Så roligt att ha en så pigg mormor. Ja, nog är det handarbetet som bidragit till det.
Nja, så små fötter har de inte mina barnbarnflickor,,, 6-åringen har 1 stl mindre än mig!!!! Jag har 36! Mellanflickan har 32-33, den lilla vet jag inte,,, till henne stickade jag "bara en tub", det är mycket praktiskt! |
Jag praoade på ett äldreboende när jag gick på högstadiet. Där träffade jag på en dam som var blind sedan flera år tillbaka. inte hindrade det henne, hon stickade sockor och tröjor åt barnbarnen utan problem. Märkte direkt om hon hade tappat en maska. Coolt =O)
|
Hjälp med beskrivning till Bolero
Hejsan!
Nu har jag övergivit strumpor för ett tag och gett mig i kast med en Bolero istället! Mönstret är Marks & Kattens "Bolerojacka" som stickas i garnet "Carolina" Jag håller på med bakstycket och då står det på följande vis när det är dags att avmaska för ärmhålen: "När arbetet mäter 25 cm avmaskas i var sida varannat v. 6-2-2-1-1 m för ärmhålet." Jag stickar slätstickning... Jag har förstått det som, rent konkret att: Om man börjar på rätidan med avmaskningen så ska man avmaska de 6 första maskorna och eftersom jag stickar från höger till vänster så blir det alltså avmskingen på höger sida på bakstycket sedan stickar man varvet ut. Avmaskningarna för den vänstra sidan blir alltså på nästa varv och de 6 första maskorna på det varvet. Tänker jag rätt? Tacksam för svar :) |
;) Ja, du tänker så rätt, avmaskning i början av varje varv!
De 6 första det räta varvet, och de 6 första det aviga varvet. |
Vad glad jag blir! Tack för ditt snabba svar Aina!:D
|
:p Så lite så, jag är glad att kunna dela med mig.
Tänker man logiskt i de flesta fall, "så gör det sig nästan själv".Du kan ju inte avmaska 6 m innan kanten!!!! kan och kan, det kan man väl,,, men den maskan som blir kvar!??? Hoppas att boleron blir som Du tänkt Dig. |
problem igen
Hej igen, stickar fortfarande på Boleron, men nu har jag kommit till höger framstyckes halsringning...
Vänster halsringning stickades så här: "När arbetet mäter 25cm avm i sidan vartannat v 6-2-2-1-1 m för ärmhålet. Samtidigt med 1:a ärmhålsavm görs 1 int innanför kant för v-ringningen 1 int= 2m tillsammans rätt i bakre maskbågen.Upprepa int med 1 v:s mellanrum ytterligare 10 ggr och med 3 v:s mellanrum 5 ggr." Höger framstycke: Stickas lika vänster men åt motsatt håll. Int 2m tillsammans rätt. På vänster framstycke avmskade jag på rätsidan och även intagningarna var på rätsidan. Det borde innebära att de på höger framstycke ska vara på avigsidan? Här kommer mitt problem; jag kan inte få intagningarna att bli likadana som på vänster framstycke, ska det vara så? Tacksam för hjälp! |
Intagningarna för ärmhålen gör du från avigan.
Men de för halsringningen gör Du från rätsidan |
Ok, tack för hjälpen, igen :D
|
:p Så lite så, hoppas att det funkar nu
|
En till fråga förhoppningsvis den sista :D
Jag har börjat med ärmem: "Lägg upp på st 3 50 m. Sticka resår 2rm, 2 am i 7 cm, 1v= avigs.Minska på sista varvet 2 m jämt fördelat." Hur minskar man 2 maskor på 50 jämt? Lägger man dem i mitten eller på sidorna? Tacksam för svar! |
Ja, Du kan göra den en bit in, och så lika många maskor från slutet. det är inte så "kinkigt" när det är bara 2 som ska minskas
|
Så bra då löser det sig, tack än en gång för hjälpen!
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:38. |