Hej Ingrid (och ni andra swappare)
Min gammelmaskin har fått jobba idag och den klarade av att göra swapblocken, värre var det med mig och min hjärna som skulle få ihop exakta mått, phu inte visste jag att det var så svårt.Jag har kämpat hela dagen, sytt, slängt bort, gjort om, sprättat och sytt igen i det oändliga men nu är de i alla fall klara. Det var bra att få se dina block så då visste jag att det var okay med maskinbroderi också. God natt från en utmattad förstagångsswappare, |
Du är rolig du :)
Känner igen mig faktiskt. Det är många gånger jag suttit och slitit mitt hår över något projekt som "ser så lätt ut" men istället så visar det sig vara hur svårt och krångligt som helst. Jag brukar sova på saken. Sen brukar det gå lättare. Jag brukar lösa problemen i sömnen. Men visst är det kul dessa block som vi gör till Swapparna. Och det är så roligt när man sen får komponera ihop sin version av denna swap. |
Men hallå där. Vad menas med ordentligt gjorda då??? Att brodera med färdiga motiv från maskin som går av sig själv. Vad kallas då det?
Själv skulle jag vilja ha lite mer möda på de lappar jag får åter. Finns det någon sådan regel? Undrar RutViola som avskyr maskinbroderi dvs, de färdiga som du kan låta maskinen sköta medans Du går på toa. |
Citat:
Ett slarvigt sytt block är inte "ordentligt gjord" Med ordentligt menas: - Att sömmarna är ordentligt sydda så att sömmarna inte går upp efter ett tag. - Att blocken är i det mått vi bestämt. I detta fallet 15 cm och inte 14,8 cm - Att sömnsmånen är minst 6 mm och inte 5.9 cm - Att materialet är i 100 % bomull och att det är tvättat. Alltså inget syntetmaterial i tyget. Vi har godkänt att tekniken och motiven är valfria, bara det är ett påskmotiv Så för mig är det ok med ett motiv som är maskin eller handbroderat. Med applikation eller i ren lappteknik. Vill du inte ha maskinbroderade tillbaka så är det säkert andra som vill ha det. Vi kan säkert lösa det här tror jag. Skriv det särskilt i brevet du skickar till mig så kan jag sortera det enligt ditt önskemål i den mån det går vill säga. |
Måste försvara maskinbroderi trots att jag själv inte maskinbroderar. Även om det är maskinen som syr motivet så är det många som läggger ner mycket tid på egen stygnsättning. sedan är det faktiskt vad man syr av sina block som är det viktiga. jag vill gärna ha maskinbroderat för jag tycker det är fint.Skulle gärna ha en egen brodyrmaskin.
|
Hej
Ooops, maskinbroderi var kanske inte så okay ändå som jag trodde. Tur att jag bara använde det på ett av blocken, men det är inte BARA maskinbroderi också simsalabim är det ett färdig block, då hade det inte tagit mig från tidig morgon till sen kväll att göra mina fyra block. Jag har naturligtvis använt flera tyger, skurit och sytt ihop ändå runt maskinbroderiet. Sedan gjorde jag ett block med applikation på, kanske det inte heller är så populärt eller??? Det är inte lätt att veta allt.En aftonstjärna och en delad nioruta kanske är för enkelt, äsch jag kanske behåller mina block själv istället, för jag tycker att de duger. Rose-Marie |
Tycker absolut att du ska vara med. tekniken är fri. förstår inte varför det är sämre med maskinbroderi än tex applikationer?
|
Det är klart du ska vara med. vi är många som vill ha sådana block. Och det är ju så att reglerna säger att det är fritt val av teknik och motiv så häng på.
Jag vill ha block med brodyrmotiv på. Eller en applikation, eller ett tryck kanske, på en söt liten kyckling eller så en vanlig blockruta. En gul en. :) |
Hej igen
Jo jag ska vara med, det blir ju jättespännande att se vad det kommer för block tillbaka. Kände mig platt som en pannkaka ett tag, eftersom jag ju är nybörjare så känns det inte kul att höra att något som jag just har gjort ogillas så starkt av någon som är rutinerad inom området.För 5 månader sedan när jag skulle köpa symaskin och försäljaren frågade om jag skulle ha den till quilting, så frågade jag vad det var för någonting (visste inte ens det) och fick till svar "att sy lapptäcken", då svarade jag "nej aldrig".Men det går alltid att ändra sig, höll nästan på att ändra mig igen till att aldrig quilta mer men när jag tänkte efter ett tag så insåg jag ju att det bara är en åsikt bland många andra åsikter. Jag har då slitit med att lära mig att sköta broderienheten på symaskinen för det är 1000 saker som kan gå fel och massor med småsaker man behöver tänka på och göra rätt för att det ska bli bra. Sedan 3 månader tillbaka har jag alltså quiltat och broderat och jag är svårt drabbad av "lappsjukan" (är i och för sig född i Lappland också), sjukan efter fler och fler tyger, färger, tekninker och kombinationer.Oh så kul det är och tack alla ni här på sysidan som uppmuntrar, peppar och delar med er av era kunskaper. Rose-Marie |
Hej alla tjejer både gamla o nya "bekanta"
har följt påskswap-snacket på avstånd sas, blev lite "tilltufsad" förra gången, i julas , så jag ville inte vara med denna gången - känner inte att jag är /kan sy så pass bra som det behövs. Men jag hoppas verkligen att det går bra för alla som vill o kan vara med nu och att ingen låter bli att vara med pga dåligt sy-självförtroende och att det blir en lika trevlig och givande swap som vi haft så många gånger förr :) Många hälsningar från birgitta l |
Men snälla rar Birgitta du som är så duktig och gör så fina block. För min del får du mer än gärna vara med på swappen. :)
Det är ju det som är så roligt med swappandet, att få så många olika block, PP, application lr delvis broderade block, lr vad olika tekniker som finns. Det finns å mycket roligt å fint att göra av alla block. ÅsaS |
Citat:
Däremot så ska inte slarvigt sydda block godkännas tycker jag. Därför skrev jag in det i reglerna. Du gör mycket fina block, Du är noga, och du är mycket bättre än vad många har varit i de swapar jag varit med i här på sysidan. Så glöm tidigare gnäll. Häng på i Swapandet. Vi syr hur vi vill, bara det är påskrelaterade välsydda tvättade bomullsblock som håller måttangivelsen så blir nog alla nöjda, Nästan i alla fall :). Vi kommer att sakna dig annars Birgitta. |
Hejsan, har nu gjort ett set som ej innehåller brodyr, bilden finns att beskåda på min sida, skall föreställa tulpaner, kan kanske vara svårt att se på denna bilden. Vet ej om jag skall skicka iväg även det broderade set som jag visat tidigare. Det gör inget i och för sig om jag får dem tillbaka.
PS. Birgitta, jag tycker det skulle vara roligt om du var med,har ju sett vilka fina saker du gjort tidigare. DS. // Ingrid ;o):D |
Skicka med dina broderade också....de är jätte fina!
Jag väntar på att komma igång...har beställt en bok på nätet med några nya mönster...hoppas den kommer idag. Rae :) |
Ingrid snälla sicka dina broderade block &så. Jag skulle bli jätteglad om det dök upp en så
söt kyckling hemma hos mig.:D ÅsaS |
Hej!
Nu har jag läst och begrundat... Ja, jag vill vara med! Har aldrig gjort detta förut, är bara en glad amatör, men det ska bli spännande. Jag ska alltså sy 4 rutor och skicka, sedan får jag 4 varierande i retur. Vart ska de skickas? Jag ska bifoga returkuvert, visst? Om jag vill göra fler än ett set, kan jag skicka alla tillsammans eller vill du ha 4 i varje skick, för enkelhetens skull? Jag längtar... Hälsn Helena |
Det är kul om vi blir fler så sätt igång o sy för fullt Helena
Jag har lagt upp bilder på höns som jag gjorde klart i kväll. Alla är större än 15cm även om ett block ser mindre ut.:D Åsa |
Citat:
Skicka din mailadress till mig så får du reglerna samt min adress. Du syr 4 st block som sedan blir 1 set. Du väljer själv vilken teknik och vilka motiv du ska ha på dina block. Temat är ju påsk som nog alla har förstått:) Sen väljer du hur många set du vill göra och du skickar dessa i samma kuvert till mig. Däremot så "MÅSTE" alla blockan vara 15 cm "UTAN" sömnsmån. De får inte vara varken "mindre eller större". Sedan läggs en sömnsmån på som "SKA" vara "minst" 6 mm. Absolut inte mindre. Större gör inget. Det kan mottagaren själv skära efter sitt eget tycke. Håller de inte måtten så skickas de tillbaka, om det inte är någon av Swapparna som tar emot udda storlekar. |
Ojdå Ojdå!!!! Bakgrunden till mitt inlägg är följande: Jag deltog i ett ATC-byte och slet för att göra 4 textila kort. Jag lade ner ett fruktansvärt arbete och broderade för hand mm. Det var alltså många timmars arbete och jag tyckte de blev så fina. Gissa vad jag fick åter???
4, varav tre mycket snabbt och slarvigt gjorda, papperskort. detta var mitt eget fel då jag inte läste instruktionerna ordentligt. Där stod också valfri teknik. Men jag blev väldigt ledsen. Dessutom har jag varit med på några bytesringar och round robin mm. Då finns det alltid några som skickar de sämsta och billigaste tygerna medan jag bemödar mig om att använda mina bästa tyger. Felet ligger väl hos mig, men jag uppfattade att det var lite krav på dessa rutor. Jag tycker nog inte att en tygbit som man maskinbroderar är så välarbetat. Det var ett missförstånd även om jag fortfarande står för min åsikt. Jag skickar naturligtsvis in mina 4 alster och hoppas någon vill ha dem och att Elisabeth ev. kan ge mig de flesta i mera lappteknik. Min avsikt har verkligen inte varit att krossa någon eller platta till någon. Tekniken är fri och jag ville bara lyfta upp frågan eftersom jag gått på pumpen tidigare. Det är klart att ni skall sy vad ni vill och dessutom tror jag inte jag är mer erfaren än någon annan på listan. Men jag har en stor trut!! Och den är jag stolt över och står för det jag säger. Fria hälsningar från RutViola |
Rutviloa
Om jag hade broderat för hand och sen fått kort som var mer slarvigt gjorda kan jag förstå är mycket tråkigt och det är klart att jag skulle blivit ledsen jag med. Men att vara stor i truten är sällan till någon nackdel :D Åsa |
Tack Åsa. Stor i truten får ofta mycket skäll. Jag tål det men i höstas blev det för mycket på många håll och kanter. Likaväl så fortsätter jag på samma sätt. Tack o kram rutViola
|
Rutviola..
Du har helt rätt när det gäller slarvigt sydda block. Jag skulle också reagera om man själv lagt ned mycket jobb och får tillbaka något slarvigt arbete. Jag kommer att sortera blocken så rättvist jag kan, och de som inte har följt reglerna får sina block tillbaka. De som inte vill ha broderade block får skriva det i brevet till mig. Nu ska vi sy och ha roligt. Ingen ska behöva bli ledsen eller illa behandlad för att blocken inte passar min eller din smak. Jag har varit så imponerad av de tidigare Swaparna jag deltagit i här på sysidan. Jag har fått så fina block och jag tycker ni alla är så duktiga. Visst är det väl ett härligt gäng som huserar här på sysidan. Det tycker i alla fall jag. |
Hej tjejer!
Det här var jätteskoj, att sy påsklappar alltså! Jag "gick igång" riktigt ordentligt. Har nu sytt 2 set. Hur många brukar ni att göra, undrar en nybörjare? Men ni får ta mina lappar som de är, amatör som jag är. Och jag ser fram emot att få lappar med diverse tekniker, både broderat och obroderat. Jättemysigt helgpyssel i regnet! Kram alla glada "lappare". |
Hej hej alla!
Nu är mina swaplappar klara, ligger bland mina bilder. Det blev en salig blandning av tekniker. Bl a pp för häxans katt och en grön påskkrans (?!) i blockhus. På flera av blocken är sömnsmånen långt över 6 mm, men jag hoppas att mottagaren skär till så att det passar på bästa sätt. Återstår inte så mycket mer än att posta grejerna, önska alla Swappare GLAD PÅSK och så sätta sig och längta-vänta efter brev på posten!! (och kanske fortsätta att sy ett gäng block för eget bruk. Det kan vara svårt att sluta nu när ångan är uppe). Vi ses väl på Blåkulla? Kram Jenny |
Hej Elisabeth,
Lite nyfiken bara, har mina block kommit till dig? /Ingrid ;o) |
Citat:
Javisst, det kom i går. Nu har jag så fina block från; Ingrid Wester Kerstin Lidström Jenny Hillman Eva Grundberg Själv har jag velat så för jag vet inte vilket motiv mina block ska ha. Det finns ju så mycket härliga påskmotiv. Men jag tror jag hittat ett som jag gillar. |
Hej!
Jag jobbar för fullt på mina block...jag undrar bara...ska blocken vara hos dig senaste den 29/2 (postas senast den 27/2) eller kan jag posta de senaste den 29/2 (så är de hos dig till den 3/3)? Rae |
Hej alla!
Nu har jag postat mina block, och väntar ivrigt... Jag bestämmer inte, men visst vore det väl bra om Elisabeth har blocken innan helgen, alltså 29/2. Då kan hon kanske få iväg dem till oss under helgen, så har vi 2 veckor att "tota ihop" något till påsken. Vad tycker ni andra? Hälsn från Helena;) |
Jag håller med Helena B! Rae, du hinner nog ändå...
|
Hej.
Nu har jag skickat mina 4 block.Hoppas de kommer fram oskadda. Man vet aldrig nä'r det gäller posten!!! Det är en sak jag undrar (med risk för att såra några) Varför lägger ni ut bilder på de grejer ni sytt till en swapp????? Är det inte meningen att det skall vara lite hemligt tills man fått bytet klart.? Nu stod ju inte det i reglerna men skulle vi inte kunna införa det i allt swappande framöver.? Det är ju liksom lite kul att inte veta riktigt vad man får tillbaka. Till er som maskinbroderar, vill jag bara säga igen: Min mening har inte varit att såra eller platta till någon,men det kanske ändå var bra att den diskussionen kom upp. Visst kan man jämföra tidsmässigt, en enkel applikation (om man inte gör något mer med sina lappar) med ett enkelt maskinbroderi, om man inte gjort något mer. Det är väl klart att om man sätter ihop lite olika lappar till en botten, så blir det ju en annan och mer arbetad sak. Jag vet inte om de som får mina lappar, gillar min teknik och mitt sysätt. Men jag har gjort dem med mycket gott hjärta och hoppas att de kan glädja några. Kram från RutViola |
Hej,
Kan väl svara för egen del, jag har lagt ut mina bilder för att jag kännt mig osäker om de duger eller inte, så då vet jag om jag vågar skicka iväg dem eller inte, jag gjorde åtta block varav fyra innehåller ett broderi som är broderat på ett block sytt i en ganska enkel blockteknik, men trots det är det ett block i botten. Ja, jag hoppas du förstår vad jag menar. Kram från Ingrid. |
Hej!
Jag la upp foton för att jag sett att det gjorts i tidigare swapar. Jag tycker personligen att det är kul att se vad alla gör, för inspiration och idéer. Vilka lappar som i slutändan hamnar i min brevlåda kommer ju ändå att bli en överraskning. Men det kan ju definitivt tas upp till diskussion i kommande swapar om det ska införas "inga foton i förväg". Det går ju även (rent teoretiskt i alla fall;) ) att låta bli att klicka in på fotoalbumen. Mina swaplappar är gjorda med lust och omtanke, inget avancerat, men efter min bästa förmåga. Jag hoppas såklart att de ska mottas med glädje. Fast jag ser på hela swap-idéen lite som ett lotteri, med garanterad vinst. Fast hur mycket man gillar sin vinst beror ju på tycke och smak, som bekant är delad. Tur är väl det, och huvudsaken för mig är att utmana mig själv samt få idéer och inspriation från andra. Det ska bli så kul och spännande att kolla posten framöver! För min del funkar det med 3/3. |
Citat:
Jag gör det här för att det är skoj och vill absolut inte ha något stressande moment med. Jag sorterar och skickar tillbaka blocken i min takt utan tidspress som krav. |
Hej!
Jag postar mina block med posten i morgon. ÅsaS |
Tack för svar Elisabeth. Jag ska få iväg de senaste den 29:d...men siktar självklart på tidigare (Vi har haft ett litet kriss i familjen och det är mycket annat att tänka ¨på just nu).
När det gäller bilder i album...jag håller med Jenny H...man behöver inte titta på bilderna. Jag håller också med dig som du sa, Jenny: "jag ser på hela swap-idéen lite som ett lotteri, med garanterad vinst. Fast hur mycket man gillar sin vinst beror ju på tycke och smak, som bekant är delad. Tur är väl det, och huvudsaken för mig är att utmana mig själv samt få idéer och inspriation från andra. " Rae :) |
Kära Pysseltant
Jag förstår vad Du menar. Ett block som är ett block, även om det innehåller maskinbroderi, är okey. Det är klart man inte behöver titta i albumet men generellt sett, tror jag det ökar spänningen mera om vi inte lägger ut dem förrän swappen är klar. Om man följer reglerna, blir väl blocken godkända, antar jag. Här har ju dessutom Elisabeth påtalat att man får dem åter om de inte fyller måtten. Har man bemödat sig och sytt med omtanke och glädje och kärlek så kan det väl inte bli annat än bra. Hoppas RutViola |
I dag kom det så härliga block från Helena Baumgarten och Rutviola Nilsson.
Tack tack. |
Citat:
Dina block kom i dag. Jag gillar dom skarpt. Så påskiga. Vill ha...:) |
Hur många är det som är med på denna swap?
|
Vi är 11 st denna gång. Förhoppningsvis blir vi fler i quiltgänget då jag ser många nya som anslutit sig till Hannes "Ditzy Donuts" Swap
Det är en underbar hobby detta med lapparbeten. Variationerna är oändliga och så är det ju mycket avkopplande och inspirerande. Kreativiteten kan flöda rejält så man glömmer bort både tid och värk. Bra för mig, det sista vill säga. Att glömma bort tiden är mindre bra. Så ni som aldrig provat på att Swapa, gör det. Det är kul. Jag lovar :) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:09. |