Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Lägre krav i slöjden? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=11316)

Theta 2007-10-24 18:43

Vi fick göra waldorfdockor i 8:an. Det är nog den enda grej från syslöjden jag har kvar. Man fick välja mellan att göra mjukisdjur eller waldorfdocka men dockorna var högre betygsnivå på. Waldorfockorna var det absolut bästa vi fick göra. Ingen lågbudgetvariant med polyester stoppning och akrylgarn utan riktiga fina waldorfdockor med ullstoppning och ullgarnshår. Sedan fick vi sy kläder till dockorna. Vi skulle använda tre olika tekniker när vi gjorde kläderna men annars fick vi göra precis vad vi ville. Jag stickade en tröja, sydde ett par hängselbyxor och tovade ull som jag sedan sydde skor av. Jag tror det var rätt många som tyckte det var ett roligt moment.
I mellanstadiet och lågstadiet så var det rena skämtet. Den ena syslöjdsläraren vi hade var bra. Fast det i materialskåpet var inte så upphetsande precis och kul att sticka en fyrkantig lapp i rätstickning, sy ihop den, sätta svans på och kalla den för mus (särskillt när man redan kunde sticka rätstickning, slätstickning, resår, moss och öka och minska etc). Den andra syslöjdsläraren vi hade tyckte vi skulle sy med raksöm i velour...
Vi började med slöjd redan i tvåan och vi var tvugna att sy pennskrin och handsy någon ful gubbe i filt. Hemma så sydde jag en lampskärm (min julstjärna som jag fortfarande har i fönstret varje jul) så det var ju lagom utvecklande att sitta och sy en ful filtgrej. Jag sydde dit tuttar och snopp på min för att jäklas (självklart ska de ju stå och bli dammiga i utställningsskåpet ett par månader först innan man fick ta hem så därför gjorde jag min lite extra "fin").
Har påbörjat mitt andra år på universitetet nu plus tre år gymnasium så det är väl knappt 5år sedan jag gick ut högstadiet.

beda 2007-10-24 18:46

Tråkigt att du inte fick prova.....det låter konstigt om du gick i skolan i mitten av 90-talet. Men det är nog som jag tidigare sagt, mycket olika ute i de olika skolorna. Jag blir jätteglad när någon elev vill prova och vill de sen lära sig ordentligt, så ställer jag upp så mycket jag kan.

Vidar 2007-10-24 22:11

Fördelen med träslöjden är den att det finns alltid en massa billig furu eller björk man kan "leka" med. Sedan om man har tur och det är en gammal skola och man har fått bra kontakt med sin slöjdlärare kan man ofta få lov att få sig en guldklimp från förråden. Alltså träslag som är inköpta för typ 30 år sedan och numera har belagts med handelsförbud... Svårt att matcha det i syslöjden, även om jag gjorde ett kap för några år sedan när jag gick på "arbetslöshetsdagis"... Vad skall man annars kalla det när folk i 20-45 årsåldern skall ha data, syslöjd och träslöjd för att kontrollera motivationen? Visst, jag älskade det, men likväl var det dagis... I alla fall... De hade ett par rullar med gammalt fint ylle som jag tidigt fattade tycke för. Kanske var en tre-fem meter per styck, men jag lyckades norpa åt mig hälften av det i lite olika projekt...

Avslut0801 2007-10-30 09:35

Jag hade syslöjd i mitten av 70-talet och jag kommer inte ihåg så mycket, varken bra eller dåligt. Valde träslöjd på högstadiet.

Jag stickade dock mycket när jag var tonåring. Det var min mamma som lärde mig. Jag kommer i håg att jag undrade hur sjutton jag skulle kunna lära mig sticka om jag bara var hänvisad till syslöjden. Det var ju tragglandet hemma i soffan och mammas OÄNDLIGA tålamod med mig, mönsterbeskrivningarna, det trassliga garnet och upptagandet av hundratals tappade maskor som gjorde susen.

carinarosen 2007-11-14 19:14

Många gånger känns det konstigt att jag hamnade i "sömnadsträsket" och faktiskt älskar att sy.
Jag sydde mig ordentligt i höger pekfinger på symaskinen i 6an, jag fick 2a på mina arbetsprovet i 8an för att jag var sjuk på inlämningsdagen och kom med mina prover två dagar försent!
Så mitt syintresse och min tygaffär är min revansch på ett någorlunda konstigt system ;)

AgnetaIsaksson 2008-05-27 21:19

Titta hit!

Diskussionen har ett tag på nacken men jag vill ändå passa på att uppmana dig som är intresserad av en fortsättning, att snarast besöka det bästa som hänt slöjdande elever och lärare i manna minne:

http://www.slojd.nu/slojda/inspiration.php

I dags dato finns här 52252 slöjdalster från slöjdande händer och huvuden runt om i Sveriges avlånga land.

Du som arbetar som slöjdlärare och som ännu inte anmält din skola till den digitala slöjdportfolion, vill jag uppmana till att göra så! Mina elever använder den dagligen såväl som inspirationskälla som att dokumentera sina egna alster.

Inger Degerfält som är upphovskvinnan bakom www.slojd.nu har även producerat ett antal digitala läromedel som är helt fantastiskt användarvänliga, ljud, bild och text i bästa samverkan! Värt varenda krona.

Hälsningar från Agneta i Nävekvarn, för slöjdande händer och hjärnor för framtiden!

JohannaSoreke 2008-05-28 06:08

Åh så bra!

Jag skickade genast en länk till skolan! Så får vi se vad läraren gör med det!

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:05.