Jag syr till vänner och bekanta och har tidigare tagit 50kr timmen. Alla har tyckt att det varit billigt, så jag har höjt till 75kr, fortfarande billigt enligt dem. Nu har jag även funderingar på att starta eget. Då tillkommer ju moms odyl och timpriset stiger i höjden. Jag har fått rekommendation från andra företagare som syr att VÅGA TA BETALT!!! Annars kommer hantverkslöner och framförallt kvinnolöner att fortsätta ligga lågt. Har tänkt mkt på det rådet och det är sant, men man vill även få grejerna sålda också. Gäller att hitta en balansgång. I prist till kund ska timlön, materialkostnad, moms ingå och glöm inte maskinens förslitning, en inventarie som behövs förnyas eller repareras.
Tjejer, underskatta inte er kunskap vid symaskinen, de finns dem som aldrig skulle sätta sig vid en och uppskattar det jobb vi gör! Läste igår att i framtiden kommer det vara brist på hantverkare, så vi alla kanske har en karriär framför oss, men vi måste våga ta betalt! |
Sömnadspris
Hej på Er alla!
Som gammal sömmerska så vet jag att det ännu i dag underskattas det vi gör i mångt och mycket. Mitt pris mig tillgodo är 100:-- i tim. Då tycker jag att man har lite el också. För jag har märkt att elräkningen har rusat lite. Men vi kommer aldrig upp i texp grovhantverkare. Men det ger i alla fall en liten slant i plånboken Så lycka till ni alla som vill fortsätta med detta yrke om även privat. Birgitta |
Jag håller helt med johannajanzen, men det är verkligen svårt att ta ut det man är värd. I alla fall om man , som jag, har startat ett företag. Som jag skrev förut så blir det ca 190 kr./timme för kunden om jag tar ut 50 kr. i timmen i lön. Nästan allt man syr blir på det sättet otroligt dyrt för kunden! Nu har jag räknat på några produkter (kuddar, lite barnkläder, julutsmyckning mm...) och i stort sett allt kostar MINST 250 kr/grej, för det tar oftast minst en timme att göra en sak och sen ska man räkna med slitage, arbetsresor, materialkostnad, tele och datatrafik mmm... Det blir nästan en omöjlig ekvation. Nu ska jag försöka sälja kuddar för 995 kr, inkl. innerkudde. Men det priset gäller om jag säljer dem själv. Ska det ske på kommission så blir det ännu mer. För kuddarna tar jag ut 50 kr/timme i lön, efter skatt. Om jag tog ut 100 kr/tim skulle kuddarna kosta nästan dubbelt så mycket, dvs nära 2000 kr/st!!
Det är synd att skatterna är så omfattande samtidigt som jag förstår att det behöver vara så för att vi ska ha råd med allt trevligt i samhället... |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:04. |