Jag tror att Ulrika hade tänkt köpa en Janome 300E och där är det som jag beskrev ovanför. Men om nu någon annan går i broderimaskin tankar är det ju bra att veta att det är olika för olika maskiner.;)
|
Det är bra med allt sorters tips och trix. För om man nu någonsin lyckar få in nåt i minnet vill man ju gärna att det stannar där...:-)
|
hej! jag har bara startat med kortet i
för i manualen hittade jag ingen sån info men jag kanske är blind men hittills har jag inte raderat några broderier..hehehe. anne |
Nä det står inget i bruksanvisningen om det, men jag har kollat upp det. Så om du är rädd om dina broderier på kortet så stoppa inte i förens du startat maskinen.
Det är väldigt förargligt när det händer.:eek: |
hej! tack för varningen men för mig kommer det inte att spela så stor roll eftersom jag har datan 1/2 meter från broderimaskinen så då är det bara att göra om samma procedur igen och så länge det funkar som jag gjort så fortsätter jag med det
Anne ;) |
Hej!
Cecilia du måste nog haft maximal otur skulle jag tro, himla förargligt dessutom när du inte ens var hemma så du kunde göra om proceduren. Jag har alltid ett kort sittande i maskinen, alltså både när jag slår på den och stänger av den och det har då ännu inte hänt på 9 mån att nånting raderats och skulle det mot förmodan hända så får jag väl göra som Anne, lägga in dom på nytt. //Agneta;) |
Har kollat Clas Ohlson och där finns alla tre grejerna man behöver.
Men du Anne skrev att ett 32 mb är bra till Janomens behov, men såna små finns ju inte. Det minsta är 256 mb, spelar det eg. någon roll annat än för priset? Är det för stort i kapacitet eller? Annars var bilden jättebra, och väldigt pedagogisk, och det behövs ju för mig, det är alldeles tydligt :-) |
En fråga till.
Är det någon som vet var man kan beställa färdigfållade dukar o dyl som man kan brodera på? Sitter också nu och funderar vad jag ska inhandla för väsktyger. Linne är ju alltid fint och rätt stadigt men det är ju så himla "lättrynkat". Lättskrövlat(är nog kanske ett ord häruppifrån?) och svårstruket. Tips emottages tacksamt. Det finns ju en uppsjö av olika vadder och stabilitetstyger (hemsnickrat ord igen), vad använder ni till väskor? Bara foder eller något mellanlägg? När jag syr necessärer använder jag lite olika, det finns ju en plast som man kan ha i t.ex make-up väskor, funkar men lite svårapplicerad tycker jag. Sen finns det en sorts tjockt papper (vildona?) . Vad använder ni till dyl projekt som necessärer? Ojoj, det bidde visst ett antal frågor och inte en..:-) |
hej! nej de går bra med större minne men man ska inte fylla dom mer än vad som rymms på ett 32mb kort så de är därför jag skrev att det var alldelles lagom storlek men tyvärr svårt att få tag i
jag hittade själv ett gammalt 32mb kort i min digital kamera efter det jag inköpt 128m på claes ohlsson och jag använder båda två men just nu blir det bara 32mb eftersom jag tyckte jag hade större behov av 128 till min kamera istället:) jag sänder dig ett privat mail ang färdig fållade dukar. mvh Anne |
En liten fråga till:)
Jag läste på en annan tråd ang. embird. Där skrev någon om Monica Bobergs lektioner i embird här på sidan någonstans. Var hittar jag dom? Sen en liten fråga till..:) När man köper embird (finns visst på olika ställen?) får man då endast en fil hem till datorn? Får man ingen CD så att man direkt har en back-up? Följer det med någon form av manual, så att man kan sitta i soffan och studera lite? Känns lite osäkert att bara klicka hem något, om man inte får till det då? Har det gått bra för alla er som har embird? |
Du laddar själv ner Embird. Alltid helt fritt att ladda ner, så backup på själva programmet behövs bara om man har svårt att ladda ner filer.
När man så köper det (registrerar sig) får man ett lösenord som använder. Ingen manual på papper. Finns hjälp inbyggd i programmet, men jag vet inte om det finns egntlig manual att skriva ut. Har aldrig kollat. I så fall finns det redan i demon. Har aldrig behövt någon för egen del. Leta upp postningar från Monica så finns info om hennes lektioner där. De finns endast en tid till gratis nedladdning, sedan får man köpa dem. |
Inga som helst problem med att köpa Embird. Laddar ner den senaste versionen och sedan när man betalt får man sin kod, har funkat hur bra som helst vid båda mina köptillfällen (köpte olika program i två olika omgångar).
Precis som Åsa säger finns ingen manual på det sättet. Jag har heller aldrig heller behöft någon. Här finns Monicas lektioner: http://www.ateljekreativ.se/lektione...oner-start.htm |
Ang Embird
I början av 2006 ska det tydligen komma en "boxversion" av Embird, i alla fall enligt deras hemsida.
Boxed version of Embird+Studio+Iconizer with USB hardware key will be available at beginning of year 2006. Owner of boxed version will not have to register via Internet, just unpack, install and use. Ideal as a gift or for sale in shops, on seminars, etc.. Boxed version is capable of expanding in the same way as the current Internet version - user can add other Embird plug-ins (Alphabets, Cross Stitch, Font Engine) purchased from Internet. If you are interested in future purchase, please let us know approximate number of copies you want to buy as soon as possible. Your input will help us to order appropriate volume of production. Contact: info@embird.com //Agneta |
Ok. Det låter lätt och säkert. Då får man väl slå till då! :)
Jag är så himla sugen att få börja, men eftersom jag inte fått min maskin ännu får jag väl börja leka med embird...... |
Tja, då var det dags för en embird fråga igen..
När jag nu är på embird.com och kollar så kan man ju registrera bas för 99 dollar, sen så verkar studio vara uppdelad på sfumato 90 dollar och digitizing tools för 150 dollar. Men det ni menar med studio är det eg. sfumato? Alltså om man vill göra egna bilder..? Vad använder man digitizing tools till? Menar ni att man behöver bas + båda delarna i studio eller bara sfumato? Snälla hjälp!! :-) |
Studio består av två delar Digitizer och Sfumato. Delarna sitter ihop i ett program men man kan bara använda de man betalt för. Så om du endast har köpt digitizer och du klickar på verktyget för Sfumato så kommer det upp en ruta som säger att du inte betalt för den funktionen.
(fortsättning följer i nästa inlägg) |
För att göra egna bilder, räcker det med sfumato då?
|
1 bifogad(e) fil(er)
De allra flesta broderier ute på marknaden är gjorda med verktyg som liknar Digitizer. Så om du vill göra "vanliga" broderier, som t ex min blomma här nedanför, så köper du Digitizer.
|
Jag är förvirrad nu :)
Vad är skillnaden mellan sfumato och digitizer? |
1 bifogad(e) fil(er)
Om du däremot vill göra broderier av fotografier så ska du köpa Sfumato. Sfumato bygger upp ett raster av färger med hjälp av stygn (se exempel nedan). Det är inte lika vanligt men när det gäller fotografier av människor och blommor m. m så får man fram en kul effekt.
|
Sfumato är i första till för att göra photostich-mönster. Alltså omvandla fotografier på människor (och djur) till broderimönster
|
Hoppas att detta gjorde det lite klarare, När man väl är insatt så är det inte så bökigt. Men jag fattade heller inte mycket när jag började.
|
Vi skriver visst om varandra här...
Gjorde det sista exemplet det tydligare? Vill du göra bilder av fotografiet typ porträtt? Eller av inte fullt lika komplexa bilder typ Lucior, enklare blommor, tecknade figurer m. m.? |
Jag vill ju kunna göra båda delarna. Så hörde jag också tipset att ta iconiser för att få bättre överblick, och det låter ju förnuftigt. Summa summarum ca 2875 kr. Suck..
|
Jag vill kunna ta en bild på t.ex vår fiskebåt (hm!? vill och vill:-)) och göra ett broderi att sätta tillsammans med någon text på jacka/keps o likn. Jag vill också kunna ta en bild på t.ex The Simpsons från nätet och göra ett broderi av den.. Eller bilder jag hittar på nätet, broderier t.ex från div. sajter..
|
1 bifogad(e) fil(er)
Man kan ju bygga upp porträtt med Digitizern också. Jag har gjort det i exemplet nedanför. Då bygger man upp det i fält och inte som ett raster.
|
Men om jag vill ta ett foto av våra katter, göra ett broderi för att sen sy på en filt t.ex.
Jag fattar inte riktigt skillnaden på digitizer och sfumato. Är sfumator mer detaljerat? Jag är väl inte riktigt inne på att göra så detaljerade broderier så att det ser ut exakt som fotot, men jag vill ju att man ska kunna se vad bilden är...:) |
1 bifogad(e) fil(er)
Förstår man skillnaden? Övergångarne blir inte lika mjuka som när man använder Sfumato. (Lägger in en större varient av Oskar så man ser bättre)
|
T.ex en bild på en keps. Den kan ju inte var så himla detaljerad eller?
För att ta ett ex som jag vet att jag vill göra. Jag vill ta vår fiskebåt, och föra över den på en keps samt en jacka. Jag vill ju att man ska kunna se och känna igen båten, mer konturer och några detaljer.. Jag är himla dålig att beskriva, men förstår ni vad jag menar? |
Jag kanske ska börja med digitizern först och kanske lägga till sfumatofunktionen efter hand.
Bilden gjord i digitizer var ju inte dålig alls. |
Jag svarar mig själv hela tiden. :)
Jag gillar också tanken på sfumato men det är kanske inte så akut... jag kanske (men bara kanske:)) vänta med den något tag.. Förresten. Jag får inte min fantastiska Janome 300 E före jul.. Stor suck.. Det finns en sändning i Holland som dom inte får iväg pga pappersexercis.. Det tar ju längre tid att ta dom från tillverkaren, men maskinerna i Holland skulle hinna komma om det gick att sköta pappersbiten smidigare.. Dubbelsuck alltså... En positiv sak är dock att den har sålt rekord, sålt slut direkt och är jättepopulär.. Och då har jag listat ut att den är jättebra..hihi... Om alla vill ha en alltså.. |
Så tror jag också du ska göra. Det är som sagt vanligast att man gör broderier i Digitizer.
|
Vi skriver om varandra hela tiden, och jag blir avbruten av barnen stup i kvarten. (nu balanserar Oskar uppe på byrån i Linns rum) Trist att vänta men för att använda en gamal klycha "den som väntar på nåt gott...);)
Om du känner att (Oskar stoppar äggklockan i ett glas med vatten) det blir för mycket pengar så skulle jag också vänta med Sfumato. Du lär ha fullt upp med Digitizern. Sen undrar jag om det inte ingår en gamla version af sfumato i Digtizer men det lär du ju märka. (ja ha nu vill Oskar äntligen ha frukost) Det är en bra maskin. Lycka till! |
Om jag förstått det hela rätt så kan du tjäna nån hundralapp på att registrera dig på www.secretsof.com/content/1798 istället för på Embirds egen hemsida. Bas är 10 dollar billigare och Digitizern 16 dollar billigare som ex.
//Agneta |
Hej har följt era frågor och svar ang E300 jag blev själv lycklig ägare till en sådan i fredags, den är helt underbar hur kul som helst. Men jag har ett litet problem att få ner gratismönster på kortet. Jag laddar ner och då sparas de på kortet men när jagsen sätter kortet i symaskinen så är det tomt. När jag tittar på innehållet på kortet i "Min data" så finns det jag laddat ner där. Har jag kanske laddat ner det i fel format eller??? Snälla finns det någon som kan vägleda mig ni verkar så duktiga.
|
Kortet ska formateras i maskinen så det blir rätt mappar på det.
Och så ska det vara rätt format. JEF tror jag till din maskin. |
Jag har formaterat det en gång men när man ska ladda ner så står de en massa olika HUS SEW o.s.v.det kan man alltså inte ladda ner då.Jag har hittat så många gulliga motiv som jag skulle vilja sy, det som finns i maskinen är ju inte sååå jättehäftigt. Jag hittade billiga frottehanddukar på Jysk 5:-/st och har broderat några med namn och en liten bild som fanns med i maskinen. Det blev jättefint
|
hej! detta gratis program(AMBASSADOR Edition Xi) kan du ladda hem och använda till att ändra broderi filer tex hus till jef
http://www.pulsemicro.com/Product%20...ambassador.htm lycka till mvh Anne |
Hej Hade samma "problem" med att det inget var på kortet när jag satte det i maskinen, Alvan skrev till mig att jag skulle spara broderierne i Emb5katalog. Det löste det.
|
Nu har jag fått det att funka det är helt fantasktiskt vad fina broderier man kan göra. När jag köpte maskinen (i fredags) så satt det en "engångsspole" i och jag blev förvånad över hur långt den räckte. Igår tog den slut och jag spolade upp en ny på de ordinarie spolarna, men den undertråden räckte inta alls så långt. Är det mer på engångs än vad det går på de ordinarie? Någon som vet? Och hur ställer det sig ekonomiskt kanske det är billigare att köpa dessa mot att sitta och spola.:confused:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52. |