Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-08-10, 19:36   #1
Nummerskivan Nummerskivan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2017
Inlägg: 1
Husqvarna Zig-zag, SM 14-220

Hej! Jag är ny här och gick med för att se om jag kan få hjälp.

Jag har två Husqvarna Zig-zag, gamla militärgröna modellen med knäkontroll.

Den ena syr bra, men verkar behöva smöras. När den stor med sladden i, men utan att sy, började den spraka lite plötsligt, så jag drog ur sladden och har inte provat mer. Den andra lyser, men motorn går inte.

Jag vill försöka fixa, men skulle vilja ha något slags kopplingsschema. Och det hittar jag inte.

När jag tog loss motordelen bak, kom det ur ena maskinen (den som funkar) ut en spol/kondensatorliknande sak med papphölje, som är monterad som att den befinner sig inne i maskinen när allt sitter som det ska. På den andra fanns bara ett fäste, så kanske den inte går för att man snott den delen som reservdel till någon annan.

Men för att våga greja något, så skulle jag vilja se ett kopplingsschema, samt veta vad det är för komponent jag hittade (som en större kondensator i papp ser det nästan ut som).

Om det är någon som har någon idé om varför det sprakar så får ni gärna tipsa. Jag tog ut kolet och rengjorde via det hålet, men om jag sätter igång mer, så tar jag nog isär elmotorn och gör rent mer ordentligt.

En annan fråga jag har, är om det går att fixa så att gamla maskiner blir jordade. Båda mina har fått kablar som ser ut som om de är jordade, men det finns bara två ledare. Man har alltså bytt kontakt för att få i i ett jordat uttag. Lite farligt eftersom man lurar sig. Troligen fungerar väl inte jordfelsbrytare på en sådan anordning heller. Bäst hade varit att lämna in och få hjälp att få maskinen jordad.
Nummerskivan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons