Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Jämförande experiment (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9089)

Alvan 2007-05-03 11:36

Citat:

gunnsan skrev:
Hej!
Aj, då. Menar du att Embird inte klarar av att göra en vektoriserad stygnsättning av en bitmapp t.ex. BMP eller JPG? Det visste jag inte. Klart minus för Embird, måste jag säga.

/Gunilla

Nu när jag hittade detta inlägg nåste jag ge en kommentar på detta. I de program jag testat automatiken på så måste man tala om en hel del för programet innan automatiseringen börjar. Det kan vara så att man måste klicka på respektive färgfält t ex. I jämförelse med det så är ju detta inte krångligare och därför enligt mig inte ett större minus heller.

MonicaBoberg 2007-05-03 12:51

Cecilia,

Den fil som Gunilla gjort är inte en äkta därför kan den inte användas. Det måste vara en som fortfarande innehåller alla delar.

Jag kan inte importera vektor i Studio eftersom jag endast har testversionen av FontEngine.

Jag gjorde en mycket snabb och enkel bild av rosen och den innehåller endast som du sa en röd en grön och linjer för det svarta. Gör man som du skriver så blir det uppdelat i de olika delar som vektorfilen är gjord i. Embird skapar brodyrer exakt så som bilden är gjord och i den ordning som objekten kommer i.

Mycket intressant att läsa hur atuostitch fungerar i olika program. Jag får en del frågor om hur svårt det är att skapa själv och om det finns program för att göra det automatiskt. Nu har jag lite mer kött på benen fast det är ungefär som jag har trott.

Enligt denna test verkar det som att Wilcoms Auto Digitizer, version ES-6 är det program som ger bäst resultat??

Monica
www.ateljekreativ.se

gunnsan 2007-05-03 19:38

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
När jag startade denna tråd, så menade jag egentligen helt automatiskt stygnsättning som i princip innebar att man trycker på en knapp och gör ett par enkla val och trycker OK, och så stygnsätter programmet bilden. Jag tycker att både Wilcom och Digitizer Pro får helt godkända resultat, och det räcker alltså med en enkel bitmapp med konturer och färgfält för att programmet ska förstå och göra en bra stygnsättning.
Visst blir det förstås bättre att stygnsätta manuellt, men med konturer kan det vara väldigt tidsödande att göra manuellt, och det blir helt OK med automatisk stygnsättning här. Sedan kan man bygga på med manuella fält "under" konturerna. För en nybörjare tycker jag dessutom att det är ett bra alternativ innan man har lärt sig att stygnsätta helt själv :).

Nu till konvertering - i Digitizer 10000 väljer jag File... Save as (som i många andra Windows-program, t.ex. Office-program) och väljer därefter format i en lista (scrollar mellan olika alternativ). Jämförbart med att spara en Excel-fil som textformat t.ex.
/Gunilla

gunnsan 2007-05-03 19:50

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Tack för bidraget, "barwin", gjort i FlutterWhumper eller PC-Designer. Det blev en annorlunda, men ganska häftig ros, tycker jag. Ser nästan ut som Sfumato... är det något liknande?
/Gunilla

barwin 2007-05-03 20:01

1 bifogad(e) fil(er)
Nej, det tror jag inte. Det är helt enkelt Pfaffs gamla program PC-designer som inte kan bättre.
I FlutterWhumper kan jag nästan bara göra konturer av olika slag. Så i FlutterWhumper väljer jag att göra en ros i beanstitch

gunnsan 2007-05-03 20:11

1 bifogad(e) fil(er)
Oj, då, då har jag döpt bilden fel... hihi :). Rättar till det nu.

Tack också, Alvan, nu har jag tittat på din ros från Embird. Verkar ha tappat ett kronblad, men vi får bortse från det ;).
När jag simulerade broderiet i programmet, så broderade den ett rött kronblad och sedan konturen i svart runt, sedan nästa kronblad + svart kontur osv. Samma sak med de gröna fälten. Jag ändrade färgordningen så att det blev allt rött, sedan grönt och sist svart. Det blev en hel del hoppstygn.
Tittar man närmare på konturerna, så är de väldigt "knaggliga", men det blir kanske bättre om man har en riktig wmf-bild med jämna konturer från början?
/Gunilla

gunnsan 2007-05-03 20:21

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Ja, i FlutterWhumper beanstitch blev det bara konturer, eller dubbal konturer, och det ser ut så här, kort och gott (inga hoppstygn):

gunnsan 2007-05-03 20:54

Re: mitt bidrag gjort i 3D Digitizer
 
Citat:

kaviar skrev:
hej,
jag gjorde en snabb ros i 3D Digitizer, borde egentligen deklarera eller vara ute.

Nu har jag läst igenom "instruktionerna" lite bättre. Här kommer min broderfil, Jag har gjort autofil etc, men 3D är inte så automatiserat att det gör hela broderfilen själv.

Hej Monica Appelkvist!
Förlåt, såg inte att du hade lagt in en fil istället för bilden, och min browser hade dessutom cachat din bild :p, så jag fick bara upp denna bild igen när jag klickade på den nya bifogade filen. Fick tömma cachen först, så gick det bättre... men tyvärr kan jag inte öppna vp3-filer i mitt gamla program. Kan du spara den som HUS istället?
/Gunilla

Alvan 2007-05-03 21:08

Citat:

gunnsan skrev:
Oj, då, då har jag döpt bilden fel... hihi :). Rättar till det nu.

Tack också, Alvan, nu har jag tittat på din ros från Embird. Verkar ha tappat ett kronblad, men vi får bortse från det ;).
När jag simulerade broderiet i programmet, så broderade den ett rött kronblad och sedan konturen i svart runt, sedan nästa kronblad + svart kontur osv. Samma sak med de gröna fälten. Jag ändrade färgordningen så att det blev allt rött, sedan grönt och sist svart. Det blev en hel del hoppstygn.
Tittar man närmare på konturerna, så är de väldigt "knaggliga", men det blir kanske bättre om man har en riktig wmf-bild med jämna konturer från början?
/Gunilla

Oj ja ett kronblad har jag missat :o

Jag försökte lägga ner så lite tid som möjligt när jag gjorde wmf-filen (jisses så svårt det var ;)) för att det skulle bli mera jämförbart med era program. Det tog mig kanske 3 minuter att göra. Med lite mer tid, typ 10-15 minuter så blir det klart bättre. Färgordningen och kronbladet var en miss från min sida, går inte att skylla programmet för det.

kaviar 2007-05-05 17:58

här kommer den som HUS format
 
1 bifogad(e) fil(er)
Inser att jag inte vet hur 3D digitizer skulle göra detta med enkla knapptryckningar. Jag har alltså valt varje färgfält och gjort lite isntällningar, men inte korrigerat i efterhand hur den har fyllt ut. Mot slutet markerade jag varje fält och gjorde konturer, men jag vet faktiskt inte hur jag skulle få programmet att göra detta med några få knapptryckningar.

gunnsan 2007-05-05 20:05

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Tack för ditt bidrag, Monica. Har tittat på denna ros nu, och den blev mindre än de andra, den minsta hittills, tror jag :).
En liten fråga bara - 3D Digitizer, är det samma som 3D Professional, dvs samma program som Tua och Eliza använde? Eller är det något helt annat?

Det är inte vanliga vävstygn i dina fyllningar, utan ser ut som en satin med "auto split". Har du valt detta själv?
Finns inga följsamma stygn ("turning angle"), dvs som följer formen på objektet. En hel del hoppstygn mellan fälten.
/Gunilla

kris 2007-05-05 22:00

rosen
 
jag såg inte diskussionen förränn idag. Jag gjorde en ros i det program jag har.Tog ungefär 2 minuter. Det är vip digitiser plus som jag köpt av husqvarna. Det är samma som pro programmet men jag köpte inte hela pga kostnaden. I programmet kommer det en ruta med storlek på broderiet som är inställd på 80 mm. Därför har jag gjort detta i den storleken. lägger jag in den färdiga filen i hus el vip format så kan jag inte ändra, men om jag sparar can filen då kan jag jobba vidare på broderiet.hälsningar från mitten av sverige Kristina

kris 2007-05-05 22:09

kan tydligen inte skicka filer från denna dator b er om ursäkt och får vänta tills min datorkunnige son kommer hem. kristina :confused:

kaviar 2007-05-06 05:46

Citat:

gunnsan skrev:
Hej!
Tack för ditt bidrag, Monica. Har tittat på denna ros nu, och den blev mindre än de andra, den minsta hittills, tror jag :).
En liten fråga bara - 3D Digitizer, är det samma som 3D Professional, dvs samma program som Tua och Eliza använde? Eller är det något helt annat?

Det är inte vanliga vävstygn i dina fyllningar, utan ser ut som en satin med "auto split". Har du valt detta själv?
Finns inga följsamma stygn ("turning angle"), dvs som följer formen på objektet. En hel del hoppstygn mellan fälten.
/Gunilla

3D Proffesional är ett prgrampaket, som Office, där 3D Digitizing är en del.

Programmet är inte särskilt automtiskt, utan man måste välja lite och som förvalt är 8 cm på bredden, så jag bara valde det, därav storleken.

Vad gäller stygnen så får man välja varje fält man vill fylla och då valde jag ett mönster och lite ollika vinklar på det.

Intressant diskussion du har startat!

gunnsan 2007-09-02 18:15

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Dags att väcka upp denna tråd...
Det var ett tag sedan sist, men nu idag har jag fått ett ros-bidrag gjort i 4D, av Katarina Sturesson.
Denna ros var gjord betydligt större än våra andra rosor här, så jag tog mig friheten att förminska till ungefär samma storlek. I nästa inlägg bifogas både den förminskade rosen och originalstorleken.
Stygnsättningen har gjorts helt automatiskt och stygnen är vävstygn rakt över. Brodyren inleds med underlagsstygn i vit tråd över hela rosen. Dessutom finns gröna underlagsstygn i det gröna partiet. Det har blivit samma riktning på stygnen överallt, men det kanske är en inställningsfråga?
På vissa ställen finns överlappningar, men på andra ställen finns några små tendenser till luckor.
Programmet har en bra funktion för att välja raksömskonturer eller satinkonturer, utan att bitmappens konturer behöver göras tjockare.
/Gunilla

gunnsan 2007-09-02 18:22

1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer HUS-filerna för denna ros gjord i 4D. Både originalstorleken (raksöm och en variant med satinsöm) samt den förminskade rosen med raksöm.
/Gunilla Hultin


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.