Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Vart torkar du dig på handduken (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=15584)

SannaL 2008-10-28 15:13

På övre delen! antagligen med rätta då det verkar som de flesta gör det på nedre delen.:D

Alvan 2008-10-28 15:22

Jag har för länge sedan insett att den övre delen av gästhandukar brukar vara minst använda så då tycker jag det känns fräschast att använda den delen.

Men hemma blir det överallt.

Evalen 2008-10-28 15:22

Delfintua:Ja jag häktar av handduken.Anledningen till det är att jag inte gillar våta handdukar

monicka 2008-10-28 20:20

Oj, spännande fråga.

Jag tror jag för det mesta torkar på nedre delen.

Är ju aldrig hos någon med broderad handduk, men om det ligger ett broderi på handduken torkar man sig kanske ovanför det, eller? Beror förstås på hur stort det är...

/M

Sylena 2008-10-28 20:54

Lite kul.
Jag vet att detta inte direkt handlar om gästhandduken.Men någon nämde var man brukar sätta broderiet.Jag kom att tänka på häromdagen att nästa badhandduk jag broderar på så hamnar broderiet nere i ett hörn för när man viker och hänger upp den på stången för att torka så syns inte broderiet.
Jag får väl nämna att jag torkar nog mina händer i mitten,har nog inte tänkt på det.
Lena

iamia 2008-10-28 21:03

Kul fråga och vad olika vi torkar oss på handduken:D, Jag tar nog övre delen för den oftast torrast & renast eftersom dom flesta tar nederdelen.

WiKa 2008-10-28 21:20

Ha precis vad jag med funderare över häromdagen, vart ska man placera broderiet?
Jag torkar mig på den nedre delen om handduken ser torr och fräsch ut, annars spanar jag in det torraste partiet på handduken. Hmmm det brukar nog alltid vara torrast upptill....kanske dags att byta till den övre delen.

Ett litet tillägg som ändå har med ursprungsfrågan att göra:
När min man och jag besökte en par vänner, vart jag så impad av deras gästtoalett. Jag hittade ingen handduk och ingen handdukshängare heller för den delen, men det låg en snygg liten hög med jättesmå, typ 15x20 cm handdukar. Alla i olika färger och nyanser och alla med fina broderier på. Nu trillade min polett ner, och jag fattade att varje gäst tog sig en egen handduk, för att sedan lägga ner den i en söt liten tvättkorg!

Detta gav ett annars litet trist toalettbesök, en klar guldkantad toutch.

Katarina

Bluecloud 2008-10-28 21:22

Vilken passande fråga för mig.

Här hemma blir handdukarna alltid smutsiga i nedre änden.
Nu när jag håller på och gör frivolitetsspetsar att dekorera gästhanddukar med har jag funderingar på att sätta en extra "hank" i nederänden också så att handduken blir vändbar och slits mer jämnt. Spetsen kommer att sitta på den "plattvävda" delen i vardera ände.

monicka 2008-10-28 21:25

WiKa, vad lyxigt det måste känts! Å vilken bra idé! :) /M

Delfintua 2008-10-28 21:27

Tack för den ideén WiKa, vilken grej. En egen liten handduk, låter ju som värsta Parice Hilton :D

Problemet med vart broderiet ska vara blev ju löst med en egen liten lapp :)

WiKa 2008-10-28 21:59

Ja kanske att man ska försöka satsa på att göra egna små gästhanddukar, lite lyx i vardagen är ju aldrig fel.

Katarina

artesaan 2008-10-28 23:37

låter ju lyxigt med egen liten handuk, men jag som är väldigt lat av mig(är väl en typisk karl):D o inte alls gillar att hänga tvätt så får det nog bli de vanliga handukarna för mig.För övrigt var det en intressant fråga som jag aldrig hade tänkt på så det blev till att fundera var på handuken jag torkar tassarna o kom fram till att det nog är på den nedre delen.

Zentibir 2008-10-29 08:03

Jag gör som Alvan, torkar mig på den övre delen.
Har sedan länge förstått att de flesta torkar sig på den nedre och jag vill ha en fräsch handduk. Det brukar vara torrt och rent upptill!

ulindh 2008-10-29 08:52

Ja jag tänkte också till på detta, och nu hänger en handduk för händer i badrummet, den torkar jag mig längst ner på. Den jag har i köket för händer, hänger under en bänk, den torkar jag mig således högst upp på, så ett mittalternativ hade varit bra där.

Sedan är det kanske så att om ett broderi av bokstäver finns på handduken så kanske man torkar sig på det ändå, men är det av mer bildkaraktär så flyttar man sitt torkande till obroderat område.

Mina barn har egna handhanddukar med broderat motiv längst ner och de torkar sig huvudsakligen mitt på handduken, det syns väldigt tydkligt efter flera års användande. :-)

Det var mina små tankar angående detta.

chery 2008-10-29 20:22

Jag fick också ta mig en funderare. Jag svarade längst ner för det tycker jag att jag gör, men efter att ha tittat i badrummet måste jag nog svara mitt på. Det är ialla fall där det syns mest just nu.
När jag frågade här hemma så svarade alla utom en att dom torkar där det inte finns brodyr. En svarade vet inte -finns det brodyr på??? Av tradition har jag alltid satt brodyren nertill för jag tycker det ser bäst ut och tydligen så undviker dom flesta här hemma att torka på brodyren( dvs dom som ser den;))

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:29.