Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Första riktiga symaskin (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5035)

ichigo 2007-01-09 04:52

Alla är inte elektroniska. :) I så fall skulle symaskiner bara funnits sen 70-talet. Du kanske blandar ihop elektrisk med elektronisk?

Skillnaden mellan elektrisk och elektronisk är att elektrisk helt enkelt använder el för att driva maskinen, starkström rakt av. Elektronisk är, ja tänk datorkretsar. (och använder svagström (tänk batterinivå), och därmed mer känslig för åsknedslag etc)

mest uppenbara är displayer, men även små lampor som indikerar saker, touchknappar, etc är elektroniskt.

Mekaniska symaskiner bygger allt på mekaniska delar, så för att byta söm så vrider man på vred eller trycker på rejäla knappar där man känner hur maskinen ställer om sig. Ingen automatisk nålläge upp/ner. Pedalen är en del av elektriska, och har lika tjock sladd som elnätsladden och ofta byggd ihop med den. (elektroniska pedaler brukar ha en tunn sladd)

Och i värsta fall kan man faktiskt använda mekansik symaskin till att sy med även vid strömlöshet... Finns folk som bygger om sina mekaniska symaskiner till att ha som trampmaskin eller hand-vev...

avsl0203 2007-01-09 06:41

När man talar om symaskiner idag så talar man väl om mekanisk eller datoriserad? Har aldrig hört någon säga elekronisk eller elektrisk på någon symaskinsbutik om symaskin.

ichigo 2007-01-09 06:55

elektronisk har man hört om, ganska vanligt? Verkar ofta så att man använder ordet elektronisk till enklare symaskiner med elektronik i, medan man säger dator till mer avancerade, med display?

Men ja, elektriska är alla symaskiner nu för tiden ;) Så det ordet används inte längre för att sälja en symaskin.. ;) (kanske för 100 år sedan!)

aliquis 2007-01-09 13:08

Citat:

ichigo skrev:
Alla är inte elektroniska. :) I så fall skulle symaskiner bara funnits sen 70-talet. Du kanske blandar ihop elektrisk med elektronisk?

Skillnaden mellan elektrisk och elektronisk är att elektrisk helt enkelt använder el för att driva maskinen, starkström rakt av. Elektronisk är, ja tänk datorkretsar. (och använder svagström (tänk batterinivå), och därmed mer känslig för åsknedslag etc)

mest uppenbara är displayer, men även små lampor som indikerar saker, touchknappar, etc är elektroniskt.

Mekaniska symaskiner bygger allt på mekaniska delar, så för att byta söm så vrider man på vred eller trycker på rejäla knappar där man känner hur maskinen ställer om sig. Ingen automatisk nålläge upp/ner. Pedalen är en del av elektriska, och har lika tjock sladd som elnätsladden och ofta byggd ihop med den. (elektroniska pedaler brukar ha en tunn sladd)

Och i värsta fall kan man faktiskt använda mekansik symaskin till att sy med även vid strömlöshet... Finns folk som bygger om sina mekaniska symaskiner till att ha som trampmaskin eller hand-vev...

ah, tack så mycket för ett bra svar. Då förstår jag iofs inte varför elektroniska nödvändigtvis skulle vara sämre, för motorn lär ju fortfarande drivas med starkare ström om den och stygnen sedan kontrolleras elektroniskt eller mekaniskt borde ju vara sak samma?

ichigo 2007-01-09 14:09

Jo du har rätt, motorn är starkström fortfarande.

Men på de mer avancerade symaskiner kan man nog inte ens sy om svagströmdelen pajar. Eller så beter det sig lite hur som helst..

Nej jag har ingen personlig erfarenhet av de mer avancerade symaskiner måste jag erkänna. Men däremot så har jag haft en elektronisk symaskin (nålläge, kontroll av undertråd och lite till) och när maskinen gav upp, och jag lämnade in den på reparation så kostade det nästan lika mycket som att köpa en ny symaskin.. Det är billigare och enklare att serva en mekanisk symaskin.

Så om man ska ha normal sömnad så räcker mekanisk symaskin jättebra (finns med 100+ sömmar också) men om man vill brodera så ja, då blir det datorsymaskin!

aliquis 2007-01-09 14:27

Ok, jo att det blir svårare att fixa när det väl pajar kan jag förstå, å andra sidan brukar ju inte elektroniska komponenter paja så ofta, det skulle väl vara olika typer av strömbrytare och så isf.

Nicklas_gbg 2007-01-21 10:20

Nu har jag förvisso ganska liten erfarenhet av elektroniskt styrda symaskiner, men tänkte ändå inflika en liten tanke.

Tänk på att elektronik i allmänhet faktiskt nästan alltid går sönder förr eller senare. (Kontaktfel et.c som faktiskt är ganska vanliga när det gäller krånglande datorer t.ex.) IC-kretsar är dessutom ganska känsliga mot överspänningar och statisk elektricitet. (Risk att saker går sönder vid åsknedslag etc.) Dessutom är det ofta väldigt svårt att lista ut vad som är sönder, utan enklare att bara byta ut ett helt (och ganska dyrt) kretskort. Skulle dessutom tro att en symaskin är en ganska fientlig miljö för elektronik med vibrationer å sånt. (Jämför med t.ex bilar och mobiltelefoner. I modernare bilar är det inte mekaniska delar som går sönder först och krånglar mest utan elektronik som databoxar och mekatronik som centrallås och liknande, och hur många mobiltelefoner fungerar felfritt efter 5 år...) Elektroniskt styrda symaskiner innehåller dessutom mängder av mekatronik i form av mängder av små stegmotorer och annat som är svårt att få att fungera tillförlitligt i år efter år.

Därmed inte sagt att man skall undvika elektroniskt styrda maskiner, för de har naturligtvis mängder av roliga och praktiska fördelar! Jag tror bara att det blir elektroniken som går sönder först...

aliquis 2007-01-21 11:39

Citat:

Nicklas_gbg skrev:
Nu har jag förvisso ganska liten erfarenhet av elektroniskt styrda symaskiner, men tänkte ändå inflika en liten tanke.

Tänk på att elektronik i allmänhet faktiskt nästan alltid går sönder förr eller senare. (Kontaktfel et.c som faktiskt är ganska vanliga när det gäller krånglande datorer t.ex.) IC-kretsar är dessutom ganska känsliga mot överspänningar och statisk elektricitet. (Risk att saker går sönder vid åsknedslag etc.) Dessutom är det ofta väldigt svårt att lista ut vad som är sönder, utan enklare att bara byta ut ett helt (och ganska dyrt) kretskort. Skulle dessutom tro att en symaskin är en ganska fientlig miljö för elektronik med vibrationer å sånt. (Jämför med t.ex bilar och mobiltelefoner. I modernare bilar är det inte mekaniska delar som går sönder först och krånglar mest utan elektronik som databoxar och mekatronik som centrallås och liknande, och hur många mobiltelefoner fungerar felfritt efter 5 år...) Elektroniskt styrda symaskiner innehåller dessutom mängder av mekatronik i form av mängder av små stegmotorer och annat som är svårt att få att fungera tillförlitligt i år efter år.

Därmed inte sagt att man skall undvika elektroniskt styrda maskiner, för de har naturligtvis mängder av roliga och praktiska fördelar! Jag tror bara att det blir elektroniken som går sönder först...

Kontaktfel? På mitt NES kanske, annars vet jag inte riktigt.

IC-kretsar känsliga mot statisk elektricitet? Ja, visst, men jag tänkte ju inte pilla på dem. Dessutom är vi ju rätt många som fullkomligt skiter i det och prylarna går sällan sönder ändå, men visst finns risken, i manualen till symaskinen står det ju att man skall dra ut sladden när man inte använder den så risken att åskan dödar den är väl rätt liten. Dessutom bor jag i stan nu och där oroar jag mig inte alls för det där, kanske är dumt? Var en annan sak på landet dock.

Imho så går kretskort och dylikt i princip aldrig sönder, jag har dödat två elektroniska saker som jag kan komma på, det ena är min TI-85-räknare som låg i en väska som innehöll ett öppnat paket havremjölk (smart..) när jag skulle åka tåg. Jag tänkte inte på det och lade väskan ner i bilen och när jag sedan gick på tåget märkte jag att det hade läckt ut och droppade om väskan. Men jag ville ju inte gegga med det där så jag ställde ifrån mig den och sket i det tills jag var framme. Väl framme plockade jag upp sakerna ur väskan och fann räknaren som såklart hade batterierna i sig. Jag behöver väl inte nämna att det saknades ett o annat ben här o där (smaksatt havremjölk med salt.)
Den andra grejen är ett moderkort som började brinna, den datorn stod i mitt dammiga förråd så eventuellt var det pga damm, det som brann var en kondensator.

Jag tror inte alls att det är vanligt att elektroniken sviker i en bil (ja, mer än på en mer mekanisk nivå i form av söndergnagda kablar, fukt, ..) utan att det är mekaniska inställningar o grejer som skiter sig istället. Spänningsstyrkan är väl inte särskilt konstant i en bil heller, om det nu trots allt skulle vara så att elektroniken sviker, det är ju något jämnare spänning i vägguttaget.

Kretskorten på de gamla maskinerna var ju visst väldigt dyra, jag har ingen aning om vad de kostar i en modern, men det är inget jag tänker oroa mig över.

Att de mekaniska grejerna kan paja och att de kanske är känsligare i en datoriserad maskin kan jag däremot tänka mig, men enligt försäljarna var det ju inte vanligare med problem i dessa men vem vet. Å andra sidan kommer ju inte min maskin gå 8 timmar om dagen 7 dagar i veckan, och jag är grymt imponerad över att mina drygt 5 år gamla wd-diskar som har stått o snurrat mer eller mindre dygnet runt med sina 7200 varv per minut fortfarande lever, och de är tom av den äldre varianten med kullager.
7 200 * 60 * 24 * 365 * 5 = 18 921 600 000
19 miljarder varv...
En del saker är ju gjorda för att tåla den påfrestning de utsätts för.

Problemet med mobiltelefoner är väl att elektroniken inte alls är anpassad till den användning folk utsätter dem för. Man gör en känslig telefon och säger att den inte skall användas i fuktiga miljöer osv men naturligtvis vill folk fortfarande kunna ringa i spöregn. Go figure.

Vad som går sönder först vet jag inte, jag tror det blir någon form av service/förslitningsskada som behöver utföras, inte pajat kretskort. Risken är väl stor att jag tröttnar på den innan den pajar också och kanske ersätter den med en annan ;)

Nicklas_gbg 2007-01-21 14:36

Citat:

Kontaktfel? På mitt NES kanske, annars vet jag inte riktigt.
Jupp, faktiskt. Mellan minnen, andra instickskort och moderkort etc. Kan ge ganska lustiga effekter, eller bara en allmänt instabil dator...

Citat:

IC-kretsar känsliga mot statisk elektricitet? Ja, visst, men jag tänkte ju inte pilla på dem.

Dessutom är vi ju rätt många som fullkomligt skiter i det och prylarna går sällan sönder ändå, men visst finns risken, i manualen till symaskinen står det ju att man skall dra ut sladden när man inte använder den så risken att åskan dödar den är väl rätt liten. Dessutom bor jag i stan nu och där oroar jag mig inte alls för det där, kanske är dumt? Var en annan sak på landet dock.

Jag tror inte alls att det är vanligt att elektroniken sviker i en bil (ja, mer än på en mer mekanisk nivå i form av söndergnagda kablar, fukt, ..) utan att det är mekaniska inställningar o grejer som skiter sig istället. Spänningsstyrkan är väl inte särskilt konstant i en bil heller, om det nu trots allt skulle vara så att elektroniken sviker, det är ju något jämnare spänning i vägguttaget.

Tja, även i stan kan spänningen i vägguttagen vara ganska svajig ibland, men alla möjliga lustiga spikar och sånt har jag förstått. Och vad det gäller bilar så går ju faktiskt elektronik sönder där hela tiden. Redan efter 5-10 år börjar ju elektriska saker gå sönder (till och börja med småsaker som att något segment i en siffra på någon display slutar fungera och sånt), och jag tror inte att det är många moderna bilar som kommer att leva i 20-25 år, just därför att elektroniken går sönder, inte för att mekaniken går sönder, för den är oftast ganska lätt att laga. (Själv kör jag omkring i en 25 år gammal väldigt mekanisk volvo vilken fortfarande fungerar fint. Rostig dock, och med vissa små elfel...) Det är ju till och med så att vissa biltillverkare har börjat minska ner på elektroniken i sina bilar just därför att det är så svårt att få den att fungera tillförlitligt i den miljön.

Citat:

Kretskorten på de gamla maskinerna var ju visst väldigt dyra, jag har ingen aning om vad de kostar i en modern, men det är inget jag tänker oroa mig över.
Säkerligen lika dyra... De är ju inte speciellt dyra i sig. Men saker som ligger länge i lager och säljs i väldigt små volymer blir ju alltid skitdyra. (Kapitalomsättningshastigheten blir ju väldigt väldigt låg för dem.)

Citat:

Vad som går sönder först vet jag inte, jag tror det blir någon form av service/förslitningsskada som behöver utföras, inte pajat kretskort. Risken är väl stor att jag tröttnar på den innan den pajar också och kanske ersätter den med en annan ;)
Jag tror att du har rätt i det. Men någon service/förslitningsskada är nog både lättare och billigare att laga än vad det blir den dag kretskortet pajar.

Hur som helst... Jag tycker fortfarande att man skall köpa elektroniska prylar. Tycker att sådana är jätteroliga. (Civ. ing. i elektroteknik och jobbar ju med sånt som kan betraktas som prylar...) Men man skall veta att de går sönder. Just en symaskin är en sådan sak där iallafall jag förväntar mig att den skall fungera (med lite service) i minst 30 år eller så. Och det finns ingen konsumentelektronik som jag tror håller utan problem så länge.

aliquis 2007-01-21 19:28

Citat:

Nicklas_gbg skrev:
[B]Jupp, faktiskt. Mellan minnen, andra instickskort och moderkort etc. Kan ge ganska lustiga effekter, eller bara en allmänt instabil dator...

Tja, även i stan kan spänningen i vägguttagen vara ganska svajig ibland, men alla möjliga lustiga spikar och sånt har jag förstått. Och vad det gäller bilar så går ju faktiskt elektronik sönder där hela tiden. Redan efter 5-10 år börjar ju elektriska saker gå sönder (till och börja med småsaker som att något segment i en siffra på någon display slutar fungera och sånt), och jag tror inte att det är många moderna bilar som kommer att leva i 20-25 år, just därför att elektroniken går sönder, inte för att mekaniken går sönder, för den är oftast ganska lätt att laga. (Själv kör jag omkring i en 25 år gammal väldigt mekanisk volvo vilken fortfarande fungerar fint. Rostig dock, och med vissa små elfel...) Det är ju till och med så att vissa biltillverkare har börjat minska ner på elektroniken i sina bilar just därför att det är så svårt att få den att fungera tillförlitligt i den miljön.

[B]

Säkerligen lika dyra... De är ju inte speciellt dyra i sig. Men saker som ligger länge i lager och säljs i väldigt små volymer blir ju alltid skitdyra. (Kapitalomsättningshastigheten blir ju väldigt väldigt låg för dem.)

Jag tror att du har rätt i det. Men någon service/förslitningsskada är nog både lättare och billigare att laga än vad det blir den dag kretskortet pajar.

Hur som helst... Jag tycker fortfarande att man skall köpa elektroniska prylar. Tycker att sådana är jätteroliga. (Civ. ing. i elektroteknik och jobbar ju med sånt som kan betraktas som prylar...) Men man skall veta att de går sönder. Just en symaskin är en sådan sak där iallafall jag förväntar mig att den skall fungera (med lite service) i minst 30 år eller så. Och det finns ingen konsumentelektronik som jag tror håller utan problem så länge.

Mjo, lustiga effekter av trasiga minnen kan man ju få, men att något har glappat har jag nog aldrig varit med om, mer än det klassiska att NES-kassetten inte går att läsa och att jag får släppa amigan i bordet några ggr för att den skall gå igång (skulle tro det är moderkortet, några ggr har jag fått en grön skärm vilket skall bero på något mer rommarna så är antagligen lite dålig kontakt på de med)
Men på något modernare har jag inte varit med om det, skulle tro det är för att kontakterna är guldplätterade eller något, men jag vet inte, i en symaskin kanske det flesta sitter på ett kort med? Minnen lär ju vara fastlödda på kretskortet istället för att sitta i socklar exempelvis?

Gällande bilar: k
Grymt dåligt insatt vad gäller bilar, jag cyklar ;D, min cykel är random billig kinescykel med massa strul, delvis för att den är billig och delvis för att jag aldrig servar den antar jag.

Ok, vet att de sade att kortet till en Husqvarna 2000 eller vilken det var gick på 2700kr så det var ju inte riktigt värt att byta ut, men kanske är lika dyrt på en ny bara att det anses vara värdare just för att den är nyare och dyrare i inköpspris då.
Bästa vore ju om de kunde standardisera mekaniken så man kan köpa ett nytt kort med nya stygn o grejer ;), flasha maskinen till en mycket bättre! ;D

Vad gäller kostnaderna för reparation har du säkert rätt också.

Men jag tycker det är helt j-a galet att Janome o de tar typ 440kr för walkerfoten, och uppemot 200 för andra fötter, det är ju för i h-e bara en 2cm lång metallbit med lite krom på ;)
1200kr kostade visst symaskinsbordet i Sverige, för 46x51 cm plexiglas med målad linjal på! Värt!½ :D

Mm, du kanske har använt symaskiner längre och är med i svängen o grejer, jag är ju värsta nooben, har inte börjat sytt något mer än på ett papper och en liten tygremsa med min ;), men jag antar att jag inte ser framför mig att jag kommer ha en 30 år gammal maskin eller så, slit o släng, ersätt med nytt =P
Vad gäller datorer däremot klarar jag mig ju rätt bra med vad som helst som är över 1GHz egentligen, men om man skall köpa något nytt blir det ju svårt och jag tar ju det som är mest prisvärt (vill helst ha en 64-bit cpu så jag kan köra ZFS utan strul med.)
På tal om slit-o-släng-prylar som byts ut trots att det inte är nödvändigt alltså =P
Jäkla störigt att idioterna på Apple sätter i fetaste cpun de kan få tag på i mellanklassens Macbook Pro vilket ger 13% prestandaökning men runt 3000kr högre pris, jag vill inte köpa det, men jag vill ha 256MB vram, så det slutar med att jag inte köper något. Inte så förtjust i cpuhastighetshetsen, jag tar mycket mer minne o eventuellt bättre gpu alla dagar i veckan före cpu ;D

Nicklas_gbg 2007-01-21 21:56

Citat:

Mjo, lustiga effekter av trasiga minnen kan man ju få, men att något har glappat har jag nog aldrig varit med om, mer än det klassiska att NES-kassetten inte går att läsa och att jag får släppa amigan i bordet några ggr för att den skall gå igång (skulle tro det är moderkortet, några ggr har jag fått en grön skärm vilket skall bero på något mer rommarna så är antagligen lite dålig kontakt på de med)
Men på något modernare har jag inte varit med om det, skulle tro det är för att kontakterna är guldplätterade eller något, men jag vet inte, i en symaskin kanske det flesta sitter på ett kort med? Minnen lär ju vara fastlödda på kretskortet istället för att sitta i socklar exempelvis?

Fast att du får släppa amigan i bordet lär ju helt säkert bero på kontaktfel. Och även lödningar kan ju släppa litegranna med tiden om man har otur.

Citat:

Ok, vet att de sade att kortet till en Husqvarna 2000 eller vilken det var gick på 2700kr så det var ju inte riktigt värt att byta ut, men kanske är lika dyrt på en ny bara att det anses vara värdare just för att den är nyare och dyrare i inköpspris då.
Bästa vore ju om de kunde standardisera mekaniken så man kan köpa ett nytt kort med nya stygn o grejer ;), flasha maskinen till en mycket bättre! ;D

Vad gäller kostnaderna för reparation har du säkert rätt också.

Men jag tycker det är helt j-a galet att Janome o de tar typ 440kr för walkerfoten, och uppemot 200 för andra fötter, det är ju för i h-e bara en 2cm lång metallbit med lite krom på ;)
1200kr kostade visst symaskinsbordet i Sverige, för 46x51 cm plexiglas med målad linjal på! Värt!½ :D

Gah! Helt galna priser... Men problemet är ju att du inte betalar för kretskortet, eller en bit plexiglas, eller en liten metallbit. Du betalar för en liten metallbit+transport över halva jordklotet+att någon grossist skall hålla det i lager+att sagda grossist skall betala hyra för sitt lager+transport till någon butik+att butiken skall ligga ute med pengar som de inte kan använda till annat under en längre tid för din metallbit+för att butiken måste betala hyra för lokalen där metallbiten förvaras+att butiken måste betala någon för att arbeta där+25% moms.
Det blir en väldigt massa kostnader som den där lilla metallbiten måste bära=väldigt väldigt högt pris. Hmm... det där plexiglasbordet låter ju förresten som nåt som man kan bygga själv för typ 200 spänn...

Citat:

Mm, du kanske har använt symaskiner längre och är med i svängen o grejer, jag är ju värsta nooben, har inte börjat sytt något mer än på ett papper och en liten tygremsa med min ;), men jag antar att jag inte ser framför mig att jag kommer ha en 30 år gammal maskin eller så, slit o släng, ersätt med nytt =P
Nja, har bara haft egen symaskin i mindre än en månad själv (en mekanisk pfaff select). Däremot är ju min mors husqvarna från 70-talet någon gång (dvs drygt 30 år) och fungerar fortfarande fint. Har behövt servas ett par gånger bara. Och farmors och mormors symaskiner är så gamla så jag vet inte när de kan vara köpta... Äldre än mammas är de iallfall. Av denna anledning har jag ganska stora förväntningar på hur länge dylika prylar skall hålla. Tycker dessutom rätt illa om det här med slit-och-släng rent allmänt. Slöseri med naturresurser som det är.

Citat:

Vad gäller datorer däremot klarar jag mig ju rätt bra med vad som helst som är över 1GHz egentligen, men om man skall köpa något nytt blir det ju svårt och jag tar ju det som är mest prisvärt (vill helst ha en 64-bit cpu så jag kan köra ZFS utan strul med.)
På tal om slit-o-släng-prylar som byts ut trots att det inte är nödvändigt alltså =P
Jäkla störigt att idioterna på Apple sätter i fetaste cpun de kan få tag på i mellanklassens Macbook Pro vilket ger 13% prestandaökning men runt 3000kr högre pris, jag vill inte köpa det, men jag vill ha 256MB vram, så det slutar med att jag inte köper något. Inte så förtjust i cpuhastighetshetsen, jag tar mycket mer minne o eventuellt bättre gpu alla dagar i veckan före cpu ;D

Tja, vad det gäller apple så smakar det så kostar det :) Själv sitter jag med en Powerbook G4, fina datorer gör de...

ichigo 2007-01-21 22:12

Ååh vad jag är arg, jag skrev ett långt och fint svar om symaskiner, elektronik, NES, statisk el och alltmöjligt, och vad gör man, klickar förstrött på knapp, sen stänger browsern, sen förstår jag att jag klickade på knappen utan att läsa, och att jag klickade på förhandsgranska. Ingen svar registrerad. haha.

Där ser man, man ska inte skriva när man är trött....

men jag kan nog dra upp det sista jag sa, är att när man känner stöt, t.ex. genom att bära syntetkläder som inte tvättats med sköljmedel, så är det redan upp i tusental volt, om jag minns rätt. Och kretsar klarar bara upp till 20 volt (eller kanske mindre?) innan de lägger av. Statisk el är inte att leka med, och tyger, speciellt syntetiska sådana badar i statisk el.. :P Känns inte bra med elektronik då..

Platinum 2011-07-08 18:07

Dags att väcka en gammal tråd till liv eftersom jag blivit med ny symaskin. Jag har ju både en tidig elektronisk maskin och numer även en mekanisk och har konstaterat att den mekaniska vibrerar väldigt mycket mer. Ni som har underlag till era, hur tjocka underlag har ni?

Dahlia 2011-07-08 18:12

Jag har Janomes och Brothers "mattor" under en del av mina maskiner.
De är ca 8-9 mm tjocka

Platinum 2011-07-08 18:39

Citat:

Dahlia skrev: (Inlägg 156757)
Jag har Janomes och Brothers "mattor" under en del av mina maskiner.
De är ca 8-9 mm tjocka

Tack då vet jag nog på ett ungefär hur många lager med "filtervadd" jag måste varva för att få stötdämpning nog.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:04.