Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Köpt! (Dela med dig vad du köpt) (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17345)

Gidget 2009-10-18 08:50

Jag är så glad för jag har hittat tyg till gardinerna i sovrummet och "klädkammaren". Jag har sytt ett överkast och sedan tog tyget slut.
Det roligaste var att jag hittade det hos "min" tygaffär Tyggrottan, när jag skulle se om de hade något enfärgat vitt tyg som matchade överkasttyget. Jag hittade både det och samma tyg som överkastet. Idag blir det nya gardiner!

jader 2009-10-24 07:25

Viken skönhet

1 bifogad(e) fil(er)
Har köpt en ny pressarfot. Husets tvååring har gömt den förra:(

jader 2009-10-24 07:28

Citat:

mariatherese skrev: (Inlägg 125615)
Min stickmaskin kom i veckan. Tillbehör såsom resårbädd och ca 40 hålkort. Jag har nu ett väldans pill!

Ser ut som den jag har nere i källaren, men jag får inte till första varven:confused: Måste försöka igen kanske fungerar bättre nu. Vet inte vad jag gör för fel.

leningrad 2009-10-24 08:24

Köpte mig en sådan här byggsats till en hörlursförstärkare. Rören är förskräckligt mikrofoniska och jag får fundera på hur jag rent mekaniskt fixar till en upphängning som funkar.
http://secure.oatleyelectronics.com//images/K272.JPG

ichigo 2009-10-24 08:36

Köpte sybehör för 320 kr på symässan. :P
Väldigt många synålar blev det. Jag ser nu att jag har riktigt många så jag ska nog lägga av med att köpa fler. :) Schmetz, självklart.

Idag när jag satt och sydde på min overlock satt jag och funderade lite. Skärmattor och quiltlinjaler är så dyra om man funderar på tillverkningskostnaden och att symaskiner egentligen borde kosta mer i jämförelse. Intressant när man får sådana funderingar ibland. Men det är självklart, det känns inte lika mycket i plånboken att betala 100 kr för en liten skärmatta som att betala några tusenlappar för en symaskin när i relation är det egentligen tvärtom.

Men vi människor fungerar så, man tittar på prislappen, inte sammanhanget. Intressant och man känner sig lite avslöjad ibland. Inte för att man har något val ibland egentligen.

mariatherese 2009-10-24 13:03

Citat:

jader skrev: (Inlägg 126001)
Ser ut som den jag har nere i källaren, men jag får inte till första varven:confused: Måste försöka igen kanske fungerar bättre nu. Vet inte vad jag gör för fel.

Du får höra av dig annars. Min funkar utmärkt om man gör som instruktionsboken säger. Det enda jag har behövt trixa med är rundstickningen där jag för köra slädarna var för sig första varvet. I övrigt fungerar den precis som den skall, när jag gör som jag skall! Möjligheterna är nästan *för* stora!

ichigo 2009-10-24 14:00

Jag vill köpa en rundstickningsmaskin så man kan sticka sockor förresten! Undrar om sådana alls finns i Sverige? Man ser ju olika sidor om sådant i USA där folk köper gamla maskiner från för ca 100 år sedan.

mariatherese 2009-10-24 14:37

Här har jag hittat rundstickningsmaskiner;
http://www.ankisdesign.nu/sockstickare.htm

ichigo 2009-10-24 15:13

Jätteroligt med svensk sida! synd bara att det inte står priser så man kan jämföra. ;)

Sylena 2009-10-25 13:40

Testbroderar på min Diamond som jag hämtade igår..SÅ KUL!!
Får hjälp att installera 4d imorrgon.
Lena

avslutad_20240812 2009-11-19 13:00

1 bifogad(e) fil(er)
Nya tyger från Tygfabriken i Huskvarna.
Väl värt ett besök, nära avfarten från E4:an.
Det blommiga är mjuk vaxduksväv.
Samt en godisbok............

Ireth 2009-11-26 23:56

Jag har köpt en janome mylock 644D idag :) Väntar med spänning!

leningrad 2009-11-27 07:51

1 "Authentic Victorian Fashion Patterns: A Complete Ladys Wardrobe"
Kristina Harris; Paperback; $10.36

1 "Fashions of the Gilded Age, Volume 1: Undergarments, Bodices, Skirts, Overskirts, Polonaises, and Day Dresses 1877-1882"
Frances Grimble; Paperback; $35.77

Gidget 2009-11-27 08:05

Jag har köpt en Ottolite-lampa och den är helt underbar nu i dessa mörka tider. Jag använder den på mitt sybord och den är fantastisk när man ska hitta rätt färger på sytråd eller matcha tyger med varandra men jag har också märkt att den är snällare mot ögon och huvud.

monicka 2009-11-27 21:18

Beställt eller köpt i affär? Skulle behöva bra ljus!
/M

Gidget 2009-11-27 22:30

Jag köpte min i affär, SoS symaskiner i Götgatsbacken, de hade specialpris nu på några modeller.

Annamors 2009-11-29 19:32

Har beställt ett helt nytt hus ! Kommer om tre dagar, så nu är det hektiskt och spännande.Behövde ett mer handikappvänligt hus än vårt gamla 9-rumshus, med tvättstuga i källaren och övervåning. Äldste sonen har bildat familj och tar gärna över det gamla.
Skall få riktigt syrum i det nya! Gläder mig som ett barn...:D

Roxie 2009-12-02 19:01

Jag har köpt 20 meter tyg från shophandarbete.se.Dom har sk "lyckopaket", man får 10 meter blandat tyg i ett paket som de har plockat ihop. Det blir liksom en överraskning VAD man får. Denna gången tog jag ett paket i blandade färger+ ett paket svart/vitt och så blev det ännu billigare per meter. Det är alltid sååå spännande att öppna:D Sen är det bara att låta fantasin flöda och klura ut vad man ska göra av alla underbara metrar som ligger framför en. Har beställt dessa lyckopaket några gånger nu och jag har hittills aldrig blivit besviken. Nästa gång blir det kanske ett garn-lyckopaket:p

Har planer på att sy pyjamas till lill-tjejen och nattlinne till 2 1/2-åringen och passande nog innehöll det ett super-gulligt tyg med glada spöken på som kommer att bli de sötaste nattkläder till fröna:D

Roxie 2009-12-11 18:57

Nu har hon handlat igen:p Var på ett av mina favoritställen Kupan/ Röda Korset och shoppade loss ikväll. Det blev 2 nummer av Allt om handarbete från år 2000, innehållande mönster som jag fastnade för direkt. Naturligtvis till döttrarna i vanlig ordning;) Två retrotyger, ett i blått och ett i brunt som ska bli något till döttrarna+ 2 gardinlängder med supersöta katter som ska sys ngt av...
Till mig själv blev den en varm och go mocka-kappa till fyndpris:D Till och med gubs fick ngt idag; naturfilm+action på dvd:)

Mimmi71 2009-12-12 06:04

En broderimaskin - Janome 350E - som jag längtat efter i flera år :D Ni som varit inne på maskinbroderi-forumet har väl inte undgått detta ;)

Nu trycker jag på uppdateratknappen för postens spårning av paket flera gånger om dagen. I nästa vecka så skall pärlan vara framme. :D

avslutad_20240812 2009-12-12 12:22

Nya böcker

1 bifogad(e) fil(er)
För någon vecka sedan gick jag med i bokklubben skaparglädje och valde då två böcker om lappteknik.
Verkligen inspirerande.
Så har jag köpt ett nummer av quiltmagasinet, och i tyghyllan har det utökats med lite blommigt.

monikaw 2009-12-12 18:49

Idag blev det ett besök på furulunds vilket resulterade i 2 meter quilttyger och ett tremeters måttband :)

emilia 2009-12-14 16:02

Jag har just fått hem min Janome memory craft 350e broderimaskin och den är ju bara helt underbar :)

Dahlia 2009-12-14 16:04

Grattis till den maskinen. Det är en mycket bra brodermaskin

Mimmi71 2009-12-15 06:30

Citat:

emilia skrev: (Inlägg 128936)
Jag har just fått hem min Janome memory craft 350e broderimaskin och den är ju bara helt underbar :)

Samma här! Hämtade min på posten igår kväll och har hunnit provbrodera lite namn på trikå som senare skall bli en tröja till lilleman. Man är helt fasinerad över hur maskinen arbetar och man kan bara stå och titta. Än så länge står maskinen i köket så jag kan jobba lite mer med den och beundra när jag går förbi :D Tror den får stå kvar fram till helgen. :p

Berga 2009-12-17 19:15

I år var tomten tidig. Idag hämtade jag mitt dataprogram 4D Embroidery Extra hos Lisa :D Nu kan jag leka hela julen och någon annan får nog laga maten.

Roxie 2009-12-21 12:24

Idag kom mina maskiner från Sewing machine direct:D en Brother Innov-is 350 och en Brother overlock 3034D. Mitt i julstädandet är jag men jag har iaf öppnat paketet och kikat;) Ikväll SKA den upp på sina platser i syhörnan så jag får klämma och känna på dem ordentligt. Tur att mannen lovat att steka köttbullarna i år...Tomten kom tidigt i år även här i Hejde, YIIHAA!

Sophia 2009-12-23 16:56

Jag har köpt en bok på antikvariat - Klassiska sömnadsdetaljer.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153419375

emilia 2009-12-23 21:20

Du hade tur som hittade den :). Det är en bok som jag gärna skulle köpa om jag skulle hitta den.

Sophia 2009-12-24 09:47

Jo, jag hade lite tur. Jag har haft den på bevakning på http://www.antikvariat.net/ rätt länge och häromdagen fick jag ett mail att den fanns tillgänglig. Jag kan verkligen rekommendera http://www.antikvariat.net/. Jag har fått tag på en hel del den vägen.

miiaoo 2009-12-25 10:42

Hjälp, nu har jag skickat en beställning på en Brother Overlock 3034D!! Hurra!! Lite julklappspengar går åt men det är det värt!! :D

Roxie 2009-12-30 15:32

Citat:

miiaoo skrev: (Inlägg 129400)
Hjälp, nu har jag skickat en beställning på en Brother Overlock 3034D!! Hurra!! Lite julklappspengar går åt men det är det värt!! :D

Grattis till ditt overlock-köp! Jag köpte en sådan till mig själv i julklapp och fick den strax före jul. Har hunnit sy 4-5 plagg hittills Hade vart myyycket mer om det inte kommit julfirande emellan:D)och den är bara sååå kul att sy på+ lätt att trä. Första gången tog lite tid, men andra gången gick det på 2 röda:)

Jag har köpt tre overlock-böcker från adlibris som kom i lådan idag; Sewing with sergers-Gail Brown, The complete serger handbook-Chris James och Serger secrets-Rodale. Passar superbt eftersom jag har dragit på mig en förkylning och orken till att sitta vid symaskinen är begränsad. Ska bädda ner mig i soffan ikväll och bläddra ordentligt i dem. Reccension kommer senare:p

Dahlia 2009-12-30 16:31

:) Lite shopping vart det idag, Onoff har rea, så jag var dit och köpte en ny extern hårddisk på 250 GB.
Den ska jag ha alla mina broderier på. Nu är det flyttning av broderier till till den nya hårddisken.

miiaoo 2009-12-30 18:48

Tack Roxie!! :D

x antal meter tyg i olika varianter har jag shoppat på rea. Tror det handlar om ca närmare 10 meter till olika klänningar till mig och döttrarna plus 13 meter fodertyg till gardiner(fick 7,5 m gardintyg i julklapp med dubbel bredd). Plus ett par mönster från www.sewingpatterns.com och lite fleecefiltar att sy av också. Jisses vad jag ska sy!! :D Barn och jobb kommer nog att få vänta.. ;):rolleyes:Bara overlocken dyker upp också..

Bir 2009-12-30 20:46

En rosa dröm

1 bifogad(e) fil(er)
Nu kunde jag inte stå emot längre det blev ett jättefint sett med rundstickor som jag hittade på nätet. Så nu bara väntar jag på leverans. Tar väl extra lång tid nu med alla helgdagar.

Bifogad fil 2854

monikaw 2009-12-30 22:53

Birgitta, de ser ut som knitpicks =) Jag har knitpicks i hamromy wood, helt undebara att sticka med

leningrad 2009-12-31 08:55

1 bifogad(e) fil(er)
Efter lång väntan och mycket trassel och krångel kom denna lilla kinesiska förstärkare strax innan jul.

120404 2009-12-31 20:07

wowa bilen

I går hade jag högsta bud på en bil på kvarndammen.
Det är en bil för mina hundar och min firma.
Det blev en Citroen berlingo.
Jag är jätte glad för den.

Gott nytt år till er alla

emilia 2010-01-01 09:27

Bir. får man fråga var du hittde så härliga stickor?

monikaw 2010-01-06 21:04

Nu har jag beställt KnitPro Rundstickor Symfonie Wood i 2 och 2,5 mm =)
Synd bara att det inte finns lösa tippar med det måttet.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:51.