Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Swap (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Jul Swap (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5833)

avsl0203 2006-09-12 10:23

Då vill även jag gärna vara med :) Bara ni förklarar för mig hur de ska vara förståss. Hur stor är sömsmånen på de 15 cm stora blocken tex? ? Enbart jultyger? Gillar iden med att man skickar till en som sedan skickar ut till de övriga deltagarna :)

Rae 2006-09-12 12:38

Hej, Monika! Jag fick din anmälan och har skickat iväg riktlinjerna för vårt Jul Swap. Det är klart att alla är välkommna! Du behöver inte vara quilt proffs. Jag håller med Birgitta...Vi ska ha kul!

Rae
Nu är vi 10 stycken! :D

iamia 2006-09-12 13:05

Jag är inte heller quiltproffs:D vi ska ju ha kul tillsammans det är ju bla därför vi gör detta, och man kan ju inte lära sig om man inte övar. Jag lärde mig massor på hus bytandet.
Kram Åsa

avsl0203 2006-09-12 18:56

[FONT=century gothic]Nu har jag tvättat en hög med tyger :) Det ska bli spännande att bestämma vad man ska sy för julmotiv. Å inte tala om vad spännande det ska bli att få se vad man själv får för olika block i november :D Jag kommer säkerligen ställa både en och annan fråga under sömnadens gång.[/FONT]

ElisabethS 2006-09-12 19:31

Hej Monika!

Kan inte du försöka att använda svart färg i din text. Det är för en del svårt att läsa vad du skriver om du använder tex rött eller grönt.

Vid defekt färseende har man svårt att se vissa färger och vi vill ju alla kunna läsa vad som skrivs här i forumet.

Hoppas du inte tar illa vid dig över min kommentar.

/ElisabethS

Rae 2006-09-13 10:09

En ny anmälan, välkommen Eva! Nu är vi 11.

:D Rae

Avslut0801 2006-09-15 08:50

Jag har mailat till dig Rae om att jag villl vara med.
Det skall bli kul, har aldrig varit med om nåt sånt här.

Rae 2006-09-15 12:59

Kul att du vill vara med, Filippa. Har skickat riktlinjerna. Nu är vi 12 stycken. Jag har börjat sy några block. Jag har hittat en jätte sött snögubbe mönster...tycker ni andra att det kan räknas som "jul" motiv? annars kan jag använda den till annat.
Rae
:D

Rae 2006-09-15 13:05

Oddny, Joolz o Ulrika....jag har kollat i början på diskussionen att ni ville vara med men har inte fått anmällan så jag har inte skickat riktlinjerna...ska ni vara med denna gång, skicka en email, så skickar jag riktlinjerna.
:D -hälsningar,
Rae

Avslut0801 2006-09-15 13:22

Snögubbe tycker jag passar som julmotiv. Det är inte ens långsökt tycker jag. Det viktigaste är väl det är ens egen bild av julen, men att den kan förstås även av de andra i swapen. Dvs, om jag har firat jul i Australien ett år så funkar inte ett motiv med prunkande blomrabatter bara för att det är så jag kom ihåg den julen.

Så tycker jag i alla fall. Kanske babblar jag bara, är trött efter den här veckan.

Odette 2006-09-16 15:58

Klart att en snögubbe ska vara med, jag har gjort ett hjärta i "juliga" tyger och jag hoppas att det får vara med.

Rae 2006-09-16 17:24

Jätte bra! Då kör jag en sådan!
Rae:D

hannes 2006-09-23 16:37

Jeg er just kommet hjem efter 2 veckor i Vancouver, Canada, og det er kul at läsa alle kommentarer om jul-swap'en.
Det er ikke jul-tyger, jeg har set mest af, men hvor har jeg set massor af skönne tyger, og priserne er kun det halve af priserne i DK! Jeg havde ekstra kuffert med! og den er fuld af tyger, böker, magasiner og andre ting.
Og så har jeg selvklart taget massor af fotos, så I kan se canadisk patchwork på min website nu og i den kommende tid. Det var spændende.
Hanne

Rae 2006-09-24 12:00

De Vancover Challange bilder är fantastiska! Hade du något med i den challange?
Rae

hannes 2006-09-24 12:40

Nej, jeg vidste ikke noget om den challenge, för jeg kom i affären sammen med min veninde og blev opfordret til at stemme.
Det er en skön affär, og der kommer flere billeder derfra.
Hanne

Oddny 2006-10-03 13:31

Citat:

Rae skrev:
Oddny, Joolz o Ulrika....jag har kollat i början på diskussionen att ni ville vara med men har inte fått anmällan så jag har inte skickat riktlinjerna...ska ni vara med denna gång, skicka en email, så skickar jag riktlinjerna.
:D -hälsningar,
Rae

Tyvär så har jag inte tid.:(
Jag går och väntar på en operation som kan bli
när som helst, så derför vill jag inte ta på mig nått mera. Men jag ska följa med och se vad ni kommer att sy för fina saker. :) ;)

Mvh Oddny

Rae 2006-10-03 16:57

Så synd. Hoppas att operationen går bra. Det blir säkert flera "swaps" längre fram.
Lycka till,
:D Rae

Rae 2006-10-13 11:01

En månad kvar

Hej!
Jag ville bara kolla läget...Hoppas at alla har kunnat komma igång med era jul block. Nu är det ca en månad kvar till de ska vara hos mig. Jag är tacksam om ni postar här eller skickar mig en email när ni har postat dina alster so att vi håller kol att inga försvinner på vägen hit.
Tänk va' tiden går fort när man har roligt (sömnad...vad annars?!)
Rae

Birgitta-L 2006-10-13 11:42

Ok - mina är ju klara så då lägger jag dem på lådan imorgon lördag, bör vara framme senast tisdag hoppas jag :p
Ska bli sååå kul att få nya block - har redan planerat in dem till en lång-duk till det "nya" köket:D

Rae 2006-10-13 18:44

Jag har också tänkt göra en duk till Julbordet.
Rae

hannes 2006-10-13 19:05

Jeg er ikke begyndt endnu, jeg skal lige på et spændende kursus i weekenden, hvor jeg skal lære at sy en stor syæske med silkebåndsbroderi som udsmykning. Jeg købte et flot stykke tyg til den i Canada, da jeg var der, og så skal der silke indeni. Men jeg har samlet mønstre til jul-swap'en, så de skal nok komme fra mig også.

avsl0203 2006-10-13 19:43

Jag har bara sytt två block så här långt. Syr med skräckfylld förtjusning. Det är så otroligt kul att pyssla med dessa men jag är samtidigt livrädd att de som får mina block i slutändan blir missnöjda. Men de får väl ta de för vad de är. Är bara så nyfiken på hur allt ter sig när det väl är klart sedan. Ska bli så roligt när jag blivit klar fått iväg dem och sedan väl får se vad andra knåpat ihop :)

Birgitta-L 2006-10-14 16:41

Visst tvivlar man - själv har jag sytt 5 olika sorters och en massa extra blev det av dem som inte "dög" att skicka iväg... så nu blev det en del extra till andra jul-saker... men det går väl åt att plåga kompisarna med som julklappar :D
Ska bli så kul att få se allas olika varianter

Odette 2006-10-14 19:05

Jag har också bara sytt två block i paperpiecing så här långt. Hittade en gran i paperpiecing men den var inte numrerad så jag fattade inte hur jag skulle göra. Nu ska jag sy på "vanligt" sätt genom att sy ihop olika rutor, det blir nog bra.

iamia 2006-10-14 20:39

Jag har sytt lite olika för att testa vad som blir snyggt. Har införskaffat mig en bok av Carol Doak medd 300 PP mönster i en hel del som går att ha till jul. Så nu ska jag bara rita av mönstern och sen sy.
Men helgen består av ridnin och åter ridning och en sabla massa träningsvärk på sön kväll, men kul:D Så sen är det bara att sätta i gång. Sov gott för nu ska här sovas "fem kvart i timmen"
Åsa

Birgitta-L 2006-10-15 14:47

Låter som en kul bok :D Har du titel + kanske det här nr (isbn??) som man kan söka på på tex adlibris, så vore jag jättetacksam - kan väl vara nåt bra att önska sig i julklapp ;)

avsl0203 2006-10-15 15:12

Gjorde en snabb sökning på adlibris. Kan det vara denna? http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1564775348&s=1

Odette 2006-10-15 15:21

Den verkar ju himla fin, ska nog köpa den till mig i julklapp.:p

Rae 2006-10-15 15:40

Jag har den bok, också, och flera andra, plus en DVD som hon har gjort som heter "Carol Doak teaches you to Paper piece" Hon har en egen site också on mågon är intresserade: http://www.caroldoak.com/ där finns också några gratis mönster.

Jag har sytt en del jul block med PP men också med applikationer. Tycker också att det är kul att prova nya mönster.
Rae

Rae 2006-10-15 15:43

Åsa, fick du inte en CD med din 300 PP Carol Doak bok? Det fick jag och jag kan ändra storlek på blocken och skriva ut mönstren med min skrivare. (jag skivar ut de på smörgåspapper).
Rae

avsl0203 2006-10-15 18:22

tips om ännu en sida att hitta mönster på http://blockcentral.com/dir/browse.php?cat=2

Rae 2006-10-16 12:08

Hej Birgitta! Ville bara säga att dina fina block kom med posten idag.
Rae :)

iamia 2006-10-16 12:23

Hej Rae. visst fick jag en cd skiva md boken. men jag har ingen skrivare som kan skriva ut på smörpapper. Så jag får skriva ut på vanligt papper och sen rita av det på smörpapper. Lite tidsödande men det går om man är nogrann.:D
Åsa

avsl0203 2006-10-16 17:48

Är det alltså lättare att pilla bort smörgåspapper än vanligt kopieringspapper?
Eller vad är anledningen att använda just det?

Rae 2006-10-16 20:52

Ja, det är lättare att pilla bort smörpapper efter man har sytt. Jag har en vanlig HP skrivare som jag använder smörpapper i. Jag kör en kopia åt gången o det funkar helt OK.
Rae

Rae 2006-10-25 10:39

Hej! på Er allihopa! Om det någon som fortfarande letar mönster till jul blocken hittade jag jätte fina sådana här idag: http://quiltiger.homeip.net/

Clicka på Blocks sedan Christmas

Rae

iamia 2006-10-25 10:50

Tack Rae. det fanns ju en tomtehund o tomtepippi.:D
Åsa

Rae 2006-10-30 16:15

Färdig

Jag är äntligen färdig med mina block. Vill någon se kan ni titta i mitt album. Det ska bli spännande att se vad alla andra har sytt.
Rae:D

Odette 2006-10-31 13:03

Också färdig! Har lagt in mina block i mitt album, det första jag lagt in faktiskt. Jag ska snart skicka iväg dem till dig, Rae.

Rae 2006-11-04 07:57

En "mjuk" påminnelse....11 dargar kvar till "due date". Skicka gärna en email eller posta här när ni har skickat era block så jag kan hålla utkik!
Rae

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:39.