Citat:
|
Re: kul med symaskin!!
Citat:
Då är det kanske bättre att lägga till straxt under 400:- (26£) till på en 744D och få en modell som säljs även här eller lägga drygt 500:- (36£) till och få en 644D med alla pressarfötter och trrådrullar och sånt. Att köpa em uppsättming svart och vit tråd kostar på sewing machines direct kostar ungefär 280:- (20£) Pundet ligger på ungefär 14skr=1£ Frakten är vad jag förstått 35£ oavsett hur mycket du beställer. Det här blir min första overlock någonsin så även jag är nybörjare på overlock och jag bestämde mig efter mycket funderande för en 644D då jag tycker jag får mycket för pengarna. Har kikat i janomes tidning och enligt prislistan där så kostar de extra pressarfötterna jag får med 1718:- plus att man får med en väska. Den billigaste väska jag sett kostar 200:- plus att man får tråd och saxar. Mycket för pengarna tycker jag iaf. Maskinen kostar runt 4500-5000:- här i Sverige vad jag förstått. Men jag tycker att du ska kika runt lite och fundera över vilken maskin som passar just dig. Om du känner att 744D blir för dyr för dig och att du känner att det inte spelar så stor roll med märke så tror jag att Necchi 150 där du får med ett overlockkit med bl a tråd och saxar för 149£ kan vara lika bra som janomes 9200D för 199£ utan detta kit. |
ännu en fråga...
Har ytterligare en fråga om dessa beställda symaskiner...
Vad har de för volt 110 volt eller 220 volt? Min bror sade att det är olika här och i england. Kunde inte hitta någon sån info på hemsidan... |
England har samma som här men USA har annat så därför är det svårare att ta varor därifrån.
|
Nu har jag köpt mig en adapter, den kostade 69 kr. Så nu är det bara å vänta vidare. :p
|
Var hittade du den adaptern? Jag har en som jag gjort själv, men en köpt kanske är lite "elegantare" för de apparater där det inte bara är att antingen ha en svenska apparatsladd (15-20 kronor om man inte har någon över från något annat) eller byta stickpropp (också runt 20 kr).
|
Jag köpt den på "The English Shop" i Söderhallarna i Stockholm enligt tips tidigare i tråden. De hade alla möjliga varianter!
|
Jag hade tänkt att bara byta ut elkontakten till en vanlig som vi har här i sverige men det kanske är dumt av någon anledning? Hur har alla ni andra gjort som köpt maskin från samma ställe eller från england? Vore bra att veta om jag borde åka 15 mil för att köpa en kontakt eller om det är lika bra att byta till "vanlig"?
|
Engelska kontakter är väldigt ofta INTE gjutna på sladden, så det är bara att skruva bort dem och sätta på en svensk. Jag har köpt ganska många apparater av olika slag i/från England, och det är faktiskt bara 2 av kanske 20-30 grejor som haft "fast" kontakt, och det var så'na där små nätaggregat/transformatorer.
De 2 symaskiner jag har köpt har inte haft fastgjuten kontakt. Har de det kan man ju kapa sladden, men om det tar emot är ju adapter bra! Jag har gjort en själv med engelskt skarvuttag och svensk stickpropp. |
Ja så till vida det inte är en gjuten kontakt så känner jag mig inte lika orolig. Då skruvar jag bara :) Är van att alla sladdar man köper på apparater här i Sverige idag har gjuten sladd och antog att det var så överallt.
|
69 kr låter ju helt OK om man ändå är där. För andra kanske detta kan vara ett alternativ:
http://cgi.ebay.co.uk/MAINS-WALL-PLU...QQcmdZViewItem Tillägg: Wow! Bara £1.80 i porto hit! Så 40 kr sammanlagt! |
Tack för länken :) Tog och köpte mig en på en gång och det blev straxt under 36 kronor. Så om kontakten är gjuten så kan jag lugnt vänta på adaptern.
|
Jag köper en jag också! Den är snyggare än den jag gjort (spelar roll...) och så har jag inte alltid järnkoll på var den rackaren håller hus eftersom jag använder den så sällan... (ja, mitt ordningssinne lämnar mycket att önska!)
|
Ja är den inte gjuten så skruvar jag gärna, men man vågar ju inte sitta hemma å inte ha en adapter om den är gjuten! :-)
|
Tänkte beställa en adapter för säkerhets skull. Hur funkar det med E-baybetalning???
|
På Janome 644D så är kontakten gjuten men det går bra att klippa av sladden och montera en ny. Ska inte vara något problem med garantin.
|
Citat:
|
Den eBaysäljare jag länakde till tar PayPal.
|
Hur fungerar det med PayPal? Novis på "näthandel" som du märker :cool:
|
Har diskuterats då och då här. Tillexempel här: http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=6889
|
Tack för länken Åsa! Nu ska jag sova och fundera på saken. De kommer väl änndå inte att skicka den i kväll tror jag ;)
|
angående volt
Alltså, det är bara att fixa en adapter och köra? Man behöver inte fundera på något voltantal?
|
vad gäller maskiner från UK räcker det med adapter och sen köra.
Mika |
Helt rätt! Så länge du håller dig inom Europa är det 230 volt. USA däremot ahr 110 volt, så då får man se upp!
|
Citat:
|
Brukar bara ta någon dag från England med brev, och det lär den ju gå som. Tisdag-onsdag skulle jag tro. Så kanske du får vänta en dag eller två om maskinen kommer imorgon. Fixar du det? Man kan ju alltid läsa instruktionsboken, fingra på maskinen, kolla trådbanor... Och klappa....
|
Ja oj vad jag kommer klappa å beundra om jag inte kan sätta igång direkt:) Men man är ju även nyfiken på hur den klarat frakten från England. Overlocken är trots sitt braiga pris det dyraste jag unnat bara mig själv sedan jag skaffade familj -99. Känns bra för själen måste jag säga.
|
Inte en dag för tidigt! Det här är du värd!
|
Citat:
Frakten behöver du nog inte va' orolig för, min broderimaskin var så väl inpackad att själva paketet kändes jättelikt! Du har väl kikat i work-boken till 644 oxå? http://www.sysidan.se/forum/showthre...light=workbook |
Ja den är utskriven och tummad på :D Ska nog ta och läsa igenom den en gång till för man vet ju aldrig vad som kommer för leveranser imorgon eller dagen därpå :D
|
Nu har jag fått avi, nu måste jag bara ordna en bil å hämta paketet! :D
|
Ohh oh oh... min man ringde just och berättade att jag fått en avi jag med :) Känner för att rusa till tåget och åka hem nu men jag har ju ingen kontakt ännu. Får kanske den imorgon. Eller så kan jag inte vänta tills dess. Känner hur ivern rusar i mig :D
|
Såg nu att även teknikmagasinet säljer Reseadapter World USB Charger som "förvandlar" stickkontakter av annan modell än den vi använder till sån vi har. Men priset var inte så spännande 319:- vill de ha för en sådan. Var la jag nu avbitartången? ;)
|
Oj vad roligt att era maskiner är på G!! Ringde hem för att höra om min också hade kommit, men det var ingen hemma. Får gå på nålar lite till:D
Har den kommit idag så är det nog avbitaren som åker fram:D |
Jag har nu fått hem min maskin och beslutat mig hoppas att adaptern kommer imorgon då kontakten som sitter på maskinen idag har en extra säkring i sig. Känns onödigt att klippa av den då. Men om adaptern inte kommer imorgon vet jag inte hur jag gör. Förhoppningsvis kan jag hålla mig. Å andra sidan är jag ju nyfiken på om maskinen fungerar eller ej. Nåväl får göra mig av med all extraenergi på vattengympan idag istället för framför maskinen.
|
Packa upp, Packa upp :D
|
Hur är det sitter sladden fast i maskinen? Jag hoppades kanske att man skulle kunna byta hela som man gör tex i Datorskärmen.
Jag sitter fortfarande på jobbet och vet inte om min har kommit än:) |
På min maskin var kontakten gjuten och den sitter ihop med pedalen så den går inte att byta lätt. Det blir adapter för min del.
|
Som gullum skrev så är strömsladden till 644D även den gjuten och sitter ihop med pedalen. Men jag vet inte om det gäller alla Janomes maskiner.
|
Woho! Det blir supersnyggt! Har bara testat den första sömen, men ändå! :D
Och hitills har den fungerar bättre och längre än när jag köpte maskin från danmark! Det verkar lovande detta! :p |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:48. |