Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Quiltning (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Göra vänskapsquilt? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=2579)

skylthaxan 2005-12-19 06:41

Hej tjejer!

Hur och var ni signerar dem är upp till er. Jag kanske "gömmer" signeringen i själva motivet jag gjort. Vi får se.... Det kommer säkert upp bilder på blocken och på färdiga täcken eller vad det nu blir för allmän beskådan.Ska sy så det ryker under julledigheten. Jag har inte gjort
iordning alla block än men det blir mycket applikation... Mamma (Inger Blomberg)har gjort iordning alla blocken men de är inte färdigsydda än.Var på sykurs förra helgen där jag berättade om denna quilt. De andra deltagarna berättade om deras erfarenheter av "Vänskapsquiltar" som inte var så goda.De hade fått väldigt "oarbetade rutor" där det lös igenom att man ångrat sig och inte ville vara med. Jag hoppas det inte gäller denna quilt. Skulle någon känna att de har tagit sig vatten över huvudet.Säg till så får vi ordna det.Jag vill verkligen kunna få ihop ett fint alster av detta projekt och jag hoppas ni tycker och vill lika dant.Ha nu en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År och sy mycket/Skylthäxan.

ElisabethS 2005-12-19 11:35

Vilket bra initiativ. Jag är med

Birgitta-L 2005-12-19 12:11

Hej - inte heller jag har börjat men nu är allt ut-tänkt o även här blir massor av applikationer.
Hittade äntligen "mellanblått" tyg (hur många färgnyanser finns egentligen :p ) på Stoff o Stil i Malmö. (underbar affär, där kan man stanna länge)
Applikationerna/blommorna kommer att vara i tyg bla från Stadsteaterns syatelje o jag ska skriva med en lapp om vilken föreställning just ditt tyg varit med i, kul att veta kanske ?
Ha en riktigt bra jul tjejer, med massor av tid för familj o syjobb !

Beth 2005-12-19 13:05

Jag har sju block klara, tänkt ut 3-4 till. Jag har gjort ytterligare tre block, men de blev jag inte helt nöjd med, en utav dem blev ganska bra men blev bara 9½", detta kan jag ju själv använda till annat.
Jag får mycket träning och erfarenheter och inspiration av detta och har roligt. Prestationskravet finns där dock.
Vi har olika erfarenheter och vana, men jag tror att vi alla kommer att göra så gott vi kan. Ser fram emot i februari då blocken ska börja komma. Spännande. Trist för dina sykompisar att de inte blev nöjda med de block de fick.

KerstinA 2005-12-20 12:17

Jodå, har konstaterat att det finns ett otal mellanblå nyanser..... och prestationsångesten dyker upp alltsom oftast! Men vi gör väl så gott vi kan och det är en skön avkoppling från julhysterin. Jag vill inte känna mig stressad i slutet på januari så jag har försökt vara rätt flitig, men nu får nog symaskinen julledigt ett litet tag.
Ha en riktigt skön jul och det ska bli himla kul att få se alla resultat!

Rae 2005-12-28 19:00

Hur går det?

Hej alla vänskapstäcke sömmerskor! Jag bara undrar hur det går. Själv har jag det mesta med helgerna bakom mig nu...bara Ny Års supén kvar att planera. Så, jag passade på och klippte lite blommor för applikationer. Idag har jag lärt mig att man ska vara noga när man ritar av mallar....speciellt när det finns vänster och höger av samma blad! Det bliv några extra blad utklippt....ja, ja, kanske kan jag använda de på en annan applikation. Jag ska bort på semester 2 veckor nu, så jag försöker få så mycket som möjligt gjort, så jag inte kommer efter. Det ska bli spännande att se hur alla har gjort. Trevlig Helg på er allihopa och Gott Nytt År!:D

Hizzan 2005-12-30 16:37

Hej! Jag har som vanligt varit sen i starten, men har äntligen kommit igång. Nu har jag fått 6 block klara, ska bara signera dem. Jag har inte så mycket vlisofix hemma så det blir nog inte så många fler block sydda förrens nästa vecka när jag varit iväg och handlat.
Hälsningar från ett snöigt Alunda
//Liselotte

Beth 2005-12-31 13:44

Här har det stått still

Det har inte hänt mycket sedan före jul, Sju block klara, och några till uttänkta. Jag får tid nästa vecka så då sätter jag igång igen. Ser fram emot att se vad ni andra hittat på.

Gidget 2005-12-31 15:28

Här har det inte hänt så mycket, skaffat bottentyg och lite till, hoppas jag har resten hemma redan. Jag har bestämt hur jag vill att mina block ska se ut och tänker sätta full fart efter helgerna, det blir tyvärr inte så mycket gjort mer än presenter dessa dagar. Jag lovar jag kommer att bli klar och väntar med spänning på era block.

Anni 2006-01-03 08:58

Jag arbetar bäst under press! Sorligt men sant, har gått och funderat länge på vilka block jag ska sy men inte kunnat bestämma mig.Men nu går det inte att "vela" längre, måste sätta fart om jag ska hinna klart.Det blir en paperpiecing blomma och jag kommer att sy alla i samma mönster och färger.Bara man väl kommer igång så....... (ska bara slänga in lite tvätt, tömma diskmaskinen,städa kaninburen och äta frukost!)
Hälsn. Annika

Asa812 2006-01-03 09:07

Jag började igår

och det blir applikationer här. en ruta är klar men vliesofixeet tog slut så jag måste vänta på att saqmbon köper nytt förhoppningsvis idag eller imorgon. jag är nog också en sån som jobbar bäst undet press;) .

avsl090302 2006-01-03 09:36

Känner för att "bikta" mig lite. Jag arbetar också bäst under stress och press. Men varför måste jag alltid skjuta på allt till senare.?

Sitter just och pustar ut efter julklappstillverkningen som också den gjordes i vild panik in i det sista....

Jag har köpt i mitt eget tycke då ett mellanblått tyg, men nu börjar jag tveka, är detta mellanblått , Hmmm ??

Nåja, det får lov att duga. Jag har vissa bilder i huvudet men jag har inte sytt ett stygn ännu.. Börjar känna lätt panik igen.. vi håller dessutom på att renovera övervåningen, det känns jättekul eftersom det handlar om mitt nya syrum, men det drar med sig en masa jobb också. Det är ju Janne som gör det mesta, men förjobbet är ju mitt - all sortering, bortplockning, och ffa kastning av skräp är ju mitt göra..

Jag har dock planer på att sätta igång med mina lappar i dagarna. Fast vissa pauser måste det få bli för jag har ju fått hem min brodermaskin..

Lycka till oss alla önskar jag!! :-)

Anni 2006-01-03 09:41

Jag tycker att det kommer att bli väldigt spännande att se alla dessa olika mellanblå nyanser!Tack och lov för att vi valde blått som bakrundsfärg, eftersom jag tycker att alla blå färger går bra ihop, det hade varit värre med t.ex.grönt.

Birgitta-L 2006-01-03 10:32

SKÖNT att höra att det inte bara är jag som är en slow-starter :)
Jag är ju inte bara mamma (ha ha ) utan även lönekontorist och vi har det inte så kul i dec + jan kan jag lova!
Men har snart gjort klar "grunden" till rutorna men har all applikation kvar - har skickat min gamla mor att handla vliselin......
Tycker inte att nån av oss ska ha prestationsångest - läser man alla inlägg så syns det lång väg att alla tycker detta är urkul o gör så gott man kan

Var vid gott mod - sykamrater !!
Hälsningar från kontrolluppgifts-slaven som längar hem till symaskinen
:p

Malin.J 2006-01-03 18:25

Hej Tjejer!!

Nu behöver jag hjälp, jag har gjort en stor blomma som ska sys fast med satängstygn, nu har det visat sig att mitt mellanblå bottentyg drar ihopsig lite när jag syr fast blomman. Kan jag förhindra det eller är det ok att det blir så? Ska jag bara skära större botten rutor? Skulle det hjälpa om jag fäste bottentyget på något tex fryspapper? Jag har lagt ner mycket jobb på själva blommorna så det är inte ett alternativ att tänka om. //Malin J

Alvan 2006-01-03 18:28

Du har inget påstrykbart riv mellanlägg som du kan stryka fast på baksidan av bottentyget? Det stabiliserar ju tyget och är sedan lätt att riva bort. Ska tilläga att jag inte är någon quiltare men så skulle jag gjort.

Jag väntar spännt på era resultat.

Malin.J 2006-01-03 18:31

Nej det har jag inte hemma, men om det skulle vara en lösning går det ju att köpa. Fryspapper har jag hemma. Tack Alvan, gulligt att du svarar fast du inte är med!! //Malin

Birgitta-L 2006-01-04 06:48

Hej - jag använder vliseline o "klistrar" fast blommorna före sömnaden, funkar bra tycker jag. Eller kan du kanske använda sy-båge ?

skylthaxan 2006-01-09 09:29

God fortsättning på er tjejor!

Har precis börjat jobba idag efter en ganska lång julledighet. Jag har sytt ganska mycket under den tiden och eftersom jag själv är så dödligt nyfiken på era block funderar jag på att lägga ut mina färdiga så ni kan flukta lite och kanske kan lägga in önskemål om vilken ruta ni vill ha då ingen blir den andre lik....Smaken är ju delad och vissa kanske gillas mer av den ena än den andra.Först till kvarn gäller då....
Vad säger ni ska jag lägga ut dem som är klar eller? Jag skulle verkligen vilja se era!!!
Ha det/Skylthäxan

Birgitta-L 2006-01-09 09:34

Visserligen är jag väldigt nyfiken MEN själv tycker jag att en del av glädjen är att inte veta vad man får !
Fast då kan ju jag bara låta bli o titta på bilderna...

Beth 2006-01-09 10:05

Kika i förväg

Jag är också väldigt nyfiken, men det är nästan som att tjuvkika på julklappar. Man kan ju lägga ut bilderna i förväg men som tidigare sagts, låta bli att kika om man inte vill.
Hela nästa vecka har jag "ledigt" från det mesta, och kan sy hela dagarna (nästan), så jag beräknar att då bli klar med mina block.

avsl090302 2006-01-09 11:02

Jag är också väldigt nyfiken på vad ni har sytt. Jag har ju just kommit igång så jag har ännu inte mycket att visa.

Jag tycker också att dom som vill kan ju lägga ut bilder av sina block och dom som vill kika kan ju göra det. A win-win situation kanske?:)

Kommer det ut några bilder så kan jag då lova att jag kommer att kika:p

Lycka till alla med sömnaden..

skylthaxan 2006-01-09 16:53

Färdigt att tjuvkika!

Hej Tjejor!

Jag har lagt upp ett album med lite bilder i på mina färdiga block!Det kommer mera vartefter de blir klara.Avlägg gärna kommentarer utifall det inte är vad ni tänkt er!Men jag tycker själv att det är nedlagt en massa jobb på dem,och inga hafsverk....Har ni lust att tinga går det bra,har man is i magen kan man vänta, det kommer mera. Men som vanligt gäller först till kvarn!

Beth 2006-01-09 17:13

Tjuvkik

Jag skulle ju inte titta i förväg, men kunde inte låta bli. Alla dina block är helt underbara och mycket välarbetade.

Hizzan 2006-01-09 18:41

Oj,oj, oj vad fina dina block var. Nu blev prestationsångesten ännu större. Jag känner visserligen inte att jag slarvat med mina block, men de känns så bleka i jämnförelse. Hoppas iaf att ni tycker om dem. Är det så att nått block inte gillas så kan jag alltid behålla det själv. Mina 7 bloch som jag gjort finns att beskåda i min webshot i albumet "Vänskapsquilt".
/Liselotte

Hizzan 2006-01-09 18:42

Här är adressen till min webshot:
http://community.webshots.com/user/hizzan100

skylthaxan 2006-01-09 20:21

Hej du Hizzan!

Du behöver verkligen inte ha prestationsångest!
Jag diggar dina rutor skarpt!Den med solrosor var bara så härlig och jag gillade den melerade tråden du användt i en del av blocken.Om jag skulle ha kunnat få till det som du hade jag säkert gjort det.Som sagt less is more!
Superfina/Skylthäxan.

Birgitta-L 2006-01-10 07:24

Kunde ju inte låta bli o titta i alla fall
:D
OJ så fina block ni gjort!! Så mycket kunskap o fingerfärdighet det finns !!

Nu kom prestationsångensten fram igen ...
hoppas ni kommer att gilla mina block ändå ....

GunnelJ 2006-01-10 14:57

Gud vad mycket snyggt ni gör! Vill definitivt vara med nästa gång...!

/Gunnel

Malin.J 2006-01-11 00:44

Oj oj oj... fantastiskt vackra block!!

Jag har nu en fråga, jag har gjort en stor blomma i många lappar som jag planerat att sy fast med satängsöm.
Det blir lite klumpigare och kompaktare än vad jag har sett här dessutom har jag märkt att under tyget drarihop sig lite.
Vad har ni använt för styn för att sy fast aplikationen?
Det känns lite pirrigt nu när ni snart ska få mina blommor! //Malin

Hizzan 2006-01-11 06:58

Jag har använt vlisofix och sytt fast med tät sicksack. Efter varje söm har jag pressat blocket för att undvika att det ska dra sig.
/Liselotte

ps är det någon som har önskemål om ett visst block kan ni skicka ett mail:
hizzan@mypost.se

skylthaxan 2006-01-11 07:44

Hej Malin!
Jag har använt vlisofix till applikationerna samt
langettsöm i olika storlekar,men alla maskiner har inte den sömmen.Då går det bra att anväda tät zigzag eller satängsöm.Jag brukar då använda
"rivpapper"på baksidan för att tyget inte ska dra ihop sig.Det är ett slags pappersmellanlägg som man drar bort när man broderar på maskin.Har du inte det skulle jag tro att det går lika bra med vanligt papper eller påstrykbar vliseline för att undvika att tyget drar ihop sig.
Lycka till/Skylthäxan.

nettan2 2006-01-11 21:47

Har nu varit inne och tittat på era sidor med quiltblommorna. Jättefina!!! Jag har gjort ett prov och drar nu igång. Det blir en stor blomma i mitten, i applikation. Samma motiv men olika tyger på de 15 lapparna. Hoppas ni blir nöjda. :)
Ps. Vilken kul idé det här med vänskapsquilten !! :) / Nettan

Birgitta-L 2006-01-12 06:52

Hjälp önskas !
Hoppas det är nån av er duktiga applikationsproffs som kan hjälpa mig:

Har fått ngn sorts vlisofix (fr Stoff o Stil) som skulle vara just till applikationer men hur använder man den ?? (Har inte jobbat med applikationer tidigare, nästan bara med vanl "lapp"-teknik)
Vlisofixet är tunt, genomskinligt,har lite ojämn yta (som strukturtapet ungefär) och den andra sidan är helt slät. Lätt att riva i.
Ligger mellan 2 papper.

HUR använder jag det? Eller måste jag köpa nytt ?
Tanken var att kunna klistra fastpå ett tyg, klippa ut tex bladen, klistra på quiltlappen o sen sy fast.
:confused:

Asa812 2006-01-12 07:18

1 bifogad(e) fil(er)
jag hittade den här instruktionen på nätet

Birgitta-L 2006-01-12 07:23

TACK - men undrar om det är detta vlisofixet...

Pappret är löst = ligger bara som ett skydd runt "mitt" vlisofix...

Asa812 2006-01-12 07:26

Är det det som kallas för Hifix i katalogen ?

Birgitta-L 2006-01-12 07:30

Vet inte - är på jobbet o kan inte hitta det på deras hemsida
:rolleyes:

Asa812 2006-01-12 07:35

jag har själv inte provat deras hifix om det nu är det som du har men en annan tjej i lokalgruppen som jag är med i har köpt den och enligt henne sk den fungera på samma sätt som vliesofix så jag tycker att det låter lite underligt när du säger att den ligger löst mellan pappret. Ibland har det blivit liknadne med mitt vliewsofix om jag råkat stöta till och vecka kanterna då har liksom limmet lossnat och då har jag inte kunnat använda just den biten. Det kan ju hända att du fått en defekt bit

Birgitta-L 2006-01-12 07:38

TACK - ska kolla upp detta när jag kommer hem - rapport följer imorgon :D
Sen är det mamma som köpt det i butiken o hon kanske inte hade örnkoll på läget, vet inte...
Stort tack för all hjälp!

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.