Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Korsetter (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   En nybörjares funderingar eller Vill någon babbla med mig? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17818)

leningrad 2009-05-23 07:53

Varning för skedplanschetten! Den kan ge motsatt effekt, dvs ge mer mage. Den bör nog också vara lång så den har riktigt stöd.
Titta på alternativet med bred planschett. Det finns 18mm breda planschetter som funkar bra i vanliga korsetter UTAN att det måste innebära "bestraffningskorsetter".
Kolla också DESSA planschetter på Corset Making Supplies. Kanske köper några av de "fasade" planschetterna själv när jar och om jag köper med mig hem deras öljettmaskin i sommar.

Syofta 2009-05-24 00:49

Å, tack för fantastisk respons!!!
Ni är så underbart hjälpsamma!
Leningrad: jag funderade på samma när det gäller skedplanschett, att då skulle magen bara bli större.
Jag börjar minnas mer och mer från kursen jag gick på 1988, men det ligger LÅNGT bak i hjärnan, så det tar liksom ett tag att ta fram det;).
Jimipe: nu minns jag att det var precis så man skulle mäta!

Det var nog så att skedplanschett kunde man använda för att få supersmal midja ála mitten av 1800-talet, när man skulle/kunde vara stor under och över.
Jag vill mer se ut som en "Gibson girl" från sekelskiftet 1900, alltså med en nästan rak framprofil. Jag ska utgå från ett sånt grundmönster jag har, men göra den bara under bysten.
Det är alltså storleksändringen på detta jag tänker göra själv, inte hela mönstret från scratch ;) (som man kanske kunde tro av mitt förra inlägg!) Nån måtta får det vara! :) Det är ni som är experterna, jag har bara sytt två korsetter förut!
(men ett par 1500- och ett par 1700-talsklänningar...men det räknas inte, de går bara ovanför midjan)

Sophia 2009-05-29 07:09

Häromdagen fick jag två provlappar coutil från Vena Cava. Äntligen fattar jag vad det är för tyg.

Syofta 2009-06-05 01:07

Egentligen betyder coutil bara ett tyg som är vävt speciellt med tanke på att det ska vara maximalt lämpligt till korsetter. Det ska alltså vara både starkt, oelastiskt på alla ledder och inte för kraftigt ändå.

PS. har inte tid med nåt korsettprojekt för ögonblicket :(

Sophia 2009-06-05 06:53

Jag har inte heller tid. Undrar när jag ska få det. :rolleyes:

bandykullan 2009-06-11 21:01

Det är ett år sen jag sydde en korsett senast, det kliar i fingrarna, men nu får det vänta. Jag hoppas kunna göra en korsett till ett litet utklädnads-projekt i höst.

Sophia 2009-06-15 08:52

1 bifogad(e) fil(er)
När ska jag få tid? Och plats? Jag har sytt undan ett gäng pyjamasar till dottern nu så högarna minskar i alla fall.

Maken kom hem med ett tyg till korsett förra veckan. :D Jag bara måste få börja snart.

Bilden gör inte tyget riktigt rättvisa.

leningrad 2009-06-15 09:07

Ett råd di säkert redan har fått är att faktiskt reservera ett par tre dagar till korsettsömnaden.
Det sämsta du kan göra är att rita mönstret en dag, klippa ut tycket en vecka senare och sedan vänta någon månad innan du syr din första söm. Någon gång kommer du mycket snabbt att vara mycket vilse.

Jag har beställt två gross öljetter, 12 meter kanalband och två mönster av AgelessPatterns sortiment, att levereras till vår temporära adress i Chicago i sommar. Skulel beställt en öljettpress men avstår till förmån för en rörförstärkare i miniatyr.

Sophia 2009-06-15 09:27

Det där att avsätta tid är ett klokt råd. Jag förstår precis vad du menar. Hur 17 jag ska lyckas med det vet jag dock inte... Om jag klipper och vet att jag inte hinner sy ihop något samma dag så får jag nog märka upp bitarna väldigt noga. Flera månader ska det nog inte ta mellan klippning och sömnad men en vecka kan det nog ta.

Vad roligt att få åka till USA i sommar. Det skulle jag också vilja göra men i sommar blir det inte. Ett annat år... *drömmer*

bandykullan 2009-06-15 21:53

när det gäller att märka mönster så är jag alltid noga med att rita en pil som tydligt visar vilken sida som är upp och vilken som är ner, på många mönster är det inte lätt att naturligt se skillnaden.

leningrad 2009-06-15 22:02

Vet jag att jag kommer att lämna en hög tillklippta tygbitar liggande ett längre tag, lägger jag dem i rätt ordning och tråcklar ihop dem med några bautastygn. Då hamnar de inte fel ens om jag tappar högen i golvet eller nåt.

Sophia 2009-06-16 20:43

Jag antecknar... rätt ordning och bautastygn. :)

Några par mjukisbyxor till dottern och kanske till sonen och sedan ska jag börja rita av Truly Victorians mönster och se om jag kommer någon vart.

ichigo 2009-06-16 22:50

Man kan snabbt dra genom maskinen på 6 mm stygnlängd, de är lätt att plocka upp. Sy längst ut på sömsmån så det inte syns ev nålhål (som ju syns i vissa material).

leningrad 2009-06-18 20:26

Jag har precis fatt en pase svarta oljetter och massa meter kanalband jamte tva nya monster fran Ageless Patterns. Monstren ar moderna korsetter fron 1902 resp 1907. Jag har nagot att bita i nar vi kommer hem.

Sophia 2009-06-18 20:32

Vad kul! Jag ser fram emot bilder sedan.

Idag har jag kommit lite närmare korsetten. Har klippt till fyra par byxor till dottern och sytt ihop ett av de paren. Jag måste kolla om midjemudden passar på henne innan jag syr resterande tre par. Jag mätte innan men nu tycker jag att den ser stor ut. Eftersom hon sover så får jag vänta tills imorgon.

Alltså, tyghögarna minskar här så snart kan jag börja rita av korsettmönstret. Jippi!!

leningrad 2009-06-20 23:18

Om man är lite småsnål vid utläggningen av mönsterdelarna kan en halvmeter (på dubbel bredd) räcka. Tror till och med jag sytt två korsetter av 75 cm tyg.
Det är inte som att sy en balklänning precis.

Sophia 2009-09-12 20:20

Nu ska jag sparka liv i den här tråden igen. Jag har några grejer kvar att sy innan jag ger mig på korsetten men jag har lyckats sy undan drygt 15 meter nu ur tyghögarna, mest dagiskläder till dottern men även några par leggings till mig själv.

leningrad 2009-09-12 20:43

15 meter innebär vaddå??? 15 meter tyg på 140cm bredd eller 15 meter på höjden??

Sophia 2009-09-13 05:58

Ha ha. 15 meter på 140 cm bredd. Ha ha.

leningrad 2009-09-13 07:51

OK, då. Du har jabbat dig igenom en 15 meter hög trave av tyg då. Hur många kilometer blev det?:rolleyes:

Sophia 2009-09-13 08:04

*fniss* :D
Tänk om jag hade så mycket tyg. Tur att jag INTE har det. Det är tillräckligt som det är men men högarna börjar i alla fall minska. Jag ska faktiskt gå igenom dem igen och se om det finns något jag kan skänka till Myrorna.

leningrad 2009-09-13 08:28

Jag ska bara byta volympot i senaste förstärkarprojektet. Den som sitter i, rassalr. Sedan ska jag sy klart toilerna efter mina nya mönster på Ageless Patterns.

Megasteno 2009-09-22 20:57

Simplicity 9769

hej1
jag håller på med min första korsett just nu och har kört fast. Jag har gjort en test-korsett för att få en bra storlek men nu när jag ska gå vidare med att göra gångar för skenorna förstår jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag vill helst ha klart för mig hur jag ska göra innan jag ger mig på att klippa i min coutil.
Jag gör en korsett på enkelt tyg och kommer att använda boning tape. Hur ska jag fästa den för att det ska bli bra? Som jag förstår av beskrivningen ska jag klippa bort sömsmånen och sy bandet över sömmarna på insidan. Men det känns inte som att utsidan blir bra då. Om jag skulle göra detta utan beskrivningen skulle jag nog snarare fästa den på utsidan. Så frågan är väl; hur ska jag fästa banden för att det ska bli snyggt och över huvud taget fungera?
Känns som att jag är helt fel ute på många håll när jag gör det här. Men jag lär väl kunna det här när jag väl klarat av det:)

leningrad 2009-09-22 21:16

Man kan göra på 78 olika sätt men jag har gjort på två sätt:
1) sytt ihop delarna räta mot räta, klippt ner sömsmånerna och pressat isär dem. Sedan har jag lagt tejpen över sömsmånerna och tråcklat fast den och sytt fast med två sömmar utefter kanterna på densamma. Det här är tyvärr pilligt om man vill få fina raka sömmar.
2) Sytt delarna aviga mot aviga och sedan gjort som ovan men sytt fast tejpen på utsidan.
Att sy tejpen på utsidan ger en bekvämare korsett.

Det finns en variant där man lägger tygbitarna omlott och sedan syr ihop på ett konstig sätt som ger en kanal automatiskt, och en mycket stark söm.
Bäst är dock att sy i dubbla lager tyg.

Megasteno 2009-09-22 21:30

Tackar!
Det låter bra att lägga banden på utsidan som du sa. Får testa det.
Nästa gång får det nog bli dubbelt tyg tror jag, det borde ju bli bättre på alla sätt. men nu har jag inte tyg så det räcker.
Ska testa korsetten på tjejen som ska ha den i morgon och om det fungerar sätter jag väl igång med det riktiga tyget.
Jag har jobbat utifrån "The basics of corset bulding" och där står det att men ska sätta skenor på sin test-korsett och testa den igen. Är det verkligen nödvändigt och isåfall varför?

ichigo 2009-09-22 21:45

Jag hoppar in diskussionen så jag kan ha missat någonting, men man ska ha skenor i testkorsetten så den håller formen, så man kan se hur korsetten ser ut. För det ser ju inte samma ut utan fjädrar. :) Men om du menade någonting annat så ber jag om ursäkt och låter bollen gå över till någon annan :)

Megasteno 2009-09-22 22:40

Nej. det var det jag menade.
Förstår att det inte blir samma grej utan skenorna men tyckte att det verkade vara ett steg man kunde hoppa över.
Men det är väl lika bra att sätta i dom då så att det blir riktigt bra till slut.

ichigo 2009-09-22 23:50

Ja, gör det. Använd också samma typ av tyg som du tänkt använda och likaså sätta in bandet runt midjan. Tro mig. ;) (en av mina korsetter blev ca 10 cm mindre än tänkt pga att provkorsetten gav med sig för mkt)

Megasteno 2009-09-23 19:16

du menar väl att jag ska använda samma tyg som den riktiga korsetten till provkorsetten?:confused: Känns ju som man sabbar hela iden då.
Och vad är det för band man sätter i? jag har sett att man kan sätta nåt band i midjan men inte fattat vad det är eller gör

Jimipe 2009-09-23 19:40

Nej, samma typ av tyg. I allmänhet körs korsetter rätt ofta i två lager tyg eller fler, och då kan man göra provkorsetten i ett av de inre tygen, som i allmänhet är betydligt billigare.

I ditt fall så får du försöka hitta ett billigt tyg som är av samma slag och lika stumt och kraftigt som tyget du ska använda i slutet.

Megasteno 2009-09-23 20:40

Okej. Jag har ett tyg som är starkt och stumt i alla fall. tror det duger :) kanske lika gärna skulle kunna använda det som foder och göra en korsett med dubbelt tyg
Men det här midjebandet då, varfö ska man ha det? och vad är det?
Känner mig något tjatig nu men hoppas att ni förstår. Jag kan dra egna slutsatser men det är ju så skönt att fråga någon som vet bättre:)
Tackar alla som hjälpt mig!

ichigo 2009-09-23 21:23

Man ska ha bandet i midjan för att det inte ska expanderas. Ganska viktigt. Man skall ha någonting som är stabilt. Inte satinband eller snedslå alltså. Alla har sina favoriter vad de använder. Jag brukar prova och känna och köpa någonting som är tunt men starkt och inte ger med sig när man drar i det. och tål perforering av sömnad osv. Hur hög bandet är också upp till var och en. Om man har stort mellanrum mellan revbenen och bäckenet så kan man ha högre.. Jag brukar köra på en 3 cm bred band eller bredare och jag har ca 12-15 cm mellan revben och bäcken. Beror också på hur korsetten är designad också det är ju ingen idé att ha bred band när korsetten inte har plats för det. :)

Megasteno 2009-09-24 21:00

Men om jag nu gör en korsett på enkelt tyg. hur ska då det här bandet sys fast? Bara rakt över innan jag börjar med kanalerna för skenor eller?

leningrad 2009-09-24 21:20

Det verkar vettigt. Då syr du fast bandet i korsetten med sömmarna du syr fast kanalerna med.

Taleke 2009-09-30 23:11

Jag håller för närvarande på med min underbustkorsett, men eftersom jag inte får tillgång till mina skenor förrän på måndag så funderar jag på vad man kan använda för annat roligt att skena med? Enligt en vän ska det funka med rensfjäder, rotting användes i historiska korsetter vet jag, men vad mer kan man använda? Tips, erfarenheter?

leningrad 2009-10-01 08:05

Vänta till måndag ...

Rensfjädrar måste du ju plasta in på något sätt.

Sophia 2010-03-13 14:54

Nu måste jag in och skriva lite i den här tråden igen. Mönstret ligger framme och jag tar i det med jämna mellanrum men jag har inte kommit mig för att börja. Jag är dock sugen. :D

leningrad 2010-03-13 15:06

FEGIS!!!

Jag har nästan snott ihop en besynnerlig korsett med "cording", en TV110 i randigt tyg och missade att skära ut fodret till en sak i blått med guldtrådar. Och då är jag både lat och passivicerad.

Ta lite mått på dig, eller någon annan. Måtta mot mönstret och klipp ut bitar i slasktyg och sy ihop.

Sophia 2010-03-13 15:11

Fniss. Jag veeeet att jag borde dra igång. :) Slasktyg har jag så det räcker och blir över. Det är nog mest energin som saknas men nu har solen visat sig så jag kanske får lite energi snart.

Awa86 2010-03-30 03:39

Jag har lindat in rensfjädrar med tjockare gängtejp och det tycks fungera bra ingen rost än så länge och så har jag ändå gjort i några år nu. (men vist är det korkat att något som ska användas i vattenrör ens kan rosta) Med gängtejp elimineras ju även vissa vassa kanter. Närmare beskrivning på hur jag "förbereder" rensbanden finns i min profil. Jag säger inte att det är det bästa sättet men det är vad jag kände var ett enkelt alternativ då man hellre slösar lite tid än pengar som student.
Ville bara säga att det är inte så svårt att plasta in rensband, lite pilligt visst men det är ju handarbeten med ;)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.