Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-06-01, 10:53   #1
mothership mothership är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2017
Inlägg: 2
Mall för att rita på tyger

Hej!

Jag syr lite kläder och andra tillbehör och säljer i småskalig verksamhet på internet.

När jag klipper ut mina tyger utgår jag ifrån en mall som jag har ritat ut på ett kalkyleringspapper. Jag nålar alltså fast kalkyleringspappret på tyget, ritar av, och sen klipper ut tyget.

Jag känner dock att det hade varit smidigt om man kunde få en sådan mall tillverkad i typ plast, eller trä eller sådär, som man bara kan lägga på och rita av, utan att hålla på och nåla kalkyleringspappret och grejer.

Är det någon här som har tips på vart jag kan vända mig för att få tag i det jag menar?

Tack för all input!
mothership är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 11:50   #2
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Hur stora är dina största mönsterbitar? Om de inte är alltför stora skulle jag rita av dem och göra mallar i exempelvis kartong. (Om man råkar ha köpt något stort platt paket från IKEA har man utmärkt material att tillverka kartongmallar av.) Trä låter besvärligt, men lite tjockare plast är nog inte så dumt.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 13:10   #3
mkel mkel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 63
Jag har använt plexiglas från en gammal duschkabin. Ritade av mönster och skar ut med sticksåg, tejpade där jag skulle skära för att slippa splitter. Gjorde ett par mönster av mina favorit plagg som jag syr ofta. Funkar utmärkt och man kan skära med rullkniv på de flesta ställena.
mkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 13:40   #4
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 779
Jag tänkte på sån här plast man har för schabloonmålning, om det nu finns att köpa så man kan skära ut själv. Det kan väl väsorterade måleributiker ha kanske. Jag vet alltså inte utan det var en tanke som for genom huvudet bara. :-)

/Ulrika
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 13:53   #5
mothership mothership är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2017
Inlägg: 2
Hej Allihopa!

Tack för bra förslag!! Ska hem och fundera på hur jag går vidare.

Tack!!
mothership är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 14:05   #6
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 248
Det finns ju vinyl på rulle som man skulle kunna använda. Den kan man ju både klippa och skära ut former och tejpa på tyget om den glider. Samtidigt ser man ju tydligt tygets mönster innan man klipper i det.

Jag har också använt A4-ark av mallplast inom lappteknik o tryck för att göra mindre schabloner. Men den var inte genomskinlig, så det tycker jag är en nackdel för ev mönsterpassning.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 10:59   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 1 808
Ett besök hos Glasmästaren för att köpa plexiglas. Finns i olika tjocklekar. Kolla även om du kan komma över spillbitar billigt
till de mindre mönsterdelarna.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 11:08   #8
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 17
Just plexiglas rekommenderas inte, det är hårt och sprickbenäget. Men det finns andra sorters plast som är segare och tåligare.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 11:34   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 1 808
Citat:
G-son skrev: Visa inlägg
Just plexiglas rekommenderas inte, det är hårt och sprickbenäget. Men det finns andra sorters plast som är segare och tåligare.
Det är det jag menar är tyvärr inte bevandrad i vad de heter. Bara beskrivit vad jag ska ha det till.

Själv har jag med hjälp av tunn spets på lödkolven, ute eller under
Köksfläkten smält ut mitt mönster.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 17:46   #10
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 94
Manilakartong, tunn aluplåt, masonit, plattor av vulkfiber. Alla de funkar
Alu håller längst, kan klippas med plåtsax men måste gradas noggrannt.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mönstermallar

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Mainloop Media Network AB Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop
Annons