Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Husmorstips - Den stora tråden (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17171)

Addes 2009-03-18 21:03

Dagens tips "parfum på strykbräda"

Spray direkt på stryckbrädan så fördelas din doft i samtliga plagg.

VivoPlena 2009-03-19 07:09

Citat:

Addes skrev: (Inlägg 113417)
Alla har vi våra manier.
Lägg ert brev ni ska posta på dörrmatten innanför dörren. Så vet ni var ni har dem och glömmer inte att ta dem med.

Inte för den som har busiga husdjur dock.

VivoPlena 2009-03-19 07:11

[QUOTE=Addes;113038]MATA IN VITMINER MER! Det betyder att hunden lider av vitaminbrist... Ger du hunden monotonisk kostdiet?

Min hund gnager också på socklar, men jag trodde att det berodde på att hon byter tänder just nu och att det kliade?

Delfintua 2009-03-19 09:12

[QUOTE=VivoPlena;113424]
Citat:

Addes skrev: (Inlägg 113038)
MATA IN VITMINER MER! Det betyder att hunden lider av vitaminbrist... Ger du hunden monotonisk kostdiet?

Min hund gnager också på socklar, men jag trodde att det berodde på att hon byter tänder just nu och att det kliade?

Det enda man kan göra är att byta ut gnagandet på socklarna till annan leksak. Men det blir ett fasligt hoppande upp och ner och byte av gnaggrej. Om hunden är envis vilket min är. Dagens tips... byt socklar när hunden vuxit ifrån det :p

Addes.. vad är monotoniskt kostdiet? menar du samma dag ut och dag in, isf är svaret ja.

VivoPlena 2009-03-19 10:16

Hon gnager ju aldrig när vi är hemma, då vet hon att hon blir bannad.

Delfintua 2009-03-19 10:57

Citat:

VivoPlena skrev: (Inlägg 113438)
Hon gnager ju aldrig när vi är hemma, då vet hon att hon blir bannad.

Aha, hon är väl uttråkad att vara ensam. Är det länge hon är ensam? Ibland kan det hjälpa att sätta hunden i en stor transportbur då brukar den lägga sig och sova.

Addes 2009-03-19 13:39

Citat:

VivoPlena skrev: (Inlägg 113423)
Inte för den som har busiga husdjur dock.

Hehe bra att du nämnde :)

Addes 2009-03-19 13:40

[QUOTE=Delfintua;113435]
Citat:

VivoPlena skrev: (Inlägg 113424)

Det enda man kan göra är att byta ut gnagandet på socklarna till annan leksak. Men det blir ett fasligt hoppande upp och ner och byte av gnaggrej. Om hunden är envis vilket min är. Dagens tips... byt socklar när hunden vuxit ifrån det :p

Addes.. vad är monotoniskt kostdiet? menar du samma dag ut och dag in, isf är svaret ja.

Ja jag menade. samma dag efter dag o samma kost jämt.

Men är hunden gammal? Så svårare.

Addes 2009-03-19 14:12

2 bifogad(e) fil(er)
Tua (andra hundägare också), ang hunden med socklarna

Är det allvarigt? Men jag tycker inte så, men om hunden har psykiatriskt beteendeproblem, så måste sökas hjälp :)

Men det är väldig klassiskt beteendeproblem. Det förekom ganska often på mitt jobb (bara männsikorna, inte hundar :D )

Om hunden gnagar/river sönder mkt medan du är bort hemifrån. Det kan vara betydande bakomliggande beteendeproblem. Det är en sorts uppmärksamhets behov eller t.o.m. hämnad/provokation, dvs hunden: Jag är förbannad på dig för du lämnar mig ensamt, det är hemskt! Gör inte det igen, annars jag river sönder din jävla soffa! fisar

men hunden förstår inte att det blir dyrt där med skadorna som orsakar. Denna tanke existerar ej i hunds skalle. Det är en av de svårast uppgift att ta bort fulvanor när det gäller personer som är bort hemifrån o hunden är ensam hemma.

Ett tips är att ni kan kolla på tv-hundprogram, så där finns nåt bra tips som ni kan härma utifrån programmet o göra samma sätt inför hunden.

PS/OT. Vi familj har en väluppfostad äkta tysk schäfer, med rak rygg, inte som bild nr 1
Bild 2 (foto) är farsas hund.

Som ni ser bild nr 1, så är det enlig svenska kannelklubbs bestämda ras. Det är sjukt, galen! De får många höftproblem. missbildade medfödd. För (bakåt) 15 år sen schäfer ska vara rak ryggen. Varför svenska polis har slutat med det.
Jag tycker att det borde förbjudet! O Ändra det jävla höftproblem med bestämda rasen!

ichigo 2009-03-20 01:54

Det är tråkigt att djur sönderavlas för att möta en viss estetik. Inte bara hundar utan också katter (perser t.ex) och andra djur...

Addes 2009-03-20 02:12

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 113505)
Det är tråkigt att djur sönderavlas för att möta en viss estetik. Inte bara hundar utan också katter (perser t.ex) och andra djur...

Ja fattar inte

Jag har perser själv, men det ska vara ca 1 cm djup nosen, inte platt, men dagens bestämd ras enligt att det ska vara platt som möjligt. För 10 år sen var det annat. Så irrande!
Honorna ska föda naturligt, inte absolut opereras eller så.

ichigo 2009-03-20 08:20

Ja, jag tycker att de platta perser ser arga ut... De med lite mer utbuktande nos ser väldigt söta ut.

chery 2009-03-20 12:14

Citat:

Addes skrev: (Inlägg 113417)
Alla har vi våra manier.
Lägg ert brev ni ska posta på dörrmatten innanför dörren. Så vet ni var ni har dem och glömmer inte att ta dem med.

Vi har satt fast en tvättklämma på ytterdörren med självhäftande teip. Där sätter vi brev som ska postas. Då glömmer man inte att ta dom och dom riskerar inte att bli trampade eller förstörda på annat sätt. Dessutom blir man påmind om det eftersom brevet syns bra då.

ichigo 2009-03-20 12:21

Vi brukar lägga våra brev på byrån alldeles vid dörren tillsammans med t.ex mobil osv, och det fungerar bra för oss. :)

Delfintua 2009-03-20 13:16

Jag lägger breven i skorna för då känner man att något ska göras. Skorna står på hatthyllan för valpen vill gärna smaka på dom.

Delfintua 2009-03-20 13:20

Citat:

Addes skrev: (Inlägg 113456)
Tua (andra hundägare också), ang hunden med socklarna

Är det allvarigt? Men jag tycker inte så, men om hunden har psykiatriskt beteendeproblem, så måste sökas

För mig är det inget jätteproblem och han gör det bara när jag är skittråkig. det kan jag vara ganskla ofta ha ha. Min vovve har inga psykiska problem, han är bara väldigt uttråkad mellan varven när jag sitter här och han vill va i skogen.

Addes 2009-05-11 22:40

Citat:

Delfintua skrev: (Inlägg 113563)
För mig är det inget jätteproblem och han gör det bara när jag är skittråkig. det kan jag vara ganskla ofta ha ha. Min vovve har inga psykiska problem, han är bara väldigt uttråkad mellan varven när jag sitter här och han vill va i skogen.

Lära kanske ut hunden med biologisk klocka ;)
Dvs regelbundet samma samma samma klockslag, då ska ni gå ut o rasta. Fasta rutiner som passar för autistiska spektrum. Så mindre egotripp :D
Vilket liv.. usch.. vet jag :)

Addes 2009-05-11 22:52

Dagens tips: Trämöbeln är matt och ofräsch

Smörja in med creme eller lotion med lite vatten, och gnugga väl med mjuka handduken. Det är billighets alt, dessutom miljövänligare. Annars bivax eller polish.
Det passar bättre för antik möbler eller dylikt.

Jag gör det ibland, med vanlig lotion med mindre stink-parfym.

Addes 2009-05-19 09:35

Dagsens tips Stekpanna med Teflon-beläggning

Hur brukar ni rengöra när det är fastbränt. Man kan inte tvätta med stålull eller dylikt.
Stekpanna är Teflon - beläggning.

KringeliK 2009-05-19 10:11

Citat:

Addes skrev: (Inlägg 117663)
Hur brukar ni rengöra när det är fastbränt. Man kan inte tvätta med stålull eller dylikt.
Stekpanna är Teflon - beläggning.

Fastbränt i en teflonpanna?
Lägg i blöt.
Lossnar det inte efter blötläggning - investera i ny panna!

Addes 2009-05-19 10:35

Citat:

KringeliK skrev: (Inlägg 117665)
Fastbränt i en teflonpanna?
Lägg i blöt.
Lossnar det inte efter blötläggning - investera i ny panna!

Ja gjort. provade med matolja o lät stå i ett par dagar, men hjälpte inte.

Ja ok.

Delfintua 2009-05-19 13:03

Häll i vatten och såpa och koka upp sen på med ett lock tills det svalnat.

Jimipe 2009-05-19 14:10

Fyll den med varmt vatten och lägg i en maskindiskmedelstablett. Det blir starkt basiskt (så rör du vid det, tvätta händerna noggrant) och brukar i kombiantion med blötläggningen få bort rätt mycket. :)

Addes 2009-05-19 22:27

Citat:

Jimipe skrev: (Inlägg 117690)
Fyll den med varmt vatten och lägg i en maskindiskmedelstablett. Det blir starkt basiskt (så rör du vid det, tvätta händerna noggrant) och brukar i kombiantion med blötläggningen få bort rätt mycket. :)

Ja jag brukar göra det sättet, bara vanliga kastrullerna.
Men skadar det teflon??

Jimipe 2009-05-20 04:05

Nejdå, det gör det inte. Det teflon inte klarar är först och främst sådant som repar. Dvs, diskmedel eller rengöringsmedel med sådan effekt (VIM t.ex.) eller sådant som har för hög kraft (hård skrubbning utan vatten i pannan). Basisiskt i sig skadar inte...

Addes 2009-05-20 21:34

Citat:

Jimipe skrev: (Inlägg 117723)
Nejdå, det gör det inte. Det teflon inte klarar är först och främst sådant som repar. Dvs, diskmedel eller rengöringsmedel med sådan effekt (VIM t.ex.) eller sådant som har för hög kraft (hård skrubbning utan vatten i pannan). Basisiskt i sig skadar inte...

Det hjälpte inte så bra. Jag kastade ut från fönstern ;) nää skojt bara.

jag fick köpa en ny...

Jimipe 2009-05-21 04:23

Problemet med teflon är att man om man bränner det riktigt illa också bränner teflonet. Det är därför man absolut inte ska sätta på en sådan stekpanna utan något i. Så, är det riktigt bränt så är den rätt förstörd, oavsett om man kan skrubba bort det brända eller inte...

ichigo 2009-05-21 04:43

Ja, teflon är inte så bra... De blir slitna med tiden även om det "ser" bra ut, så kan det bli hopplöst och saker fastnar i ändå. Och vissa blir inte ens rena i diskmaskinen heller.

Och mina kastruller får alltid kal fläck i mitten efter 1 år! Även om man inte använder metall så nöts det ändå när man vispar.

Kan inte vara speciellt bra att äta upp teflonflagor.

Addes 2009-05-21 22:09

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 117783)
Ja, teflon är inte så bra... De blir slitna med tiden även om det "ser" bra ut, så kan det bli hopplöst och saker fastnar i ändå. Och vissa blir inte ens rena i diskmaskinen heller.

Och mina kastruller får alltid kal fläck i mitten efter 1 år! Även om man inte använder metall så nöts det ändå när man vispar.

Kan inte vara speciellt bra att äta upp teflonflagor.

USCH tefonflagor!! Det hände! När jag lagade köttfärssås, fick syns o tänkte va fan de svarta flagorna eller kryddor i såsen... o sen hällde i skålen som jag skulle duka dom till bordet, men såg teflonpannan hade massa "hål"... Fy fan-- fick kasta bort allt såsen. förbaskat! :mad:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:19.