Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Quiltning (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Göra vänskapsquilt? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=2579)

Rae 2005-09-30 08:12

Jag har också funderat på hur man ska göra. Det är väl bra att var och en får bestämma själv. Jag tycker också att man ska få göra som man vill - X-antal av samma block eller X-antal olika eller kombinera x-antal av samma + x-antal av olika. Signering tycker jag är också ett måste.

Susanne, jag har fått din anmälan för dig och din Mor. Nu är vi 8.

S-E jag behöver fortfarande din valniga adress.

:p Rae

Birgitta-L 2005-09-30 08:55

Har just börjat nybörjarkurs i patchwork o vill jättegärna vara med på vänskapstäcket!
Men förstår inte riktigt hur själva "skickandet" går till :confused:
Men det kan säkert någon av er förklara :D

skylthaxan 2005-09-30 12:13

Skicka din vanliga hemadress till Rae via "kontakta medlem".Så skickar hon en lista till dig med hemadresser till de som är med på quilten.Vart efter du får blocken klara är det bara att skicka ett block till var och en av oss och du kommer att få block på posten tillbaka!Du ska ha gjort klart blocken så att alla har fått varsitt till den 5februari2006!
Mvh/Skylthäxan

Rae 2005-09-30 14:41

Birgitta, jag har fått din anmälan och behöver din vanliga mail adress (gatuadress) för när vi ska skicka blocks. Rae

Rae 2005-09-30 14:43

Medlem? / Bara Blocket?

Malin, jag har fått din anmälan du ska säkert kunna vara med. Är du medlem i Sysidan? Jag skulle titta på din sida, men hittar dig ej.

Du frågade om man ska sätta på vadd och baksidan.

Vad säger ni andra. Jag föreslå att vi bara syr själva blocket (storleken inkluderar sömsmån). Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke och kvilta efter eget tycke.

:confused: Rae

Birgitta-L 2005-09-30 14:46

Bra förslag med att "bara" göra framsidan -så får man lägga lite mer krut på det roliga;)

Rae 2005-09-30 16:31

Birgitta, jag fick adressen. Tack! Nu är vi 10.
:) Rae

Malin.J 2005-09-30 16:47

Ja Rae jag är medlem på sysidan. Men jag heter bara Johansson här :) Toppen kul att vara med!! //Malin

Rae 2005-10-01 09:52

Jag har försökt skriva ihop några riktlinjer för vårat vänskapsutbyte. Antal blocks bestäms när vi vet hur många har anmält sig på den 15/10. Vad tycker ni? Rättelser? Tillägg?
:confused: Rae
---------------

Varje person syr: (x-antal) blocks
Vi bara syr själva blocket (storleken inkluderar sömsmån). Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke och kvilta efter eget tycke

Block storlek:10 inch block (25,4 cm)
Färdig block med sömsmånen blir 10½ inch (26.7cm)

Block motiv:Blom motiv på en enfärgad mellan blå bakgrund.
Du kan sy alla blocks med samma motiv eller varierar, efter eget tycke.

Block tyger: :Använd bara tvättade bomullstyger.

Sömnads teknik: Vilken teknik som helst. (Paper piecing, applikation, fritt val.)

Signera: Varje block ska vara signerat med dina initialer.

Utskick:Man skickar en block till varje person på adresslistan.

Slutdatum:Alla blocks ska vara postad till alla andra på adresslistan senaste den 5 februari 2006

Beth 2005-10-01 11:07

Jag tycker det låter utmärkt, särskilt raden angående tvättade tyger, det är viktigt, så den fördiga quilten inte riskerar bli fördärvad i tvätt.

skylthaxan 2005-10-01 12:22

Det ser ju synnerligen bra ut!Nu kan man ju så smått börja!Glöm inte era signaturer!/Skylthäxan

Gidget 2005-10-01 13:02

Det ser bra ut skönt med någon/några som tar tag i saker.
En undran bara om det kanske är bra om det står i riktlinjerna att
"vi bara syr själva blocket (storleken inkluderar sömsmån). Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke och kvilta efter eget tycke." som du Rae skrev i tidigare inlägg.

Rae 2005-10-01 14:34

Jag har editerat och lagt till ditt förslag.
Något mer, någon? :) Rae

Anni 2005-10-02 08:14

Rae! Jag vill också vara med!!! Har haft fullt upp och inte kommit åt datorn på en vecka, så jag har helt missat hela diskussionen. Du kan väl ge mig lite mer info på "kursen" imorgon. Häsningar Annika

avsl090302 2005-10-02 10:50

Låter jättekul!!

Jag vill också vara med om jag får... Låter himla intressant, och roligt att se de olika resultaten senare...:)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.