Hur går det för er med era UBs?
Själv har jag sytt ihop fodret samt klippt ut yttertyget, men nu är jag mitt i en tentaperiod så det dröjer någon vecka innan jag kan ta tag i korsetten igen. *grums* Det var väl ungefär det jag ville säga, är mest nyfiken på vart i korsettskaparstadiet ni andra är! :) |
Jodå, sakta kan man väl säga.
Höjde mönstret 1,5 cm och ökade längden 1 cm vid höfterna. Har gjort den lite vidare både runt bröstkorgen och vid höfterna, inte mycket men något. Glipan var som sagt bred men tänker behålla den som den är. Min förra korsett kunde jag inte snöra åt så mycket att den satt riktigt bra så vis av skadan får det vara den här gången. Kom på en sak när jag höll på med att skära ut bitarna i coutil, använder skärmatta och rullkniv till det för att få det mer exakt. Det är alltid lite svårt att se om man fått bitarna trådrakt. La den genomskinliga linjalen som vanligtvis används till att skära ut lapptäcksbitar i trådraken på mönstret och kunde därefter justera mot markeringarna i linjalen som låg på tyget. Mycket smidigt :D Så för mig är det väl dax nu att få fast planchetten fram och öljetterna bak. |
Jag provade en ny sak denna gången som jag aldrig gjort förut och det var att sy i planschetten först och sedan fortsätta sy alla bitarna.. Måste säga att det gick ganska smidigt och lättare att passa ihop foder och yttertyg :)
Så det är nu bara de 12 kilarna som skall sys i och (><) Har börjat smygbrodera lite också ovanför planschetten där det blev kråkspark (!?) i svart och små blommor i en metallisk skilvertråd :) |
Yippie. Avi till mitt Hong-Kong tyg kom igår. Skall hämta det i mataffär´n idag. Ingen tull och moms alltså. Har väntat med att komma igång pga detta. Kom på att jag måste införskaffa en planchett också.
Jag har några frågor till er som syr/har sytt efter LM mönstren.Det är ju 1,5 cm inkluderad sömsmån i dessa. Trimmar ni ner dem? I så fall hur mycket? Klyvpressa eller inte? Tips råd önskas. |
Jag trimmar inte ner dem utan viker ner åt ett håll och använder det som kanaler.
Jag blir så inspirerad av att läsa era poster, måste blir klar med klänningen jag håller på med så att jag kan börja på min ÖB som ska vara till. |
Om sömsmånen:
Sömsmånen är perfekt att använda för att ytterligare stabilisera, man får ju liksom ett par tyglager gratis! Så låt den vara... :) Jag har klyvpressat förut men det blir en starkare korsett om man pressar sömsmånen åt ett håll på yttertyget och åt andra hållet på fodret (då syr man ju genom två lager tyg, istället för som när du klyvpressar och egentligen bara syr genom sömmen). Ska prova detta till min UB. Oooo jag vill komma ur den här tentaperioden så jag kan börja sy på min korsett igen... *abstinens* :D |
OK tack. Blev jättenöjd med mitt Kinatyg, tjockare och stabilare än jag hoppats. Jag är helt imponerad, 3 yard för knappt 140 kr (tyg 37 kr och frakt 101 kr) från HongKong på drygt en vecka. Nu skall jag sätta igång på allvar.
|
Vad det gäller sömsmåner håller jag med bandykullan och morrflickan, jag brukar själv pressa sömsmånen åt sidan och sticka fast den om jag inte syr en kanal i den. Det ger en hållbarare korsett som går att snöra ordentligt utan att sömmarna spricker.
Har inte haft någon anledning att trimma några sömsmåner förrän nu när jag bara har ett lager att jobba med. Ska börja klippa till stålet i lämpliga bitar. 5,5 mm stålet som jag köpte på Venacava är väldigt styvt upptäckte jag nu och det gör mig lite bekymrad, hade tänkt att sätta dem två och två, men är trots det orolig att det ska skära in i kroppen för mycket. de är tjockare än det 7 mm stål i färdiga längder jag brukar köpa. Är det någon som har erfarenhet av det här? Dessutom tycker jag att det färdiga kanalbandet är för mjukt till en singlelayer, stålet kommer att synas på baksidan eller peta igenom om jag har otur. Ska man vara lat och köpa bomullsband/snedslå eller ska man göra sig kanaler av nåt lämpligt tyg? Att göra en singlelayer verkade enkelt men det har visat sig vara mer arbete än vad man kan tro, man ser ju hela konstruktionen från båda sidor så man får vara nogrann med allt. Lärorikt är det ialla fall. Läste på Venacava att man skulle försegla ändarna på stålet med våtrumssilikon, skojigt. :p |
Jag har erfarenhet av 5,5 mm-stålet, jag har dem satta en och en (alltså inte två bredvid varandra) i en av mina korsetter och jag tyckte att de skar in väldigt mycket i mina revben...inte bekvämt alls. Sen snör jag åt mina korsetter rätt mycket, vet inte hur du kommer göra och om det har nån betydelse ifall man snör åt lite lösare. Jag kommer i alla fall försöka undgå att sätta det stålet på vissa ställen, det funkar bra vid öljetterna och längst fram som förstärkning av planchetten, men inte i resten av korsetten tycker jag.
|
Hm... jag håller på att arbeta mig till korsetter med mer reducerad/markerad midja, tar det en korsett i taget. Man kan väl säga att jag snör åt dem rätt hårt. Jag får lov att prova hur det blir med dubbla 5mm stål, har inte råd just nu att köpa flera och vill dessutom inte börja klippa i mina färdiga 7 mm som är i längre längder. Det är synd på de fina stålen att klippa i dem.
Hade stora problem att få stålet i bitar föresten, arbetade mig igenom hela husets förråd av avbitare och hovtänger. Fick åka och köpa mig en plåtsax tillslut, och den fungerar utmärkt. :D I övrigt ska jag tråckla ihop sidbitarna nu, öljetter och planchettbitarna är färdiga. Hur går det för er andra? |
Min är ihopsydd och alla kanaler är färdiga, så jag har fastnat vid den tråkiga biten att klippa upp stål och fila. Och eftersom jag har både en rokoko-korsett och en renaissans-klänning på gång samtidigt så drar jag ut på de tråkiga momenten...
Kanalerna var nästan semester, allt är raka sömmar, och med mitt Burberry-mönster kunde jag lägga kanalerna så att jag fick jättefina guider att sy efter! =) Så nu är det "bara" stålet, öljetter och kantband när jag får tummarna loss! |
En fråga till Hanna. Gör du något mer med ändarna än filar dem? Jag har testat krympslang från Biltema funkar perfekt.
Allmänn fråga: Är det någon som har en 10 inch (25 cm) planchett som kan tänka sig att byta mot en 9 inch. Usch beställde fel från VC. |
Ankan - Jag brukar antingen doppa ändarna i lack eller tejpa dem med eltejp. Lacket blir tunnare, men en av ändarna har skavt upp sömmen. Eltejpen blir ganska tunn när man fått in vanan för hur man bäst tejpar runt, och den är riktigt mjuk och stötdämpande.
Jag har hört en del om krympslang men tyckt att det verkar bli så tjockt, men det kunde vara kul att prova! |
Tinkerbelle, vad använder du för lack till ändarna?
Krympslang finns ju i olika storlekar, bra tips förresten! |
Jaa du Kristine... det går sååå långsamt så långsamt framåt! Syr parallellt på en höstkappa som jag gärna får klart innan hösten är över.. :p
Har börjat stitchintheditch:a och kommit halvvägs. Tror jag är segast av alla i vår lilla ub-along!! :) (Men till mitt försvar måste jag säga att det är apmycket i skolan och att jag måste leta lägenhet..) För övrigt kommer det en kille till mig nästa vecka som jag ska göra en korsett till, mha tshirt-tejp-metoden! Har aldrig sytt korsett till kille och har aldrig använt den metoden så det ska bli riktigt intressant! |
Datura, jag haffade lack ur min 'svärfars' garage, jag har för mig att det var hammarlack, det var iaf det som jag letade efter. Det var ganska tjockt och täckande så jag trode att det sklle funka jättebra, för det har jag hört från andra. Men jag kanske bara hade otur att stålet åt upp en söm trots allt.
morrflickan, vad kul med din killmodell - håll oss updaterade! |
Det putar ut...
Jag har börjat ståla korsetten nu, och när jag provade den godtyckligt runt mig (höll ihop bak med händerna) så putade den främre, nedre "flärpen" ut! Inte alls snyggt... (Jag syr LMs underbust)
Har ni andra haft detta problemet eller är det bara jag som inte passar deras standardmått?? Har nämligen inte orkat sy upp en toall eftersom jag ändå inte tänkt ha korsetten själv.. :) |
Jag syr ju efter samma mönster. Jag har redan tidigare sytt en som blev för liten för mig. Den putar inte alls men "glappet" i ryggen är ca 10 cm. Vid fotgrafering använde jag dottern som modell och hon är för smal och då putar den.http://www.sysidan.se/obj/photo/4/4e...2b1fff15aa.jpg
|
Tinkerbelle: funderade just på om det var hammarlack du använt, jag undrar om det kan lösa upp eller skada plasten som täcker skenorna? Själv har jag provat silikon - är inte övertygad om att det var nån bra ide.
Morrflickan: jo min "flärp" putade ut också, tycker att den var för spetsig också så jag har minskat just det, putandet får jag se vad jag gör med när jag provar den hopsydd. Har haft samma problem med silverado där jag fick ändra så att den fick bättre passform över magen. Ankan: snyggt, är den sydd rakt av efter mönstret eller har du modifierat den? |
Datura: Sydd precis efter mönster fast i två lager. Originalet är bara ett.
Jag undrar över "stitch in the ditch" vad menas med det? Har stött på begreppet tidigare men inte förstått vad som menas. |
Stitch in the ditch!
Du syr ju ihop 6-7 mönsterdelar för korsetten, både för ytter- och fodertyg. När du lägger ihop dessa bitar hamnar sömmarna precis över varandra. Stich in the ditch är helt enkelt att du syr precis i den sömmen så att du får en "osynlig" söm och passar ihop foder- och yttertyg perfekt.
I övrigt: Jag har kommit igång lite, har stålat och snart öljetterat klart min lilla korsett! Snart snart är det bara kantbandningen kvar! :D (Men fasar ändock inför provningstillfället, vill inte se en flärp som sticker ut...) |
Aha men då använder jag ju redan tekniken. Jag ligger efter i schemat. Jag förlängde mitt mönster med 2 cm men glömde det när jag beställde planchett. Funderar på alternativa lösningar. Längden på framsidan är 30 cm. Planchetten borde då vara 27 cm 10-11 inch. Det fattas alltså 4 cm då min planchett är 23 cm. Några tips/råd? Eller skall jag bita i det sura äpplet och beställa en ny? Första gången jag beställde från VCD beställde jag en fredag och avin kom på måndagen. Nästa gång beställde jag också en fredag men då tog det till måndag veckan efter att få varorna. Surt att vänta!
|
Sätt planschetten så långt ner du kan, sen har du snörning med öljetter överst! Sött och funktionellt! Enda är väl att man får sätta stål precis vid öljetterna så de inte får för mycket påfrestning. Man kan även sätta dit hyskor/hakar. Finns säkert andra lösningar också!
|
Hade själv tankar åt det hållet. Funderar vidare.
|
Jag tycker att jag nästan alltid får sätta dit en liten hyska/hake eller extra snörning högst upp. Jag tycker i och för sig att planschetterna har sista knäppet alldeles för långt ner, så att även om själva stålet i planschetten når upp till kantbandet så kan det behövas något för att undvika glipa ner till första planschettknäppet.
|
Hupp. Nu är korsetten klar!!! Tyvärr har min kamera gått å stendött så jag kan inte fota än.
Såhär gjorde jag: Jag förlängde mönstret med 1-2 cm över höfterna. Tog in det ca 4 cm i midjan. Lade till 2 cm på bakersta delen eftersom man redan hade glipan inräknad..:) Korsetten sydde jag i 2,5 lager, yttertyg i kinesiskt broderat siden och med vävt mellanlägg påpressat på baksidan, samt twill som fodertyg. Jag skippade planschetten så korsetten är hel på framsidan. Jag är nöjd med modellen som kom fram, men till nästa gång ska jag: - Ha fler stål framtill för att staga upp området som pushar upp brösten. - Ta in någon/några cm framtill/nedtill för att inte få någon utputande del av korsetten (vilket jag har nu). I övrigt har det varit en trevlig modell och ett lättförståeligt mönster. Men som sagt, återkommer med bild... |
Morrflickan: det var snabbt jobbat, det ska bli jättekul att se hur den ser ut. En fråga bara, "området som pushar upp brösten"? Går den så högt?
Ankan: eftersom LMs mönster är ganska spetsigt neråt kan man ju minska lite, göra den rakare, då vinner man någon centimeter eller två. För mig är det stillastående just nu, har haft annat att göra tyvärr. :( |
slänger mig in i denna tråd med...
Jag har klippt ut delarna till min första korsett och trocklat ihop yttertyg med mellantyg. Nästa steg är alltså att börja sy... Hur ska jag göra mitt fram. Jag tycker att det blir fint (å smidigt vid avklädning) med planschett men är ändå tveksam. Ska ha den under min brudklänning och vill ha ett ganska tajt liv. Hur mycket syns planschetten igenom? Ska jag sy ihop den mitt fram och ta den av mig genom att snöra upp i bak. Kanske blir roligare för den nyblivne maken :rolleyes: :p :o |
Hade varit kul men jag är dels lite sent ute och els har jag några surdegar att rensa upp.:mad:
|
Mia!
Den här tråden är för UB-korsetter, tror du kom in lite fel.. :) (eller?) Planschetten är en kraftig sak, så för att ha under klänning så är nog en hel framsida bäst. Är dock helt säker på att det finns massor av sätt att lösa det där på med planschett, har bara aldrig gjort det själv! Men om du vill diskutera något som inte har med trådens ämne att göra, är det bättre att starta en ny tråd! (Lättare också att få hjälp på det sättet, när rubriken speglar trådens innehåll. Bara litet tips, vet att du är ny! :)) |
Klypressa eller inte?
Jag har alltid pressat isär sömsmånerna, men på senare tid har jag börjat pressa sömsmånerna på fodret åt ett håll och yttertyget åt det andra. När jag "stickar i diket" kommer jag därmed att sy ytterligare en söm som håller ihop korsetten. Och när jag syr sömmarna till kanalerna på ömse sida om delningssömmarna får jag två sömmar till som ger ytterligare styrka. |
Lite uppdatering om min UB (har ju knappt skrivit något här):
Har inte haft tid att sy något till mig själv, men har fått en beställning av en kär vän till mig som vill ha en vit underbust med spets! Ska bli skoj att sy, har redan ritat upp mönstret och ska åka och titta på tyg imorgon. |
Färdig
http://www.sysidan.se/obj/photo/e/e1...aac7d87d28.jpg
Dåligt foto taget med mobilkamera. Den djupröda färgen framgår inte. |
leningrad: det hade varit kul om du varit med, hoppas det blir fler tillfällen.
morra: klassiskt med vitt och spets, gör du alla dina mönster själv? ankan: som jag redan sagt, snyggt. Det ska bli kul att gämföra hur resultatet av LMs mönster blir när vi som gör det är färdiga. Eller är det bara jag kvar med en sån? Själv har jag sytt ihop min och provat den, sitter bra även om den blev en aning liten. Gruvar mig för att ta itu med stålen och kanalerna, man får väl bita ihop och sätta sig och klippa nån kväll. Håller på med ett stickat corsetcover, har bestämt mig för att det ska vara färdigt till jul så jag har ägnat mig åt det istället för min UB. Det är därför det går så sakta. :o |
Datura: Japp jag brukar göra mina mönster själv, då får man ju dem precis som man vill ha dem..
Kul att folk börjar bli klara med sina korsetter :) |
Nu är jag färdig med mitt renaissance-projekt så nu kan jag äntligen ta fram UBn igen och göra klart den!
Efter inspiration härifrån har jag köpt krympslang som jag tänkte prova till den här korsetten. Jag köpte 12,5 mm krympslang till mina 10mm stål och det ska krympa 50%. Ni som brukar använda det, hur stora bitar tub tar ni, över hela stålbiten, över bara yttersta ändarna, eller över ändarna och så att det sticker ut lite utanför kanten? |
Syr du en renässanskorsett (kolla nytt mönster på VenaCava från Reconstructing History)?? Ska du trycka i stål tätt, tätt, skulle jag nog satsa på något plastigt. Annars blir det bra tungt.
På din fråga - jag skulle nog ta en 1½ cm lång bit och låta den sticka ut ½ cm. |
Tack Leningrad, ja det låter vettigt att låta det sticka ut lite krypmt slang så att det blir lite 'padding'.
Sorry om jag var otydlig. Jag skrev tidigare i tråden att jag tog en paus i UBalongandet för att sy en renaissance-dräkt (som jag redan hade en gammal korsett till). Den ensemblen är nu färdig så jag är tillbaka på min Maccalls UB, och det är den som jag tänkte bena med krympslangat stål. |
Hm... känns inte så kul att göra ett inlägg när man knappt har nåt att säga men det har varit så tyst ett tag. :o
Själv har jag nu kantbanden kvar att sy på och sakta går det. Tänkte försöka ha den färdig till jul så att jag har nåt att använda till mitt corsetcover. Hur går det för er andra? |
1 bifogad(e) fil(er)
Datura - Kul med uppdateringar även om de är små tycker jag!
Själv ska jag bara sy på spets upptill och nedtill samt kantband upptill, sen är jag klar. Min vän som ska ha den kommer hit till stan i helgen och då ska hon få den är det tänkt. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55. |