om jag har förstått det rätt, vilket jag möjligten inte har, så måsta man deklarera minsta lilla överskott när det gäller hobbyverksamhet. och det ska man skatta på. sen vet jag inte hur det är med grundavdrag på det.
sen är det nånting om att om man har något vinstsyfte så är det istället en närngsverksamhet. |
Grundavdraget är på 16600:- det slår på några tior
Det får du alltså tjäna som student eller icke student .Men det är den totala årsinkomsten ,så fort du går over gränsen blir det skatt.och om det är hobby eller eget företag blir det pensionsavgifter och arbetgivaravgifter också.Om du läser om grundavdraget så ser du den exakta summan Ann-Christin |
Skillnaden mellan hobby och näringsverksamhet är
om du tänker leva av det.och det är din huvudsakliga inkomst.Om du driver det som FÖRETAG Allt matrial för framställnig av produkten som du säljer får du dra av kostnaden för. Du momsredovisar också. Det innebär att du får tillbaka momsen av staten på dinna inköp .Om du har maskiner som inte har längre livstid än 3 år kan du dra av hela summan första året,Men om du köper symaskiner,overlockar etc hamnar dessa på en inventarilista du får dra hela momsen första året.Men bara 25 % av inköpssumman om året. Om du har maskiner för 100 000 på din inventarilista får du kvitta 25% mot inkomst 1:a året, 25 % av resten 2:a året osv. Resten får du skatta för som inkomst.När du säljer en vara eller tjänst skall du betala intill staten den momsen du får in.Fördelen med detta är att du inte behöver ligga ute med all moms som du betalat för ditt lager och maskiner.Utan först när du säljer en vara. Om det är hobbydrift kan du inte göra avdrag för inköp på samma sätt ej heller momsen. . Man är också skyldig till att hålla bokföring på striktare sätt. Det finns mycket att berätta men detta var lite grand. Ann-Christin. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:30. |