Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-08-18, 13:58   #1
AnnaTheLady AnnaTheLady är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 12
Vill sy bebistäcke

Hej. Är det någon här som har ett superlätt mönster till att sy ett bebistäcke? Jag är nybörjare och lär långsamt samt har dyslexi så jag behöver något lätt. 😊 Tacksam för hjälp 😊
AnnaTheLady är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-19, 08:42   #2
PernillaFe PernillaFe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 40
Menar du i lappteknik eller med applikationer eller kviltat eller något annat?

Om du vill sy något enkelt i lappteknik kan jag rekommendera en teknik som jag lärde mig i skolslöjden för en massa år sedan. Jag har sytt en tygkorg i den tekniken och trots att den är så enkel så är åtminstone jag väldigt nöjd med resultatet och tycker att den ser proffsig ut. Se min blogg här på Sysidan. Det finns en tutorial på Instructables: Tutorial.

Vet ej vad tekniken heter men man börjar med ett grundtyg (som aldrig syns, kan vara fläckigt till och med) i den storlek man vill ha täcket, plus sömsmån. Sen syr/sicksackar man fast en "startruta" i mitten på tyget. Och så syr man på remsor längs en sida i taget i ett spiralmönster. Lägg remsan med rätan mot den sida som står på tur, sy med raksöm och pressa sedan den nya remsan på plats, sicksacka fast ytterkanten så sitter den kvar där den skall till nästa varv.

Man kan välja om man vill ha räta vinklar på allt (lättast) eller lite hur som helst. Man kan också välja att göra flera mindre rutor på detta sätt och sy ihop rutorna till ett täcke i rätt storlek.

När man sytt klart själva lappmönstret så kan man sy olika dekorsömmar som man tycker det blir fint. Sen är det förstås viktigt att sy på ett snyggt tyg på baksidan. Valfritt om man vill göra täcket vadderat och/eller quiltat eller inte. Allt beror ju på hur man vill ha sitt resultat, hur mycket tid man kan lägga och vad ens fantasi räcker till.
PernillaFe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons