Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-05-21, 10:07   #1
Ltbq Ltbq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2017
Inlägg: 3
Hjälp! lägga upp balklänning

Jag har lovat att lägga upp en balklänning som är på tok för lång för den som ska bära den. Yttertyget på klänningen är i chiffong och så är det ett dubbelt foder inuti. Fodret tror jag att jag kan få kontroll över men värre är det med själva klänningen.

Den är sydd så att det bildas ett släp och i en något klockad/rundskuren modell. Hur i hela friden ska jag få det hela att se rakt ut. Då tjejen som ska ha den vill kunna röra sig och dansa utan risk att snubbla ska släpet bort och klänningen bli lika lång hela vägen. Jag har provat nåla direkt på henne men det är svårt att få fason då det handlar om så mycket tyg som blir över, det tynger liksom ner.

Tacksam om någon har några bra ideér då det inte är många veckor kvar till den ska användas.
Ltbq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-24, 12:22   #2
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Jag har absolut ingen aning om vad jag snackar om... men om tygöverskottet är ett problem, borde det inte gå att klippa bort merparten av det och bara lämna en lagom stor marginal att jobba vidare med?
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-25, 12:20   #3
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Kan det funka att först korta ner överskottet lika mycket över hela klänningen och sedan fålla.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 05:18   #4
Ltbq Ltbq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2017
Inlägg: 3
Testade att klippa längden direkt med klänningen på tjejen, hon stod på en pall och jag mätte från golvet med tumstock. Nu har jag sytt och hon kommer hit för provning ikväll. Håll tummarna för att det blev bra.
Ltbq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 08:06   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Håller tummarna!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 11:54   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Till släpet kan du ett band av överblivet chiffong och fästa
i och längs med sömmen i chiffongen mitt bak om det endast är
chiffongen som utgör släpet. Uppfattade det så på din beskrivning.

Men nu!

Nu får du allt lov att berätta hur det gick!!!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 23:43   #7
Ltbq Ltbq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2017
Inlägg: 3
Nu är det äntligen klart. Tjejen som ska ha klänningen var hit och provade idag och hon blev nöjd.

Det var släp på både foder och chiffong så jag började med att klippa av chiffongen. Hon ville ha den rak så jag markerade längden från golvet på en tumstock och klippte direkt medan hon stod på en badrumspall. Sedan sydde jag en overlooksöm som jag vek in och fållade.

När det sedan var dags att klippa av foderdelen blev det dramatiskt. Jag tog fram tumstocken igen och mätte från golvet. Eftersom min dotter och hennes kompis är lika långa fick hon stå modell. Med order om att stå blick stilla gnällde hon sig igenom 3/4 av tillklippningen. Sedan säger hon "jag kan inte andas" varpå jag säger "sluta gnäll". Jag hann inte mer än uttala de orden innan hon svimmade och trillade ner från pallen. Som tur var lyckades jag fånga upp henne i min famn så hon skadade sig inte. Men hon vågade sig inte på att vara provdocka igen.

Fodret var i två delar men istället för att sy ihop inre och yttre foder fick det bli en fåll per del, det var svårt att få ihop det nertill utan att det drog sig åt olika håll.

Tjejen som hämtade klänningen var nöjd och nu ser jag fram emot att få se min dotter och kompisen på bal nästa vecka. Min dotter kommer ha min gamla klänning från när jag var 15 år. Mamma sydde den och med lite modernisering (montera bort puffärmar) så är den som ny.
Ltbq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 21:53   #8
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Ha ha. Vilken rolig berättelse. Bra att den slutar lyckligt.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
balklänning, chiffong, lägga upp

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons