Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Quiltning (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Ny vänskapsquilt? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=4158)

joolzbenner 2006-03-13 07:44

jag har aldrig deltog i en swap, hur funkar det??:confused:
har vi bestämt oss vilken block, färg och storlek?
joolz

cmtandersson 2006-03-13 08:07

Jag skulle gilla att göra husblock av olika slag. Menar ni att alla göra exakt samma hus eller bygger man sitt eget hus?

Jag har heller inte bytt block med någon tidigare men så här (inbillar jag mig) att det funkar: nu ska vi bestämma vad vi ska göra i form av utseende på blocken, hur många vi ska vara (gillar också 16) och när vi ska vara färdiga. Sedan skickar vi bara blocken till de olika deltagarna när alla är klara och då är det upp till var och en vilken sorts projekt det blir av alla blocken.

hannes 2006-03-13 08:18

Når man sye et venskabstæppe (täcke), syr man så mange blokke, som man er i gruppen og sender dem til hinanden. Så kan hver deltager selv bestemme, hvordan man sætter blokkene op / sätter dem ihop!
Vi skal nu blive enige om, hvor mange, vi vil være: hvis vi er 12, skal vi sy 12 blokke (den ene til sig selv) og sende (skicka) til de andre, vi skal også være enige om, hvornår de SKAL være færdige, og endelig (mycket vigtigt!), skal vi blive enige om, hvad tema eller hvad block, vi vil sy.
Jeg har kommet med flere forslag, og jeg synes også, at forslaget om husblock er godt. Der er mange muligheder.
Sy-teknikken kan være traditionel lapp-teknik for hand eller på maskine, men man kan også vælge fri teknik, det vil sige, at det er frit, om man syr applikation, paper-piecing, maskin- eller hand-syning, med papir-skabeloner eller "amerikansk syning" = uden papir.
Hvis vi vælger husblock eller stjärnor, kan man bruge fri teknik. Hvis vi vælger en bestemt block, som f.ex. en af dem, jeg har foreslået, må man sy traditionelt (incl paper-piecing)
Først: hvor mange vil vi være=hvor mange blocke vil vi sy?

hannes 2006-03-13 08:21

Der er mange forskellige husblocke. Vi skal bare bestemme, hvor store de må være. Teknikken kan også være forskellig (olika).

cmtandersson 2006-03-13 08:30

Vi skulle kunna sätta ett maxantal på 16 personer eller så många som anmält intresse innan sista mars så får vi se vilket som infaller först. Blir vi 16 innan den sista mars tycker jag vi sätter stopp.

Beth 2006-03-13 08:32

Jag tycker att vi kan vara 16 st, men då måste vi ha god tid på oss. Vi har ju olika mycket tid till övers för skapandet, om man syr ett block i veckan, blir det 16 veckor,och då är vi någonstans i mitten av juli, om man räknar från 30 mars, som kan vara sista anmälningsdag. Tycker ni att det är lagom, 4 månader eller behövs längre/kortare tid?
10" färdigt block, alltså 10½" block med sömsmån kan vara lagom.
Hus är roliga, de kan varieras och friheten blir större när det gäller tekniker. Jag är också förtjust i Hannes block, det är vackert med en helhet,så jag kan inte bestämma mig.
Här är ett husblock som är ganska enkelt. http://www.debbiemumm.com/20th/feb06/
Det finns många fina husblock i boken Hanne ref till 501 Quiltblocks, 12 st variationer.

cmtandersson 2006-03-13 08:36

Jag har inget jobb just nu och har dagarna till övers för att sy (ganska lyxigt faktiskt) så för min skull behöver det inte vara så lång sytid för blocken. Men vi har ju faktiskt olika förutsättningar så här får vi känna av hur de flesta vill göra. Det enda önskemål jag har är att vi inte ska vara klara i slutet av maj, början av juni eftersom vi ska flytta då och har på känn att få iväg block just då inte kommer att funka så bra för mig.

hannes 2006-03-13 08:40

Christina
Jeg er enig. Flere end 16 er for mange. Vil du passe på, at der ikke bliver flere?

Men jeg tror, vi skal bestemme tema eller block nu, så interesserede kan se, hvad de er med i.
Så i dag vil jeg hoppas, at I alle melder ind, hvad I mener?

cmtandersson 2006-03-13 08:48

Vi är nio för tillfället, om alla fortfarande är intresserade. Jag kan hålla reda på antalet och säga till när vi är tillräckligt många.

Hus är min favorit hittills just för att det går att variera så mycket. 10 inch skulle vara ett bra format till att få ihop ett täcke och det blir inte superpilligt att sy blocken (om man nu inte vill det). Tekniken tycker jag ska vara fri - alla är kanske inte sålda på paper piecing? Så tycker jag och är nyfiken på vad andra tänker... :)

Alvan 2006-03-13 08:52

Ni vet väl att ni kan göra ett inlägg där man kan rösta, om ni nu inte resonerar er fram. Bara som ett tips.

Beth 2006-03-13 08:55

Jag håller med om att 16 bör vara en maxgräns. Jag har också tid över, då jag är heltidssjukskriven för en längre tid framöver och har det också "lyxigt" på så sätt att jag kan ägna mig åt skapandet när hälsan tillåter, barnen är utflygna så mina dagar är mina egna.
Den längre tiden gör dock att det inte blir någon tidspress och att man i lugn och ro kan sy blocken. Om man blir färdig tidigare, kan man ju skicka blocken då eller vänta på tidsfristens utgång. Det är bättre att ha för lång tid än för kort tid på sig. Jag har problem med stress och kan bli stressad av att ha tidspress inpå mig, så jag skulle vilja ha 4 månader även om jag troligtvis kommer att bli klar tidigare.

iamia 2006-03-13 09:15

Om vi ska vara 16st så måste jag ha 4månader på mig. Jag har ett handikapp i min högra hand och kan inte skära mer än ett block i veckan, Ibland när värken blir alltför svår inga alls. Det var därför som jag tyckte att tolv var mer lagom. Jag vill gärna vara med, men blir det kortare tid så kan jag tyvärr inte vara med:(

barwin 2006-03-13 09:16

Fyra månader och "fria" husblock. Då vill jag vara med!

ElisabethS 2006-03-13 09:48

4 månader låter bra. Fria husblock är perfekt. Tänk vilken härlig variation det blir på konstverket. Ja, jag kallar det konstverk för det är ju det alla små block är.

ElisabethS

iamia 2006-03-13 10:01

10 inch är det 25centimer? för det är i såfall en bra storlek. Husblock verkar ju finnas i massor och det skulle ju vara jättefint med 16 olika hus.

hannes 2006-03-13 10:17

10 inch er helt nøjagtigt 25,4 cm. Dertil skal lægges sømrum (hvad hedder det på svensk?)
Det er en god størrelse.
Jeg er også enig i 4 måneder og gerne husblock. Fri teknik.

Odette 2006-03-13 10:24

Jag tycker också 16 block blir bra. Fyra månader skulle bli bra tycker jag så man inte blir stressad på slutet ifall att våren kanske äntligen kommer och man vill vara ute lite också. Kände mig lite tveksam till husblock först men nu när jag tittat runt lite så tror jag att det blir jättebra.

Rae 2006-03-13 10:25

Jag kan inte hålla mig...jag vill också vara med om det är husblock och 4 månaders sy tid. :D

iamia 2006-03-13 10:27

sömsmån heter det på svenska. om blocken ska vara på 10" måste jag sy dom så dom blir 25,4cm då?

hannes 2006-03-13 10:31

Ja, det er rigtig, Det er jo vigtigt, at de passer sammen. Husk Sömsmån skal lægges til.

joolzbenner 2006-03-13 10:47

jag vill vara med, 4 månader låter bra för mig, för jag är långtidssjukskriven också och kan inte tål stress:( , husblock låter fantastisk, det ska bli 16 helt annorlunda blocken:)
så, vad händer nu? ska vi börja med blocken?? det är spännande:D
joolz

cmtandersson 2006-03-13 11:01

Det börjar trilla in mycket folk nu, skojigt. Jag skulle gärna vilja börja med en adresslista så fort som möjligt för att kolla av vilka som verkligen är intresserade av att vara med. Och så att vi inte blir fler än 16 - det är redan 11 som visat intresse.

Maila namn och adress till mig så bekräftar jag att ni kommit med på listan. Jag tänker att alla anmälda får adresserna när vi kommit upp i 16 deltagare eller är framme vid 30 mars.

Det verkar som om det kommer att bli husblock, 10 inch, 4 månader att sy, fri teknik (paper piecing, applikation, broderi etc). Sen tycker jag att det är självklart att vi ska använda quilttyger och inte lakansväv eller nåt av dålig kvalité. Jag vill gärna även att man förkrymper sina tyger så att det inte blir några obehagliga överraskningar när man tvättar täcket.

hannes 2006-03-13 11:16

Ja, det er vigtigt, at vi er enige om stofferne. Og jeg mener også, at det skal være patchworkstoffer/quilttyger, og de skal være tvättade, sådan at de ikke krympar eller farven smitter af.
Jeg vil gerne tilföje traditionel lapp-teknikk til syteknikkerne.

barwin 2006-03-13 11:25

Har ni några funderingar på färgskala? Jag ser gärna "naturliga" färger, dvs mycket grönt och brunt i bakgrunden.

hannes 2006-03-13 11:30

Da der ofte bruges en del brune farver til huse, vil det virke mest naturligt med lyse farver, f.ex. beige eller rå-hvid som baggrund øverst og f.ex. grønt foran huset.

iamia 2006-03-13 11:31

Hej Christina har du fått mail av mig? jag fick tillbaka att det inte gick att maila dig??? men jag vill vara med. minmail är om du kan maila till mig så får vi se om det går den vägen?
Åsa

lillepuh 2006-03-13 13:50

Jag hakar på, eftersom vi nu fått en person som tagit på sig det administrativa och kan tala om VAD det är som gäller och hur utförandet skall vara.

Jag har ett förslag till tema, som kan kittla fantasin:

"Vi två" (vilket betyder en väldigt massa alltifrån två sockor,två hjärtan, två maskar, två blommor....kniv och gaffel.... till.....tja, vad som helst.

Skulle kunna tänka mig GRUNDfärgen i mörkrött och hela övergången mot lila/blått, i övrigt det som skall finnas av färger är helt öppet, tycker jag. Men jag är gärna med oavsett vad det än må bliva. Skall bara försöka att hitta mailadressen till "chefen" för den nya vänskapsquilten.:rolleyes:

hannes 2006-03-13 13:58

Hej Gun
Fint, at du ville være med! Jeg tror nok, at der er et flertal for en hus-block - se forløbet i diskussionen, der er flere henvisninger til blocke. Så medmindre der er flere, der tyckar at vi skal skifte, så bliver det så! Men dit foreslag er også godt, det kunne blive næste gang!
:D
Vi har ingen "chef", men Christina har tilbudt at lave adresseliste og se efter antallet, som ikke må blive flere end 16. Jeg tror, vi er 12 nu, hvis du er med? Så du skal sende hende en mail med din adresse og mailadresse, hvis du er med.
Hanne

lillepuh 2006-03-13 14:12

"Chefen" är alltid den som administrerar och nu har vi alltså någon som påtagit sig det omaket, som det trots allt innebär. Titeln "Chefen" var menat att vara lustigt, även om jag förstår att det inte riktigt fick den effekten.

Sedan är väl var och en "chef" över sitt eget arbete. Bara vi nu kan enas om VAD det är vi skall sy och efter vilka premisser, det blir.

Jag lämnar vidare diskussionen fritt, eftersom jag redan framfört min åsikt. Men jag kan tycka att det är bättre med något större rutor än små pyttiga rutor. Sedan hur många och hur.....det lämnar jag därhän.....

Jag är novis när det gäller stora quiltar. Jag har endast sysslat med detta när mina barn var små och till dem. Det var dessutom ett bra tag sedan de var små, alltså kan jag nog betrakta mig som en ren nybörjare, igen.:cool:

cmtandersson 2006-03-13 14:15

Har blivit så insnöad på hus nu så det känns svårt att byta - jag har redan börjat tänka på vilka mönster som kan funka och vilka tyger jag ska skaffa. Annars får vi ta en omröstning.

Jag har också fått antalet intresserade till 12. Har fått adresserna till Hanne, Joolz, Barbro och Gun. De övriga som visat intresse här i forumet är Maria, Åsa, Ingrid, Elisabeth, Lisbeth, Oddny och Rae. Än så länge finns det fyra lediga platser.

cmtandersson 2006-03-13 14:16

"Chefen" har inte tagit illa upp i alla fall... :D

lillepuh 2006-03-13 14:24

Det är farligt att bli "insnöad", då låser man fast kreativiteten och tankebanorna.

Men luuugn....du hinner både fantisera och tänka, oavsett vad det nu än blir för tema i slutändan!

iamia 2006-03-13 14:46

Christina har du fått min adr än?? jag mailade till dig 13,13 hoppas att det kom fram.

ElisabethS 2006-03-13 14:47

Skickade nyss ett mail till dig med mina uppgifter.

Jag tycker personligen att skapande av husen skall vara fritt. Det är en av tjusningarna att inget är förbestämt utan när alla alster börjar droppa in så är alla olika men det finns ändå en röd tråd i basfärg och blockmodell.
Det med tema för två gillade jag inte alls.
Ett öppet skapande för alla att använda tycker jag känns trevligare.

ElisabethS

Beth 2006-03-13 14:57

Det här blir kul, jag har mailat dig Christina, hoppas mailet kom fram.
Kan man tänka sig ett hus med bakgrund av himmel och förgrund av gräs? eller ska vi alla hålla oss till en bakgrundsfärg?
Det blir lite mer begränsande, men kanske blir det allt för olika om vi inte har samma bakgrunder.

hannes 2006-03-13 15:16

Jeg ønsker mig at alle husene bliver forskellige (olika?), det ville være morsomt (roligt). Og jeg tycker, at "himlen" kunne være lys blå, lys grå eller lys beige/råhvid. Forgrunden grøn, hvis der er en forgrund, det er der ikke på alle hus-blocke. Det gør ikke noget, at det ikke er det samme.

hannes 2006-03-13 15:19

Dette er nok for specielt, men her kan ni se, at en lys baggrund er god, og foran husene er grønt eller "sten".
http://www.kludekoner.dk/forside.php...sk&&vispic=268

cmtandersson 2006-03-13 15:24

Har fått adresserna från Lisbeth och Elisabeth nu. Förstår inte varför mailen inte funkar för dig Åsa? Jag mailade till din adress idag - gick det fram? Annars är det ju ingen panik med adressen om mailen fått en tillfällig knäpp. Du är uppskriven nu i alla fall!

Jag gillar tanken med att bakgrund och förgrund (gräs) ska vara i samma eller liknande färger och husen fria. Tror att det kommer att bli otroligt färgglatt och tjusigt det här!

barwin 2006-03-13 15:39

Jag har ett önskemål till!
Snälla, använd inte tvättmedel när ni krymper tygerna. Tyger tvättade med parfymerade tvättmedel komer jag inte att kunna hantera! Jag både nyser och kliar i händerna.
Tycker ni att det känns besvärligt så får jag lov att hoppa av. Men tyg krymper även utan tvättmedel!

Grön (eller sten eller jord) förgrund och ljus bakgrund låter bra tycker jag.

iamia 2006-03-13 15:50

Nej ingen mail från dig!!!!!!!!!!!
Knasigt är det iaf.
Jag tycker att det är bra om det tex ljus(blå) himmel/bakgrun och grönaktig förgrund, om man vill ha förgrund.
Barbro, går det bra med oparfymerat? Det är ju klart att du ska kunna vara med!

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:59.