Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Quiltning (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Ny vänskapsquilt? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=4158)

cmtandersson 2006-03-15 08:55

Hej Annika! Kul att du också vill vara med! Skicka din adress till mig så skriver jag upp dig på listan över deltagare.

Om jag lägger Annika till listan så finns det en plats kvar, eventuellt två. Jag har mailat Oddny för att se om hon fortfarande var intresserad men inte fått något svar. Vet inte hur jag ska göra om fler vill vara med och Oddny inte svarar? :( Vill ju inte sitta och fördröja starten pga att hon inte svarar eller neka någon annan att vara med - dilemma.

Anni 2006-03-15 09:13

Har mailat dig med min adress. Ser verkligen fram mot det här!/Annika

cmtandersson 2006-03-15 09:39

Stopp och belägg! :D

Har pratat med en sykompis och hon tyckte det verkade så kul det här med vänskapstäcket att hon och en till väninna ville vara med. Jag ska träffa dem på fredag och gå genom riktlinjer och sånt med dem och får ett definitivt besked då.

Oavsett om det nu är en eller två platser kvar är de nog upptagna. Är det en plats skulle de nog samarbeta eftersom de bor i samma hus och sedan dela på antalet husrutor som trillar in i juli.

Jag kommer att ge definitivt besked till helgen. Maila ut en adresslista och vad vi kommit fram till - så att alla får skriftliga riktlinjer och det inte blir några missförstånd längre fram. :)

Nähej, nu ska jag gå och ladda symaskinen...

hannes 2006-03-15 09:44

Det lyder godt. Hvis Oddny ikke svarer på din mail og ikke har sendt tilmelding til dig, er det jo enkelt, så har du 2 pladser, og dem har du nu besat. Jeg ser frem til din mail med adresseliste og de regler, du har fået fra Rae.

iamia 2006-03-15 09:45

Jag har beställt linjalen nu! hoppas den kommer snart.
Hanne tack för alla dina råd. Vilken fin hemsida du har.
Åsa

hannes 2006-03-15 09:56

Tak, Åsa, ja, den hemsida gør jeg mycket ud af, og den er utroligt mycket besøgt, og det er fra hele verden, så det er kul:)

iamia 2006-03-15 10:16

Yippie:D Jag är feberfri idag, har haft feber sen i lördags:mad: men nu är det bara näsan som ska sluta rinna. Så nu kan jag på allvar börja leta mönster och ideer. :D
Åsa

Lingling 2006-03-15 10:34

OJ här rasslar det på!
Har min semesterdag idag och hostar medan jag plockar med mitt stora täcke (maken hotar med skilsmässa om jag inte avslutar det, nästan, iaf att gå och köpa ngt :o ...) växlande med att jag "grillar" med sonen och kånkar på Lillan tittar på persikofärgerna och tänker att de skulle bli fina i husblock :) Men nix.
Men snälla lägg in bilder på era block och vad det blir!

Odette 2006-03-15 10:43

Jag tycker också att alla sorters hus ska vara med. Någon undrade om vi skulle skriva våra initialer på blocken, hur blir det med det?

cmtandersson 2006-03-15 10:48

Jag tycker personligen att initialerna ska vara med så att man vet vem som gjort vad ett år senare. Eller om man kan få med hela namnet på ett snyggt sätt - namnskyltar på hus är ju inget konstigt.

Tänkte att jag mailar ut ett dokument med riklinjer över det vi ska sy så att alla har en chans att kolla genom och komma med synpunkter. Bara för att jag skrivit det så betyder det inte att det är lag. :D Men nu finns det en chans att komplettera om jag glömt att skriva med någonting.

iamia 2006-03-15 10:53

Christina, maila mig till yahoo. litar ju inte på den andra:D

hannes 2006-03-15 11:01

Det er fint med retningslinierne.
Kan der indføjes under
Material: broderier och övrig dekoration t.ex. knapper eller pärlor måste kunna tvättas...og videre (ingenting slettes)

Teknik: Fritt val av quiltteknik som kan vara traditionel lapp-teknik el t ex paper piecing ...og videre (ingenting slettes)

iamia 2006-03-15 11:15

Jag tyckte riktlinjerna var helt OK. Bra att det stog tydligt med sömsmånerna.

barwin 2006-03-15 11:24

Tydligt och redigt!

joolzbenner 2006-03-15 12:05

ska husen göras på en stil? til ex., country eller gullig eller färgglad? eller vad som helst?? :)
joolz

eandrea1 2006-03-15 12:24

Hej

Jag vill gärna vara med i vänskapsquilt.

Jag skikar min adress till Anika. Hoppas det finns platser kvar!

//Emma

barwin 2006-03-15 12:49

Citat:

ska husen göras på en stil? til ex., country eller gullig eller färgglad? eller vad som helst??
Fritt fram för alla hus inom givna ramar.
Tycker Barbro som batikfärgar ljusblått för fullt.

Rae 2006-03-15 13:22

Hannes site + initialerna/namn

Hej! Jag tycker också att din sida är jatte bra, Hanne. Och jag var glad att jag kunde läsa på engelska (är amerikanska, så jag har lite svårt ibland med danskan).

För övrigt tycker jag att det skulle vara kul om man kan få med hela namnet som på en dörr skylt eller brevlåda.:)

lillepuh 2006-03-15 13:25

Hus inom givna ramar?

"Hus" kan väl vara mycket, beroende på VEMS "hus" det är.

Är man ett litet bi, ser inte "huset" likadant ut som det gör för en som är kung.:confused:

Oddny 2006-03-15 13:34

Hej Åsa S

Jag tror att det går att göra både svåra och änkla husblock. Har inte själv gjort några, men jag har en bok som handlar om det.
Den heter Hus i lappeteknikk och är skriven av Unn Stähr.
Där finns vad jag kan se både lättare och svårare husblock.

Mvh Oddny

iamia 2006-03-15 13:41

Min önskelista över quilt böcker har nu blivit lika stor som den jag har över hästböcker.
Det är visst dyrt och ha två stora hobbise
:rolleyes:
Men kul:D
Tack för alla boktips

barwin 2006-03-15 13:57

Citat:

Hus inom givna ramar?
Jag tänkte på materialval och bakgrundsfärg.
Funderar på en igloo....

iamia 2006-03-15 14:02

Va häftigt med en Igloo.
Men det måste väl finnas bomullstyger till det med??
Men är det inte viktigast att tyget inte har större/mindre krympmån än bomull??
Kan jag använda tagel på mina, lite grann.

barwin 2006-03-15 14:06

Helst inte tagel till mig!
Då får min svåger ett astmaanfall om han hälsar på oss!
Att det kommer med djurhår av "misstag" gör inget, det tvättar jag bort, men tagel som en del av mönstret är inte bra.

iamia 2006-03-15 14:11

Det va därför jag tänkte jag skulle kolla med allihopa, men än så länge är det bara en idé

hannes 2006-03-15 15:28

Hvad er "tagel"?

cmtandersson 2006-03-15 15:40

Oddny - ska du vara med? Kan du i så fall skicka din adress till mig så skriver jag upp den på listan.

Tagel är hästhår...

iamia 2006-03-15 15:45

Tagel är hästsvans.
Hade tänkt göra ett stall där en hästbak syns och då syns även hästsvansen. Tagel går att tvätta i maskin.

Lingling 2006-03-15 15:54

Tagel är många superallergiska emot; min mormor sprätte upp en madrass en gång och fick åka till akuten, blev alldeles illröd och svullen ...

iamia 2006-03-15 16:13

Jag skippar tagel och tar grov tråd i stället.

ElisabethS 2006-03-15 17:21

Man reagerar oftast mot stövet som finns i djur/fågel-pälsar
Tvättar man man tagel så är det inte allergiframkallande.

Tagel finns även i fiolstråkar.

Att man reagerar mot en uppsprättad tagelmadrass beror inte på ämnet från hästen, utan troligtvis av damm, kvalster mm.

ElisabethS

Odette 2006-03-15 21:12

Det var en bra sammanställning Christina. En fråga angående initialer, ska vi ha det eller hela namnet eller är det upp till var och en? Namnet på en brevlåda var ju bra.

iamia 2006-03-15 21:17

Hur gör man med namnet/initialen? Jag kan inte sy för hand,låter knäppt men min nervskada gör att jag inte kan hålla i en så liten sak som en synål, och inte med symaskinen heller.:confused:

Odette 2006-03-15 21:34

Jag har brodermaskin så jag kan skriva i ditt namn Åsa när jag får ditt block. Det är inga problem.

Oddny 2006-03-15 22:44

Citat:

hannes skrev:
Det lyder godt! Betyder det, at vi er enige om hus-block - ikke den samme, men en husblock, og størrelsen 10" ?
Så kan vi koncentrere os om at finde mønstre hver især.:

Hej

Jag har aldrig varit med på ett sådant projekt, så jag har lite svårt att säga vad som är bra och vad som inte passar. Vad jag inte förstår är allt prat om att alla ska ha samma bakgrund, är det inte meningen med det hela att man ska bruka dom färger som var och en själv tycker om?
Inga block borde väl bli så udda i färg att det inte passar ihop med något annat block?
Om det är nått som jag inte har uppfattat rätt, så säg till, så jag kan bli liite klokare. ;)
Jag litar på att dom som har gjort detta förut vet, och att det inte blir svårare än att vi som inte är så vana kan klara av det,
Men.... det ska bli kul.

Mvh Oddny

Oddny 2006-03-15 23:54

Citat:

cmtandersson skrev:
Oddny - ska du vara med? Kan du i så fall skicka din adress till mig så skriver jag upp den på listan.

Tagel är hästhår...

Jag har just skickat min e-mailadress til dig nu.
Har haft problem med datorn derför har jag blivit försenat med svaret. Jag vill fortfarande vara med. Ber om ursäkt för att det har dragit ut på tiden, jag hoppas att det går bra endå?

Mvh Oddny

barwin 2006-03-16 08:36

Åsa!

Vill du hjälp att brodera ditt namn på ett antal tyglappar som du sedan kan använda i dina block?
Eller har du planer på att ta dig till Uppsala i sommar? Då skulle du kunna brodera på dina block här hos mig.

Barbro

Birgitta-L 2006-03-16 08:52

även om det kanske inte är det man önskar - så finns det ju färgäkta pennor att skriva med ... jag tycker det kunde vara ok från någon som absolut inte kan brodera:rolleyes:

hannes 2006-03-16 09:33

Oddny skrev:

Vad jag inte förstår är allt prat om att alla ska ha samma bakgrund, är det inte meningen med det hela att man ska bruka dom färger som var och en själv tycker om?
Inga block borde väl bli så udda i färg att det inte passar ihop med något annat block?

Selvklart skal man sy de hus-blocken, man vil, og med den teknik, man önsker. Men hvis baggrunden på alle blocken er alt for olika, blir det samlede indtryk for uharmonisk :( Husene kan sys i de färger man tycker om. Med en lys "himmel" og evt grønt foran husene bliver der harmoni i helheden.

hannes 2006-03-16 11:10

Christina, er vi 16 nu?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:37.