. Så nu syr vi på... och sen får vi ju beskåda allas monteringar, det ska bli spännande, hur ni alla väljer att sy ihop dom. |
Tack alla för att ni inspirerar mej att fortsätta, jag sätter igång med resten av blocken efter helgen. Denna helgen har jag fullt upp med mitt barnbarn, Linnéa 3 år, som varit nattgäst. Jag är långtidssjukskriven så jag har hela dagarna, nästan, att sy. Jag har fastnat för paper-piecing, tycker det är roligt. Skulle också vilja prova på applikationer och andra tekniker. Jag har hittat några gratis BOM-mönster som jag tänker prova, några med olika block, några med paper-piecing och en vacker tavla med applikationer. Jag har endast gjort ett arbete med applikationer tidigare, en tomtetitt-tavla, och det var kul det med. Jag facineras av färger, i harmoni eller kontrast och lägger ner mycket tid på att hitta rätta nyanser. Kul med lite provocerande färgval också, vem har sagt att en sten måste vara grå, gräset grönt osv, i skapandet kan det vara hur som helst. Fast i mina block har jag hållit mig till blom- och bladfärger.Jag målar lite också och det är kanske därför färger och former tilltalar mig. Nu tycker jag det ska bli kul igen med blocken
|
Det var verkligen kul att höra Lisbeth. För det är ju det som är meningen. Detta ska vara kul. Och kanske, sen när man får allas block, så har någon gjort något speciellt som man själv kan ta med sig som inspiration och göra något liknande senare.
Det är ju det som är kul. Att se något som man själv aldrig skulle ha gjort, pga dålig fantasi kanske, eller att man aldrig har vågat för att det verkat för svårt, eller annorlunda färgval el. av annat skäl. Så jag ser fram emot detta. Jag har funderat lite på hur/vad det ska bli, min quilt. Filt kanske, eller väggtäcke....det får jag väl se allteftesom blocken ramlar in.. :p |
Jag tror jag ska göra ett väggtäcke, jag har en idé till en mittbit och sen ev sätta blomblocken som en ram runt om. Ett mönster har länge legat och pyrt i bakhuvudet och jag tror att det skulle bli bra med detta mittparti. Men det beror på om mittblockets storlek kommer att stämma, jag har inte kollat detta ännu. Annars vet jag inte riktigt, det kanske blir klarare när blocken kommer.
|
Tillbaka på jobbet måndag morron, kollar in sy-sidan; och gu va skönt att läsa allas inlägg om prestationsångest, "fina" rutor osv osv. Äntligen känner jag mig (i alla fall lite) lugnare över att även mina rutor ska duga...
Gav upp Hfixen från Stoff o Stil - den var dålig:mad: och köpte nytt. Så nu är de flesta applik. klistrade iallafall - kul! och ovant för mej som mest andvänder vanlig lapp-teknik annars. Har blivit så inspirerad av allt detta så nu har min syhörna börjat ta form! Äldste sonens gamla köksbord (känns detta igen - mammor ?;) ) + nyinköpta Ikea-lådor + ärvd stringhylla = drömhörnan för avkoppling! |
Nu har jag lagt upp ett album med mina 5 första block.
|
Dina block är superfina, Lisbeth!! Börjar bli mer och mer spänd på vad jag kommer att få för block och vad det blir av resultatet.
/Liselotte |
Ja du Lisbeth, vilka jätte,jättefina block du gjort!En av dina rutor ska få en hedersplats i mitten på mitt blivande väggtäcke.Nu börjar jag klura på hur jag ska göra med bården runt om. En tanke har börjat spira om bågformade applikationer med rosetter men vi får se. Jag är verkligen glad att du ville fortsätta Lisbeth!
Ha en bra dag/Skylthäxan |
Tack för de fina kommentarerna, jag har fått ny energi efter det, tidigare misströstade jag över mina block. Så jag syr på igen och har roligt
|
Nu har jag lagt upp ett av mina block.. Dom går alla i samma stil.
Jag är märkligt nog nästan färdig med mina block. Jag säger märkligt för jag brukar sitta in i det sista med allt jag gör. Nu tog mitt garn slut så jag måste köpa nytt idag, men sen är det klart.. Hur går det för er andra? |
Ditt block är jättefint, ser fram emot alla fina block som ska komma. Jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska sätta ihop dem, har någon idé men det ljusnar nog när blocken kommer.
För min del går det framåt, men jag är långt ifrån klar. Jag hade 7 block, men det ena blev 9,5" så det ska jag göra om, den andra har jag redan gjort om (violen), jag var inte nöjd det första blocket när det gällde det gröna färgvalet. Så nu har jag 7 block klara. Jag lär mig jättemycket på detta, hittar nya mönster och lättare sätt att sätta ihop block o.s.v. Dessutom är det roligt. Jag börjar dock bli osäker på om mitt blåa tyg ska räcka. Hoppas att det finns kvar lite till i tygaffären, ska kolla idag och köpa lite till, det gör ju inget om det blir över. |
Färdig!!
Nu är mina block klara, skickar dem med posten i morgon, ser fram emot att få alla block från er, är så nyfiken. Vet inte riktigt än vad jag ska hitta på med dem, men det löser sig nog när de kommer. Det finns en samlad bild på mina block för den som vill tjuvkika.
|
Så fina de är, det ska bli spännande.
|
Dom var ju jättefina, Agneta. Va kul det här ska bli..
Fast jag har ju gått och slagit mig för bröstet och tyckt att jag har varit duktig, gjorde klart i god tid :D men så upptäckte jag att jag har gjort ett för lite, jag ska väl ändå ha ett själv också..hihi... Men era är ju klara. En signatur att sy ikväll, garnet tog slut igen, men har köpt nytt idag.. |
Färdig
Nu är jag färdig. Jag skickar alla block i eftermiddag. Hoppas att alla blir nöjda. Om någon vill tjuvkika kan de kolla i min fotoalbum. Nu kommer det spännande!:) Rae
|
Oj, så fina block. Det ska bli spännande att kolla posten de närmaste dagarna. Jag är inte klar ännu, men blir mycket troligt det innan tiden gått ut.
|
Otroligt stort tack Rae, för det mycket vackra blocket.Jag har några kvar att göra innan jag tänker posta mina.Jag kan ju säga att min blåa
bakgrundsfärg är betydligt ljusare, men det får lov att gå en då.Trots allt är det ju charmigt att blocken blir så olika! Mvh/Skylthäxan |
Idag har jag fått två vackra block!! Både från Rae och från Agneta! Tack tack. Jag jobbar på, men känner mig tveksam angående mina egna block. Eftersom dom i princip är klara får det nog bli som jag först tänkte. Jag tycker att det är svårt att hålla fast vid sin ide nu när alla visar sina vackra block. Men jag kommer att hinna till 5/2. //Malin
|
Jag fick ett block idag, från Rae. Jättefint var det, jag ser fram emot när jag fått allas.
Min bakgrund är också betydligt ljusare, men jag tror inte att det spelar så stor roll, det kommer att bli varierande och snyggt med både blandade tekniker och färger.. Jag håller på med mitt sista block, då har jag nu även gjort till mig själv, för det hade jag ju glömt bort. Så snart ska jag posta blocken. Va kul det ska bli när man fått allas :p;) |
Jag fick två block idag, från Rae och Agneta. Mycket vackra block. Roligt att du skrivit varifrån mönstret kommer Rae. Jag hittade först inte din signering Agneta, men den finns ju i fjärilen, kul.
Jag håller på med mitt block 14 och blir troligtvis klar med 14 och 15 idag. Sen ska jag signera i helgen. Jag har inte signerat tidigare, men kan göra detta med min symaskin. Ska man lägga något på baksidan, vliselin eller något som stadgar? |
Hej, Malin! Dina block blir säkert bra. Hela idén är att man får lite nytt och annorlunda än man själv kanske har tänkt. Jag har lärt mig jätte mycket på att prova olika teknik o mönster och nu väntar jag på att lära mig ännu mer när jag får alla block som alla andra har gjort.:) Quilta på...Rae
|
Jag instämmer med Rae. Malin, dina block är säkert fina. Det är roligt med olika tekniker och sätt att se. Jag har också lärt mig mycket genom vänskapsquilten.
Jag misströstade över mina block tidigare, de var inte som andras, men mina block är jag, det jag gör och försöker göra, mina idéer, mina färger. Så vid eftertanke fortsatte jag som jag tänkt ut från början. Jag lär mig av mina misstag, sprätter, ändrar och på det igen. Jag utvecklas och inspireras av syvänner här på sidan. När alla block har kommit kommer vi alla att ha ett fantastiskt spektra av ideér, färgkaskader och blomsterprakt. Tänk bara så många mellanblå nyanser det finns, härligt. Quilta på och håll på din idé, den är din och den är säkert bra. |
Nu är alla mina 15 block klara, nästan, jag ska signera dem i helgen, sen kör jag iväg till posten på måndag. Jag ska även göra ett block till mig själv under nästa vecka.
Blocken finns i ett utav mina album om ni vill tjuvtitta. Hoppas ni kommer att bli nöjda med dem. Jag är väldigt nöjd och glad för de fina block jag redan fått, och väntar spänt på resterande block, det ska bli så spännande. |
Senfärdiga jag ...
Jag fick ett block från Rae i torsdags och från Agneta i fredags jättefina ...TACK så jättemycket de är jättefina. Läst ifatt diskussionen om prestationsångest och annat och känt igen mig ;)
När jag ser så fina block känns mina enkla idéer rätt askungemässiga ... Jag kommer bli sen med mina kan jag flagga för nu ("redan"), symaskinen har stått nedpackad över hela julen, min man tyckte inte det gav julstämning om den stod på julbordet, och just nu är det kaos och alla är sjuka ... T o m varit svårt att tvätta tyger för tvättmaskinen och torkstrecket har varit upptagna :rolleyes: Jätteroligt iaf att se vilka fina bilder på block ni lagt ut, fantastiskt. Ha det gott! |
Hej!
Har inte vågat titta på albumen ännu, vill inte få sådana tvivel jag läser om!! Fick rutan av Rae iförrgår. Tack så mycket! Jättefin! Verkligen spännande att se resten. Jag har bara 2 kvar till mina 15 att posta, min blir sist!:) Hoppas att posta dem senast Tisdag. Eva |
Hej tjejor nu är alla mina block klara utom till mig själv.De ligger ute på bild allihopa för beskådning. Mamma är också klar så vi skickar väl
imorgon eller på tisdag. Jag börjar bli lite orolig för Agnethas block alla verkar ha fått det utom jag.Mamma fick sitt i fredags men inte jag.Hoppas det kommer på måndag.Det ska verkligen bli spännande! Ha det gott/Skylthäxan |
Jag har inte fått Agnetas heller och blev också lite orolig, men hoppas den kommer imorgon!:D
Eva |
Jag har inte heller fått Agnetas block.
En liten undran bara till dig Agneta. Kanske har du inte lagt ut alla blocken på ditt foto, för jag kunde bara räkna till 14..... Vi är ju 16 st sammanlagt, så 15 block är det som ska skickas iväg....tänkte i fall att...../ Anette:) |
Jag fick blocket från Rae för ett par dagar sedan. TACK det var jättefint! Väntar med spänning på resten. :)
|
Så jättefina dina och din mammas block är, Susanne, mycket vackra. Jag är helt klar med mina 15 block, har signerat dem idag, lagt dem i kuvert, så det bär av till posten imorgon. Jag hoppas att ni blir nöjda.
Jag har börjat på det sista, det som jag ska ha. Jag gick igenom mina olästa mail, en hel del "newsletters" från tygföretag i USA, hade tänkt kasta mailen då man inte orkar läsa allt. Tur att jag inte gjorde det, i ett mail var ett helt underbart ros-mönster som jag nu påbörjat. Det är ett BOM, Block of the month, som heter Flowers and Butterflies från Silver Linnings. Jag hittar det inte på deras sida så det kanske endast kommer i newsletters. Mönstret är en riktig utmaning. |
Vad nervös ni gör mig, skickade till alla i torsdags utom till Eva som gick idag. Du hade alldeles rätt Anette, det var bara 14 på bilden, missade att ta med det sista men det finns och är också skickat. Om ni inte har fått mina block på onsdag så hoppas jag ni mailar till mig så får jag ta reda på var de tagit vägen. Jag har fått ett block från Rae och väntar med spänning på resten.
|
Jag fick ett block från Kerstin idag, mycket vackert och vilket härligt blått bakgrundstyg. Det här trevliga veckor framöver, att kolla posten och öppna spännande kuvert.
|
Ankomst
Hej!
Idag fick jag "Jack-pot" när posten kom. Jag fick Era block, Kerstin och Agneta. De är jätte fina. Jag håller med Lisbeth, bakgrunds tyget är jätte fint på din Kerstin. Den lilla fjärillen på din är sött, Agneta, fräkt med signaturen där. Nu får jag börja fundera på vad jag ska göra med alla vackra block! :D Rae |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03. |