Janome, Bernina och HUsqvarnas maskiner går bra att köpa från USA, det funkar både med 50H 220V och 60H 110V, man behöver bara byta ut sladden finns att köpa på t ex Biltema. Har själv köpt en HUsqvarna Designer II från Florida som jag tog med mig hem och körde på, bytte som sagt bara ut sladden.
Tyvärr så funkar det inte med Brothermaskinerna utan där får man köpa en konverterare för några hundra, men med tanke på hur mycket billigare det är här i USA så kanske man ska ta det under övervägande i alla fall. Jag gav 7500 kr för min Husqvarna och min lilla BC 2500 kostade mig 1000 kr, kollade på Brothers Innovis 350 som kostar 8995 kr på extrapris i Sverige, här kostar den ca 3300 kr. Men som sagt kolla med tull och skatt först.Mvh Marie |
Upp till kamp mot Janome
Vi är ju ganska många på sysidan och kanske skulle vi kunna försöka påverka Janome och vi samarbetar och gör en gemensam auktion. Janome har ojusta handelsavtal, vissa länder får betala mer för symaskinerna som tex Sverige.
Jag tror att nästa alla skulle köpa symaskiner i Sverige om priserna var likvärdiga. Tillsammans skulle vi kunna sätta press på janome. Kanske tillsammans med de andra nordiska länderna. Att sucka och klaga på sysidan gör ju igen nytta. |
Jag tror nog att det kan vara värt att betala tull för maskinen. Det är bara att kontakta tullverket och fråga dem hur mycket som tillkommer i tullavgifter.
Kostnaderna för frakt får du av säljaren. Flera av de som jag har handlat av i USA har kryssat för t ex gåva, provex, ingen tullavgift är heller uttagen, det har jag upptäckt när jag har fått paketen. Jag tror starkt på USA. Men vi ska tänka oss för. Vi kan i förlängningen slå undan fötterna på oss själva då vi en dag står utan återförsäljare och reparatörer av symaskiner i Sverige. |
Gränsen för gåvor är 500kr/person. Visst kan man bluffa men stora paket slinker i princip aldrig igenom längre.
Hade nog varit tveksam att beställa symaskin från USA, blir lätt dubbla kostnaden när frakt, moms, tull och postens avgifter tillkommit.:( Sen var det ju det där med garantin, en sak att skicka till England vid ett ev ärende, till USA blir det en helt annan kostnad. |
Jag har nyligen köpt Janome maskiner från Sycenter i Stockholm. Tycker att de var jättebra att göra affärer med. Jag valde att köpa i Sverige för att ha back up om det blir problem. Jag bor på Åland så jag hade kunnat handla från England men jag anser att tryggheten det ger att handla på närmare håll är värt en hel del. Får jag problem nu så kan jag bara ringa eller maila. Om jag behöver service på maskinen så tar jag en shoppingtrip till Stockholm och lämnar maskinen i butiken. Jag fick dessutom nästan två timmars personlig information och demonstration av maskinerna innan jag packade dem i bilen och for hem till "kobben".
|
Rätten att bestämma själv
Har följt debatten om Janomes inställning till de som vill utnyttja den fria rörligheten för varor inom EU. Det finns fler som tidigare försökt sig på detta bland annat inom bilbranschen med ett mindre lyckat resultat för bilbranschen men lyckat för kunderna. En av EUs grundpelare är just den fria rörligheten för personer, tjänster och varor. Ett syfte är just att främja den fria konkurrensen. Jag har full förståelse för att våra, oftast vänliga och duktiga, symaskins-detaljister i Sverige inte gillar att kunderna köper sina varor i ett annat land. Men i bland måste man gilla läget. Den något lägre momsen i England kan inte var anledningen till den stora prisskillnaden det måste var något annat. Jag tycker att vi ska protestera mot Janome. Sedan tycker jag att var och en tar ställning till var man väljer att köpa sin maskin med de för- och nackdelar detta innebär. Men det ska var och en bestämma själv. Det är inte Janome som ska bestämma detta åt oss
God Jul Jane |
USA tror jag inte på som alternativ vad gäller Janome.
Dels har Janome restriktioner vad gäller postorderförsäljning av flera modeller i USA också. Man får inte ens ange ett pris online, och man får bara sälja i fysiska butiker. (Skulle tro att detta gäller "prestigemodeller" i första hand, alltså inte de enklare maskinerna.) Det är ju bara att kolla på eBay och Amazon och så ser ni att där finns de inte. Dels blir det ganska dyrt. Tittar man t.ex. på CoverPro 1000CP(X) som ofta är uppe till diskussion när det gäller Janome har man nog kommit upp i svenskt pris innan man har den tullad och klar hemma. (Just den är det heller inte bara att plugga in i nätet då den inte har vanlig apparatsladd, men det kan man säkert lösa på ett eller annat vis.) Detta om man ens hittar någon som ställer upp och levererar den hit. Inte ens jag som gärna handlar i/från USA köper symaskiner därifrån om jag inte kan hämta hem dem själv. Men visst är det ruttet, det Janome håller på med! Bryter mot lagen tror jag däremot inte är så korkade att de gör. Det har de säkert koll på vad som gäller. Som jag har sagt förut kan de inte hindra SMD att sälja till vem som helst, men det finns säkert något kryphål som gör att de då kan "hämnas" med att sluta leverera maskiner till dem, och den risken vill inte SMD ta. |
Jag tycker att man ska bojkotta Janome ännu mer i Sverige eftersom det är de som surat till för att vi köper från UK. Om man går och köper Janome i Sverige pga detta här så har de ju vunnit. Det är fel mot oss konsumenter.
Jag rekommderar att köpa andra märken istället. Eftersom dagens symaskiner är mycket jämna i kvalitén... Varför inte Brother istället? Märket är mkt lika Janome. ("kvalité" till lägre pris) Jag tycker det är jättefult att göra såhär mot oss kunder. Jag hann köpa min Janome-overlock innan deras fulknep. Nu skulle jag inte köpa Janome alls. |
Jag håller med dig, Ichigo!
|
Om du köper från ett annat land är det ett måste att kontrollera och ta med all frakt, tull, moms m m i sin prisjämförelse. Det är en självklarhet. Eljest blir det som att jämföra äpplen o päron.
Ett måste är att kontrollera om symaskinstillverkaren har världsgaranti eller om det är endast säljaren som får göra garantireparationer. Då måste du även ta med det i din kostnadsberäkning. Maskinerna blir mer och mer högtekniska, delar består av mindre hållbara material. Att skicka en symaskin till och från utlandet för garantireparationer är inte billigt. Men å andra sidan. Du kanske aldrig behöver nyttja garantin. Jag funderar på en Bernina broderimaskin. Vid köp av denna så gäller endast garantirep hos säljaren. Dessutom ingår en kurs i Stockholm på symaskinen. |
Vad jag har för mig så har både Bernina och Husqvarna världsgaranti, och då kan du ju lämna in den i vilket land du vill på garanti, men så klart hos en behörig reperatör av just ditt märke. När jag köpte min maskin i Uppsala så var det med en månads skillnad från om jag köpt den som demo eller beg. Hade den fortfarande varit demo så hade jag haft full fabriksgaranti lika med att jag kunde fått världsgarantin med mig när jag flyttade till USA.
Jag vet att de finns de som skickar overseas och jag pratar framför allt om sy och brodermaskiner tänkte inte direkt på covers och overlocks. Det var bara ett tips från mig att kolla marknaden i USA med tanke på skillnaden på Brothers maskiner och även Husqvarna, Janome är ett märke jag aldig kommer att befatta mig med överhuvudtaget igen. För det första för deras försäljningsmetoder och jag vill aldrig ha med den generalagenten att göra igen. Och för de andra så varför ska jag betala mer för en Janome som kan mindre är ålderdomiligare i sitt handhavande, finns inte på min världskarta. GOD JUL på Er Alla. Mvh Marie |
Bernina har inte världsgaranti. se http://www.bernina.se/default_detail...i5530-sSE.html
Där har du deras inköpsvillkor. |
Ok, det visste jag inte att de hade ändrat sina villkor. Med andra ord så ingår numera Bernina också i märken jag utesluter att köpa, då deras villkor är helt uppåt väggarna.
Tycker att när man sätter villkor att man måste vända sig till den återförsäljare man köp maskinen av för att inte behöva betala för arbeten utförda på en maskin med garanti är helt åt helvete, ursäkta uttrycket. Vad är då en garanti värd, undrar om de har rätt att sätt sådana regeler. Med tanke på att även de gladligen står och kränger maskiner på mässor, utan att informera om detta vad jag förstår. Jag tror inte att de frågar en kund var de kommer ifrån när de står på t ex mässan i Alvsjö, och mig veterligen så har de inte så många säljare från t ex Norrbotten eller Skåne, stående där utan de säljare som står där är mycket måna om att få sälja maskiner för de representerar ju inte bara Bernina utan också sin egen butik. Jag tycker det är på tiden att vi symaskinsköpare börjar ställa lite krav på våra säljare utav olika märken. Så här går det ju inte till inom bilförsäljningen, tycker det är helt uppåt väggarna inom denna branch.Maskinerna blir dyrare och dyrare utan någon nämvärd skillnad de sista åren och villkoren bilr för oss köpare sämre och sämre, uselt! Mvh Marie Ps Jag personligen tänker köpa maskiner där jag får bäst pris, garantier ger jag inte mycket för. Kan i det fall det händer något lägga pengarna jag tjänar på inköpet på reperation i så fall. Fick laga min Diamond här i USA kostade mig 2500 kr.Ds |
Ja de kan göra lite som de vill med oss sömmerskor!
Jag föredrar beg (och försöker serva själv också) så mig får de iaf inte som kund. ;) Tror du att man kan anmäla till konsumentverket ifall man köpt på en mässa och sedan får lång näsa? Jag antar att man som kund får läsa på som vanligt och ställa frågor... Men det gör man ju inte riktigt... På en mässa kanske det man vill fråga om är just om symaskinen och inte om det som kommer kring... |
Man slutar ju aldrig att förvånas... valde mellan janome huskvarna och pfaff när jag köpte min symaskin förra året.
Det blev en janome som jag köpte här i Sverige. Samtidigt köpte jag en övermatare för 1300 kr. ( Hutlöst) den har i dagarna rasat i bitar efter bara ett års användande. Skulle beställa en ny och såg att dom kostade 600 kr i england och beställde en och fick samma besked som för maskinerna. Inte ens tillbehören får säljas till sverige. Otroligt dålig stil av janome och jag ångrar bittert att jag inte valde pfaff:en. Jag röstar för bojkott av janome och när nästa maskin ska inhandlas kommer jag garanterat välja ett annat märke!! |
Jag instämmer med Madeluc, Ichigo att det är alldeles åt pipsvängen.
För tillvekaren och garantirep så borde det inte spela någon roll vem som utför garantirepen. Det blir samma kostnad. För återförsäljaren/reparatören borde det inte heller spela någon roll eftersom de får ersättning från fabriken för garantirepen. Återförsäljarna i Sverige vill helt enkelt inte konkurrera mot hela världen avseende prissättning och de vill ha all försäljning inom landet. Jag tror helt enkelt att det är återförsäljarna som dikterar villkoren åt tillverkarna. Är också jättebesviken på Berninas villkor. Om det var en vanlig symaskin som jag skulle köpa skulle jag inte tveka att köpa från USA i alla fall. Men eftersom det är en brodyrmaskin tvekar jag. NÅja, nu har jag inte riktigt råd klapparna skall inhandlas. |
Anna, du kan säkert köpa en noname-övermatare för ett par hundringar på Ebay... De är ofta samma som Janome/brother använder...
|
tack för tipset hade ingen aning om att det var samma.. kom på att eftersom både pfaff och huskvarnas qulitingmaskiner är exakt samma maskiner så hade säkert dom pressarfötterna också passat nu så här efteråt...
nästa gång den går sönder ska jag köpa en sån. Min vännina från london fixade övermataren åt mig. Jag beställde den i hennes namn så postar hon den vidare. Trist och fånigt att man ska behöva gå den vägen. Men å andra sidan jag sparade 700 kr. |
Ja man kan göra så. Ibland ber jag vänner i USA att skicka saker till mig om säljaren inte vill skeppautanför USA eller om det blir dyrt med tullen. :)
|
Tycker det är dags att gå upp till kamp! Det är helt orimligt att vi i norden ska betala dubbla priser jämfört med övriga europa.
Jag är ärligt talat chockad över hur vi blir behandlade! |
Det här med garanti är i allmänhet inte något som bekymrar just mig nämnvärt eftersom jag kan räkna de tillfällen jag har utnyttjat garanti för någon produkt över huvud taget (alltså inte bara symaskiner, utan TV, hushållsmaskiner, datorer... ALLT) på ena handens fingrar och ändå ha fingrar kvar... Jag har sparat MÅNGA tusenlappar på att handla där jag fått bra priser och skulle oturen slå till (peppar peppar) säger jag som Madeluc: Då har jag ändå sparat ihop till en reparation.
MEN, med respekt för att andra ser annorlunda på det (man kanske har haft mer otur förut), så tänk på att det är vad som gäller där ni KÖPER som är intressant. Det är ingen ide att titta på svenska garantivillkor eller hänsvisa till svensk konsumenträtt om ni köper i ett annat land. Det är ju egentligen självklart, men ville ändå poängtera det! (Ibland är det också till fördel faktiskt. Jag fick en gång ner priset en hel del på en maskin jag köpte i USA i och med att handlaren ju inte behövde bekymra sig om att bjuda på några lektioner eller riskerade att få ta hand om garantireparation (garantitiden var ändå ganska kort)) JAG skulle alltså inte ens tänka tanken att betala massor av tusenlappar extra för att få den så kallade "support" en svensk handlare kan erbjuda. Det är MITT beslut, mitt risktagande, och jag blir förb-ad när svenska handlare försöker hindra mig att ta mina egna risker! Det ska inte dom lägga sig i! |
Är prisskillnaden verkligen så stor?
Är det någon som har exempel på prisskillnaderna? |
Citat:
Jag har följt den här diskussionen ganska länge nu. Har börjat drömma om en coverstitch och gluttade på Janome eftersom den verkade billig i jämförelse och eventuellt hyfsat bra också. Tycker diskussionen är intressant också. Att ett företag sätter egna inofficiella landsgränser eller prisgränser är antagligen väldigt svårt att komma åt. Vem ska orka bry sig om att lägga pengar och energi på att stämma småföretag eller mindre branscher? När jag för några år sedan arbetade i en affär i byggbranschen (dumt att vara för detaljerad här) sålde vi en produkt som många privatpersoner som renoverar sina hus är väldigt intresserade av. Den är tyvärr för dyr för de flesta. Hursomhelst så var det en annan internethandlare som sänkte sitt pris rejält och min chef och andra i samma bransch surade till. Resultat var att den som var "för billig" fick besked av tillverkaren om att få mycket svårt att beställa sådana produkter i framtiden. Handlaren fortsatte visserligen lägga ut produkten till samma pris men mig veterligen sålde han inte så många eftersom hans leveranser sällan dök upp i tid. Detta pratades givetvis om ganska allmänt bland de de gällde men självklart mycket svårt att bevisa om man skulle försöka. Skulle tro att detta händer titt som tätt lite överallt. Det är tur att världen krympt med hjälp av internet så vi konsumenter upptäcker när det fuskas med konkurrensen. Med tanke på hur många som har möjlighet att köpa via nära och kära utomlands numera så tror jag faktiskt inte att t.ex. Janome Sverige Tjänar speciellt mycket på att köra med den typen av krav... men å andra sidan kanske jag har fel. Den produkt jag berättade om sålde vi varken färre eller fler av trots att priset reglerades upp genom försvårande för de handlare som var för billiga. |
Citat:
|
jag kan ge ett exempel på min pressarfot...
http://butik.skovdesymaskiner.se/overmatare/1417-0 1295kr scrolla ner litegrann.... så hittar ni samma här. http://sewingmachines.co.uk/jan1600accs.htm 620 kr i dagens valutavärde. dvs mer än dubbla priset i sverige. |
Det är inte alla maskiner man spar jättemycket på, men här är två exempel:
Avancerat symaskin: Sverige 8995 (hos en mycket bra handlare, så det är inte honom jag gnäller på!): http://butik.skovdesymaskiner.se/brother-nv-350-/646-0 England £375 (ca.4100 idag) eller mindre med frakt: http://www.brothersewingmachines.gur...s_nv350se-5411 Overlock: Sverige 4995 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=350834 England £215 (ca. 2400 idag) med frakt http://www.brothersewingmachines.gur...her_3034d-3612 Detta är alltså maskiner efter Europeisk standard. På overlocken får man klippa sladden och byta kontakt eller använda adapter. På symaskinen tar man bara en vanlig apparatsladd som man kanske rentav har en hemma. Köper man från USA får man som sagt räkna med att bikostnader som frakt, moms tull gör att vinsten inte blir så stor som den kanske vid första anblicken ser ut. Och dessutom kan maskinerna inte nödvändigtvis köras på 230V (Brothermaskiner kan inte köras på 230V). Kan man själv ta hem maskinen, ja då blir det förstås något annat! |
OK.
Är det någon som vet vad prisskillnaden blir på en Bernina 830 med brodyrdel eller utan brodyrdel? I Sverige kostar den 50 000 kr utan bordyr o med brodyrdel ca 62 000 kr. Det är en himla massa pengar. Hittar inte den någonstans, kan någon hjälpa mig? |
Från en amerikansk sida:
It is against BERNINA policy for any dealers to advertise prices or sell new or used machines via the internet. Detta verkar inte gälla Europa. Jag hittar inte heller just 830, men hittar andra som kan ge en fingervisning om eventuell skillnad kanske? (Ingen aning om svenska priser!) http://www.thesewingstudio.co.uk/sea...ewing+Machines Hittar 820 i Tyskland. http://www.dittrich-naehmaschinen.de...en/bernina-820 |
Tusen tack snälla du. Ska kolla in genast.
|
Citat:
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trk...All-Categories Ett par hundringar! Så alltså från 1300 till ca 200 kr. |
En Bernina 1008 kostar 9 695 kr online i Sverige
9 461 kr online i Tyskland 6 307 kr online i England Bernina 830 inkl brodyr ~64 500 kr i Sverige 54 560 kr E-bay USA, fast pris. Det som också är intressant att det inför Jul har skett en prishöjning av denna maskin med minst 700 kr i Sverige. Denna symaskin motsvarar en Bernina 930, dvs en symaskin som har funnits och tillverkats ända sedan 80-talet. Den är helt mekanisk, bara metall i princip och är en maskin som säljs till skolor. Där det behövs stadiga grejor. Har inte hunnit kolla övriga modeller men det ska jag göra med stort intresse. Tack för din hjälp. |
Vill bara tillägga till Gumpan58 om du tänker köpa en Bernina brodyrmaskin tänk på att du behöver något av deras software för att kunna konvertera till ARTfiler som deras maskiner, alltså ytterligare ett gäng tusenlappar som ska ut. Mvh Marie
|
Finns det inte någon mjukvara som konverterar en massa olika filformat alldeles gratis? Har glömt namnet tyvärr.
|
Tack för det Marie. Jag vet inte om jag kommer att köpa den utomlands eftersom det är utbildning på den maskinen. Måste
få kolla upp med andra som har den maskinen. Det känns svårt för att veta vad jag ska köpa för några grejor utomlands. Det verkar vara så hemskt mycket man ska tänka på. Tack för hjälpen snälla Marie. Du spar pengar och bekymmer åt mig. |
Jo det finns gratisprogram men tyvärr verkar Bernina ha monopol på sitt format för det finns inget annat program som kan konvertera till ART format, bara från ART till andra format.
Det var en av anledningarna varför jag sålde min Bernina 730, fick problem när jag köpte ny dator som inte ville ta mitt program. Prata med Danmark och de tyckte att jag skulle köpa nytt program för ca 12000 kr. Jag fick ju tänka på att även TVspel ändras???? Gumpan58 tack för det, bra om vi kan hjälpas åt i denna snåriga branch. Jag vet att du är Berninafan men min allra varmaste rekommendation om du ska börja med brodyrmaskin är att titta på Brothers maskiner. Det är den enda maskinen som kan säga sig vara så enkel att ett barn kan sköta den, helt underbar maskin. Jag änskar Brother hade kunnat gett mig ett bra pris på en 4000D, då hade det blivit en sådan iställer för en HQ Diamond, helt klart! Mvh Marie |
Usch. De måste få veta att folk väljer *bort* deras maskiner pga detta här.
|
Vad bra att du säger det. För när det gäller just brodyr så känner jag mig mycket osäker på vad jag ska köpa. Min inutition har sagt mig att jag inte ska köpa Bernina. Berninas nya maskiner är jag inte ett fan av men väl de gamla. Det verkar vara lika dålig kvalitet över hela marknaden mer eller mindre. Bernina verkar inte heller ha skött om sina återförsäljare, jag upplever att det inte är något som stämmer.
Har egentligen tittat mest på Bernina med den anledningen att det är den som jag har haft lättast att kunnat få demonstrerad. Intressant om Brother. Har inte sett någon, berätta gärna mer. |
Precis, allt färre märken gör sina egna maskiner nu för tiden och kvalité är ganska jämn. Sämre än förr i tiden definitivt, men rätt jämn överallt när man väl kommit förbi budgetmaskinsnivån.
Brother verkar ha bra balans på pris och prestanda och verkar vara ok för brodyr. Jag är i alla fall ok med min. Brodyrstorleken kunde vara större, men det är det man betalar för, mer pengar = större. Har mkt sällan problem med tråd.. Kan sy täta broderier som andra gnäller över att det inte fungerar. Kan sy med budgettråd.. osv. Visserligen har jag fått ställa om trådspänningen lite till det jag är nöjd med (undertråd alltså), men det är ingen fara om man vet hur man skruvar i saker o ting. Det jag gillar med brother är att man får två spolkoppar så man kan ha en för sytråd o en för brodyr. Nu skulle jag ha köpt en renodlad brodyrmaskin och sparat ett par tusingar eftersom jag aldrig använder sydelen pga att jag hatar att sy med elektroniskt - har jag insett i efterhand, haha. ;) |
Men ni som har beställt från UK, vilka kostnader tillkommer förutom själva maskinen och frakten?
|
Citat:
Det du betalar efter genomfört köp är den summan som gäller. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:48. |