Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Mönster och mönsterkonstruktion (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Mönsterändringar för stor byst (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17340)

Delfintua 2009-03-27 11:47

Hemligheten är att konservera värme och fukt i tyget vid pressning. Det gör du genom att trycka på sömmen efter press med en träbit, exepelvis en olackad klädborste eller baksidan på armstocken. Värme och fukt tränger in i trät och pressen blir väldigt fin och varaktig.

Funkar inte det så prova en remsa av sånt fuskfållvliseline som är kletigt på båda sidor.

Ploppan 2009-03-27 12:07

Jag var lite stursk och krämade på med värmen och chansade utan pressduk. Det är ju ändå ett provplagg! :)
Det verkar funka, nu är frågan bara om pressningen håller eller om sömmen/tyget kommer att resa sig igen om en stund.

Ploppan 2009-03-27 18:06

1 bifogad(e) fil(er)
*Buuuhuuu*

Tjejer: jag håller på att tappa sugen! Jag blir galen på stora tuttar och veck i tyget på "fel ställe". Ska definitivt avbryta för kvällen och se om jag lyckas hitta sugen igen.
Varför i herrans namn valde jag ett mönster med diagonala veck när jag aldrig ändrat insnitt överhuvudtaget??? Varför ska de överhuvudtaget vara öppna veck fram, blir inte alls snyggt över min stora byst. Undrar om det inte hade blivit bättre med veck som slutar i en spets?

Får inte urringningen att hålla ihop så översta delen av BH:n tittar igenom. Det står inget i beskrivningen om att man ska fästa eller sy fast skärningen i v-ringningen.
Baksidan ser åtminstone bra ut så jag får väl stå med ryggen åt folk! :D

Behövde bara gnälla lite när det går emot så mycket...tur att jag fått mönstret gratis - kanske åker det ut genom fönstret...

Just nu ser läget på strykbrädan ut så här:

Jimipe 2009-03-27 18:37

Du kommer med största sannolikhet inte få det att hålla ihop över bysten. Du lär behöva sy några stygn någonstans för att det ska fungera, alternativt lägga till _mycket tyg_ för att täcka urringningen.

Om vecken inte blir bra, prova att ta upp dem och prova livet på dig utan vecken. Ta sedan och nåla in helt nya veck, precis som du vill ha dem istället. Pröva dig fram tills du hittar något som ser snyggt ut och använd dig av dem istället.

Jag ser inga andra veck mer än de diagonala...? Blir det bättre om du nålar till några fler veck?

Ge inte upp! :) Du kommer att få till det till slut. Och, om inte annat så är du definitivt ett levande exempel för det jag försökte övertala min lärare i mode- och klädsömnad i höstas. Har man en figur som verkligen absolut inte passar in i mönstrena är det mer arbeta att ändra ett befintligt än att konsturera ett från grunden...

Ploppan 2009-03-28 10:10

2 bifogad(e) fil(er)
Har sovit på saken och idag känns det inte riktigt lika motigt som igår...troligtvis hinner jag inte göra något mer åt projektet nu i helgen och jobbar i början på veckan. Det kanske är så att jag lagom till onsdag har hunnit bli lite sugen igen.

I senaste bilden jag lade upp har jag satt en nål på insidan i v-ringningen där jag skulle vilja att den höll ihop.

Det är nog inte så att jag behöver fler veck fram över bysten. Det känns bara som om modellen med att de är öppna skapar lite bubbel och luft i slutet av sömmen om man jämför med insnitt som är slutna i en spets. Troligtvis skulle jag behöva ännu mer tyg för att den typen av veck ska se bra ut (i taft alltså) och då kommer nog bysten att se ännu större ut.

Foderdelen har två insnitt som båda slutar i spets och undrar om inte dom ser bättre ut, d.v.s. klänningen ut-och-in. Det är faktiskt inte försent för det heller - jag har nämligen fodrat klänningen med samma tyg så jag skulle kunna vända på livet helt sonika. Syr nog inte om just detta exemplar eftersom det blir mycket sprättande (har vändsytt dessutom). Har ganska mycket tyg kvar så jag skulle kunna försöka med livet som hör till modell A och B, då blir klänningen en modell A utan ärm.

Avigsidan, d.v.s. foderdelen ser ut som bilderna nedan. Ena bilden med blixt och den andra utan. Man ser nämligen bara vissa detaljer med blixt och andra bara utan. Har försökt bulla upp bysten i livet också så det ska synas lite bättre. Foderdelen är alltså gjord med två insnitt på vardera sida. Båda slutar i en spets. Har också insnitt uppe i armhålan, det är OK men inte perfekt.

Ploppan 2009-03-28 10:16

*suck* Jag känner mig som världens tutt-Lisa när jag tittar på alla inläggen ovan och ändringar av mönstret. Visst vet jag om att jag har stor byst men läser man inläggen så ser det ju ut som om jag skulle opererat mig till Dolly-Patton, Jordan eller något.

Faktum är ändå att storleken verkar passa min kropp eftersom jag är rätt stor i övrigt så skulle det inte se så proportionerligt ut med mindre byst. Man får vara nöjd med vad man fått av naturen och försöka lära sig använda symaskinen istället. :)

Jimipe 2009-03-29 15:29

Öppna veck blir sällan bra när man har en större byst. Resultatet blir liksom påsigt på och ger inte någon snygg siluett. Använd dig av fodermodellen istället, då får du ju önskat resultat men så att det ändå ser snyggare ut. :)

Varför inte så några stygn förhand mellan fodret i den övre delen och yttertyget i den undre? Då så syns ju inte stygnen och det lär hålla ihop mer.

Du är inte världens tutt-Lisa. Faktum är att den 80C som nu ska vara snittet egentligen snarare är en 75D, dvs D-kupa är snittet (då nästan alla har för liten kupa och för stor omkrets). Det är bara det att mönsterkonstruktörer, klädbutiker och underklädesvärlden i allmänhet fått för sig att D-kupa är stort och allt över det gigantiskt... :P Så, ta det lugnt och fortsätt vara stolt över dina kurvor. :) För, kurvor är ju faktiskt något snyggt och värd att glädjas över.

Ploppan 2009-04-30 13:38

1 bifogad(e) fil(er)
Just nu ser det ut så här. Inte så väldans snyggt precis eftersom allt utom livet bara är tråcklat. Ska korta av midjedelen (sitter en nål där just nu) och troligtvis korta axelbanden (som jag förlängt och måste ändra tillbaka). Midjedelen ser lite bred och mysko ut men det beror på att jag måste göra fler ändringar i sidorna. Midjedelen fram ska vara bredare och bakdelen smalare men den tillklippta tygdelen räckte inte till = gör om, gör rätt!

Jimipe 2009-04-30 14:40

Det ser ju ändå riktigt bra ut. :) Med ordentliga sömmar och det där tillfixat ut kommer det se riktigt proffsigt ut. :) Och, du har ju kommit en bra bit på vägen nu!

Ploppan 2009-04-30 14:52

Well...joo det är ju sant, fast nu har den hängt i några veckor. Det kom en katastrof till trädgård emellan + lite annat förstås.

Ploppan 2009-07-05 18:09

Jaha ja, klänningen hänger här än...ofärdig! :(
Hatar den sanslöst mycket ibland men så får jag ett ryck igen att försöka reda ut eländet.
Har delat av klänningen igen eftersom jag nu inser att det troligtvis blir bättre passform om jag gör en överdel och en kjoldel. Nöjd så långt.

Fast nu när jag står där med kjoldelen (som jag gjort en tillfällig linning till) så undrar jag om det verkligen är särskilt klyftigt att ha en kjol i fyra delar där det blir en mittsöm fram över magen. :confused:
Det blir faktiskt inte snyggt hur jag är pusslar runt, höjer kjolen, sänker den o.s.v.
Så nu har jag kikat runt lite på nätet och visst verkar det stämma - till största delen är cocktail och aftonklänningar inte sydda med en söm fram utan snarare i tre delar fram så att det är två sömmar i linje med höftbenen ungefär.

Är det något jag inbillar mig eller är det galenskap att ha en mittsöm fram på en kjol så magen ser större ut än i verkligheten?

Kan lugnt säga att det här mönstret får betyg på minusskalan vid det här laget.

Alvan 2009-07-05 18:36

Det är verkligen trist när det inte blir som man vill, Jag hoppas att du får till det tillslut ändå.

Även om det inte hjälper nu så vill jag inför framtiden tipsa om en bra bok när man har ett färdigt mönster som man vill ändra.

http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=826


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.