Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Swap (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Ttk=cqrr (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=22426)

Villsy 2010-10-27 11:47

Oj, nu var det ett tag sedan jag kikade in här. Blocken har börjat rulla ser jag. Mitt har legat i två veckor nu färdigt så det är väl dags att få iväg det då ;).Det ska bli så spännande och se vad ni andra har hittat på för saga.
Hänger med näsan i postlådskanten - jättespännande!!!
// Annica

Elin.M. 2010-10-27 19:18

Hej!
Min idé är att vi försöker hitta på något att sy som har anknytning till varje blocks berättelse.

"Dekorationer/handsömnad:
Vi syr dekorationerna för hand! Du kan använda dekorativa broderisömmar och/eller pärlor, spetsar, trådar, band, färdiga blommor osv…(Obs, ej klister.) Vad som helst som du kan hitta på som har med den akuella berättelsen att göra, på något tydligt sätt eller kanske mer långsökt." (saxat från riktlinjerna)

När det känns väldigt svårt att komma på något så ta fasta på det där med långsöktheten! ;) Men tänk också på att "nöden lär naken kvinna spinna" och att strama regler och begränsningar kan locka fram storverk!

Lyckönskningar till alla!
/Elin

Elin.M. 2010-10-28 17:21

Jag har postat mitt block till Trugen idag.
/Elin.M.

Syofta 2010-10-28 20:37

Citat:

Elin.M. skrev: (Inlägg 145248)
Hej!
Min idé är att vi försöker hitta på något att sy som har anknytning till varje blocks berättelse.

"Dekorationer/handsömnad:
Vi syr dekorationerna för hand! Du kan använda dekorativa broderisömmar och/eller pärlor, spetsar, trådar, band, färdiga blommor osv…(Obs, ej klister.) Vad som helst som du kan hitta på som har med den akuella berättelsen att göra, på något tydligt sätt eller kanske mer långsökt." (saxat från riktlinjerna)

När det känns väldigt svårt att komma på något så ta fasta på det där med långsöktheten! ;) Men tänk också på att "nöden lär naken kvinna spinna" och att strama regler och begränsningar kan locka fram storverk!

Lyckönskningar till alla!
/Elin

Caija!!!
Jag tror inte det blir något problem. När vi får ditt block hittar vi säkert på något från din saga som du inte själv tänkt på, det är ju just det som är charmen med att skicka runt och att så många får sy. ;) Annars får man väl fylla på med träd, blommor, blad, havsvågor, måsar, stenar, hjärtan, bubblor, djur, gardiner, tegelstenar eller diverse annat som kan passa in :D
Ska bli kul!
Syofta

Villsy 2010-10-29 11:44

Caija!
:D Du utmanar oss!;) Nu blir jag verkligen nyfiken på vad det är för saga du hittat :) Den som väntar får se!
Villsy

Syofta 2010-11-01 21:18

buhu! :( Jag är lite försenad, blocket kommer i slutet på veckan, troligtvis på fredag.

Jag har varit sjuk sen 3 oktober, och är fortfarande. Har akut reumatism och all energi (finns knappt nån...) går åt till sånt som att försöka laga mat. För att inte tala om hur man ska bära sig åt för att tvätta håret...Kryckor :mad: . usch.
Ska hälsa på släkten nu och bara låta mig bli serverad, och brodera :p.

Det är spännande och vackert med sagor!!! :)

Elin.M. 2010-11-02 19:31

Oj då, så tråkigt. Stackars dig Syofta som inte kan sy! (...och för att du har ont och för att allt är besvärligt, så klart.) Jag hinner förmodligen dekorera på två veckor så det behöver inte bli någon försening.

Hur går det för er andra?
Trikken, ElisabethS, Villsy och Caija har ni skickat era "toktäcken"?
Trugen har mitt kuvert kommit fram?

Hej så länge!

zickzack 2010-11-03 06:26

Villsys täcke
 
hej
Igår landade Annikas/Villsys vackra täcke hos mig.
//ann-zickzack

trugen 2010-11-03 08:30

Hejsan! Javisst har ditt kommit fram Elin, missade skriva in de. ska titta på det i dag.
Annika

ElisabethS 2010-11-03 11:03

[QUOTE=Elin.M.;145671]

Hur går det för er andra?
Trikken, ElisabethS, Villsy och Caija har ni skickat era "toktäcken"? QUOTE]

Jag är lite försenad, Täcket postar jag nog på torsdag eller fredag. Jag ramlade ju ned från stengen för ett antal veckor sedan och slog i armen, handen så jag tappade all känsel. Jag märker att jag har mycket svårt att just brodera, virka sticka för det gör rejält ont så det har tagit längre tid att brodera min saga än jag trodde. Nu har jag fått stödskena från arbetsterapin så nu går det bättre.

En gott råd till er alla.
Riskera inte era värdefulla handarbetshänder. Överlåt åt tv-tittarna att måla fönsterkarmar ståendes på stegar :)

Trikken 2010-11-03 15:40

Hej! Idag går mitt block iväg till ElisabethS. Ber om ursäkt att jag blivit försenad, hoppas att det in te skall ställa till det för er andra. Ser fram emot alla sagor o berättelser, man får säkert läsa på o friska upp minnet!
Hösthälsningar Trikken

Rae 2010-11-07 11:19

Hej!
Jag undrar om Caija har skickat sin block till mig än. Jag reser bort i slutet av nästa vecka och skulle gärna vilja sy på den innan jag åker. (kommer vara borta i 3 veckor).
Rae

ElisabethS 2010-11-07 12:15

Hej. Fick blocket från Trikken i fredags och mitt postades samma dag. Jag blev också försenad så jag får hoppas vi inte blir en propp i sändschemat :)
Men proppar går ju att lösa upp de också :)

zickzack 2010-11-10 06:43

Villsys toktäcke
 
Är på väg till Åsa-Syofta. Nu väntar jag med spänning på nästa brev att sätta händerna i!

Ann, Zick-zack

zickzack 2010-11-11 07:54

Hej

Jag har markerat er som deltar i denna TTK som vän på sysidan. Hoppas det är Ok, om inte -hojta till!

Elin.M. 2010-11-11 21:27

Här är karusellen, som ska gå till kvällen...
Jag fixade inte att klistra in en tabell, hoppas ni kan tyda allt ändå. Syofta skickade iväg zickzacks block (så himla fint!!!) till mig före sitt eget. Tack!

Jag tror att läget ser ut som nedan. Fortsätt att lägga in info om när ni skickar iväg och får hem block.


Deltagare::::::::::::::Blocket hon har tillhör:

Trikken ___________Rae

ElisabethS _________Trikken (har postat ElisabethS till Villsy)

Villsy _____________Har inget block

zickzack __________(har postat Villsys till Syofta)

Syofta_____________Syofta

Elin.M. ____________zickzack

Trugen ____________Elin.M.

Caija _____________Caija och Trugen

Rae _______________Har inget block


Trevlig sömnad allihop!
/Elin

Platinum 2010-11-11 22:16

Kan någon förklara för mig hur det egentligen funkar med toktäckesbyten.

Är det så enkelt som att man letar på allehanda lappar och pysslar ihop dem (syr på maskin eller tråcklar) efter ett angivet yttermått och sen utöver det bara följer det trådskaparen vill ha som tema, som i denna sagor? Är det inte svårare än så?

Rae 2010-11-12 09:04

Hej, Platinum,

Så här skrev jag när jag startade våran första Crazy Quilt Round Robin (Toktäcksbyten):
---------------------------------
En Round Robin är ett projekt där alla deltagare sy var sin del. Det kan vara en hel quilt, block eller delar av block.

En Crazy Quilt Block Round Robin går till så här. Varje deltagare syr ett Crazy Quilt Block. De dekorerar en söm och ett patch på sitt eget block och skickar sedan blocket vidare till nästa person på rotationslistan. Varje deltagare syr på alla deltagarnas block.

När man åter får sitt block är den översållat med dekorationer och sömmar. Blocket kan man använda till vad man vill, en kudde, del i ett täcke, väggbonad. Vad som helst.

Fördelen med att deltaga i en Round Robin är att man inspireras genom att se hur andra syr och lära sig nya tekniker.
----------------------------

Inte svårare än så. / Rae

Rae 2010-11-12 14:46

Tyvärr kom inte blocket ifrån Caija med posten idag. Det betyder att jag inte kan ta med mig den när jag nu reser bort. Jag kommer att vara borta i 3 veckor så när jag väl får den, kommer den att bli försenad. Tråkigt, tycker jag. Men, inget jag kan göra något åt.
Rae::(

Syofta 2010-11-14 14:16

Jag fick Villsys block i torsdags!

Zicksack: Självklart är vi vänner! Vi håller väl på med nåt som kanske också kan kallas vänskapstäcken?

Villsy 2010-11-14 16:14

...inget toktäcke i lådan ännu...hoppas,hoppas imorgon...

på min sida finns mitt block på bild, där står också vilken berättelse jag valt, för den som vill eller vill undvika att kika i förväg. Under rubriken CQRR TTK.

Caija 2010-11-16 12:38

Hej gott folk!

Jag måste meddela att jag kommer hoppa av denna swappen, har redan spenderat en del tid på lasarettet och kommer få åka dit igen. Så jag känner att jag kommer bli en flaskhals i detta projekt och vill inte ligga inne med dåligt samvete för att jag inte får iväg saker i tid osv.

Det block som inte är mitt och som jag har hemma nu kommer jag sy klart och skicka asap innan jag åker in igen.

Så jag hoppas att ni förstår och att ni alla får fina bitar i slutändan!

*kram*

Elin.M. 2010-11-16 17:09

Caija, jättetråkigt att du inte kan fortsätta!

Men blir det "för mycket" ska man ju inte plåga sig själv med dåligt samvete.
Vi gör helt enkelt så att Trugen får skicka blocken (eller vad toktäcket nu har för form..;)) direkt till Rae.

Sen undrar jag: har ElisabethS block kommit fram till Villsy än? Det skickades den 5 november.

Hej så länge/Elin

Villsy 2010-11-17 07:37

Elin! nej, till mej har det inte kommit något block ännu...väntar och väntar....:(

ElisabethS 2010-11-17 10:28

Har inte mitt block kommit än? Har du kollat med posten?
Jag kan göra en till ifall den kommit bort.
Det gör inget om den dyker upp senare för då kan du bara sända tillbaka den till mig.
Jag syr en ny helt enkelt men du får den nog inte förens i början på nästa vecka. Hinner nog inte innan fredag helt enkelt.

Villsy 2010-11-20 19:45

inget block ännu. Hoppas det dyker upp snart! Adressen var ok i listan så den beror det inte på.

Trikken 2010-11-23 21:13

Hej!
Imorgon skickar jag Raes block vidare. Det ligger här färdigt i ett kuvert, och jag ser fram mot nya sagor.
Trikken

trugen 2010-11-25 11:05

Hej!
Nu ligger Elin´s block i brevlådan får vi hoppas att postis kan tömma brevlådan här ute i all snö;).
ps nu gick det till Rae istället. ds
Annika.

trugen 2010-11-25 15:33

Jaha, brevet gick inte iväg idag. Postis har inte tagit sig hit ut till oss genom all snö. Hoppas han kommer fram i morgon.
Annika

Elin.M. 2010-11-25 20:57

Roligt att det rör på sig! (vädrets makter är det bara att anpassa sig till :)) Jag har inte hunnit färdigt med zickzacks block riktigt än. Har dock stora planer inför helgen då allt i hela världen ska hinnas med... TTK står högst på listan...

ElisabethS 2010-11-25 22:37

Naturligtvis så agerar jag flyttkarl åt dottern just den här veckan. Då det är snöoväder. Men jag blir klar med ett block som går iväg i helgen.
Sen undrar jag om mitt block kommit fram än eller om det har kommit rejält ur kurs. Jag skrev ju att jag skulle sy ett nytt men det blidde inte av tyvärr. Men jag gör det ändå tror jag. Tänk om det jag jorde är borta för alltid:( Det vill jag ju inte.

Jag fick Raes block i dag.

trugen 2010-11-26 13:22

:)Hej!
Idag kom brevbäraren ut till oss i skogen!
blocket har åkt vidare söder ut!

Trevlig helg allihop!
Annika

Elin.M. 2010-12-02 11:05

Idag har jag postat zickzacks block till Trugen. Hoppas det hinner fram före helgen!

trugen 2010-12-03 15:28

Hej!
Blocket har kommit.Ska kika lite på de ikväll och börja fundera lite.:)

Rae 2010-12-06 14:34

Nu är jag åter ifrån USA och ElinM's block log och väntade på mig. Sa försörka koma igång så snart som möjligt.
Rae

Rae 2010-12-09 09:24

Nu har ElinM:s TTK-block åkt vidare till Trikken. Roligt med en saga jag inte riktigt kände till. Det blev lite utforskning på nätet. Kul.
Rae

zickzack 2010-12-09 10:28

Jag börjar bli orolig att något har kommit bort. Har bara haft ett enda block på visit hemma hos mig än så länge

Elin.M. 2010-12-09 17:46

Hej!
Det stämmer att 1 block verkar ha försvunnit på posten. Det är jättetrist och jag hoppas att Elisabeth vill göra ett nytt. Snälla! Berätta för oss vad som händer...

Nedan är en lista över nuläget. Hör av er om något inte stämmer:

Trikken--------------0 block

Elisabeth ----------- 2 block: har TRIKKENS block, har RAES block, ELISABETHS eget är försvunnet på posten

Villsy---------------- 0 block

zickzack------------- 0 block

Syofta--------------- 2 block: har SYOFTAS block, har VILLSYS block

Elin.M.--------------- 0 block

Trugen--------------- 1 block: har ZICKZACKS block

Caija----------------- 1 block: har TRUGENS block. (Har dragit sig ur TTK, är ombedd att snarast skicka iväg Trugens block)

Rae------------------- 0 block: (just postat ELIN.M.s block)

Hej så länge! /Elin

Trikken 2010-12-09 18:36

Ikväll när jag kom hem efter en lång dag låg ett block o väntade på mig, jättekul. Elins block har alltså nått Skåne. Rolig saga!
Vinterhälsningar till alla
Trikken

Villsy 2010-12-17 14:46

[QUOTE=Elin.M.;147432]Hej!
Det stämmer att 1 block verkar ha försvunnit på posten. Det är jättetrist och jag hoppas att Elisabeth vill göra ett nytt. Snälla! Berätta för oss vad som händer...

...jag har efterlyst brevet via postens hemsida och pratat med vår lantbrevbärare :confused:men det har inte dykt upp något block från ElisabethS ännu. Jättetråkigt tycker jag:(. Jag hoppas att du Elisabeth har efterlyst det från ditt håll också.
Så ännu har jag inte fått något block att sy på...:( Men jag ser att mitt block och några till har vandrat vidare i listan.
Hoppas på Jul-tur - att jag får ett block nu innan jul så att jag kan sitta med det i lugn och ro under ledigheten.

Annars så skickar jag en riktigt GOD JUL till alla i den här swapen!
// Vill(verkligen)sy ;)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.