Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Tänk på att mönster är upphovsskyddade (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5159)

axyzvslut 2006-06-10 11:12

Så här kan det se ut på en sida som säljer broderidesigner

Copyright Agreement

Stitchitize® embroidery programs and designs are proprietary products of Stitchitize Embroidery Design Service and are protected by copyright law. Stitchitize retains title to and ownership of its programs and designs. Stitchitize grants to you a nonexclusive and nontransferable license to use its licensed programs and designs for purposes of embroidering orsimilarly affixing the designs onto any object. All other rights are reserved by Stitchitize, and no copying, reproduction, transfer or modification of the programsor designs may be made without the prior written permission of Stitchitize.Every effort has been made by Stitchitize to ensure that it has the right to license the programs and designs but Stitchitize does not warrant against third party claims. In the event of any third party claim, any remedy you have against Stitchitize shall be limited to the price originally paid to license the programs and designs. No other warranties, whether express or implied, are given. This product includes images from CorelDraw 9 which are protected by the copyright laws of the U.S., Canada and elsewhere. Used under license. This product includes some images © 2002-2003 Arttoday.com.

men jag kan inte utläsa att jag inte får använda broderidesignen i kommersiellt syfte.då menar jag att sälja det jag broderat.

altikh 2006-06-10 11:44

För att vara på den säkra sidan utan att lusläsa lagstiftningen kan man tänka så här:
Om man vill använda något vare sig det är ett mönster, en bild eller en stygnsättning, så måste man antingen

a) skapa det själv

eller

b) betala den/de som har upphovsrätten

Undantag från detta kan vara att någon lämnar ut gratis mönster som här på sysidan eller i marknadsförningen av t.ex. symaskiner, då kan man använda mönstren för privat bruk utan att betala. I alla andra fall skall man på något sätt betala för utnyttjandet.

/Alice

Delfintua 2006-06-10 12:22

Citat:

Det är ju också skillnad om du säljer 10 nhandukar eller sätter det i system och börjar driva det företagsmässigt.då vill dom ha en del av kakan.
Här förstår jag absolut inte skillnaden. Att sälja en eller flera måste väl vara lika illa. Oavsett antal bryter man ju mot allt? Lite dubbelmoral att bara hävda att ett litet antal skulle vara tillåtet men en större mängd inte...hmmm.

Bäst då att göra så här.

Citat:

a) skapa det själv
Citat:

b) betala den/de som har upphovsrätten

axyzvslut 2006-06-10 12:33

Här följer en översättning.

Stitchitizers broderi program och mönster är en produktsom ägs av stitzhiteizer och är skyddade av copyright lagen.Titel och ägandeskap av program och mönster ägs av stitchitizer.( Dom ger dig en icke ensamrätt och icke överförbar licens.att använda de licensierade programmen och mönsterna i syfte att brodera eller liknande fixering vid något objekt.) All annan rätt tillfaller stitchiteizer och ingen copiering,återskappande,överföring ,ändring av mönsterprogrammet får bli gjorda utan skriftligt tillstånd.Varje möjlighet har tagits för att licensiera programmen ,mönstren och försäkra sig om tredje part klagan.I händelse av tredje parts klagan och krav skall den begränsas till det ursprungliga priset som betalats för ett licensierat program och mönster.Inga andra garantier ges .Denna produkt includerar bilder från CorelDraw 9 som är skyddad av copyright (upphovsrättsmanna lagen) av U.S,Canada och var som helst som den används under licens.Denna produkt inkluderar bilder från arttoday.com.

När jag tolkar detta så skulle jag kunna brodera på föremål och sälja föremålen om jag har köpt mönstet.

axyzvslut 2006-06-10 12:43

Visst tua är det ingen skillnad men det är skillnad i vilken skada du gör hur man bedömmer det.Det är bara att konstatera så länge det finns internetdå laddar folk ner. det är ju framtidens teknik.men att sälja filer eller svart kopier det är en annan sak.Det måste nog till någon ändring i lagen mäniskor använder den teknik som finns tillgänglig det är en risk som man tar när man ger ut saker på nätet.och vill man förhindra det då får man lägga in spärrar och andra hinder.Och sånt kommer nog att utväcklas.

Delfintua 2006-06-10 12:46

Citat:

( Dom ger dig en icke ensamrätt och icke överförbar licens.att använda de licensierade programmen och mönsterna i syfte att brodera eller liknande fixering vid något objekt.)
Tolkningsfråga men jag skulle i detta fallet inte brodera en handuk med deras motiv och sälja vidare utan tillstånd.

Citat:

All annan rätt tillfaller stitchiteizer och ingen copiering,återskappande,överföring ,ändring av mönsterna får bli gjorda utan skriftligt tillstånd.

axyzvslut 2006-06-10 12:58

Det skulle jag det finns inget som säjer i det här fallet att du inte får sälja dina objekt om du har köpt mönstret och använder det i rätt syfte: att brodera eller fästa det på annat sätt vid ett objekt.

Detta Handlar om broderifilerna eller programmet.:

All annan rätt tillfaller stitchiteizer och ingen copiering,återskappande,överföring ,ändring av mönsterna får bli gjorda utan skriftligt tillstånd.

axyzvslut 2006-06-10 13:15

Jag har skrivit till stitchiteizer och frågat Jag redovisar svaret sen.

avslutad081031 2006-06-10 13:48

Om licenser eller andra speciella överrenskommelser inte har träffats vid köpet så har man exemplarrättigheter, dvs man får göra vad man vill med den enda kopia man har köpt tillochmed sälja den vidare. Dock får man inte göra en kopia ens på sin egen dator, om man drar det strikt vilket blir lite konstigt eftersom man ofta behöver konvertera filen för att använda den.

Egentligen får man inte ens ändra i stygnsättningen på en design man köpt. :)

clindh 2006-06-10 20:17

Citat:

mariatherese skrev:
Dock får man inte göra en kopia ens på sin egen dator, om man drar det strikt vilket blir lite konstigt eftersom man ofta behöver konvertera filen för att använda den.
Sant om nu en brodyrfil nu kan anses vara ett "program." Men det är tveksamt, det är förvisso en uppsättning instruktioner men det är inte på något sätt fristående eller innehåller någon slags logik. Jag tycker de är mer likställda en Word-fil eller dylikt.

Är det nu inte ett program får du göra och modifiera kopior för eget bruk. Jag tror dock inte vi kan utröna vad som är vad utan att anlita en jurist, men egentligen är denna fråga inte intressant förrän man börjar kopiera och ge bort filen till andra vänner tex.

avslutad081031 2006-06-11 06:19

Nej, ett program kan det aldrig anses vara utan en broderifil är alltid att anses som data då det kräver ett program för att kunna läsas samt ej utför något på egen hand.

Däremot så betyder den juridiska termen exemplarrättighet att du får göra vad du vill med ditt exemplar men du får inte duplicera exemplaret. :)

clindh 2006-06-11 08:22

Citat:

mariatherese skrev:
Däremot så betyder den juridiska termen exemplarrättighet att du får göra vad du vill med ditt exemplar men du får inte duplicera exemplaret. :)
För privat bruk får du visst göra detta. I denna lilla skrift från Regeringskansliet kan man tex läsa:
Du får lov att [...] göra en eller några få kopior av ett verk, till exempel bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller lånat, eller kopiera från tidningar (både papperstidningar och sådana som har lagts ut på nätet) till dig själv, din familj eller dina vänner.
Den sk kassettskatt som läggs på priset av kassetter, CD-skivor mm skall kompensera upphovsrättsägarna för den privata kopieringen (men den kommer bara tex anslutna till STIM mfl organisationer tillgodo)

Avslutat medlemskap 2006-06-11 08:48

Alltså, om man får sälja det man broderat med mönster man köpt eller inte beror på var man köpt det.
Vissa är generösa och tillåter att man använder mönstren även vid "storproduktion", andra har begränsningar vid t.ex. 10-20 artiklar eller liknande. Åter andra tillåter ingen som helst försäljning av artiklar med deras mönster på, om man inte köpt en (dyrare) licens till just detta.
Man måste alltså läsa vad som gäller där man handlar. I regel står det någonstans under köpförfarandet att man godtar de villkor som gäller, och då är det faktiskt upp till en sälv att kolla vad har gått med på för villkor! Ärligt talat, hur ofta klickar vi inte bara i rutan att vi accepterar, och går vidare utan att ha läst en stavelse?!
Där kan också finnas info om vad som gäller om mönstret får säljas vidare eller inte. Man har ju, som det påpekats här, faktiskt bara köpt rätten att använda mönstret, inte äganderätten till själva mönstret. Att det skulle vara självklart att få sälja vidare denna rätt, som man förmodligen redan utnyttjat själv, ser i alla fall inte jag som självklart!!

ElisabethS 2006-06-12 00:30

Jag har försökt bena upp de olika momenten.

Här pratar vi om verktyget. Programvaran.
Här köper du licensen för att ha ett verktyg att jobba med.

Du har bara rättighet till en version/licens.
Du får inte kopiera ens för enskilt bruk. Inte heller som backup.
Du får inte installera programmet på mer än en (1) dator. Vill du ha programmet i fler datorer (du har kanske två datorer i hemmet) så måste du köpa en licens till.
1 licens per dator.
Eller avinstallera den från den första datorn innan du installerar den på den andra datorn.
Detta är enligt regelverket.

Här pratar vi om produkten. Brodyrfilen/bilden.
Som tillverkas av verktyget. (Programvaran).

Den produkt du själv tillverkar ( designar och stygnsätter) får du lov att sälja och/eller ge bort i hur många exemplar som helst utan att någon kan förhindra dig att göra så.
Din egen produkt har du alla rättigheter på. Och ingen får lov att kopiera den utan ditt tillstånd.
Och det har inget med programvarans copyright att göra.

Om du köper en bild som är stygnsatt av någon annan så gäller följande.
Du får använda denna bild för att brodera hur många kopior som helst men du får inte lov att sälja själva brodyrfilen (den digitala stygnsatta bild som du köpt). Den får bara användas av dig och du har ingen rätt att kopiera och sälja/ge bort den till någon annan.

Däremot får du lova att sälja eller ge bort DITT exemplar. men då måste du ta bort den från din egen dator. Du har alltså frånsagt dig rättigheterna att använda just denna brodyrfil till den person som numera har den.

Den brodyrfil som du köpt rättigheterna till har du obegränsad rätt att brodera och sälja hur många exemplar som helst. T.ex. handdukar, servetter, dukar, osv.
Detta gäller under den tid du äger rättigheterna att bruka den brodyrfil som du köpt.

Förtydligan:

"Observera att det fortfarande är villkoren i det avtal som copyrightsinnehavaren ställt, som finns kopplat till varan, som är gällande. Läs avtalet noga så slipper det uppstå missförstånd."

Om jag köper programmet Word för att skriva en bok, så har jag rättigheten till den produkt (boken) som jag har gjort.
Men själva programmet Word är ju Microsoft ägare till. Jag har däremot köpt rättigheterna att använda programmet men jag får inte sälja/ge bort programmet till någon annan om jag inte själv slutar att använda det. Jag måste alltså avinstallera det från datorn då
Däremot boken får jag göra precis som jag vill med.
Jag har också köpt ett antal bilder på nätet till min bok.
Jag har alltså köpt rättigheterna att använda dessa bilder. Boken trycks sedan i många exemplar och säljs.
Bilderna har jag alltså köpt. Jag har rätt att använda dom för detta ändamål och boken kan tryckas i hur många exemplar som helst utan att bildskaparen (den som har copyright på dessa bilder) lägger sig i detta.
Däremot får jag inte sälja eller ge bort dessa bilder till någon annan utan copyrightinnehavarens tillstånd.

Om du tar en bild på nätet eller kopierar en ur en bok, tidning osv. för att sen stygnsätta den själv, så kan du inte göra det hur som helst utan bildinnehavarens tillstånd.
Du får inte ens kalkera av bilden. Däremot så får fritt rita av den. Teckna en egen bild av tex. Bamse som motiv och sen stygnsätta den. Det är där gränsen går.

ElisabethS

Avslutat medlemskap 2006-06-12 07:10

Citat:

ElisabethS skrev:

Den brodyrfil som du köpt rättigheterna till har du obegränsad rätt att brodera och sälja hur många exemplar som helst. T.ex. handdukar, servetter, dukar, osv.
Detta gäller under den tid du äger rättigheterna att bruka den brodyrfil som du köpt.

Trots att man när man köper från vissa ställen accepterar villkoret att mönstret INTE får användas kommersiellt, det vill säga användas på artiklar som ska säljas? T.ex. Loralie's figurere som är copyrightade (som Disney). http://www.loraliedesigns.com/CopyrightInformation.html
Det har jag faktiskt svårt att tro!

Alvan 2006-06-12 07:24

Citat:

ElisabethS skrev:

Detta stämmer inte. Jag har studerat upphovsrätt under min utbildning och det är en liten djungel men just detta kommer jag väldigt väl ihåg efterom vi haft en lång utläggning om just detta.

När man köper ett mönster/bild/foto och även broderier så får man inte brodera upp hur många exemplar som helst på tex handdukar och sälja. Det ska framgå i avtalet var gränsen går och vill man brodera upp fler än detta måste ett särskilt avtal göras.

ElisabethS 2006-06-12 13:12

Citat:

Alvan skrev:

När man köper ett mönster/bild/foto och även broderier så får man inte brodera upp hur många exemplar som helst på tex handdukar och sälja. Det ska framgå i avtalet var gränsen går och vill man brodera upp fler än detta måste ett särskilt avtal göras.

Naturligtvis.

Ett avtal är ju ett avtal. Därför skall ett avtal läsas igenom noga innan man accepterar det. Även det finstilta.
Detta gäller alla avtal.

Sen är du upp till köparen att acceptera diverse säljares avtal.

Om en säljare skriver i sitt avtal att brodyrfilen inte får användas i komersiellt syfte så kan jag gå två vägar.

Antingen accepterar jag villkoren och betalar för varan, eller så avstår jag och köper den inte.

Krångligare än så är det inte.

ElisabethS

ElisabethS 2006-06-12 13:30

Citat:

Asawi skrev:
Trots att man när man köper från vissa ställen accepterar villkoret att mönstret INTE får användas kommersiellt, det vill säga användas på artiklar som ska säljas? T.ex. Loralie's figurere som är copyrightade (som Disney). http://www.loraliedesigns.com/CopyrightInformation.html
Det har jag faktiskt svårt att tro!

Man måste också läsa de villkor, avtal som ingår i den vara/produkt man vill köpa.
Är man inte överens med säljarens villkor så är det kanske inte rätt ställe, rätt säljare man hamnat hos.

Det är säljaren med sin copyright som sätter villkoren i sitt avtal.
Det är en rättighet som upphovsmakaren har.

Vad som gäller Walt Disneys figurer så är det lite mer komplicerat. Då måste man gå lite längre. Vem är det som har tecknat bilden. Vad har hon/han satt för villkor osv.

Beträffande Loralie's figurer.

Här står det ju klart och tydligt i Loralie´s villkor " intended for private, non-commercial use."

Och då är det hennes villkor som gäller.

Allt enligt copyrightlagen.

Det är inte så krångligt om man läser respektive säljares avtal noga innan man bestämmer sig för att köpa varan.

ElisabethS

Avslutat medlemskap 2006-06-12 14:06

Det var det jag ville klargöra, och påpekat i tidigare inlägg. Alltså att man får följa det avtal man accepterar!
Ditt tidigare inlägg, med den lite olyckliga forumlering som både Cecilia och jag reagerade på kunde tolkas som att man hade full rätt att använda mönstren som man ville, och det har man alltså INTE!!

ElisabethS 2006-06-12 14:16

Citat:

Asawi skrev:
Det var det jag ville klargöra, och påpekat i tidigare inlägg. Alltså att man får följa det avtal man accepterar!
Ditt tidigare inlägg, med den lite olyckliga forumlering som både Cecilia och jag reagerade på kunde tolkas som att man hade full rätt att använda mönstren som man ville, och det har man alltså INTE!!

Jag ser nu att man kan tolka det så. Ska lägga in en fötydligan omgående.

Jag förväntade mig att alla förstod att det är villkoren i ett avtal som gäller.

ElisabethS

axyzvslut 2006-06-12 22:47

Nu har jag fått svar från stitchiteizer ang tillverka broderi för försäljning.
Så länge produktionen ligger på hantverkmässig mängd då är det ok. men när det blir en storskalig produktion skall man ha avtal med dom.Sätta upp flera stora broderimaskiner och massproducera gillar dom inte då skall man ha andra särskilt avtal.

ChessMan 2006-12-30 10:49

Slänger in en fråga här med.

Sitter just nu och kollar gratis broderier... (för min egen del) men börjar genast fundera ... på en sak. Om jag nu laddar ner gratis broderier och sen kommer det någon hit som ska handla av mig genom firman och ser dessa broderier.. och vill ha ett sånt... får jag brodera upp dem och sälja dem .. hmmm ... inte va? eller ?
Jag kommer ju inte att brodera upp 100 saker utan min firma går ju ut på att brodera upp enskilda saker...

Vad säger man till kunden..
Tyvärr detta får jag inte brodera upp eller kanske det bästa... jag broderar inte upp gratis broderier för min egen del ens... så slipper jag bekymmret helt..

Eliza

Avslutat medlemskap 2006-12-30 11:07

Man får läsa vad som gäller där man laddar ner. De flesta jag ahr sett har inga restriktioner, utan man får använda dem som man vill och sy på vad man vill. Man får däremot inte ge själva broderifilen vidare.

ElisabethS 2006-12-30 20:16

Köper du rättigheterna så kan du sälja dina broderade alster, men det är ALLTID villkoren i avtalet som gäller.

Beträffande freeware så är det copyrightinnehavarens villkor som gäller.
Så läs ALLTID vilka villkor som gäller till resp. brodyrfil så slipper du få obehagliga överraskningar.

Läs sen hela denna diskussion så får du nog svar på många av dina frågor.

Men visst är det en härlig syssla vi håller på med :-)

Gott Nytt År föresten

ElisabethS

aliquis 2007-01-06 13:26

Citat:

deliana skrev:
Tycker upphovsrättslagarna är lite tokiga.

Tycker man borde få kopiera såväl broderier som en film så länge man inte tjänar pengar på det sen. Med dagens upphovsrättslagar är du en grov brottsling om du spelar in en film från TV ens en gång :P Eller om man ser en snygg klänning i en affär och sen syr en likadan.

Nej iår röstar jag på Piratpartiet så kanske det blir ändring på det hela till sist, slipper majoriteten av sveriges emdborgare vara brottslingar helt i onödan.

Uj så politiskt det här blev helt plötsligt. Sorry. :P

Förr fick du ju kopiera för eget bruk, och det gäller väl fortfarande vissa saker, jag tror exempelvis att du fortfarande får kopiera musik för eget bruk, däremot inte sprida densamma. Hur det är med bilder minns jag inte, programvaror får du inte alls kopiera (sålänge inte upphovsrättsmannen/-kvinnan säger något annat såklart.)

Att spela in film från TV får du väl göra, så kanske är även kopiering av film för eget bruk ok då? Men där betalar man ju visserligen en kassettavgift på både VHS, kassettband, CD-R och DVD-R för att kompensera upphovsrättsmännen (vilket jag tycker är lite konstigt eftersom de kan användas i andra syften, speciellt DVD-R och dylikt där i princip inget får kopieras..)

Piratpartiet kom ju inte in i riksdagen så rösten blev ju halvt om halvt bortkastad, synd om det var just de rösterna som gjorde att borgarna vann, schysst att bli av med Bodström iofs ;)

Avslutat medlemskap 2007-01-06 15:30

Det är mönster vi bör diskutera här, inget annat, tycker jag. De diskussionerna får tas i annat forum, inte i maskinbryr-forumet.

Kopierar man ett mönster och ger till någon annan tjänar man i och för sig inget på det, men den som gjort mönstret förlorar möjligheten att sälja mönstret, och till skillnad mot mycket filmer och musik är det inga stora bolag som står bakom detta, utan i de flesta fall små företag eller enskilda som inte tjänar särskilt stora summor per månad på detta. Timpenningen är för de allra flesta stygnsättare tämligen skral, skulle jag tro!

Du får i de allra flesta, om inte alla, göra säkerhetskopior på dina mönster.

xyzavslutat 2007-03-08 21:07

Luddigt med copyright-regler tycker jag... bäst är att alltid kolla upp dessa regler hos varje sida som säljer broderier och/eller har freebies.

ichigo 2007-10-15 19:20

På tal om copyright...
Jag ramlade in på den här sidan som säljer lite stygnsatta saker:
http://www.daintystitches.com/fonts.html

Och jag såg fonts-sidan.. Och jag blev lite sur, teckensnitten hon stygnsatte är många kommersiella teckensnitt och även några freeware (licensen för freeware brukar vara så att man inte får sälja det, men gärna ge bort) och hon tar betalt för dem. Inte schyst.

aliquis 2007-10-15 22:11

Citat:

ichigo skrev:
På tal om copyright...
Jag ramlade in på den här sidan som säljer lite stygnsatta saker:
http://www.daintystitches.com/fonts.html

Och jag såg fonts-sidan.. Och jag blev lite sur, teckensnitten hon stygnsatte är många kommersiella teckensnitt och även några freeware (licensen för freeware brukar vara så att man inte får sälja det, men gärna ge bort) och hon tar betalt för dem. Inte schyst.

Är det något jobb att konvertera fonterna till stygn eller görs det helt automagiskt?

Resten beror väl på licensen.

ichigo 2007-10-15 23:15

Det finns några program som gör det automatiskt..

Rippy 2007-11-08 13:03

Hej!
Det står en massa om rättingheter när det gäller det är stygnsatt.
Men hur är det om jag handritar av en känd seriefigur och stygnsätter den. Är detta olagligt eller är det som mönsterskydd där det inte gäller om man har förändrat nåt?

Om det är olagligt så är det många som är olagliga på forumet, då man både ser serifigurer och namn på musikgrupper.

Det verkar som brodyrverksamheter är lite som tatuerare, där kopior av andras saker både kalkyleras av och redigeras. På båda ställena är det ju kunden som kommer med ideérna och beställningarna.
Vem är skyldig, dem som kommer med uppmaningen eller den som utför den? Om det är den som utför den, hur ska den kunna veta om sakerna är skyddade?

Undrande
/Johan

Alvan 2007-11-08 13:34

Det är först då du säljer eller på annat sätt tjänar pengar på en kopia som du gör något brottsligt. Man får göra kopior för sk eget bruk. D v s om jag stygnsätter ett mumintroll och syr det på en tröja till mina barn eller ger bort tröjan till en av mina vänner så är det ok. Men om jag säljer detta mumintroll, som broderifil eller som utbroderad på tröja, då gör jag något olagligt.

Om du pratar om försäljning så får man inte göra kopior och sälja dessa. Inte ens om du ritar av förhand. Man kan inspireras av verk däremot, ett bra exempel är Lasse Åbergs grönsaks Musse Pigg. Visst det är Musse Pigg men det är helt klart ett eget verk gjort av Lasse och ingen direkt kopia. M a o det måste vara en tydlig skillnad.

Rippy 2007-11-08 14:00

Men även om du gör något för eget bruk av en bild du hittar på nätet. Så måste det väl vara förbjudet då du inte har köpt en tidning eller bilden. Mao inte fått nån form av rättighet till bilden.
//J

Alvan 2007-11-08 16:27

Nej det är inte förbjudet. Du får ta en bild från nätet och göra en kopia för eget bruk.

Alvan 2007-11-08 16:40

Det är en riktig djungel detta med upphovsrättslagar.

Satte mig ner och läste lite och då slår det mig, vilket jag inte reflekterat över tidigare, att det kanske inte är tillåtet att publicera ett foto på internet av den tröja man tryckt för eget bruk...

Att trycka den är tillåtet men om man får lägga ut bilden på intenet är fakist tveksamt. Jag har ställt frågan vidare och hoppas på svar snart.

Tycker det är trist med alla krångliga lagar som är svåra att tolka....:(

Men jag är säker på mitt förra svar :)

ElisabethS 2007-11-08 20:11

Citat:

Rippy skrev:
Hej!
Det står en massa om rättingheter när det gäller det är stygnsatt.
Men hur är det om jag handritar av en känd seriefigur och stygnsätter den. Är detta olagligt eller är det som mönsterskydd där det inte gäller om man har förändrat nåt?
Undrande
/Johan

Du får rita av och göra den exakt likadan men du får absolut inte undanhålla att det är din kreation, det måste framgå att det är en kopia gjort av dig på fri hand.
Du får inte göra affärer med andras figurer. Det kallas att det är mönsterskyddat.

Det Lasse Åberg gör att att han ritar huvudet förvillande lik Musse Pigg men resterande i hans teckning är något annat. Hans verk har en egen touch, där men kan se att det inte är Disneys Musse Pigg. Att göra något liknande och sedan stygnsätta och sedan brodera på väskor, kläder går bra. Du får även sälja dylika skapelser. men ett gått råd är att din figur har en klar avvikelse från originalet.

Lasse Åberg har varit uppe i rätten ang detta ett flertal gånger och vunnit alla gångerna. Och då är det Disney han haft som motpart.

Det företaget är absolut ingen lättviktare. Det är en mycket tung motståndare.
Så det säger väl ganska mycket om hur man ska bete sig när det gäller kopiering på fri hand av kända seriefigurer.

Exempel på Alvans mumintröja: Man tar hem och stygnsätter mumintrollet och sen broderar den på en tröja och visar den här på sysidan med uppgift om att du själv stygnsatt den men att den inte är till salu, då är det ingen som bryr sig.
Men om du däremot säger att den är till salu då har du begått ett brott mot copyrightslagen.

mirix 2007-12-14 16:22

När det står så här;
Agreement
The embroidery designs I am about to access have been contributed by many talented PE-Design™, Palette™ and Deco Wizard™ owners from all over the world. I understand that I am free to download and stitch any or all of the designs, in any way I choose, on items to keep, to give as gifts or to sell. I further understand that the rights to the designs themselves remain with the individual contributors and I may not transfer them to another party without first getting the permission of the contributor nor may I sell them in any form. Buying, selling, trading or transferring copies of these designs is a violation of copyright law.

Betyder det all jag får brodera på saker och sälja, eller hur?

/Mirjam

Sotis 2007-12-14 20:37

Ja, det får du! Du får använda de utsydda mönstren hur du vill, men får inte ge vidare mönstret.
(Något som ofta behöver påpekas! Man får inte ge vidare mönster, även om de är gratis, utan då får man länka till den sida där de finns att hämta.)

madeluc 2008-01-25 23:16

Angående copyrightlagen så undrar jag hur det kommer sig att vissa här på sidan sitter och broderar ut Disneymotiv på t ex Husqvarna maskiner. Brother har ensamrätt på Disney och t ex Baby Pooh kan endast köpas på kort som passar endast till Disneymaskinerna och får endast användas i dessa enligt copyrightlagen.

Lustigt att ingen har reagerat på detta då det verkar så viktigt att vi ska följa denna lag här på listan så vi inte ens kan få skriva ut namnet på sidan där man kan hämta gratis Disney.

De utbroderade motiv jag har sett här på listan är inte från den sidan utan är just från Brothers
kort, man kunde ju vara så smart att man lät bli att brodera ut copyrighten C Disney,rätt ska va rätt, eller?

ElisabethS 2008-01-26 01:43

Du är i din fulla rätt att använda de brodyrkort du köpt till vilken maskin du vill.
Du är ägare av kortet och bestämmer om du vill använda det till din Husqvarna, Singer, Janome eller om du vill elda upp eller ge bort kortet.
Det är ditt val och din rättighet som ägare till det kort du köpt.
Men, det är "ALLTID" avtalet som är avgörande.

[QUOTE] Marie Gidlund-Persson (madeluc) skrev: Brother har ensamrätt på Disney och t ex Baby Pooh kan endast köpas på kort som passar endast till Disneymaskinerna och får endast användas i dessa enligt copyrightlagen.

Jag har mycket svårt att tro att det står i deras avtal att du bara får använda korten till deras maskiner Men gör det så, så gäller naturligtvis avtalet.

Står det inte, så är det alltid Copyrightslagen som gäller. Den är "ALLTID" generell och det är inte ett avtal.
Ett avtal upprättas av säljaren och kan variera ganska rejält beroende på vilken vara det är.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:21.