Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Bernina software V5 (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=12995)

Bibbi 2008-03-04 13:02

Gun-Britt jag lider med dig:(

Önskar att jag handgipligen kunde hjälpa dig.
Norton är inte problemet.

Något annat har blivit fel.
Många saker kan gå snett vid en installation.
Har jag fattat rätt att det gick först ?
Kunde du starta programmet en gång eller flera ?

Var det bara en gång så tror jag vista är
problemet. Vista känner inte av dongeln.
Bifogar en länk till Berninas hemsida.
Att det finns problem med vista och V5
är helt klart.
Här kan du ladda ner serv pack.
Sen borde Bernina hjälpa dig.

Fast dom kan nog inte som det verkar.

Har du haft möjlighet att prova i en dator med XP?

http://www.bernina.se/download-n40-sD.html

Synd att du inte bor här i Nävekvarn :)
Så vi kunde hjälpas åt /Bibbi

Sotis 2008-03-04 13:17

http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=2574

Här finns instruktioner för vad som troligen var ditt ursprungliga problem, så att du vet när du väl får igång det.
Det kan gott hända att sladden installerar sig automatiskt. Annars kommer den att säga det, om mannu kan säga så... Däremot behöver säkert portnumret ändras.

Bibbi 2008-03-04 13:44

Sotis, har nya datorer comportar ?
Jag har just formaterat min bärbara dator
och installerat V5.
Behövde inte välja comport trodde att det berodde
på att informationen gick ut genom en
usb-port. (fast jag kanske bara hade tur?)
Däremot var jag tvungen att installera omvandlar
sladden.
Dock får man pröva sig fram vid själva
överföringen, dialogrutan i programmet där man väljer comport.

Avslutat medlemskap som är så kunnig
i inlägget du länkar till.
Det är Åsa som jag saknar här på sysidan jätte
mycket. Otroligt kunnig. /Bibbi

ps Gun-Britt åk ner till Berninabutiken
där du köpt ditt program och se om din
dongel fungerar i deras V5 program.

Sotis 2008-03-04 13:52

När du sätter i adaptersladden i USB uttaget förvandlas det till en COM-port. Ofta då med högt nummer.
Även andra saker du stoppar in, som PCM1A-kort brukar ses som COM-portar. (t.ex. hade jag ett mindre h-e med ett TV-kort för några veckor sedan där dator och programvara absolut inte ville samarbeta och portnummer sattes på något sorts halvt slumpmässigt vis. Suck och pust... Löste sig efter några timmars kamp...)

Bibbi 2008-03-04 14:37

Då hade jag bara tur då med andra ord ;)

Förlåt Gun-Britt denna disskution mellan Sotis
och mig gör nog bara dig mer förvirrad.

/Bibbi

gbhbn 2008-03-04 19:10

Önskar att jag köpt en maskin med service på orten. Stockholm är stort men nån Berninakunnig finns det inte. Köpte mitt program på symässan (nov.07). Hämtade ut det i Östhammar. Inte "nestgårds" precis! Även nu ikväll har jag (och min man) hållit på och försökt på alla tänkbara vis. Men det går bara inte. I hans dator med exp fungerade det!
Första gången vi installerade (i nov.) fungerade det direkt. Och jag hade jätteroligt och provade och kände mej för. Var inne många ggr. Men när det så var dax att få över ett mönster till maskinen gick det inte. Då tänkte vi att kanske något var fel vid installationen så vi gjorde om den. Och det var det sämsta vi kunde ha gjort för sen fungerar det inte alls. Kan dongeln ha fått nå fl? Mest troligt är väl att det är nåt med datorn. Har försökt med allt ni alla föreslår och massor med mer!
Intressant med adapter prat oxå.Kanske jag hamnar där en dag.........

Bibbi 2008-03-04 19:29

Har ni provat att ladda hem
Berninas Serv pack för V5 med Windows Vista?

Ett alternativ är att byta till XP på din
bärbara dator. Eftersom ditt program fungerar på din mans dator med XP.

Min dotter som är min datasupport köpte nyligen
bärbar dator med vista.
Hon har bytt till XP på den. Som hon utrycker det
"vista har många barnsjukdomar ännu"

Jag har möjlighet att uppdatera från Xp till
vista på min bärbara.
Men gör det inte, XP räcker för mig och så fungerar ju V5 där.

Önskar verkligen att det skulle fungera
för dig. Bra maskin och kanonprogram och
så fungerar det inte:( /Bibbi

gbhbn 2008-03-04 20:03

ja, visst har vi laddat hem Berninas serv pack förv5!Har oxå tänkt tanken att ta bort vista och installera XP. Men det känns inte Ok eftersom det är det som kommer att gälla i framtiden. Men för mej och mina behov duger XP bra egentligen.Nu tar vi kväll!

Annika74 2008-03-04 20:47

Om du har koll på engelskan kan du ju vända dig till Berninas amerikanska hemsida. Det har jag gjort vid något tillfälle, och fått väldigt bra hjälp!
Hoppas det löser sig!

blom 2008-03-05 13:19

Vad tråkigt att du inte får någon ordning på det, när jag installerade o började brodera så funkade allt som det skulle. Det enda jag saknar är översättning på hela beskrivningen av programmet. Den svenska som finns att ladda ner är ju inte komplett utan det finns massor av mer saker man kan göra.
Men skriv till berninas kontakt på den svenska hemsidan där har jag fått hjälp när jag har undrat något!

Bibbi 2008-03-05 13:45

Citat:

blom skrev:
Vad tråkigt att du inte får någon ordning på det, när jag installerade o började brodera så funkade allt som det skulle. Det enda jag saknar är översättning på hela beskrivningen av programmet. Den svenska som finns att ladda ner är ju inte komplett utan det finns massor av mer saker man kan göra.
Men skriv till berninas kontakt på den svenska hemsidan där har jag fått hjälp när jag har undrat något!

Det saknar jag med.
Jag har inte fått någon på engelska heller.
Bara ett häfte, det som finns översatt till svenska.

"Spetsfinesserna" får man räkna ut själv./Bibbi

blom 2008-03-05 14:00

Men det finns på hemsidan att ladda ner på första sidan embroidery software v.5 på svenska står det.
Har skickat mail till dom på bernina och påpekat att jag saknar översättning på hela beskrivningen, kunde ju vara bra om fler gjorde det. Det är ju inte lätt och försöka förstå den engelska texten samtidigt som man ska försöka genomföra det i programmet.

blom 2008-03-05 14:03

Nu såg jag att du saknade den på engelska men det finns ju 2 cd skivor med, den ena är installations skivan och den andra är hjälp till programmet o på den finns det en pdf fil med engelska beskrivningen som är gigantisk. Oj nu blev det mycket men jag blev så glad att det fanns fler som var här inne o hade samma maskin som jag, då kan man ju utbyta lite tips o råd.

Bustraden 2008-03-05 15:26

Anna-Lena vad har du för maskin? Du menar alltså att det står mer på skivan än i häftet?

blom 2008-03-05 16:10

jag har aurora 440 QE och designer plus v.5, ja det står mycket mer på skivan. Men det kanske beror på vad man har för program.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.