Citat:
|
Citat:
|
Jag har varit i kontakt med Konkurrensverket och fick bra svar därifrån. Inom EU är det inte tillåtet för en försäljare att neka försäljning till specifika länder/kunder med hänvisning till att de inte får sälja i detta område. De kan vara hindrade att aktivt marknadsföra vissa produkter utanför sitt "tilldelade" område, men om en kund själv kontaktar (passiv försäljning) och vill köpa varan har de inte rätt att neka. Jag har mailat med Russell på SMD och påtalat detta. Nu har jag därifrån beställt en ELNA och pengarna är dragna från kontot. Har fått en orderbekräftelse i fredags men inte hört ngt mer.....
|
Intressant, nästa steg kanske blir att SMD tar bort Elna och Janome-produkterna från webbsidan som presenteras mot nordiska besökare.
|
Citat:
|
Blev nobben....
....för mig. Pengarna återbetalades direkt. Russell, VD, har varit väldigt trevlig och svarat på mina mail så jag känner inte ngn irritation mot SMD. Får väl resa till London och köpa. Så får man en liten semestertripp dit istället för att slänga pengarna i sjön och köpa en ELNA i Sverige :-)
|
Citat:
Sedan är symaskiner i Sverige löjligt dyra jag uppmuntrar alla att köpa utomlands för vi har ingen konkurrens i Sverige det är mera kartell. Det verkar som de hellre har hyllvärmare än får fart på försäljningen genom att sänka priset. Köper du i Sverige så går det att pruta vill inte första handlaren så ta nästa enligt min erfarenhet så går det. Jag tror de är vana att kundkretsen de har oftast inte vågar eller tror att man kan pruta. Oj vilket långt inlägg:D |
Jag har haft telefonkontakt med Russel SMD och Konkurrensverket för ett bra tag sedan.
Summasumarum - annars blir det ett långt inlägg - så kommer SMD inte att leverera Janome eller Elna inom Norden. Naturligtvis väljer SMD till vem de väljer att sälja till. Vad som sker bakom kulisserna får vi aldrig veta...även om jag kan gissa! |
Citat:
Jag har skrivit till Agency of Fair Trade samt den myndighet som handlägger klagomål och överträdelser av konkurrenslagen. Återkommer när jag får svar från dom. SMD och andra återförsäljare i England har sina händer bakbundna av Janome. Jag hoppas detta går att ändra. Men jag är väl knappast den första som kontaktar Agency of Fair Trade ang detta. Hoppas ändå på att något händer... Hoppet (och sidovalkarna) är det sista som överger människan... |
Citat:
För min del är jag inte så intresserad av symaskinerna utan sättet att handskas med kunder som både Janome och SMD gör. Det är den biten jag vill åt... eftersom det i detta fall säkerligen handlar om karteller och korruption! |
Citat:
|
Mot lagen men ej prioriterat
Jag har nu fått svar från Office of Fair Trade som menar att de, även om detta strider mot lagen, inte har resurser att ta upp ärendet. De hänvisar till en prioriteringslista. Konkurrensverket gör samma sak. De har allt för få resurser för att klara av att ta upp alla anmälningar. På frågan hur man kan gå vidare hänvisar de oss att vända oss till exempelvis EU-upplysningen (http://www.eu-upplysningen.se, eu-upplysningen@riksdagen.se, alt. telefon: 020-250*000 [mån-fre kl. 9-13). Jag har ännu inte bestämt mig. Orkar nog inte köra detta loppet på egen hand. Det bästa vore att gå samman i en skrivelse dit. Jag har ju redan underlaget på engelska.
|
Jag skriver på!
Citat:
|
Citat:
huvudsaken är att alla är nöjda med sin maskin och kan rekommendera vad som är bra eller inte med de maskiner man valt och inte vilket fabrikat de är av. Tack för mig i denna tråd:) |
Jag tycker inte alls att denna tråd ska avslutas som beasfarmor tycker.
Kan vi gå sammans och göra något för att få en rättvisare handel över gränserna så är det nog något som kan oss konsumenter. Janome är en jätte och skulle vi kunna få dom att behandla alla marknader, så är det nog inte bara Janomeköparna som gynnas. SvandisRos skrev: Citat:
Bomba huvudkonter på Janome med mail? Eller andra förslag? Det viktigaste är att vi enas om en väg och att alla ställer upp på den. Det räcker inte med att sucka över orättvisorna här på sysidan. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:43. |