Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Quiltning (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Göra vänskapsquilt? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=2579)

Lingling 2005-10-02 11:58

låter jätteroligt, men jag vet inte om jag törs? Hur många är ni nu?
Vill också se resultaten iaf!
Skulle gärna vara med.

Jorild 2005-10-02 12:08

Jag ska inte vara med på vänskapsquilten, men här kommer en tanke om era regler ändå. ( Kan inte låta bli att lägga näsan i blöt :) ) Ni skriver tvättade bomullstyger, menar ni att det är okej med lakansväv från Bauhaus eller IKEA. Självklart är okej att ha ett swap då blocken sys i valfria bomullstyger, men då får ingen bli besviken om hon skickar ut block i dyra lapptäckstyger och får tillbaka block sydda i lakansväv.

Beth 2005-10-02 12:13

Jag har förutsatt att det skulle vara lapptäckstyger. Anledningen till att de ska vara tvättade är att all överskottsfärg ska försvinna. Risken är annars att vissa färger fäller vid tvättning, och allt kan bli "rosa".

Rae 2005-10-02 12:20

Ulrika, jag har fått din anmälan. Nu är vi 11, fast jag har fortfarande inte fått en vanlig adress ifrån S-E. - Rae

Rae 2005-10-02 12:26

Citat:

Jorild skrev:
menar ni att det är okej med lakansväv från Bauhaus eller IKEA. Självklart är okej att ha ett swap då blocken sys i valfria bomullstyger, men då får ingen bli besviken om hon skickar ut block i dyra lapptäckstyger och får tillbaka block sydda i lakansväv.
Jag ser ingen skillnad på lapptäckstyger. Bara de är tvättade så de inte krympar eller färger av sig. Sedan är det upp till var och en vilka tyger de väljer. Jag ser det som en del av tjusningen att man inte vet vad man kommer att få i retur. :p Rae

Rae 2005-10-02 12:34

Lingling, nu är vi 11. Vill du vara med skicka mig din anmälan via min medlemsprofil ("kontakta medlem") senaste den 14 oktober. - Rae

Rae 2005-10-02 20:22

Annika, jag har lagt till dig, nu är vi 12. Kan du skicka mig en mail med din gatu adress,tack?

S-E, tack, jag fick adressen. -Rae

Anni 2005-10-03 07:41

Jag håller med Rae, det viktigaste är att tygerna är tvättade! Sen kanske en del har svårt att få tag i sk. "riktiga lapptäckstyger", affärer med quilttyger är ju inte alltid så lätt att hitta i vårt avlånga land! /Annika

Lingling 2005-10-03 10:06

Enfärgat tyg?

Ja, alla har inte som jag en som säljer tyger på femminuters gångavstånd. Hon säljer rätt mkt lapptäckestyger, men de enfärgade är lakansväv och ngt hon kallar sverigetyget har jag för mig som är lite stadigare än klassiska lapptäckestyger.
(Nätet är underbart och Syfestivalen!)

Vad hon har är "solids", inte såna där tryckta batiktyger, marmorerat och fern och allt vad de heter.
Det jag undrar är lite hur vi definierar enfärgat? Får/ska det vara ett monokromt mönster?

Asa812 2005-10-03 10:18

Måste ursäkta mig men jag förstår inte vad ordet monokromt betyder kan nån vara snäll att förklara :confused: .

Alvan 2005-10-03 10:31

Det hon menar är ett mönster som är jämt fördelat och upplevs som enfärgat. Här är en förklaring på ordet:

"Monokrom uttrycker någon som har endast en färg. Inom fysiken används uttrycket för elektromagnetisk strålning av samma våglängd. En monokromatisk datorskärm kan bara visa en färg, ofta grön eller vit. Jämför polykrom.

Ordet kommer från gregiskans mono ("en") och chroma (χρωμα, "yta" eller "hudfärg")."

Bakgrundsfärgen på sysidan är ett exempel. Den är ju orange men den är ju faktiskt mönstrad.

Asa812 2005-10-03 10:32

menar ni nån typ av marmorerat?

Lingling 2005-10-03 10:45

Citat:

Asa812 skrev:
menar ni nån typ av marmorerat?
ja precis, eller vattrat, nyanstonat, batikimitation, "hemfärgat", man har velat ha en "livligare" yta; eller rentav ett steg till, som ett tyg en kompis använt i ett täcke till min son, det är blommigt i blått, men man ser bara blommorna nära, det är inga som helst skarpa kontraster allt är samma nyans, men olika intensitet.

Asa812 2005-10-03 10:50

ok tack för att ni tog er tid att förklara. Jag sprang omkring här och letade i ordböckerna efter ordet men hittade det ingenstans. ibland känner man sig ganska bombad när man inte förstår. Men återigen tack för förklaringen :)

Alvan 2005-10-03 10:53

Om du behöver slå på något i framtiden så är www.susning,nu ett bra ställe eller http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.